Wat zijn dit voor bultjes op mn paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 19:29

Ik heb al met betadine shampoo gewassen, naar mijn mening hielp dit niks. De bulten werden niet kleiner of iets. Als het schimmel is, wat moet ik dan gebruiken?

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 19:31

Maar bij verstopte talgkliertjes komen er toch geen kleine korstjes (t zijn niet echt korsten ofzo, lastig te beschrijven eigenlijk)

Hanneke_68

Berichten: 105
Geregistreerd: 10-03-14
Woonplaats: Foros de Salvaterra, Portugal

Re: Wat zijn dit voor bultjes op mn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:40

Mijn merrie krijgt net zulke bultjes aan het begin van het weideseizoen als gevolg van vliegenbeten. Verder in het seizoen wordt het minder. Lijkt alsof haar lijf er aan gewend raakt?

ryukapple

Berichten: 1775
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Re: Wat zijn dit voor bultjes op mn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:46

Mijn pony had ook zoiets maar dan heftiger die had een flinke allergische reactie op iets. Nooit gevonden van wat

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Wat zijn dit voor bultjes op mn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:55

Lijkt inderdaad op schimmel. Mijn haflinger heeft het ook en heeft mijn mini ook besmet.
Flesje imaverol halen bij je DA. 1:50 verdunnen met water en op je paard smeren.

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 20:53

Ik zat zelf misschien ook te denken aan een vlieg of iets dergelijks, want dacht dat ze na een middag in de wei de volgende dag meer bultjes had. Maar dat kan ik ook mis hebben hoor en dat die er al zaten.
Wat zal een dierenarts rekenen om langs te komen en monsters te nemen van de bultjes en dit te laten onderzoeken? Vond 3 bultjes nog niet zo heel erg, omdat ik dacht die zullen wel weer weggaan, maar nu er steeds meer bijkomen vind ik het toch wel een doorn in het oog om het maar zo te zeggen. Het paard heeft vorig zomer wel een soort zomerexceem gehad, schuurde namelijk haar hele staart en manen kapot. Zal hier misschien niets mee te maken hebben, maar dacht misschien toch even vermelden.

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Wat zijn dit voor bultjes op mn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:43

Die van mij heeft ook dit soort bultjes, ze nemen toe als hij kuilgras krijgt en nemen af als hij hooi krijgt. Heb het ooit aan de dierenarts gevraagd en die zei eiwitbultjes. Hij reageert totaal niet erop en soms kan je inderdaad haartjes eraf trekken.

_Joelle

Berichten: 315
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:10

Schimmel of regenrot? Mijn pony had schimmel en had dit ook op de rug/buik heb haar behandeld met imaverol maar later begonnen de haren op die bultjes lostelaten en leek het meer regenrot, nooit in de regen gestaan maar t leek er wel op dus dat was het waarschijnlijk

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Re: Wat zijn dit voor bultjes op mn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 10:43

Oke maar even voor de duidelijkheid, deze bultjes laten niet los zegmaar. Het lijken net een soort muggenbulten of vetbultjes (qua gevoel). In het begin, denk net wanneer die bultjes komen, komt er een klein plukje met haartjes uit die dmv van een korstje of iets dergelijks aan de onderkant aan elkaar vastzitten.
@ Arantes, die van mij heeft de laatste tijd niet echt veel gras gehad. Stond laatste tijd voornamelijk in de paddock waar zich niet veel gras in bevindt. Het gras wat er was, was eigenlijk al gekortwiekt door andere paarden. Ze krijgt daarom veel hooi van mij, maar de bulten nemen helaas niet af. Komen er helaas eerder meer bij

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Wat zijn dit voor bultjes op mn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:49

mijn pony heeft het ook, DA zei dat het idd of door het eiwit komt in het voorjaar sommige paarden moeten daar even aan wennen of doordat ze aan het ruien zijn en last krijgen van de warmte en nog niet genoeg haar kwijt zijn. krijgt bultje met een gelig korstje wat je weg kunt halen met en paar haartjes daaronder verder niet kapot of zo.
Bij onze pony zijn zen u aan het weg gaan.. schimmel ziet er wel iets anders uit hoor.

