Dikke benen, geen koorts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tereno

Berichten: 126
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: 't Zuiden

Dikke benen, geen koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-17 23:39

Dag lieve bokkers!

Ik heb het hele internet afgespeurd naar een vergelijkbaar geval maar kan helaas niets vinden.


Afbeelding
Hello met normale benen, geschoren


Ik heb mijn paard sinds juni 2015. Toen ik haar kocht wist ik al dat ze soms last kreeg van 1 dik been (meestal links achter). Dit is af en toe voorgekomen voordat ik met Hello verhuisde in november 2016.
Eind februari heeft ze daar ook weer een dik been gekregen waarna dit door sloeg na 3 dagen naar alle andere benen. Alle benen waren ontzettend dik. (Echt geen gewrichten meer te onderscheiden zo dik)
Lichte medicatie (inflacam spuit, daarna zakjes) van de dierenarts hielp tot 2 dagen na de spuit, waarna alles dus weer dik werd (tot op de spronggewrichten en voor tot op de elleboog (? weet niet precies wat het voor heet, in ieder geval tot de helft van het been).


Afbeelding
een dag na de eerste spuit

Afbeelding
3 dagen na behandeling eerste spuit


Afbeelding
6/7 dagen na behandeling na intensief stapwerk/bandageren/koelen/stapmolen


Ze heeft na de eerste spuit 10 dagen op de inflacam zakjes gestaan. Daarna is ze weer gespoten met een hogere dosis en zijn we overgegaan op de prednison.


Afbeelding
Benen op de prednison


Prednison werkte als een tierelier! Nooit geen dikke benen gehad gedurende de kuur (5 weken lang)
Helaas (en gelukkig, want 't is vrij heftig) is de kuur prednison op. Na een dag merkte ik gelijk al weer verschil met het linker achterbeen. Het is bijna niet te zien, maar je kan het vocht wel voelen. De dierenarts kan naast prednison niet veel meer voor me betekenen. Ik ben daarom nu overgestapt om iemand de met kruiden en homeopathische middelen werkt om te zien of dit werkt. Die behandeling heeft 9 mei plaatsgevonden. Hello krijgt nu druppels voor de nieren, spijsvertering en kruiden. De benen lijken nu na 3 dagen iets stabieler, helaas alleen niet helemaal vochtvrij.


Afbeelding
Dit is deze week

Daarnaast is het écht alleen de benen, ze heeft geen koorts, is niet lusteloos, eet goed, benen zijn niet warm, geen wondjes, ontlasting is goed, niet kreupel, niet stijf (zelfs niet met die dikke gewrichten). Lever en nierwaarden zijn goed. Hello staat van 9-19h in een paddock en 's nachts op stal, krijgt onbeperkt hooi uit een net. Voer: 1 schep maisvlokken, 1 schep omega brok, 1,5 schep sportbrok. Dikke benen staat in zo verre ik getest heb niet in verband met de mate van training, duur van paddockgang, weer of kwaliteit van hooi.

Bloedtesten wijzen uit op hoge ontstekingswaarden. Waarschijnlijk steekt Hello zelf een ontsteking aan in haar benen.

Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt?
Of mensen die iets anders weten wat misschien helpt voor de dikke benen?

Ik heb natuurlijk contact met de DA en met behandelaar van de homeopathie. Het gaat mij meer om de ervaring van anderen en wat zij deden in hun geval.

Hello S <3 <3 <3


Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 07:01

Ik denk hier richting auto immuun....
Gelukkig geen koorts of andere symptomen.

Goed dat je richting homeopathie gaat, dat werkt alleen wel niet van dag één op dag twee....

Vermindert het vocht ook niet als je stapt?

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Dikke benen, geen koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 08:02

Je zou kunnen kijken of ondersteunen met kurkuma pasta of traumeel druppels werkt. org er ook voor dat de omega 3-6 goed in verhouding is. 3 werkt ontstekingsremmend waar 6 juist bevorderend werkt, dus bv. Geen zonnebloemolie geven.

Met dit specifieke probleem geen ervaring, denk dat richting homeopathie, cranio sacraal, osteopathie wel verder gaat komen. Sterkte!

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Dikke benen, geen koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 08:33

Misschien Neutradex over het voer doen? Daarnaast veel bewegen en evt met stalbandages over nacht.

