PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-17 11:04

De laatste jaren wordt ik achtervolgd door het fenomeen "PSSM".
Na jaren dokteren met mijn merrie kwam uiteindelijk in 2013 de verklaring voor haar klachten: ze had PSSM1. Tegen die tijd (ze was toen 10) was ze dermate symptomatisch dat ik haar met pensioen heb gedaan. Dat ging prima, totdat ze zich eind vorig jaar vastrolde in de inloopstal. Dit heeft weer een aanval getriggerd en dit heeft me doen besluiten haar te laten gaan ...
Over twee van onze andere paarden, die ik nota bene zelf gefokt heb (uit dezelfde merrie), heb ik altijd vraagtekens gehad, maar zij waren negatief voor PSSM1. Sinds eind vorig jaar zijn er genetische tests beschikbaar die hier meer duidelijkheid in kunnen scheppen. In Februari kwam de uitslag: mijn twee "verdachten" bleken beide positief voor P2, een subvariant van PSSM2 ... Het lijkt er dus op dat ik veroordeeld ben tot PSSM. Ik volg de bevindingen in Amerika en heb besloten deze eens op een rijtje te zetten. De kennis omtrent PSSM verandert voortdurend, dus dit artikel is waarschijnlijk al snel verouderd, maar ik denk dat het toch belangrijk is het nu te delen, aangezien de problematische genen in heel veel verschillende rassen voor blijken te komen.

Onderstaand artikel heb ik zelf geschreven en op Facebook geplaatst. Ik denk dat het wel goed is om er ook op bokt aandacht aan te besteden.

Ik plaats er meteen als opmerking bij: PSSM beperkt zich niet tot de zogenaamde westernrassen, maar is wijd verspreid over vele rassen. Het is naar mijn mening dus voor alle paardeneigenaren interessant om in het achterhoofd te houden als ze tegen onverklaarbare medische problemen aan lopen met hun paard.

Dit is het artikel:

De verschillende vormen van PSSM: PSSM1, PSSM2 en de subvarianten daarvan
Desiree Taylor – 26 April 2017

Tot vrij recent waren er twee vormen van PSSM bekend: PSSM1, dat te testen was (en is) met behulp van DNA, en PSSM2, dat alleen aan te tonen was met een spierbiopt. Ook paarden met PSSM-achtige verschijnselen die negatief zijn voor PSSM1 maar geen spierbiopt hadden ondergaan werden vaak onder de noemer PSSM2 geplaatst.
Het Amerikaanse bedrijf Equiseq heeft inmiddels verschillende genetische varianten gevonden die allemaal subcategorieën zijn van PSSM2. Deze noemen zij voorlopig “P2, P3, P4, P5 en Px”. Hun bevindingen moeten nog gepubliceerd worden voordat ze academisch gezien officieel erkend verklaard kunnen worden, maar de tests zijn accuraat bevonden en worden inmiddels aan de paardeneigenaar aangeboden via http://www.equiseq.com .
De vraag is nu natuurlijk: wat is het verschil tussen de verschillende vormen van PSSM en waar laat ik mijn paard op testen?

