Mogelijk kies eruit (shet) - opties? Ervaringen welkom

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Mogelijk kies eruit (shet) - opties? Ervaringen welkom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 11:26

Enige tijd terug is de tandarts bij mijn shetje geweest en hij constateerde een mogelijk gat in een van de bovenkiezen. Omdat het om een wat verdere kies ging, kon hij niet zien of het ook echt een gat is dat heel diep gaat, of dat het slechts een begin is en oppervlakkig. Hij heeft mij geadviseerd foto's te laten maken en aan de hand daarvan te bepalen wat er mogelijk is.

In verband met omstandigheden en het niet hebben van klachten, heb ik nog geen foto's laten maken of andere stappen ondernomen. Eerst wil ik eigenlijk wel wat informatie opdoen en ben ik heel benieuwd naar ervaringen van mensen (het liefst met kleinere pony's) met dit soort problemen.

Het gaat om een bovenkies. Ik heb van de TA begrepen dat de opties best wel lastig zijn, ook mede omdat het om een shetje gaat. Indien er inderdaad sprake is van een gat dat diep doorgaat zou ik 2 opties hebben: preventief de kies eruit laten halen, of afwachten tot er problemen ontstaan. Ook heb ik begrepen dat beide opties eigenlijk allebei hun nadelen hebben.

Preventief de kies eruit halen schijnt een lastige klus te zijn bij zo'n kleintje. Mogelijk moet de kies eruit gestempeld worden vanaf de bovenkant, omdat in het mondje gewoon te weinig ruimte is om een niet loszittende kies eruit te gaan wrikken. Er moet dus een (risicovolle?) operatie volgen, en daarna is het ook best lastig omdat het gebit vervolgens regelmatig moet worden behandeld ivm het doorgroeien van de kies aan de andere kant van het gat. Ook zou je kans hebben op verschuivingen. Ik weet niet of dat laatste inderdaad vaak gebeurd?

De andere optie is ook niet veel soeps. Stel ik wacht af en het blijkt inderdaad een doorlopend gat te zijn, gaan wij wachten op een uiteindelijke ontsteking met alle gevolgen van dien. Zo'n ontsteking schijnt ook geen kattenpis te zijn om die weg te krijgen en dan moet de kies er alsnog uit, via dezelfde weg als preventief maar dan met misschien wat meer risico's omdat je dan te maken hebt met een zieke pony.

Ofwel. Ik weet niet zo goed waar ik goed aan doen en wat ik moet doen. Omdat ze echt super goed gaat en nergens last van heeft, vergeet ik het wel eens dat ons bovenstaande is geadviseerd. Mede de reden dat we het hebben laten afwachten. Nu zit ik er wel over te denken iig al foto's te laten maken, zodat ik weet wat ons mogelijk te wachten staat. Anderzijds wil ik direct doorpakken mocht het er op de foto's inderdaad niet zo fijn uitzien.

Maar voor nu, ben ik erg benieuwd naar ervaringen en informatie van bokkers. Hoe is het bij jullie gegaan, viel het mee, viel het tegen, wat was de reden van het probleem aan de kiezen, en wat zouden jullie in mijn geval doen?

Pony is overigens 12 jaar oud.

Ps. met welke kliniek hebben jullie de ervaring met de kiezen? Lingehoeve heb ik vaak horen vallen (en werkt mijn tandarts ook graag mee samen), maar die is best een eind rijden van ons (bijna 1.5 uur met trailer) terwijl bodegraven om de hoek is (20 minuten)
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 06-04-17 11:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Mogelijk kies eruit (shet) - opties? Ervaringen welkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:29

Geen ervaring mee. Maar als het een van mij was liet ik een foto maken ter controle en dan meteen preventief de kies er uit halen.
Liever een zware operatie op een gezond dier dan diezelfde operatie op een ziek dier :)

zelmago4it

Berichten: 410
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Mogelijk kies eruit (shet) - opties? Ervaringen welkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:58

Ik denk dat ik de boel weg zou laten halen. A omdat het uiteindelijk toch sowieso problemen op gaat leveren, die kan je maar beter voor zijn.
B 1x per jaar een tandarts is sowieso geen overbodige luxe, dus die zou je waarschijnlijk toch laten komen. Misschien nu met iets meer regelmaat dan anders. En zeker als je alleen hoeft bij te werken vallen de kosten ook nog alles mee.
C ik ken een pony die inderdaad zo'n ontsteking heeft gekregen omdat ze er ook niet op tijd bij waren. Die ontsteking konden ze niet onder controle krijgen, en is doorgeslagen, met als gevolg dat het ponytje ingeslapen moest worden.