Chester (Special D x Houston) Z2+11, B+3

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Dikke benen, geen koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 08:42

Is het niet een idee om je voer schema eens om te gooien?Meer naar vezels , in plaats van granen en brok? Wie weet helpt dat?

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Tereno

Berichten: 126
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: 't Zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-17 08:51

Habore schreef:
Ik denk hier richting auto immuun....
Gelukkig geen koorts of andere symptomen.

Goed dat je richting homeopathie gaat, dat werkt alleen wel niet van dag één op dag twee....

Vermindert het vocht ook niet als je stapt?


Ik dacht inderdaad ook aan auto immuun.. de dierenarts ook.

Het vocht dat er nu zit lijkt een soort van "vast" te zitten. Ik denk dat ik binnenkort even een meetlint aanschaf zodat ik de omtrek elke dag kan meten. Dan kan ik ook voor/na stappen opmeten. Het verschil is echt miniem, maar er zit wel degelijk vocht in de benen..

@weidebloem:
Ik voer geen extra olie, maar heb wel een omega-rijk rantsoen doordat ik Masters Omega plus brokjes voer als extra (dit trouwens op aanraden nadat de benen dik zijn geweest in de prednison periode)
http://www.mastersdiervoeders.nl/produc ... -plus.aspx
Ik kan helaas niet vinden wat de verhoudingen 3 en 6 hier zijn.

Ik heb haar inderdaad ook net Cranio-Sacraal laten behandelen.

@Mloui

Mocht deze behandeling met kruiden niet werken zal ik gaan kijken naar andere middelen, ik wil niet te veel in een keer doen. Ik zal Neutradex in mijn achterhoofd houden!

Beweging krijgt ze sowieso genoeg. Ik doe elke dag wat qua stappen/longeren/rustige training ohz. Maar bandages durf ik eigenlijk niet aan. Vooral niet omdat ik daar 's ochtends en s nachts daar niet zelf bij kan zijn.


@geerke:
Waar moet ik dan aan denken qua schema? Luzerne/muesli? Dat kan ik inderdaad ook nog wel proberen over een paar weken

Bedankt allemaal!

Hello S <3 <3 <3

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Dikke benen, geen koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 09:13

Ik zou al dat andere voer schrappen en geweekte pulp geven met wat zemelen en lucerne,wel een vitamine en mineralen supplement.De verhoudingen tussen omegas moeten goed zijn anders kan het ontstekingen in de hand werken.Ik denk dat het de moeite waard is het voer te veranderen....je weet nooit!

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 11:16

Denk ook dat het voer eens herbekijken misschien geen kwaad kan.
Zo weinig mogelijk belastend voeren.

Dikke benen hangen ook dikwijls met de lever samen. Misschien dat deze toch niet goed alles kan afvoeren.

Levertesten in bloed gecontroleerd?

Mijn paard had vasculitis ( ook dikke benen, maar wel ziek, koorts,...). Bij hem kwam een leverprobleem eruit.

Maar daar gaat een homeopaat zeker en vast weg mee weten....

Gelukkig is hij er niet ziek van....

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Dikke benen, geen koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 12:16

Als je kant en klaar, op paarden afgestemd, omega producten voert, mag je er vanuit gaan dat de verhoudingen kloppen.

Met voer zou je eens een maand op alleen vitaminebrokje kunnen zetten. Maisbrok ken ik niet, maar mais is erg belastend en zou ik sowieso weg laten. Hoe minder ballaststoffen van brokken en granen hoe beter.

Tereno

Berichten: 126
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: 't Zuiden

Re: Dikke benen, geen koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-17 12:42

Ik heb inderdaad een bloedtest laten doen waar beide nieren en leverwaarden goed waren.

Ik zal inderdaad eens de maïs achterwege laten en kijken of dat verschil maakt op den duur... ik durf niet zomaar te stoppen met al de brokken omdat ik bang ben dat ze dan niet aan de vitaminen en mineralen komen. Of valt dat mee? Zen krijgt nu dus 2 x per dag 3/4 schep sportbrok (+druppels van homeopaat en kuur voor de nieren), 1 x 3/4 schep omega brokken en 1 × 1 schep maisvlokken 1 x emmer optiform met kruidensamenstelling van homeopaat

Dus dat wordt nu: 2 x per dag 1/2 ?
schep sportbrok, 1/2 schep omega brok en een emmer optiform met kruiden.