PSSM1
Over PSSM1 is inmiddels aardig wat geschreven en kan eenvoudig getest worden door wat maan- of staartharen met wortel en al te trekken en in te sturen naar een laboratorium zoals http://www.animalgenetics.com (goedkoop en snel; wel credit card nodig) , http://www.vhlgenetics.com (in Nederland, maar duurder en minder snel) of http://www.laboklin.de . Sommige stamboeken zoals AQHA en APHA bieden ook genetische tests aan, waaronder die voor PSSM. De resultaten hiervan laten vaak wat langer op zich wachten, maar het voordeel is dat de genetische informatie vervolgens beschikbaar is via het stamboek en op het stamboekpapier wordt vermeld. Technisch gezien test men voor PSSM1 op de aanwezigheid van het GYS1-R309H gen.
Voorbeelden van symptomen van PSSM1 (zie ook http://www.pssm.eu) zijn: stijf-/stramheid; het paard lijkt lui of lijkt niet vooruit te komen; wisselende kreupelheden; gespannen buik; paard geeft aan zadelen en aansingelen zeer onprettig te vinden; paard is moeilijk te trainen en laat mogelijk “probleemgedrag” zien zoals bokken of staken; spierspasmen over het hele lichaam maar vaak op de flanken, hals en schouders; het paard wil niet meer bewegen maar strekt zich uit alsof het moet plassen; algehele tekenen van pijn; veel zweten; harde spieren, met name op de achterhand; schrapen met de hoeven; meteen na het trainen willen rollen; veel struikelen; het lichaam en met name de achterhand veelvuldig schuren aan wanden of andere objecten of hier met de achterhand op leunen; moeite hebben hun voeten omhoog te houden voor de smid; afwijkende manier van op rust staan (benen onder de massa of juist gestrekt); ; nerveus of schrikkerig gedrag ; donkere, koffiekleurige urine bij zware aanvallen van PSSM en in hele ernstige gevallen zelfs neervallen. Redelijk typerend aan paarden met PSSM is dat ze moeite kunnen hebben met buiging, verzameling, achterwaarts gaan, longeren en galopperen als ze symptomatisch zijn. Dat laatste (“als ze symptomatisch zijn”) is belangrijk om in het achterhoofd te houden, want veel paarden met PSSM gaan door fases van meer en minder tot niet symptomatisch zijn, waardoor het in goede periodes lijkt alsof er niks aan de hand is.
De aard van de symptomen kan dus behoorlijk uiteen lopen, zelfs bij één en hetzelfde paard. Veel van deze symptomen zijn algehele pijnsymptomen waardoor het vaak moeilijk is een diagnose te stellen. Een veel voorkomend beeld is dat paarden die uiteindelijk de diagnose PSSM krijgen, al eens diagnoses als koliek, hoefbevangenheid, knieblessure, gedragsproblemen of trainingsissues hebben gekregen. In ernstigere gevallen wordt vaak richting een neurologisch probleem gedacht, omdat het paard geen controle lijkt te hebben over het lichaam. Ook Lyme en EPM kunnen qua klachten erg op PSSM lijken. Testen biedt uitsluitsel.
PSSM1 komt voor bij de westernrassen (Quarter, Paint, Appaloosa), maar ook bij koudbloedrassen zoals de Haflinger, Tinker en bij trekpaarden.
De symptomen van PSSM2 komen in grote lijnen overeen met die van PSSM1 maar wat veelal wezenlijk anders is, is dat bij PSSM1 de spierwaardes CK, LDH en AST (ernstig) verhoogd zijn, vooral na inspanning en bij PSSM2 niet tot nauwelijks. PSSM2 uit zich in een later stadium vaak zichtbaar in spierschade en spierverval, afwijkend gangwerk en wisselende kreupelheden terwijl er klinisch en röntgenologisch geen afwijkingen vast te stellen zijn. Paarden met PSSM2 hebben vaak een erg hoge spierspanning (spier tonus).
Bovengenoemde spierschade en spierverval nemen bij sommige PSSM2 paarden een heel herkenbare vorm aan. Er vallen, vaak van het ene moment op het andere, “gaten” in de bespiering van het paard. Deze gaten komen vaak voor op de achterhand en/of de schouders van een paard. Een voorbeeldfoto hiervan is:

Afbeelding

Dit is een behoorlijk grote “divot” zoals ze deze gaten in het Engels noemen (refererend aan de schade aan de grasmat van een misslag bij het golven), maar geeft goed weer hoe ze er uit kunnen zien.
Deze divots kunnen ook de vorm aannemen van een soort harde rimpel- of golfvorming onder de huid.
Afwijkend gangwerk kan zich uiten in de vorm van bijvoorbeeld rope walking (voeten worden voor elkaar geplaatst in plaats van naast elkaar), niet kunnen verruimen en ondertreden, steeds overkruisd gaan in de galop of bunny hopping: het paard houdt beide achterbenen bij elkaar tijdens het galopperen. Ook wordt vaak een ongecoördineerde manier van bewegen gemeld zonder dat het paard echt kreupel is. Hierbij dient nogmaals benadrukt te worden dat vrijwel geen PSSMer dezelfde symptomen laat zien en dat er symptomen kunnen zijn die hier niet vermeld staan. Vaak zijn PSSMers paarden waar al veel mee is gedokterd, maar waarvoor nooit een sluitende diagnose is gesteld.

