PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 20:25

Eveline5 schreef:
Omdat kracht een groot probleem blijft en ik eigenlijk Q10 wilde bestellen, zijn me de volgende produkten aanbevolen:
Foran Equine V.S.L. Samenstelling: Dextrose en natriumchloride en Horse Master DMG 3000: dimethylglycine
Kent/gebruikt iemand deze produkten? En is het aan te raden om dextrose bij PSSM2 te gebruiken...


Ik volg even mee, ben ook wel benieuwd…

wat verbetering betreft, hier blijft dat ook een beetje in het midden, zo zie ik een periode vooruitgang als ik nieuws probeer en zo valt het weer een periode enorm tegen…
Ik blijf de supplementen wel geven omdat ik bang ben dat hij gaat verslechteren als ik dat niet doe, hij is nu 11 jaar en ik ben 1,5 jaar geleden met de supplementen begonnen. Omdat dat de leeftijd is dat je achteruitgang kan gaan zien ben ik als de dood dat hij toch meer achteruit zal gaan als ik zal stoppen.
Ik merkte even een periode verbetering bij overgang van Horseflex naar Vaessen aminozuren en de meeste vooruitgang merkte ik na het inspuiten van SI gewricht…

In grote lijnen vind ik hem wel het laatste jaar eigenlijk iets minder worden tov de jaren ervoor.
Ondanks dat ik gestart ben met de supplementen…


BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 20:47

Om even in te gaan op het verbeteren op de supplementen: Ik merk nu na een aantal maanden nog steeds 0,0 verschil bij mijn n/p4 paard. Ik heb alle onderdelen van het dieet inmiddels opgeschroeft naar hoge dosering, maar nog steeds geen verschil.

Nu is mijn paard op 2x een aanval na (verspreid over 5 jaar) nooit heel slecht geweest en ik heb hem gewoon altijd 4-5x per week gereden, maar hij was altijd wel 'anders'; traag, flegmatiek, struikelend, stijf, moet echt heel erg opwarmen, lijkt nooit zin te hebben etc. Ik had gehoopt daar wat verbetering in te gaan zien, maar helaas. Ik geef nu sinds een week natuurlijke vitamine e in olie vorm ipv de poeder van Inge, eens kijken of dat nog wat verbetering geeft.

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 20:59

Die verbetering hoop ik ook nog steeds ergens mee te vinden, van traag en flegmatiek naar fris en looplustig…

MyChoice

Berichten: 2191
Geregistreerd: 08-11-17

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 21:45

Ok, klinkt allemaal niet erg hoopgevend. Ik heb voordat ik de uitslag had haar een dag op metacam gehad. En toen had ik het paard terug qua werklust dat ik 12 jaar geleden gekocht heb. Ik vraag me echt af waar ik goed aan doe. Rijden is momenteel echt geen optie. Ze wil niet lopen. Is na 10 minuten stappen aan het ademen alsof we een cross gereden hebben.

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 21:52

Is het een optie om haar ietsje langer op de metacam te houden om te kijken of dat wat tijd geeft om wat meer te herstellen misschien?
Mogelijk dat er toch nog iets anders aan de hand is wat pijnlijk is?
Heb je haar al door laten lichten bij een kliniek?

Bij mijn paard bleek een deel van de problemen ook uit SI en kogel rv te komen…
Van behandeling knapte hij enorm op.

Het blijft een gruwelijke puzzel met deze paarden…

Eveline5
Berichten: 13
Geregistreerd: 03-03-21

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 22:18

Precies ik dacht ook met andere supplementen vooruitgang te boeken maar na 2 maanden merk ik dat hij terugvalt. We voeren nu ook het hooi van dit jaar. Mss dat dat ook een aandeel heeft. Daar we te veel gras hebben dit jaar en hij vorig jaar tijdens het weideseizoen een plank was, staat hij de hele dag met hooi op een groter paddock. Sinds enkele weken gaf ik hem dagelijks ook wat langer gras op het paddock. Dat laat ik nu ook maar weer.
Ja een gruwelijke puzzel dat is het en zo lastig in te schatten waar we goed aan doen...

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 22:23

Ik ben niet bekend met p2/3 paarden maar of het bijgeven van dextrose (suiker) nou zo‘n goed idee is?
Waarom zou je dat willen, wat is het idee daarachter?

Voer aanpassen deed niets bij mijn P1, die stond haar hele leven al zonder noemenswaardig krachtvoer en 24/7 in de groel dus daar viel niet veel te veranderen.
We hebben het hooi laten analyseren maar ook dat was altijd al arm genoeg. VitE en selenium gaf ik ook al jaren periodiek bij nadat ze al 3 jarige tekort had gehad. Van magnesium werdt ze slechter.
Ik had haar nog op een streng dieet kunnen zetten wellicht en volledig van gras af maar dan moest ze uit de groep en dat was geen optie (automutilatie).