Je pony heeft nog een mooie leeftijd, en als die goed in conditie is, is hij zo hersteld van de operatie. Als je wacht tot het gaat ontsteken, heeft de pony al veel ingeleverd qua conditie en zal het herstellen ook moeizamer gaan.

Hoop dat je hier wat aan hebt. Blijft sowieso een lastige beslissing, want het heeft hoe dan ook best impact. Succes verder!

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Mogelijk kies eruit (shet) - opties? Ervaringen welkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:27


Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Mogelijk kies eruit (shet) - opties? Ervaringen welkom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 13:32

Wat ik had begrepen dat met preventief ook veel risico's zitten, ook tot inslapen, ook met die reden heb ik het wat weg geschoven. Ze doet het nu zo goed namelijk. (En mijn grote juist wat minder).

Bedankt voor de reacties. Ben benieuwd naar meer eventueel. Vooral ook kliniek keuze

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:39

Misschien toch eerst een foto laten maken, misschien valt het allemaal reuze mee!? Hij vermoed een gat, maar weet het niet zeker. Als je het zeker weet, kun je altijd verder beslissen.
Ik heb helaas geen ervaring met een juiste arts/kliniek, maar misschien is die van saaams iets?!

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Mogelijk kies eruit (shet) - opties? Ervaringen welkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:50

Als de pony nu geen last heeft zou ik niets doen maar wel geregeld laten controleren.Ik heb ooit een oude pony gekocht en die kreeg ineens een bult op z'n wang.De veearts kwam en zei dat het een ontstoken kies was. Die zou op stal getrokken kunnen worden maar me werd aangeraden om het op de kliniek te laten doen, dat was in St.Oedenrode.Daar heb ik toen voor gekozen,het was poliklinisch,na een paar uur stond hij weer thuis op stal te eten.Ik weet niet meer wat dat toen kostte maar niet zoveel.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Mogelijk kies eruit (shet) - opties? Ervaringen welkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 17:23

Er is ook nog een optie 3 je zou hem kunnen laten vullen en dan kan de kies blijven zitten.

Laten stempelen zou ik niet zomaar voor kiezen. Dit is, zeker voor een boven kies, een vrij heftige operatie. Ik denk dat het om de 4e kies gaat. De chirurg moet dan door de sinus van je shettie, en dit geeft vaak complicaties.

Het trekken lukt wel bij een shet maar je moet hier speciale tangen voor moet hebben. Voor zo'n klein mondje. Dit heeft simpelweg niet iedere tandarts. Stel het lukt dan nog niet zou je altijd nog een gaatje in de wang kunnen maken. En dan gaat het in 99% van de gevallen lukken.

Als je foto's laat maken adviseer ik je om ook de andere kan even goed te bekijken, en op de foto te zetten omdat het vaak aan de andere kant ook voor komt.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Mogelijk kies eruit (shet) - opties? Ervaringen welkom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 15:54

Volgens mij gaat het inderdaad over de 4e en de bovenste kies. Nummer 209 dacht ik (en google zegt ergens dat het de 4e is).

Gaatje in de wangen is wat anders dan het stempelen, of bedoel je met dat trekken dat niet lukt dat er dan misschien alsnog moet worden gestempeld?

Ze heeft nu in korte tijd 2x lichte vage koliek gehad. Ene moment super blij, andere moment liggen. Vanmorgen de tweede keer, na het liggen en rollen rilaanvallen. En daarna weer zichzelf en gewoon poepen. Ze had vooral veel gas.