Het zal inmiddels duidelijk zijn dat PSSM2 eigenlijk een overkoepelende term is voor verschillende (genetische) spieraandoeningen die een vergelijkbaar klachtenbeeld kunnen geven. Hoewel dit nog altijd grotendeels onontgonnen terrein is, heeft het Amerikaanse bedrijf Equiseq inmiddels de volgende varianten gedefinieerd:

P2
P2 is de aanduiding die is gegeven aan de genetische afwijking die werd gevonden bij paarden die PSSM2 als diagnose hebben gekregen naar aanleiding van een spierbiopt. P2 komt veelal voor bij stock horses, dus de westernrassen zoals Quarters, Paints en Appaloosa’s, maar is ook al gevonden in andere rassen, zoals de volbloed (wat uiteraard consequenties heeft voor veel andere rassen).
Op P2 kan getest worden via http://www.equiseq.com . Voor deze test krijg je een speciaal kaartje toegestuurd, dat je met een paar druppels bloed van je paard erop retourneert naar het lab in Amerika.
Let op: de link tussen de symptomen en het hebben van het afwijkende P2 gen is duidelijk, maar deze test wordt wetenschappelijk gezien pas erkend na publicatie. Publicatie zal plaatsvinden eind 2017.

P3/MFM
P3 wordt ook wel myofibrillar myopathy (MFM) genoemd. MFM is een term die al langer gebruikt wordt met name door Professor Molly McCue als aanduiding voor een variant van PSSM2 die veel gezien wordt bij Arabieren en volbloeden (en alle daaraan verwante rassen, zoals de meeste warmbloeden!). Bij Arabieren uit zich dit vaak meer in stijfheid en niet naar potentie kunnen presteren dan in complete spierbevangenheid, al komt dit ook wel voor. Bij warmbloeden komt MFM vaak pas op latere leeftijd (8-10 jaar) tot uiting in de vorm van de eerder vernoemde opsomming van mogelijke symptomen.
Op P3 kan getest worden via http://www.equiseq.com . Voor deze test krijg je een speciaal kaartje toegestuurd, dat je met een paar druppels bloed van je paard erop retourneert naar het lab in Amerika.
Let op: de link tussen de symptomen en het hebben van het afwijkende P3 gen is duidelijk, maar deze test wordt wetenschappelijk gezien pas erkend na publicatie. Publicatie zal plaatsvinden eind 2017.

P4
P4 is ontdekt uit genome sequencing gedaan door Equiseq. Voor zover bekend komt dit gen voor in Paso Finos, Quarter Horses (en Quarter Horse gerelateerde rassen) en in volbloeden. Het samen voorkomen van P2 en P4 lijkt de symptomen aanzienlijk te verergeren.

P5
Over deze variant is nog niet zo veel bekend, maar deze komt voor bij Shires en Clydesdales. De symptomen zijn hetzelfde als die van de andere PSSM2 varianten.

Px
Px is gelinkt aan Recurrent Exertional Rhabdomyolysis (RER) en komt voor bij volbloeden (en daaraan gerelateerde rassen). Wat deze versie lijkt te onderscheiden van de andere is dat een aanval van RER vaak wordt getriggerd door opwinding of stress. Het is bekend dat er meerdere genen betrokken zijn bij het tot uitdrukking komen van RER. Hier wordt nog verder onderzoek naar gedaan.
De mate van symptomatisch zijn is een interessant vraagstuk en lijkt samen te hangen met ras en/of type spiervezel maar ook met de aanwezigheid van andere afwijkende genen. Zo is de bevinding dat het hebben van zowel P2 als P4 de symptomen verergert. Voorvallen die een negatieve stikstofbalans veroorzaken in een lichaam lijken symptomen te triggeren of te kunnen verergeren. Hierbij valt te denken aan virale infecties of bijvoorbeeld een wond die gehecht moest worden.