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Re: Wat zijn dit voor bultjes op mn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:55

En toch blijf ik bij schimmel, microsporum canis bijvoorbeeld veroorzaakt ronde bultjes met een korstje en wanneer je die eraf krabt komen de haren mee. Eiwitten heb je zelf al redelijk uitgesloten doordat ze eigenlijk alleen hooi krijgt.
Maar goed wil je het echt weten dan zul je toch een dierenarts moeten bellen. Die kan het in levende lijve beter beoordelen dan wij vannachter een computerscherm.

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Re: Wat zijn dit voor bultjes op mn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 21:09

Het zijn bultjes, maar niet met een korst( klein hard korstje zo groot als n speldenknopje. Slechts in het begin een klein korstje, daarna niet meer.
Als het eiwitbultjes zijn, kan dit ook door hooi komen?

Nog een andere vraag, mijn paard begint zomerexceem te krijgen. Nu hoorde ik dat hiervoor een spuitje bestaat wat hiertegen helpt. Weet iemand waar dit te verkrijgen is?

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 11:20

Dierenarts was vanochtend op de manege. Had nog even snel kunnen regelen om mn paard ook een injectie te geven tegen zomereczeem, aangezien de dierenarts toch voor een aantal andere merries langs kwam. Heb hem toen ook gelijk naar de bultjes laten kijken, hij was van mening dat het een soort bacteriele ontstekinkjes waren. Geen schimmel dus. Hij vermoedde dat dit misschienndoor de injectie weg zou kunnen gaan of zo niet dat ik het even in de gaten moest houden en dat ik contact met hem op moest nemen bij vermeerdering of verernstiging van het aantal bultjes.

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Re: Wat zijn dit voor bultjes op mn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:42

Ik denk/hoop dat ik er bij mijn paardje nu achter ben... Ik heb twee weken terug een draadje gespannen langs de slootkanten zodat ze niet bij het riet kan (dat vond ze altijd heerlijk, en at ze ook altijd in haar eentje op). Nu ze dat niet meer kan eten zie ik de bulten/korsten verdwijnen en gisteren zat er nog maar één klein plekje. Hopelijk heb ik de oorzaak ontdekt, maar even afwachten hoe het de komende weken gaat.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:51

Zijn idd eiwit bulten gaan vanzelf weer weg niets aan doen. Kan door het gras of andere snede hooi of kuil komen. Vaak met dit soort dingen even aankijken en de grote in de gaten houden. Schimmel is anders dan deze bulten.

Zie allemaal enge dingen die geschreven worden... toch is nuchter nadenken altijd belangrijk. Vraag dit soort zaken altijd eerst aan je stalhouder want die weet wat ze binnen krijgen en of er wat veranderd is qua voeding.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: Wat zijn dit voor bultjes op mn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 17:24

hoe is het nu?

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-17 21:26

De bultjes zijn langzaam na de injectie tegen zomereczeem verdwenen. Echter nu de injectie weer is uitgewerkt, zijn ze weer terug gekomen. Niet meer zo veel en zo groot, maar toch. Wat zou je tegen eiwit bultjes kunnen doen? En wat betekent dit voor mijn paard, mag het bijvoorbeeld daardoor niet zoveel hooi/gras (slechts in beperkte mate)? Ze krijgen op stal brokken met daar wat van dat (ik noem het een soort brinta, omdat ik geen idee heb wat het is) :# er doorheen. En verder hooi. Daarnaast zet ik dr in de wei waarin veel gras aanwezig is.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Re: Wat zijn dit voor bultjes op mn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 15:06

Basis brok moet geen probleem zijn zit hem voornamelijk in Kuil... of vers gras. Dus even opletten of dat veranderd als je van kuil naar hooi gaat. Even overleggen waar minste eiwitten in zitten.

Die van mij keer het nog wel eens in de zomer even na vers gras of andere bal kuil waar net wat meer eiwitten in zaten.

Fayah2
Berichten: 66
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 13:07

Mijn pony heedt het ook
Na jaren zoeken is ze allergisch gebleken voor een heleboel.
Bij haar breken de korsten open en jeuken erg