Wie herkent dit: staart valt uit.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 22:11

AvBreukelen schreef:
Mijn pony verhaart ook haar manen en staart mee als het zomer wordt. Het groeit langzaamaan weer terug, maar als de dagen langer worden vallen de haren er heel snel uit tot er zo weinig over blijft dat ik er doorheen kan zien.


Ja dat vind ik dus het frapante, het is puur en alleen staarthaar, manen en voorpluk groeien ook ontzettend hard, en valt geen sprietje haar uit... Staart groeit ook wel aan nu, maar ik pak er nog steeds complete plukken haar uit.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Wie herkent dit: staart valt uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 22:57

Dat het alleen de staart is, was ook zo bij die bokker. Verder glom het paard als een spiegeltje en zat prima in haar vel. Alleen die staart....

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Wie herkent dit: staart valt uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 23:09

Hoe rolt jou paard? Misschien gaat je paard op de staart staan bij t opstaan? Mijn fjord doet dat ook hele plukken kon ik eruit halen zo zonde.
Nu heb ik de staart gevlochten en dat gaat goed.
Geen losse plukken staarthaar meer.

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Wie herkent dit: staart valt uit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 23:46

Heb net de betreffende bokker gevonden Assie... Enige overeenkomst is dat dit paard ook geopereerd is geweest onder volledige narcose...dit is bij de mijne ook... Misschien toch een verband??

Funnyhorses, ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat dit niet het geval is.. dan zou dit in mijn ogen al eerder voorgekomen zijn, en niet van de een op andere dag... Moeilijk dit.

hagelslag
Berichten: 8999
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Wie herkent dit: staart valt uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 06:54

Zoals een andere bokker al zei, te veel aan selenium kan ook voor haaruitval(staart/manen) zorgen.
Geef aub eerst een tijdje vitamine e zonder seleen

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 07:19

Je geeft dus ook selenium. Is dat gezegd door je DA? Zou dat echt even laten testen hoor! Kan een paard aan doodgaan, bij een teveel aan selenium!

Esther_r20

Berichten: 2412
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Wie herkent dit: staart valt uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 07:30

De mijne is na zn castratie ook eem berg haar verloren.. staart is wel redelijk teruggekomen manen minder

dimfieaqua
Berichten: 37
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Zeeland

Re: Wie herkent dit: staart valt uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 08:04

Wat betreft die operatie, ik weet toevallig dat bij mensen ook haar uitval kan ontstaan door de narcose.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wie herkent dit: staart valt uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 08:24

Ook te weinig selenium kan haaruitval veroorzaken (geeft grotendeels dezelfde klachten als te veel). Te veel selenium komt eigenlijk niet voor in Nederland. Een paard moet zijn seleniuminname tussen de 0.3 en 4mg/100kg houden volgens het cvb. De meeste paarden die niet bijgevoerd krijgen zitten tussen de 0.15 en 0.2mg/100kg (in Nederland/west-europa). Ik adviseer zelf 0.5-1mg/100kg Als er toch al gesupplementeerd wordt.

Als het vitamine e in het voer ook te weinig is (minimaal 100iu/100kg nodig, ideaal tussen de 300 en 500iu/100kg. Veel paarden zitten tussen de 50 en 100iu/100kg) dan wordt het wel heel lastig om alles op peil te houden, zeker omdat die twee elkaar versterken. Onverzadigde vetten "verbruiken" dan ook nog eens vitamine e met 3iu per g onverzadigd vet en lijnzaadolie heeft vrijwel geen vitamine e (0.5iu/100ml) maar verbruikt 200iu/100ml. En zo telt het tekort dus heel snel op.

Wat voer je nu? Zowel aan ruwvoer, krachtvoer als aan supplementen. Bloedwaarden zijn op het moment de meest betrouwbare manier van meten, maar het lichaam probeert deze waarden wel zo constant mogelijk te houden dus allerlei tekorten kunnen best licht aanwezig zijn zonder dat je ze in het bloed terug ziet en sommige dierenartsen zijn behoorlijk makkelijk met kleine tekorten Negeren. Ik zou dus zeker de papieren versie opvragen. Dan weet je ook direct waar nu precies op getest is.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 08:31

Pony van een vriendin had dit ook, tot op het punt dat alle manen en staart uitegvallen waren. Was niks aan te doen en heeft staartextensions laten zetten bij de pony. Ik kan wel foto's in PB sturen van de staart voor, tijdens en na het verliezen van de haren? En dan een van de valse staart?