Management

PSSM1 is een suikeropslagprobleem in de spieren dus deze vorm van PSSM wordt voornamelijk gemanaged door de suikerspiegel in het lichaam zo laag en zo constant mogelijk te houden en door vet te gaan voeren als alternatieve energiebron.
PSSM2 is geen suikeropslagprobleem, maar wordt gelinkt aan een tekort aan eiwitten. Of deze paarden versterkt reageren op een tekort aan eiwitten of dat zij deze niet efficiënt kunnen verwerken of dat zij deze wellicht constant nodig hebben om de voortdurend optredende spierschade in hun lichaam te repareren is nog niet duidelijk. Wel is het uit voerexperimenten in de praktijk duidelijk geworden dat paarden met PSSM2 veel baat hebben bij een hoge dosering eiwitten en dan met name de essentiële eiwitten Lysine, Methionine en Threonine.

Relax. Nothing is under control.


troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 11:18

Erg duidelijk stuk!

Wat mij betreft ook zeker WIKI waardig, naast dat het hier ook goed past om de bewustwording te bevorderen.

Mikkee

Berichten: 1377
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 11:22

Interessant!
Ik denk nu achteraf dat mijn vorige paard (een American Appaloosa) een aantal van deze symptomen had. Is toen verder nooit onderzocht omdat niemand in mijn omgeving 10-15 jaar geleden ooit van PSSM had gehoord. Heb helaas geen contact meer met de huidige eigenaar, dus ik weet niet hoe het nu met de merrie is en of ze überhaupt nog leeft...

So many just plop their butts in the saddle and expect a miracle.
The Tennessee Walking Horse - the horse that can do anything...and do it smoothly!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-17 11:58

Ik doe nooit zo veel met de wiki ... kun je daar zelf ook dingen op plaatsen?

Mikkee: nee klopt! Ik kocht mijn PSSM1 merrie toen ze 2 was (ze is 14 geworden). Toen was er ook nog niks bekend over PSSM. De andere twee heb ik zoals gezegd zelf gefokt en ik denk dat hun moeder (ons eerste paard) het ook moet hebben gehad. Haar hebben we op latere leeftijd gekocht en veel van haar problemen hebben we toegeschreven aan leeftijd of slijtage. We hebben haar nog tot 21-jarige leeftijd af en aan kunnen rijden en ze is 23 geworden dus dat valt dan al lang niet tegen. De twee met PSSM2 n/P2 zijn nu 11 en 14 jaar oud en noodgedwongen met pensioen ... Zijn wel altijd bij ons geweest, dus ik weet wel precies hoe alles is verlopen bij hen. PSSM2 wordt nu pas een beetje ontdekt. Wat het precies is en hoe je het het beste managet.

Als ik terugdenk aan paarden die ik in het verleden heb gekend kan ik er ook wel een paar aanwijzen waarvan ik vermoed dat die ook PSSM gehad moeten hebben.

Relax. Nothing is under control.

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:45

Erg interessant! Ik heb je topic onder de aandacht gebracht bij de teamleden die over de wiki gaan, ik laat het weten als ik daar meer over hoor.

Daarnaast zal ik het topic opnemen in de lijst met interessante topics in de charter van MD zodat het topic gemakkelijker terug te vinden is.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

Caily

Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:19

Bedankt voor het delen, erg interessant. Wil je het blijven updaten met actuele informatie?

Hoe wordt p5 getest?

Eilinora

Berichten: 11904
Geregistreerd: 23-10-04

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:30

Een pony die ik gefokt heb is ook getest en vanacht kwam het resultaat op mail binnen.

Positief voor P4.(heterozygoot)
En ook positief voor ziekte van lyme.

Zowel eigenaresse als ik zijn er van geschrokken,het gaat om een welsh Mountain pony

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-17 14:16

Ach inowa, ja, dat was behoorlijk onverwacht en erg schrikken!

Caily: P5 wordt op dezelfde manier getest als P2 t/m Px maar deze test is nog niet commercieel beschikbaar.
Je zou Equiseq kunnen benaderen om te zien of ze je willen opnemen in de testgroep, maar meestal gebruiken ze daarvoor paarden die in Amerika staan, omdat ze daar gewoon haren van kunnen gebruiken (dat mag om licentietechnische redenen niet vanuit Europa)

Relax. Nothing is under control.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:21

Uitgebreid & duidelijk stuk!
Nu ik het weer zie voorbijkomen vraag ik me weer af .. kan je paard ook PSSM hebben zonder de typische spierbevangenheid & spiertrillingen? Of komt dat er altijd bij kijken op een bepaald punt?