De DA vond het typisch op zandkoliek lijken, daar heeft ze 2 weken terug net een kuur voor gehad (ivm de buikpijn toen). Nu de kies meer in mijn hoofd zet, zou dat natuurlijk ook een reden kunnen zijn zeggen ze wel eens? Ik heb nu in mijn hoofd dat ze eind april nog naar de kliniek gaat om het zeker te weten/ uit te sluiten. Eerst de klinieken ook even bellen voor informatie.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Mogelijk kies eruit (shet) - opties? Ervaringen welkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 17:50

Het kan zo zijn de die kies oorzaak is van koliek.

Het zogenoemde stempelen gaat via de bovenkant door het bot en de sinus van je paard.

Voor een gaatje in de wang, ga je niet door bot, maar echt alleen door de wang. Hiervoor hoeft je paardje niet optafel.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Mogelijk kies eruit (shet) - opties? Ervaringen welkom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 22:27

Zag vanmiddag foto's van zo'n gaatje inderdaad. Brrrrr.maar beter dan helemaal Door dat hoofd ja.....

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 22:36

Saaams schreef:
Ik zou absoluut gaan voor Jan Kroes (http://www.dapkrommerijnstreek.nl/profiles/jan-kroes/) evt eerst een second opinion bij hem.

Dit kan ik alleen maar beamen :j

Mijn merrie (22 jaar) heeft twee losse voortanden en twee losse kiezen. Met Jan heb ik afgesproken dat we haar goed in de gaten houden (twee keer per jaar) en indien nodig de elementen waar ze last van heeft eruit worden gehaald. Dat doen we dan wel op de praktijk (Kromme Rijnstreek dus).
Ik ken een Haflinger die een kies mist; zijn overige kiezen in dat gebitsdeel zijn wat gaan schuiven, waardoor de tegenoverliggende kiezen wel tegendruk krijgen, alleen niet helemaal volledig. Dit paard wordt twee keer per jaar door de tandarts behandeld om de tegenoverliggende kiezen in te korten. Hierdoor is het altijd een kleine behandeling en heeft het paard tussendoor geen klachten. Wacht de eigenaresse te lang tussen de behandelingen, dan wordt haar paard lastig in de aanleuning en krijgt hij moeite met hooi eten.

In jouw geval zou ik zeker foto's laten maken en daarna verder beslissen. Je kan die foto's waarschijnlijk prima in jouw omgeving laten maken en vervolgens een andere TA (bijvoorbeeld Jan ;) ) vragen voor een second opinion op basis van de foto's.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Mogelijk kies eruit (shet) - opties? Ervaringen welkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 21:38

Onze shet was 17 dat hij eotrh kreeg en zijn al zijn snijtanden eruit gehaald.

Hij bleef erg vies ruiken, dus veearts erbij en die heeft de kiezen bekeken. 1 Kies was echt slecht, dus hebben we eruit gehaald. Was inderdaad een lastige klus. Heeft hem flink moeten verdoven en is echt wel tijdje bezig geweest.

Daarna elke dag gespoeld, echt wel weken lang, maar laat hij erg braaf toe. Ik werd wel wat wanhopig, want bleef zo ruiken. Pas na weken was dat weg.

Hij doet het verder heel goed. Is nu 19 en eet ondanks alles altijd goed. In de tijd dat hij eotrh had, lag hij veel voor we dit wisten. En had hij koliekverschijnselen, maar nooit heftig.

Als je iets met een shet wil, gaat het snel iets moeizaam en krijg je net sneller commentaar. Zorg dat je een fijne veearts hebt die goed met je meedenkt.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 16:27

Bedankt voor jullie reacties :)

Zojuist de eerste kliniek gebeld voor advies. Maar pff, wat een bedragen voor een kiesje :wow: Scheelt dat de medicatie hoeveelheden weer minder zjin natuurlijk. Al moet je deze pony wel volledig verdoven als je wat wilt gaan doen :+ Zelfs een prikje geven lukt niet zo makkelijk :o :o

Vind het lastig dat de Lingehoeve zo ver van ons af is. Bodegraven is om de hoek als er wat is, maar heeft niet mijn voorkeur verder.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Mogelijk kies eruit (shet) - opties? Ervaringen welkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:49

Mag ik brutaal zijn en vragen wat ze er voor vragen? Je mag het ook pben hoor.