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Wie herkent dit: staart valt uit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 09:02

Ja, ik moest een supplement met vit E en Selenium voeren... Dus dit doe ik dan maar braaf.

Esther, dit heb ik ook meerdere malen gehoord, maar waarom komt dit dan pas 9 maanden later?...DA weet er ook geen antwoord op.

Hij krijgt nu onbeperkt hooi, sochtends 1 schep besterley sportbrok, 1/4 muesli + 15 gram Vit E.

Avond 1 schep brok ook, 1/4 muesli en een beetje zonnebloemolie.

Dit is volgens de DA allemaal prima.

Heleeen, ben benieuwd naar de foto's..

Bedankt voor het meedenken in zoverre allemaal!

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 09:03

Ik heb dit ook nog zien gebeuren door anti-klit in de manen en staart te doen. Maar toen zag je dit ook aan de staartwortel.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 09:38

Welk middel gebruik je van vitamine E, want zowel de seleniumdosering als de vitamine E dosering verschilt ontzettend per product.

En welke soort muesli?

Edit: Besterly sport classic qua brok? Of besterly sport olympic?

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Wie herkent dit: staart valt uit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 09:42

Ik heb die van EJ eigenmerk, was prima zei de DA.

Van brok denk ik sport Classic..ff navragen op stal.

Muesli is ook van Besterly, welke precies weet ik niet uit mn hoofd, straks ff navragen

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:18

https://www.ej.nl/paard/apotheek-verzor ... _1639.html

Deze selenium inderdaad?

Dan voer je daarmee (met 15g) 120mg vitamine E, wat tussen de 80 en 120IU vitamine E is (hangt af van of het synthetische of natuurlijke vitamine E is).

In 2 scheppen classic zit 250mg ongeveer (120mg per kg) dus 167-250IU.

In ½ schep besterly muesli zit krap 100mg vitamine E (een schep muesli weegt minder dan 1kg, maar een kwart schep is vaak een ruime krap schep. De besterly muesli's zitten op resp. 200, 190 en 200mg vitamine E). Opnieuw in mg en dus tussen de 67 en 100IU.

Je voert naast het hooi dan tussen de 320 en 470IU aan vitamine E bij, waarbij 320IU waarschijnlijker is dan 470 (natuurlijk vitamine E wordt eigenlijk altijd benoemd omdat het duurder is).

Bij 3% lichaamsgewicht (lw) aan ruwvoer (ongeveer onbeperkt) voer je ongeveer 60IU aan vitamine E per 100kg paard. Ik schat jouw paard minimaal de 500kg (indien flink meer, waardes aanpassen) en dus moet je paard minimaal 500IU aan vitamine E binnen krijgen, maar is de advieshoeveelheid 1500-2500IU. Jouw paard krijgt zo'n 300IU van het hooi binnen en dan nog (laten we het positief inschatten) 400IU van het bijvoer. Dus in totaal 700IU. Dat betekent dat hij nu op zich wel voldoende krijgt voor minimale waardes, maar nog niet voor optimale waardes.

Selenium is eigenlijk hetzelfde verhaal, hoewel hij daar nog minder gunstig mee uitkomt.
Jouw paard moet, bij 500kg, optimaal 2.5-5mg selenium binnen krijgen, waarbij eerder neigen naar de 2.5mg dan de 5mg. Selenium stelt in het supplement niets voor (bij 15g zit er 0.045mg geseleniseerde gist in, dus nog niet eens pure selenium. Dus rond de 0.03mg selenium maximaal, dat is 1% van wat je paard moet hebben).

Uit 3% lw ruwvoer komt = 0.04 (gem. per kg)*15 = 0.6mg selenium.

In besterly classic zit 0.18mg Se/kg, dus nog eens 0.4mg selenium. (in Olympic zit 0.23mg Se/kg, dus 0.5mg)
In de muesli's zit 0.3 (coldmix, dynamix) of 0.4mg (herbix) Se/kg. Dus 0.15-0.2mg selenium.

