PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zerena

Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:56

BigBen schreef:
Mac schreef:
Zerena, een heel herkenbaar verhaal. En juist wat jij omschrijft maakt het soms heel lastig om puur op basis van wat als gedragsprobleem wordt aangemerkt uit te leggen dat dat ook een symptoom kan zijn.

Het kan in dit geval natuurlijk ook gewoon gewenning zijn. Je kunt alles interpreteren in het licht van pssm, maar dikwijls is de meest voor de hand liggende verklaring ook de juiste.


Als je hiermee mijn verhaal bedoeld, wat bedoel je dan precies met gewenning?

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 22:14

Mac schreef:
Een richtlijn voor de hoeveelheid eiwitten per dag is 50-200 gram - het verschilt heel erg per paard, dus het is een kwestie van proberen of je paard een lagere of hogere dosering nodig heeft.

En dank jullie wel voor jullie felicitaties :-)


Oke dank je, ik dacht misschien maakt de werkzaamheid nog verschil per soort dat je daarom anders moet doseren, maar dat maakt dan dus niet uit.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 09:48

Nouvel schreef:
Oke dank je, ik dacht misschien maakt de werkzaamheid nog verschil per soort dat je daarom anders moet doseren, maar dat maakt dan dus niet uit.

Ja, dat wel. Als je bijvoorbeeld voor hennep kiest, moet je daar meer van geven, omdat daar procentueel minder eiwitten in zitten (plmns 45%).
Rijsteiwitisolaat en erwteneiwitisolaat hebben een hoger eiwitgehalte (plmns 80%).

Ben je lid van de FB NL groep? Daar staat een handig overzichtje in de bestanden met een vergelijking van erwteneiwitisolaat, hennepeiwitten, bruine rijsteiwitten, pompoeneiwitten, chiazaadpoeder en Vitalbix Luzerne+.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 12:42

Ja ik ga eens zoeken, dank je!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:25

Zerena
Ik dacht dat mijn merrie twee jaar geleden pas symptomatisch werd

Nadat ik met supplementen op de goede weg kwam bleek dus dat ze heel al leven al in meer of mindere mate issues heeft gehad wat wij dus ook altijd onder karakter schaarden
Terwijl bepaald gedrag/bepaalde reacties toch echt uit ongemak voort zijn gekomen

Sinds de supplementen is ze onder Andere veel minder gevoelig en defensief bij aanraken

Maar ook bij arbeid veel meewerkender
Van een paard wAt alleen maar op haar achterbenen ronddanste aan de longeerlijn
Naar een paard wat wil en kan werken

En dan blijft het nog een kwestie van opletten van hoe ze reageert op geleidde beweging en arbeid want door externe factoren (opeens nat en koud bv) kan ze ook gewoon een oncomfortabel lijf hebben

Het is echt goed naar je paard kijken en luisteren en je blijven bedenken dat paarden(en dieren in het algemeen) over het algemeen zoveel subtieler zijn dan wij wij mensen zijn in reacties en signalen
Wij zijn wat dat betreft een hele lompe diersoort in verhouding

Zerena

Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:43

Ik vind het echt mooi dat ik deze veranderingen nu zie.
Alleen wel jammer dat ik het niet eerder toegepast heb.

Zo merk ik bijvoorbeeld dat hij zich veel minder snel bij het hooi weg laat jagen.
Ook schrikt hij niet als ik hem onverwacht aanraak, echt bijzonder.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:51

Ik wilde idd ook dat ik het eerder had geweten/door had gehad
Maar goed , beter nu dan nooit toch?

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 13:40

LisaaSophie schreef:
Bedankt voor het bekijken. Het gaat niet om de merrie in mijn onderschrift maar om deze: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 64/hireina waar kan je het vinden met het rode vlaggetje?

Ik ga idd is vitamine e proberen!