Supervixen

Berichten: 12828
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Mogelijk kies eruit (shet) - opties? Ervaringen welkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 19:04

Mijn paard heeft dit net ondergaan. Is dan wel geen shet, maar voor het idee.
Kies eruit gestempeld, er was een zenuwontsteking.

Verloop in de tijd:

December: snot uit 1 neusgat. Dierenarts erbij, foto's gemaakt. Weinig te zien aan de wortels. Twee weken antibiotica. Kosten: bijna 400 euro.
Februari/maart. Weer af en toe snot uit de neus. Tijdje aangekeken.
Eerste week april. Naar de kliniek gebracht. Foto gemaakt. Ontstoken zenuw. Kies is eruit gestempeld, gat onder het oog gemaakt, holtes gespoeld. Aan de antibiotica en metacam voor een paar dagen. Volgende dag paard weer mee naar huis.
Controle door tandarts.. paard moet toch naar de kliniek, ik krijg de holtes niet gespoeld thuis. Ze steigert. Tandarts heeft onder verdoving op stal de boel gespoeld.

Vorige week paard naar de kliniek gebracht, gisteren weer opgehaald. Ze is daar elke dag gespoeld en krijgt nog steeds antibiotica. Over twee weken na-controle.

Kosten eerste opname: 1070 euro
Kosten tandarts op stal en spoelen ?
Kosten week in kliniek ?
Kosten na-controle ?
Heb hier nog geen rekeningen van..

Ik schat 2000 euro totaal. (Excl die 400 euro in december)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Mogelijk kies eruit (shet) - opties? Ervaringen welkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 19:25

IK wil de rekening voor alleen die kies wel opzoeken, maar was echt niet heel gek. Hij is gesedeerd, want anders kan het echt niet. Toen nog een keertje wat bij gegeven. En een spuit morfine. Ik geloof dat ik echt niet meer dan 200 euro heb betaald. Het was wel echt heel lastig voor de veearts, maar het is uiteindelijk gelukt.

Bij de eotrh stond hij op Utrecht. Toen ze begonnen te trekken van de snijtanden, vonden ze kracht zetten lastig en hebben ze gebeld dat ze hem onder narcose wilden brengen en neerleggen op de tafel. Hij had de week ervoor al onderzoek gehad, maar was toen voor 2 opnames, die operatie en alle medicatie, pijnstilling enzo volgens mij iets van 1700 euro kwijt. Dat vonden mensen krankzinnig voor een shet, want voor 50 euro haal je een nieuwe. Maar voor ons is hij gelijk aan de anderen en we hebben hem nu alweer 17jr. Hij was verder fit, dus geen twijfels daarover.

Die kies is op stal gedaan. Het is lastig, maar was verder voor hem de fijnste optie. Hij moest lang wakker worden daarna, maar kon daarna weer bij zijn vrienden eten. Het stonk nog weken en heb steeds gespoeld, maar is de moeite wel waard geweest. Gaat super en is ook weer voor de sulky geweest.

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 19:37

Hopelijk heb je echt een tandarts en geen gebitsverzorger. Mijn tandarts heeft bij mijn welsh A (klein mondje) 2 kiezen getrokken. Ging eigenlijk super goed. Mijn DA (gebitsverzorger) heeft er eerder 1 uit gehaald en dit ging echt totaal niet goed, achteraf bleek de andere helft er ook nog in te zitten (rotten...)
Mijn tandarts heeft een tijdje geleden zelfs 3 mini shets behandeld bij mij en bij 2 ook 'oude' kiezen (gewisseld maar niet eruit gevallen) eruit gehaald en ondanks dat de mondjes erg klein zijn heeft hij die gebitten keurig kunnen behandelen.
Kortom, eruit halen is vaak beter dan laten zitten ivm kans op rotten en andere dingen, behalve als het gebit al erg los zit en de rest van de kiezen dus kunnen gaan verschuiven als er een weg gehaald wordt dan kun je hem beter laten zitten.