Het mag eigenlijk ook wel zo, het andere schema was om flink aan te komen. Ze is nu prima op gewicht.

Hello S <3 <3 <3

HarmonieC
Berichten: 38
Geregistreerd: 05-05-14

Re: Dikke benen, geen koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 13:00

Het paard van een stalgenoot had een onverklaarbaar dik been. Dit bleek later mijt te zijn. Misschien iets om (zodat je maar alles hebt bekeken) te checken. Dit werd echt een olifantsbeen en verder geen symptomen die eerder aan mijt deden denken.

dust

Berichten: 77
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: flevopolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 13:02

Mijn paard had 1 zwart been, waarbij het haar los kwam en dikker werd. Zelfs zijn hoef werd wit. 4 dierenartsen konden het niet vinden.
Toen het na 3 jaar echt erg werd, ben ik mijn eigen weg gaan volgen.
Het enige wat het voor mij kon verklaren was het voer.
Ik was toen namelijk overgestapt van pavo naar havens omdat ik een hernia had en weinig meer reed.

De verandering was binnen 2 dagen zichtbaar. Dunner been en niet meer warm, na 3 weken zelfs weer haar groei.

Hij was dus schijnbaar allergies voor iets in het voer van havens.

Misschien kun je het uitproberen of het werkt.

"Zonnestralen kun je pas zien als er ook wolken in de buurt zijn"

lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 13:06

Ik zou ook eerst kritisch naar je voerschema kijken. Alle overtollige suikers eruit schrappen en je probleem eens voorleggen bij Hidez. Misschien kunnen hun compressiesokken wat betekenen voor Hello. Wat kreeg Hello te eten op je oude stal?

Tereno

Berichten: 126
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: 't Zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-17 16:44

lucifertje schreef:
Ik zou ook eerst kritisch naar je voerschema kijken. Alle overtollige suikers eruit schrappen en je probleem eens voorleggen bij Hidez. Misschien kunnen hun compressiesokken wat betekenen voor Hello. Wat kreeg Hello te eten op je oude stal?


1 emmer snijmais, 1 schep brokken en veel hooi. Soms wat Japanse haver.


@dust
Wat erg zeg! Die van mij staat sinds november al op de sportbrokken van Subli dacht ik. Kwam het bij jou pas ook veel later nadat je van voer bent gewisseld? Of direct?

@Yuci
Hoe moet ik dat checken? Of kan ik de mijt op een andere manier zeker afschudden door bijvoorbeeld de benen te scheren? Dat ik zeker weet dat het daar niet aan ligt? Ze heeft aan haar benen inderdaad wel veel haar, maar heb nooit wat qua plekjes gevonden op haar benen.


Is het misschien beter om van al het voer dat ik nu geef af te stappen en op bijvoorbeeld metazoa over te stappen? (dat gaf ik hiervoor periodes, ik weet zeker dat daar niks in zit waar ze op reageert).


Met hidez en equicrown heb ik al contact gehad maar zij konden mij niet helpen omdat de sokken aangemeten moeten worden op dunne benen. Die heb ik nu niet...

Hello S <3 <3 <3

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Dikke benen, geen koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 16:56

Als je paard niet aan hoeft te komen kan je inderdaad eens voor een paar maand een vitaminebrok voeren zoals metazoa of Vitalbix. Laag in suikers en zetmeel. Mocht je dan energie missen kan je goed een kant en klare omega mix toevoegen aan het rantsoen. er zijn inmiddels ook genoeg mooie meuslies en brokken op de markt die lag in suiker en zetmeel zijn en je niet zo veel van hoeft te voeren om aan de juiste hoeveelheid vitamine en mineralen te komen. Kijk eens op voervergelijk.nl daar kan je veel info vinden over de verschillende brokken en hun ingredienten.

Kan de homeopaat of cranio sacral therapeut misschien niet van advise dienen over het voer?