Is geen letterlijk vlaggetje, maar meer dat sommige hengsten vaker voorkomen in de lijnen dan andere. Er is een Duitse dame die dat wel allemaal bijhoudt en er is zelfs een database van. Maar je moet je realiseren dat de meeste hengsten nooit getest zijn ofzo. Dus het is een beetje hearsay. In de afstamming van je paard zie ik niks dat bij mij een belletje doet rinkelen, alleen heel ver weg Farn.

Wbt eiwit: ik gebruik zelf erwteneiwit, dat werkt goed. Stop soms ook een beetje in paarden die net in training staan en niet op het gras komen. Fijn spul, koop het bij Bulk.

xxPaige
Berichten: 807
Geregistreerd: 26-11-09
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 17:37

Hoi,
Kom hier even binnen vallen. Ik wil graag een paard laten testen, maar kom er niet helemaal uit. Wie zou mij via pb even willen helpen? :D

Edit: het is in het Duits.. :+

xxPaige
Berichten: 807
Geregistreerd: 26-11-09
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 23:14

xxPaige schreef:
Hoi,
Kom hier even binnen vallen. Ik wil graag een paard laten testen, maar kom er niet helemaal uit. Wie zou mij via pb even willen helpen? :D

Edit: het is in het Duits.. :+


Voorzien :j

xAurea

Berichten: 65
Geregistreerd: 22-07-20
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 10:01

Hoihoi, weet iemand of de haflinger hengst Nabucco pssm vrij is?
Groetjes Iris

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 19:28

Vandaag de testuitslagen voor pssm 2 ontvangen. Helaas heeft ze n/P3. De pssm 1 testuitslag volgt nog, maar ik verwacht niet dat ze dat heeft. Nu de grote zoektocht naar hoe hier mee om te gaan.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 22:05

Ik vermoed dat ik ook op jouw fb bericht heb gereageerd, maar we kunnen elkaar een hand geven.
De mijne is 1,5 jaar geleden getest en ook n/p3…

Stekte en succes met je zoektocht!
Ik ben met veel dingen ook nog zoekende, maar als je hulp nodig hebt kun je het altijd vragen natuurlijk!

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 22:16

Ja dat denk ik ook :-)
Heb inmiddels eiwit besteld plus de Vaessen amino ipv horseflex. Ben benieuwd.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 22:31

Hopen dat het gaat werken, veel succes!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 22:32

Ik merkte bij horseflex indertijd weinig verschil
Met vaessen wel


Hier lijk ik de goede weg toch echt ingeslagen te zijn , stalgenootje begon er vandaag nog over dat ze er nu eindelijk weer goed uit begint te zien (wat meer vorm en vulling in de spieren, bovenlijn word ook mooier , die is heel lang ontzettend schraal geweest. En ook qua gedrag word ze nog steeds gezelliger)

Tis inmiddels wel een hele cocktail die ze krijgt qua supplementen, maar ze doet het er goed op

Momenteel
Vit E(9000IU)
Tri amino
Proteine
Acetyl cysteine
Glutamine
30ml lijn distel olie en twee lepels appelmoes en met een spuit er in
Want als ik het door haar eten doe
Verrekt ze het te eten :+


Voor de winter heb ik vit C als toevoeging

Qua voer krijgt ze marstall gastro muesli met 200 gram sensation free muesli om vit/min te dekken

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 22:39

Welke PSSM heeft jouw paard?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 00:07

N/p8

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 11:23

Ik val even binnen met wat vraagjes als dat niet erg is, ga (een groot stuk van) het topic nog wel doorlezen voor informatie maar voor nu even mijn specifieke vragen:

Kan PSSM2 nog op héél late leeftijd (25 jaar) echt tot uiting komen? Met eventueel daarvoor al dingen die niet opgemerkt zijn of anders verklaart, maar nu ineens echt enorm spierverlies op de bovenlijn en wat andere dingetjes? PSSM1 is jaren geleden getest en toen negatief.

Pony is ineens (echt heel snel) zijn hele bovenlijn kwijtgeraakt en ik krijg het er niet meer terug op. Momenteel zijn we nog bezig met bloedonderzoek, Cushing is negatief en Lyme IgG positief. Ben nu aan het wachten op een extra test ivm de Lyme. Ook verhoogde eosinofielen en gammaglobulinen. Voor de rest is het bloed helemaal in orde.