Paarden kunnen trouwens erg goed hun pijn verbijten. Ik heb een pony met een gespleten kies gehad die daar al een hele tijd mee rond liep maar goed at en er totaal niet uit zag alsof ze pijn had. Ook een pony met een overbijt die jaren lang niet goed behandeld is geweest en nog steeds goed at etc. Dat ze het dus niet laten zien dat ze pijn hebben wil niet zeggen dat ze geen pijn hebben. Foto maken is sowieso altijd goed :)

En advies voor een zeer goede tandarts: Jan Kroes uit Schalkwijk.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Mogelijk kies eruit (shet) - opties? Ervaringen welkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 23:23

Het probleem is, dat wanneer paarden dus wel duidelijk pijn en of ongemak tonen, dit echt serieus genomen moet worden.

Elk paard is anders. Onze shet hebben we 17jr en die reageert op zijn manier op pijn en spanning. De kies trekken was gewoon echt heel pijnlijk en lastig. Ik heb zelf in zijn mond mogen voelen waar de kies zat en er was echt weinig werkruimte. De kies was erg rot, maar zat helemaal niet los.

Een gebitsverzorger mag niet verdoven, dus die zou ik nooit kiezen bij het verwijderen van een kies. Als een veearts komt verdoven, kan er niks bijgespoten worden.

Het was even vervelend, maar onze shet was zowel na het verwijderen van de snijtanden als van de kies, snel alles vergeten en goed op de been.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Mogelijk kies eruit (shet) - opties? Ervaringen welkom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 22:05

Heftig Supervixen, hopelijk knapt je paard snel op :(:)

Superpony, tja, inderdaad 'maar een shetlander' maar wel mijn shetje... en ze is echt niet in te wisselen voor een ander. Vind het wel lastig om het 'aan te blijven kijken', misschien is er voorlopig niets aan de hand en blijft het goed gaan. Maar goed, anderzijds heb je straks nog meer ellende dan nu. En bij haar is het sowieso fijn foto's te maken OF er iets is, het is alleen gezien door de tandarts, maar die kon niet zien tot hoe diep het gaat en of de pupa echt helemaal open ligt.

Ik heb er overigens op stal een erkende goede tandarts bij altijd. Geen gebitsverzorger. Maar voor dit soort dingen verwijst hij wel door, ivm het moeten maken van foto's etc.

Volgende week donderdag breng ik haar naar de Lingehoeve. Ben best wel een beetje zenuwachtig, ben ook bang dat er andere ellende naar boven komt of al die complicaties. Ben gelukkig echt een enorme doemdenker.... dat helpt niet :o

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 22:18

Zorro had EOTRH en ik heb Christie Dreessen erbij gehad. Hij is bij de raaphorst op de foto gegaan en in totaal zijn er toen 6 snijtanden en 2 kiezen getrokken.
Het is al een hele tijd geleden, dus ik weet niet of Christie haar eigen ruimte nog heeft bij de raaphorst.

Tijn8
Berichten: 509
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 22:37

Ik heb hier helaas ervaring mee.
Mijn shet had zijn kies doorgebroken en dat is stevig gaan ontsteken.
Het is een heftige tijd geweest voor de kleine man maar hij is er weer bovenop gekomen.
Hij moest een paar dagen op de kliniek blijven en het heeft wel een beste duit gekost (weet niet meer hoeveel maar zeker een paar hindert euro).
Mijn pony is behandeld door Jan Kroes.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 23:59

Ja ik heb hier helaas ook ervaring mee. Zelfs met ontstoken kiezen.
Mijn merrie heeft een klap op dr kaak gehad, van dr moeder notabene, waarbij de kaak achteraf vermoedelijk een lengtebreuk heeft opgelopen. Hierdoor zijn er 3 kiezen gaan ontsteken.