In totaal zitten we dan op 1.2mg selenium, dat is zelfs nog onder het minimum van het cvb (1.5mg voor 500kg) en de helft van het optimum.

Ik zou dus zeker nog wat extra gaan bijvoeren. In principe neig ik naar Pavo vitalcomplete. Het is betaalbaar, goed te verkrijgen en voldoet top aan wat jouw paard nodig heeft. 1 bakje is 110g, die mag hij zeker hebben, 1.5 bakje is nog mooier. Daarmee voeg je 0.8mg selenium toe en ruim 800IU vitamine E (of dus 1.2mg Se en 1200IU vitamine E).

sauffi

Berichten: 703
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wie herkent dit: staart valt uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:31

Mijn buurman had dit vorig jaar bij zijn jaarling. Van de een op de andere dag was een deel van de staart weg. Wij denken dat het veulen wat erbij liep eraan heeft gezeten. Maar waar de haren van de staart gebleven waren.... Geen idee. Lagen nergens meer. De staart groeit wel weer aan maar blijft heel dun en Of dat nou komt door toen weet hij ook niet. Maargoed blijft een vaag verhaal.

Hopelijk vind je de oplossing en groeit bij jou paardje de staart weer mooi terug.

Dorien66

Berichten: 1647
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:37

Ik ken een ruin die bijna geen haar meer aan de staartwortel heeft. Het is ruim een jaar na het ruinen gebeurd. Hij is toen heel ernstig ziek geworden (oorzaak nooit gevonden maar verdenking was Rhino, neurologische variant of een autoimmuunziekte). We zijn nu tien jaar verder en zijn staart is eigenlijk nooit meer verbeterd.
Afbeelding

DinkyOmie

Berichten: 532
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: in een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:48

Ohh da is zielig... Vooral in de zomer voor de beestje weg te meppen.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Wie herkent dit: staart valt uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:18

Is er ook getest op zinktekort?

Laurievc

Berichten: 4415
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Wie herkent dit: staart valt uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:21

Ik heb een paard gekend waarvan de leverwaarden heel slecht waren. Bij hem viel ook zijn staart uit maar dan zou het eigenlijk uit het bloedonderzoek moeten komen..

Ik volg even

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Wie herkent dit: staart valt uit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 14:23

Zink weet ik niet zeker, denk haast van wel, maar niks terug gehad over dat het slecht was.

Lever is ook getest, was keurig in orde

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:25

Ik heb een paard gehad die ook binnen een korte tijd veel haar kwijt was. Hij was ook jong, bijna 3 en ik dacht eerst dat hij zelf schuurde, maar vond geen schuurplekken boven op zijn staart. Dierenarts gevraagd, maar die dacht ook niet aan schuren of eczeem. Hij bleek zijn eigen staart uit te slaan. Ik haalde er soms hele plukken vanaf de staartwortel los uit in het begin. Hij sloeg gewoonweg iets harder dan een ander paard zou doen richting de vliegen denk ik. Daarna altijd zijn staart in een vlecht en staartzak gedaan. Hielp zeker wel, maar een hele volle staart heeft hij helaas nooit meer gehad. Ik zou de jouwe idd laten testen of het een tekort kan zijn. Daar hebben wij toen niet eens bij stil gestaan verder, maar ik zou ook een vlecht en staartzak proberen, mocht het toch domweg het te hard uitslaan van de staart zijn.

Orrie_VBW

Berichten: 1532
Geregistreerd: 29-09-05
Woonplaats: Ganzen-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:28

Slaat ie misschien veel met zn staart na vliegen? Daar worden ze ook dun van

Anoniem

Re: Wie herkent dit: staart valt uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:01

Staat dit paard vaak met deken op?

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 15:17

DeMolenhoek schreef:
Staat dit paard vaak met deken op?


Dat wel ja... Maar volgens de DA ligt het niet daaraan, had ik zelf ook geopperd, met het idee dat de haren verstikt zouden kunnen zijn.

Momenteel valt de staart niet meer uit... Op hoop van zegen is het afgelopen