En is CK, LDH en GOT altijd verhoogd? Of enkel tijdens/vlak na een aanval? En is het dan echt te hoog (als in 2000 U/L voor LDH bv.) of kan gewoon licht verhoogd ook al een rol spelen?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-17 18:32

Een paard kan allerlei soorten symptomen laten zien zonder ooit echt bevangen te raken of spiertrililngen te hebben. Ik heb momenteel twee paarden die n/P2 zijn en zij hebben "alleen" de vagere symptomen zoals stijfheid, wisselende kreupelheden, afwijkend gangwerk, vluchterig gedrag, schuren langs objecten, niet kunnen verzamelen ... dat soort dingen. Ze hebben dezelfde moeder waar ze het waarschijnlijk van hebben geërfd maar zijn allebei heel anders in hoe ze symptomatisch zijn, terwijl ze genetisch gezien dus dezelfde afwijking hebben.

Mijn merrie met n/P1 had die spiertrilingen wel, plus verhoogde spierwaardes. Ook is zij een paar keer spierbevangen geweest, incl niet meer kunnen bewegen en drijfnat van het zweet zijn na tien minuutjes stappen onder het zadel. Bij sommige PSSMers lopen de spierwaardes tot in de duizenden (soms zelfs niet te meten). Bij mijn merrie waren ze standaard licht verhoogd en tijdens een periode van symptomatisch zijn boven de 900. Dit wordt door de meeste dierenartsen niet per se als een red flag gezien als het paard de dag ervoor gewerkt heeft.

Je moet echt naar het complete beeld kijken van een paard. En testen. Dat schept echt duidelijkheid.

Relax. Nothing is under control.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:34

Interessant stuk !
Ik ben niet echt thuis in deze materie, dus ik lees graag mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:49

Dank je wel :) Ik vind het een moeilijke .. ik heb een pony die wat "dingetjes" heeft, waar in de loop der jaren wel wat conclusies uitgehaald zijn en waar zeker ook verbetering in zit, maar hij blijft zo wisselend in zijn doen. Het is nooit een stijgende lijn maar steeds ups en downs, als je denkt dat je weer vertrokken bent is er wel weer iets waardoor je "opnieuw" kan beginnen ...

Uiteindelijk blijft het wel bij vage dingen, waarvan ik ook zeker dingen herken in de omschrijving, maar het zijn dan ook algemene klachten. Als ik erover nadenk zijn sommige dingen echt wel verbetert of zelfs weg door de voorbije conclusies/behandelingen, maar toch blijven er nog veel vraagtekens over. Langs de andere kant kan het ook gewoon puur de leeftijd zijn (is 21 nu en heeft dus wel wat medische dingetjes (gehad) ).

Hij heeft ooit wel verhoogde bloedwaarden gehad. Dit was een paar weken na een koetsongeluk (heb toen ik bekomen was van het ongeluk naar aanleiding daarvan bloed laten trekken, pony had sinds het ongeluk niks meer gedaan van werk). Toen was LDH nog verhoogd en CK zat tegen de bovengrens (en nog wat andere dingen). Bij latere bloednames is dit steeds normaal geweest. Wel heeft hij problemen met vitamine E (opname), ondanks supplement blijft dat schommelen en een zorgenstukje. Ook heeft hij koper-tekort wat we nu proberen op te lossen. Verder is zijn bloed wel goed (de dingen die we laten testen dan toch).

Eens kijken naar die testen .. als het niet te duur is is het misschien wel iets om eens te doen, al is het maar om uit te sluiten ...

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-17 18:53

Wat voor ras is je pony?
De P1 test is nl. niet zo duur: 45 dollar, uit mijn hoofd.
De tests van Equiseq zijn 125 dollar per stuk ...

Relax. Nothing is under control.

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:56

Hier ook iemand die helaas eerder niet wist dat het niet beperkt was tot amerikaanse rassen.

Mijn kwpn/nas is ingeslapen wege PSSM1

Ik heb het via een spierbiopt getest en ik moet zeggen dat ik niet snap waarom daar vaak zo ingewikkeld over gedaan wordt.
Het was een keurig net ingreepje maar waar je een zee aan informatie uit kan halen.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-17 18:58

Sizzle schreef:
Ik heb het via een spierbiopt getest en ik moet zeggen dat ik niet snap waarom daar vaak zo ingewikkeld over gedaan wordt.
Het was een keurig net ingreepje maar waar je een zee aan informatie uit kan halen.