Het begon mij op te vallen toen ze dr hoofd scheef begon te houden met eten, en er een knobbel op de kaak kwam.
Afbeelding

Naar mijn DA geweest, foto's maken. En daar was de ontsteking duidelijk zichbaar op de foto.
Afbeelding

In dit geval dus onderkaak en de eerst 3 kiezen zijn betrokken. Verschillende kuren AB gehad, en we hebben een aantal jaar de kiezen kunnen redden. De ontsteking ging dus ook terug. Is regelmatig met foto's gecontroleerd. En niet vragen wat dat gekost heeft, dat zijn dingen die ik heel erg verdring en helemaal bij dit paard. Die heeft al zoveel geld gekost -O- :=
Maar pak em beet een jaar of 4 later begon ze weer rare bekken te trekken met eten. Bij controle op de kliniek bleek (zo uit mijn hoofd) de 2e kies uit het rijtje kats door midden te zijn gebroken.
http://i71.photobucket.com/albums/i141/ ... /kies3.jpg

DA had een aantal opties. Of stempelen, of aan de zijkant de kaak openen en dan die kies eruit halen. Of een soort elastiekje om de kies die elke paar dagen aangedraaid moest worden, zodat de wortels van die kies zouden afsterven. Erg pijnlijke behandeling en ik zag het helemaal niet gebeuren. Mede omdat de dame een maand of 9 ervoor een operatie had ondergaan die an sich wel gelukt was, maar toch als gevolg had dat ze niet meer belastbaar was. En het stempelen of langs de zijkant waren complete operaties die ook weer een paar duizend zouden kosten.
Ze hebben eerst maar het losse stuk kies eruit gehaald en ik moest me echt even bedenken wat ik met die kies zou doen. Gelukkig vond ik na een zoektocht een Canadeese tandarts die toevallig net in Duitsland was, en die het aandurfde die kies zo te trekken. Mijn eigen durfde dat nl niet aan. Wortel te lang en te vast in de kaak.

Maar mijn draak zou niet mijn draak zijn als dit even iets meer voeten in aarde had (dr gaat echt nooit iets normaal bij haar). Na het gesprek wat ik met die Canadese TA had mocht ik de dag erop direct met dr naar een kliniek komen waarmee hij samenwerkte. Ook met oog op verdoven ed. Daar kreeg mijn merrie eerst een behandeling van de rest van de kiezen. En toen ging het eraan dat die kies verwijderd zou worden. Hij kwam er in een heleboel stukje uit. Die kies bleek nl toen ze die klap van dr moeder had gekregen compleet gebroken te zijn. En dat was niet te zien op de foto. Hij is echt een paar uur bezig geweest alles eruit te krijgen, en het bleek ook nog dat de ene tak van de wortel bezig was een verbinding met de andere te maken om de schade aan de andere tak op te vangen.
http://i71.photobucket.com/albums/i141/ ... 00435a.jpg

Daarna ging het heel snel beter, en tot nu toe hebben de andere 2 kiezen nog geen problemen laten zien. Af en toe zit er wat gras of hooi in het gat en dan zie je dr met dr tong proberen het eruit te krijgen :D

Ik heb de laatste 2 foto's maar even in link gezet, ze zijn nogal heftig :D

Goed dit is een grote versie shetlander :D (echt een grote shet als je mijn omheining ziet :roll: ) en gaat het om kiezen in de onderkaak, maar het geeft je wel een idee van hoe en wat.
In jou geval zou ik ook eerst eens een foto laten maken om te kijken of er uberhaupt een ontsteking of gat in zit. En pas daarna beslissen wat te doen. De mijne heeft dus nog een jaar of 4 na de ontsteking met alle kiezen rondgelopen. Ik zou zelf niet zomaar wat laten trekken. Ik merk echt wel dat ze 1 mist. En daarnaast heb ik het simpele trekken ook al eens goed fout zien gaan. Ruin van toen 20 jaar. 2 kiezen die los zaten, werd er gezegd, en die zouden ze wel even zo trekken. Ja ook zonder verdoving -:(- (gebeurd dus ook echt nooit weer, maar was niet mijn paard) arme dier stond op z'n achterste benen. Die kiezen zijn niet echt getrokken maar afgebroken en er zitten nu dus nog steeds stukken wortel in de kaak, die hem ook echt goed zeer deden. En daarna verschrikkelijke angst voor de tandarts.