Tereno

Berichten: 126
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: 't Zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-17 17:00

Weidebloem schreef:
Als je paard niet aan hoeft te komen kan je inderdaad eens voor een paar maand een vitaminebrok voeren zoals metazoa of Vitalbix. Laag in suikers en zetmeel. Mocht je dan energie missen kan je goed een kant en klare omega mix toevoegen aan het rantsoen. er zijn inmiddels ook genoeg mooie meuslies en brokken op de markt die lag in suiker en zetmeel zijn en je niet zo veel van hoeft te voeren om aan de juiste hoeveelheid vitamine en mineralen te komen. Kijk eens op voervergelijk.nl daar kan je veel info vinden over de verschillende brokken en hun ingredienten.

Kan de homeopaat of cranio sacral therapeut misschien niet van advise dienen over het voer?


Zij stelde voor om niks te veranderen omdat Hello er goed uitzag. Wel raadde ze me aan om minder te voeren.

Ik ga inderdaad denk ik alles deze week schrappen en een overgang maken op de metazoa. Mocht het aan het voer liggen dan weet ik dat hoop ik snel genoeg.

Hello S <3 <3 <3

dust

Berichten: 77
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: flevopolder

Re: Dikke benen, geen koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:44

Het was niet gelijk zichtbaar, anders had ik de link makkelijker gelegd. Ben in februari gewisseld van voer. Daarna ging hij verharen en denk je dat het daar aan ligt.
Maar toen hij in juli steeds meer kale plekken kreeg, heb je eindelijk pas door dat het niet verharen is. Vooral omdat ik minder op stal was door een hernia.
Ik heb toen niet de link gelegd met het voer, maar dierenartsen gecontact.

"Zonnestralen kun je pas zien als er ook wolken in de buurt zijn"

HarmonieC
Berichten: 38
Geregistreerd: 05-05-14

Re: Dikke benen, geen koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 23:06

Ik weet niet zo goed hoe ze dat checken. Ze kunnen ook onderhuids gaan begreep ik. Wellicht bij de dierenarts opperen als mogelijke optie bij het volgende bezoek of via de telefoon als je geen afspraak op de planning hebt staan. Wellicht is het helemaal niet het geval, maar ik probeer even mee te denken en noem alle opties graag allemaal even bij een dierenartsafspraak.

Tereno

Berichten: 126
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: 't Zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 12:12

Ik ga met het voer aan de slag en zal ook even overleggen met een meisje op stal die een tinker heeft die mijtgevoelig is of zij misschien weet hoe dat er uit moet zien. Ik denk dat ik de benen hoe dat ook ook toch nog even scheer, misschien zie ik door de haren nog iets over het hoofd.

Ik wil iedereen echt super bedanken voor de input. Het voer heb ik echt niet over na gedacht dat dat van invloed kan zijn. Hopelijk is het dat ook.

Ik zal snel even een update plaatsen !

Hello S <3 <3 <3

carika
Berichten: 1580
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Dikke benen, geen koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 13:01

Het is onwaarschijnlijk aangezien er niks uit de bloedtesten kwam maar waar komt het water vandaan wat ze drinkt?
Kraanwater, eigen bron of wellicht zelfs uit de sloot?

Tereno

Berichten: 126
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: 't Zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 13:13

carika schreef:
Het is onwaarschijnlijk aangezien er niks uit de bloedtesten kwam maar waar komt het water vandaan wat ze drinkt?
Kraanwater, eigen bron of wellicht zelfs uit de sloot?



Kraanwater. Denk je aan iets van een vergiftiging in het water?

Is het misschien een idee om de waterbak eens flink schoon te schrobben? Met iets van afwasmiddel? Zodat ik zeker weet dat het daar niet aan ligt...

Hello S <3 <3 <3

carika
Berichten: 1580
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Dikke benen, geen koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 13:41

Als het bron- of slootwater was geweest zou dat een optie zijn maar bij kraanwater lijkt me dat sterk zo vies kan de waterbak haast niet zijn...
en dan zou het ook vreemd zijn dat de andere paarden op stal er geen last van hebben.