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 22:29

Ik geef nu alle supplementen en durf niks weg te laten, bang voor terugval…
Maar of het nou zin heeft om alles te geven weet ik dus ook niet…

Hebben jullie al wel eens dingen weg gelaten en merkte je daar duidelijk iets van qua terugval/achteruitgang?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-21 15:37

Eveline5 schreef:
Samenstelling: Dextrose en natriumchloride

Suiker en zout?
Zout JA absoluut, zoveel je er in kunt krijgen. Suiker krijgen ze meestal wel genoeg binnen. Een snelle suiker als dextrose zie ik niet zo veel heil in.

DMG valt te proberen.

Verder blijft het IDD altijd zoeken naar wat werkt - en wat niet. Terugkijkend naar mijn P2 paarden hadden zij vooral behoefte aan het hebben van een schuilgelegenheid en het hebben van een goede rustplek. Waar paarden met P1 beter worden naarmate ze meer bewegen, hebben paarden met pssm2 vaak juist meer behoefte aan niet hoeven bewegen. Vaak liggen ze sowieso meer dan andere paarden.

Relax. Nothing is under control.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 15:52

Hetbis idd nogal een zoekplaatje
Die van mij doet het goed op een cocktail amino’s (tri amino, acetyl cysteine en glutamine)
Met een hoge dosering vit E en een scoop proteine ) en werk en vrije dagen afgewisseld , maar die heeft P8

Met De ander P’s heb ik zelf minder ervaring
Of beter, alleen theoretische ervaring ;)

Ik weet wel dat ik veel info uit de amerikaanse, enlse en duitse FB groepen haal


Edit/Gull gaat momenteel dermate goed dat ze zelf echt sociaal doet met 1 merrie uit haar groep
Als in serieus schoftje krabbelen etc , das voor het eerst dat ik haar dat zie doen met een ander paard in haar 11 jarige bestaan

Daarnaast loopt ze ook weer voorop over de track te stuiven als de dames weer wat te rellen hebben verzonnen
Maar dat is dus serieus een proces van twee jaar geweest tussen ziek/symptomatisch worden, uitzoeken wtf er aan de hand was, supplementen starten, testen en tweaken en nu

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Eveline5
Berichten: 13
Geregistreerd: 03-03-21

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 17:20

Dankjewel allemaal. Ik zou ook niet kiezen voor dextrose en heb helaas niet gezien dat dat een hoofdbestanddeel was van VSL. Anders had ik het niet besteld. Alleen voordat ik het terug stuur, wilde ik jullie vragen.
En nu Sizzle schreef dat haar merrie van magnesium slechter werd, ga ik magnesium reduceren. Hopelijk helpt dat. Vorig jaar herfst heb ik 90m2 paddockplaten direct aan onze stallen gelegd want 's winters is het bij ons een modderboel. Hij staat daar 's winters op en 's zomers krijgt hij een paddock van de anderen erbij. Hij staat daar zo braaf. Ook als de anderen de wei op stormen kijkt hij erna maar blijft rustig. We hebben geen fatsoenlijke bak dus ik moet altijd over de weg. In de winter was vaker een uitdaging om hem daarbij onder controle te houden. Sinds het voer is aangepast, is hij heel erg braaf. En hopelijk vind ik nog een betere voercombi.
Graag zou ik me trouwens aanmelden bij FB in NL. Ik woon in Duitsland en krijg steeds de melding niet beschikbaar. Heeft iemand hier nog een tip?

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 18:07

Er was op de Duitse fb groep wel iemand die heel veel succes boekte bij haar paard met de Q10 van Foran equine, dus het kan wel blijkbaar…
Het blijft toch allemaal puzzelen en raadselachtig wat dan bij een paard wel of niet werkt, en dan daarbij ook nog eens bij een ander weer niet of juist wel…
Dat van die magnesium heb ik ook gelezen, ik was juist een paar weken terug weer met magnesium begonnen in de hoop dat ‘ie daarop zou verbeteren… hoe ingewikkeld kan het zijn…

de Nederlandse fb groep is wat apart en niet heel toegankelijk…
Je wordt genadeloos afgestraft als je een verkeerde vraag plaatst of niet eerst de bestanden door hebt gewroet…
Best jammer, want juist het delen van ervaringen en het elkaar helpen met plannetjes bedenken kan zo waardevol zijn…
Maar goed, qua bestanden en ervaring/deskundigheid is er altijd zeker wel info uit te halen!
Raar dat aanmelden niet lukt zeg… nog eens proberen denk maar…

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 12:51

Kim_97 schreef:
Mac schreef:
Zijn n/P2 halfzus had dan weer niet van dat soort aanvallen, al lag zij wel vaak heel lang plat te slapen/rusten, wat ook beslist niet normaal was. Zij had momenten dat ze ineens leek te zijn gestoken door een bij oid; ineens een hele korte maar heftige ontploffing. Dat heb ik ook onder het zadel meegemaakt en dat voelde alsof er een soort kortstondige maar hevige pijnstoot door haar lijf ging.
ook die plotselinge heftige ontploffing, grote herkenning! (Tijdens t werken aan de hand, rijden doe ik nog maar heel af en toe een staprondje) Je beschrijft het ook goed, alsof ze ineens gestoken lijkt te worden, wat een proef reactie geeft en wat direct weer over is. Mede door deze reacties heb ik P8 en K1 nog laten testen. Daar test ze negatief op (gelukkig) maar hoe ik die reacties dan kan voorkomen met het management.. daar ben ik nog naar opzoek.