De voorbije maanden geprobeerd het te herstellen met een verhoging van vitamine E en extra voer met veel eiwit, beiden hadden totaal geen effect. Zou het dan toch nog PSSM2 kunnen zijn (opperde iemand in een ander topic)? Of is dat eigenlijk wel uitgesloten? Hoe zit het tegenwoordig met de testen & betrouwbaarheid? Nog steeds niks gevalideerd?

Voor nu zit ik zelf op Lyme, maar wilde toch al eens even hier polsen voor wat meer info, ook om eventueel met de DA te overleggen.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 11:28

Heel eerlijk zou ik dat gewoon zien als interen van een oud lijf om even heel bruut te zeggen.
Als een mens of dier een begin maakt aan het einde dan is het niet onverwacht dat de spieren gaan afbreken en de bovenlijn blood komt te liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 11:49

Zou kunnen, maar is wel heel makkelijk. Iedereen die hierbij geweest is en de pony kent en ziet zegt dat het niet normaal is dat er zo'n verlies is op zo'n korte tijd, zelfs niet op zijn leeftijd en zelfs niet als ze niks meer doen qua arbeid. Dus dan wil ik wel proberen om een oorzaak te vinden. Blijkt die er uiteindelijk niet te zijn en raakt het met voeding niet bijgewerkt dan kan het nog altijd aanvaard worden als "hoort erbij".

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 14:27

Ik weet niet of het ‚makkelijk‘ is.
Als de spijsvertering niet meer zo werkt als eerder of bepaalde organe laten het langzaam afweten (of een tumor) dan kan dat gewoon erg snel gaan dat een paard dat niet meer in het werkt staat ineens heel snel afbouwt.
Neemt niet weg dat je daar naar moet kijken maar een genetische afwijking is dan wel een van de laatste dingen waar ik aan zou denken bij een 25 jarige die altijd gewoon normaal bestaan heeft eerlijk gezegd.

Ik zou bij een oudje ook niet direct met een pssm dieet gaat proberen maar juist flink senioren voer met lage verteerbaarheid en veel aminozuren en ook voldoende koolhydraten als eerste zet zien.

Heeft je dierenarts geen voeding experte in dienst of connecties?

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:45

Oh, maar het is inderdaad ook niet mijn eerste gedachte hoor, had er zelfs niet meer bij stilgestaan tot iemand het in een ander topic zei dus dacht even hier te komen checken of dat eventueel een optie is. Maar het is niet iets wat op dit moment op tafel ligt, het idee gaat eerder uit naar Lyme maar daar wacht ik nog op verdere resultaten.

Probleem met voeding bij hem is dat hij diverse allergieën heeft (grassen, kruiden, granen) en niet tegen suikers of luzerne kan. Maar het is wel iets waar we mee bezig zijn, en als de Lyme toch niks zou zijn gaat daar zeker ook nog verder naar gekeken worden :j

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 13:57

Hoe zijn jullie paarden gehuisvest? Mijn PSSM 2 n/p3 merrie staat overdag in de wei en in de nacht stal met uitloopje. De wind staat soms vol in die stal. Ik twijfel of ik hier wel goed aan doe of haar beter in een tochtvrije box zonder uitloop kan zetten. Of een paddock paradise.

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 16:21

Mijn merrie (N/P1 en N/P2) heeft de laatste jaren op verschillende manieren gestaan van veel op stal, tot alleen snachts en 24/7 buiten.
Sinds 2 maanden heb ik een eigen perceel en alles in eigen beheer. Hier staat zij in principe 24/7 buiten, maar met aangrezend stallenblok aan de paddock (50x30m), waardoor zij altijd kan kiezen om binnen of buiten te staan. Ze staat wisselend 20min tot max 2uur per dag op de wei en dit gaat super! Tot nu toe past deze huisvesting het aller beste bij haar. <3 :D

Afbeelding