Fiorile

Berichten: 754
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: bos en zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 23:00

Ik ben net het hele traject doorgegaan en we zijn er nog niet. 7 jaar geleden toen ik mijn paard net had had hij al last van een kies. Dit bleek een raar afwijkend kiesje te zijn. We zijn toen naar Jan Kroes gegaan van de Krommerijnstreek en die heeft toen een foto gemaakt. Was een beetje dubieus toen of er perse getrokken moest worden, dus eerst 3 weken op de antibiotica gezet. Dat heeft toen geholpen tot vorig jaar. Paard ging propjes maken bij de waterbak en mijn reguliere tandarts (collega van Jan) erbij gehaald. Gebit uitgebalanceerd, maar geen verbetering. Paard ging met rijden ook zijn hoofd kantelen naar links, dus opnieuw afspraak gemaakt met Jan.
Op de foto deze keer duidelijk een flinke ontsteking te zien bij het rare kiesje (2 kies rechtsboven). Kies erachter zag ik ook een lijntje langs de wortel lopen maar Jan zei: die laten we zitten!
Ik ging naar huis en liet mijn paard achter om getrokken te worden. Jan zou bellen als hij klaar was. Dat duurde nogal lang, dus ik werd al redelijk zenuwachtig. Niet zonder reden bleek later want het werden toch 2 kiezen en hij had er een giga klus aan om ze eruit te krijgen. Vooral het rare kiesje, die kwam er uiteindelijk in stukjes uitgefreesd. Ook buccotomie (gaatje in de wang) hielp niet echt veel om de boel eruit te krijgen.
Omdat er een gigantische ontsteking zat en het trekken erg lastig ging was er een open verbinding ontstaan naar zijn neusgat. Daardoor heeft hij 8 dagen op de kliniek gestaan om gespoeld te worden enz. Daarna thuis nog 2 weken antibiotica 2 maal daags en idem spoelen. Dit ging prima en ik gaf hem ook meteen een bak senior priores (slobber, ruwvoervervanger).
Afgelopen vrijdag was de laatste dag antibiotica en maandag stonk hij ineens uit zijn rechterneusgat. Kennelijk zit er dus toch nog een ontsteking ofzo?
Vandaag de kliniek gebeld en ik wacht nu op een belletje van Jan...

Conclusie:
Ga naar een goede kliniek: Krommerijnstreek in Schalkwijk of de Lingehoeve (zelf geen ervaring mee) en laat een foto maken! Jan Kroes heeft enorm veel ervaring met tanden en kiezen trekken en voor zover ik weet kan het zo goed als altijd staand. Dus geen gedoe dan met narcose, gaten door het stempelen enz. Dus een sneller herstel en minder kosten. Alhoewel dit ook nog een behoorlijk bedrag was :')
Het schijnt toch vaak alsnog mis te gaan met ontstekingen na behandeling met antibiotica. Als ik me nu bedenk hoeveel mijn paard hier last van moet hebben gehad dan word ik daar redelijk naar van.
Jan Kroes zei letterlijk dat er een beerput open ging en dat het wel een jaar geleden was dat hij zo'n ingrijpende ingreep deed...

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Mogelijk kies eruit (shet) - opties? Ervaringen welkom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 07:48

We zijn gisteren naar de kliniek geweest. In de mond kijkend zie je links het zwarte gebeuren en dat er mogelijk wat is. Op de foto was juist rechts een stuk slechter. We hebben dan ook besloten dat rechts eruitgaat en link nog even blijft zzitten en dat we die monitoren met een foto etc. Ze blijft dit weekend daar, vandaag wordt de kies eruit gehaald en hopelijk zonder al teveel problemen. Vind het maar naar haar daar te laten en maar spannend. In de loop van de dag hoor ik hoe het is gegaan