Tereno

Berichten: 126
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: 't Zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-17 17:00

Update:

Hello staat nu op (dit is per dag)
2 x 1/6 schep Metazoa (totaal 1/3 = aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) + hierover de druppels voor de nieren en speciaal samengestelde olie druppels van de homeopaat
1 x een emmer kruidenhooi + 2 handjes kruiden/karkuma (ook van de homeopaat)
1 x 1 schep Pavo nature's Best voor door het kruidenhooi (anders wilt ze het niet eten, muts _-:( )

Vandaag en gisteren is links achter wat dikker als dat het was afgelopen week, maar dat kan ook komen doordat ze door het slechte weer minder buiten geweest is gisteren. Na het stappen vandaag was het aanzienlijk al minder dik.

Afbeelding
Afbeelding

voor het wandelen. Ben vergeten om een foto na te maken maar hier zie je duidelijk dat de koot maar ook de peesschede verdikt is.

Door de druppels voor de nieren plast ze ook echt als een malle dus ze staat voor het vergemakkelijken ook even op een dunner laagje stro. Dit is natuurlijk maar tijdelijk.
Afbeelding
link: https://www.agradi.nl/phytonics-kidney- ... m-50ml.htm
Nierdruppels

Ik heb de benen ook geschoren en de DA gevraagd over de mijten maar dat was niet het geval (helaas). Het is nog even afwachten dus...

Hello S <3 <3 <3

Tereno

Berichten: 126
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: 't Zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-17 20:47

Update:
Het is een hele tijd goed gegaan. Nu een terugval dus:

Afbeelding

De hoefsmid heeft haar helaas te kort bekapt waardoor lopen dus pijnlijk is en ze liever stilstaat. Daarvan is het effect dus duidelijk te zien aan de benen. Ik word langzamerhand een beetje wanhopig en zie het ook niet meer zo zitten.

Iemand nog tips wat betreft voer dat ik kan bijvoeren zonder veel suiker maar wat wel aanzet? Ik merk dat ze wat aan het afvallen is. Liefst iets wat ik niet hoef te weken zoals bietenpulp of seniores priores want dit is voor mij bijna niet te doen.

Andere tips?
Groene leem misschien? En weet iemand misschien of er in plaats van stalbandages een soort van drukverband is om te proberen?


Wat ik nu dus bijna zeker weet is dat het niet aan de brokken ligt, geen mijten, niet de nieren en niet de spijsvertering. Immuunsysteem is gewoon van slag denk ik... Heb dinsdag nog een afspraak met de homeopaat en wil toch weer de dierenarts vragen voor iets.

Een andere optie is een andere stalling vinden waar ze de hele dag buiten kan staan, maar dat is voor mij echt niet ideaal. Dat is dus een laatste redmiddel... Natuurlijk niet het einde.

Edit: Ook wil ik graag melden dat ik sinds ik de nieuwe hoefsmid heb vanaf Januari er wel meerdere dingen niet goed zijn gegaan met de hoeven etc. (2 ijzers verloren, slecht bekapt en nu dus te kort. Ben op zijn goedwillend advies in Mei overgestapt op blootvoets i.p.v. ijzers, wil nu weer graag op ijzers. Tussendoor ook een keer rotstraal gehad en behandelt, deze hoefsmid vind ik dus niet meer geschikt en ik ga een andere vragen...)
Een ander iets: Ze staat nu op stro, daarvoor nooit op stro gestaan. Misschien iets anders proberen?

Hello S <3 <3 <3

joepy

Berichten: 39
Geregistreerd: 17-01-11
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 14:06

Lymfedrainagemassage helpt super, helpt met het afvoeren afvalstoffen/vocht en verbeterd het immuunsysteem. Lymfe hebben geen pomp zoals het hart en werkt minder goed bij weinig beweging.
Een lymfedrainage behandeling staat gelijk aan 3 uur hapje stapje beweging.
Om het hele lichaam te helpen is het beter zo weinig mogelijk suikers te voeren en ook geen granen.
Mais is ook graan en Nature's best bevat helaas ook granen.
Voeding heeft alles te maken met de spijsvertering en daarmee ook met het immuunsysteem.
Om aan te komen vooral veel hooi en bv graanvrij voer van Marstall (faser light), fibra of coolstance cobra (die moet wel geweekt)
Bandages, drukverband en afspuiten met koud water belemmerd het lymfesysteem en die moet juist het vocht afvoeren.
Groene leem kan geen kwaad

Bowentherapie, Lymfedrainage,www.sandradewildtbowentherapie.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 bezoekers