Een tijd geleden zag ik het supplement Gaba voorbij komen in de Facebook groep, dat krijgt ze nu +/- 3 weken bijgevoegd en dat maakt echt verschil! Tot nu toe geen heftige explosie (uit het niets) meer. :o

Op dit moment zit ze ook echt in een goede periode, ben ook erg blij met hoe ze er uit ziet. <3

Afbeelding

Vrouwke & Noa <3

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-21 17:03

Super Kim_97! Zo fijn als je iets vindt wat werkt

Relax. Nothing is under control.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 10:04

Hai,
Welke magnesium geven jullie? Die van Vitella eet mijn paard niet meer. Net als de vitamine e van Inge. De olie van horseflex gaat gelukkig wel goed.

@kim_97: wat is gaba? Ik ken dat niet

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 13:31

GABA is een lichaamseigen stof, de belangrijkste remmende neurotransmitter in het centrale zenuwstelsel.
Het helpt de zenuwen te ontspannen. het reguleert de fysieke zenuwprikkels, en dus werkt het ook pijnprikkel verlagend,en automatisch daardoor ook spierontspannend. Het helpt bij mijn merrie echt super! <3

Vrouwke & Noa <3

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 13:36

Marg schreef:
Hai,
Welke magnesium geven jullie? Die van Vitella eet mijn paard niet meer. Net als de vitamine e van Inge. De olie van horseflex gaat gelukkig wel goed.


Hier de Magnesium van de Paardendrogist, 3Amino Mare van Vaessen, Immu-Boost van Phytonics en Vitamine E van Inge.

Een een tijdje de Vitamine E en magnesium van Horseflex gegeven, vooral bij de vitamine E merkte ik veel verschil (positief) toen ik de overstap naar die van Inge heb gemaakt. Lastig als ze het niet eten.. is hier ook lang een ding geweest, gaat nu gelukkig goed met spuit rechtstreeks in de mond.

Vrouwke & Noa <3

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 18:56

Met een spuit is zo lastig vind ik. Hoe grote spuit heb je dan, misschien gebruik ik een verkeerde en waarmee los je het op? Ik krijg het niet goed in de mond gespoten namelijk.

tamary

Berichten: 29153
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 19:54


[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 21:07

tamary schreef:
Zo'n spuit bv ?
https://www.agradi.nl/drenchspuit-50ml- ... p-1-st.htm
Heet ook wel cathetertip spuit is 50-60ml, sommige fouragehandels oid hebben ze wel en anders je DA vragen.


Zo'n spuit gebruik ik inderdaad. Ik los de supplementen gewoon op met water. Dat is wel een dunne substantie, maar zolang ik de spuit niet in een keer leeg spuit, maar haar even de tijd geven voor te slikken gaat dat perfect!

Vrouwke & Noa <3

SteffiiY

Berichten: 22539
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 23:08

Hier een vermoeden van een PSSM merrie, op google lees ik veel over testen. Waar en hoe doe ik dit?

Horse power Chiquita
Perfect Present (Blue hors Farrell x Apache)
Never been more Happie (For romance X Vitalis)

MyChoice

Berichten: 2191
Geregistreerd: 08-11-17

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 01:40

Ik heb laten testen via het tinkerstamboek op 1 en 2 bij een niet-tinker.

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 07:52

SteffiiY schreef:
Hier een vermoeden van een PSSM merrie, op google lees ik veel over testen. Waar en hoe doe ik dit?


Ik heb PSSM1 bij van Haeringa laten testen, duurde 4 maanden. P2, P3, P4 en PX bij CAG, duurde 2,5 week. P8 en K1 later nog laten testen bij CAG, duurde 1,5 week.

(PSSM1 kan ook bij CAG).

Vrouwke & Noa <3

Spenk
Berichten: 21738
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 11:10

Ligt er ook aan wat je testen wil... Pssm 2 is niet gevalideerd. Dus de betrouwbaarheid kan je over discussiëren.

Pssm 1 is dat wel dus altijd betrouwbaar.

Poosje81
Berichten: 21183
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 14:48

MyChoice schreef:
Ik heb laten testen via het tinkerstamboek op 1 en 2 bij een niet-tinker.


Testen worden dan uitgevoerd door CAG ook inderdaad :j

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: emilyslaluna en 87 bezoekers