Ik heb bij mijn merrie ook een spierbiopt laten doen en als je het juiste laat doen om PSSM vast te kunnen stellen (uit de bilspier) dan vind ik het geen kleine ingreep. Bovendien moet het naar een lab in de UK worden gestuurd en dat is duur.

Een andere reden om een gentest te verkiezen boven een biopt is dat een biopt nemen een negatieve stikstofbalans in het lichaam kan veroorzaken, hetgeen PSSM symptomen kan triggeren of kan versterken.

Ook geeft een spierbiopt vaak geen uitsluitsel. In mijn geval was er wel "iets" maar het was niet te identificeren wat dan precies en het biopt van mijn merrie is naar de PSSM specialist in de UK gegaan. Mijn merrie heeft ook Lyme wat spierschade kan veroorzaken, maar is dus ook positief voor P2.
Laatst bijgewerkt door Mac op 26-04-17 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Relax. Nothing is under control.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:01

Mac schreef:
Wat voor ras is je pony?
De P1 test is nl. niet zo duur: 45 dollar, uit mijn hoofd.
De tests van Equiseq zijn 125 dollar per stuk ...


Die van mij is een New Forest ... past dus niet in het rijtje .. maar ik weet het niet ... Als je dan ook bedenkt dat hij de laatste tijd wel verbetert is, maar dat hij ook op een zeer stabiel dieet staat met zo weinig mogelijk suiker .. tja ...

Heb nu wat zitten lezen op de site van Animal Genetics, het is inderdaad niet zo duur (40 dollar) en betalen kan ook met Paypal (dus dan geen creditcard nodig). Nog even wat verder lezen. Zit ook te denken hoe ik haar met wortel en al kan bekomen .. krijg je dat gewoon uitgetrokken? :')

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-17 19:03

Gewoon een klein plukje manen trekken. Is goed te doen :-) . Ff tegen het licht houden en dan zie je vanzelf of de wortel er nog aan zit (kleine wittige bolletjes)

New Forests zullen er nog niet veel van getest zijn nee ...

Relax. Nothing is under control.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:11

Ook bij dit soort manen? :+
Afbeelding

(moet ik het wel nu doen, want ze moeten dringend eens geknipt :') ).

Zou het wel kunnen? Of is het bij voorbaat al uitgesloten omdat er niks bekend is binnen het ras?

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:13

Als je weet wat je wilt testen neem je natuurlijk een dna test.
Echter, als je niet weet wat het gaat zijn dan vind ik een biopt zinvol.
In Duitsland en NL zitten ook gewoon goede pathlogen dus ik begrijp niet waarom dat naar Engeland moest.
Paard heeft er echt geen grote hinder van gehad bij mij en er viel echt veel info uit te halen.
Op basis van het biopt kon de pathaloog eigenlijk direct al zien dat het niet om een Amerikaans ras ging.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-17 19:20

Voor een algemene/onderzoekende analyse volstaat elk goed lab idd, maar als je specifiek op PSSM wilt testen zijn er maar enkele pathologen in Europa die daar echt verstand van hebben.

Supermanen [***] :D . Tangetje d'r op en hoppa :P
Zit er koudbloed in New Forests gefokt?

Relax. Nothing is under control.

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:24

Kan eens een poging wagen :Y)

Daar vraag je wat ... zou het niet weten ... lees wel Arabier & Engels volbloed, maar verder .. ?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-17 19:41

Bij New Foresters kom ik alleen myotonia tegen als bekende spierziekte, maar dat lijkt terug te linken aan Kantje's Ronaldo?

Relax. Nothing is under control.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:44

Interessant stuk, goed geschreven! :)

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:49

Mac schreef:
Bij New Foresters kom ik alleen myotonia tegen als bekende spierziekte, maar dat lijkt terug te linken aan Kantje's Ronaldo?


Daar heb ik iets van gelezen inderdaad, maar is dat niet iets met "spontaan" omvallen ofzo?
Zit bij mijn weten ook geen Kantje's Ronaldo in zijn lijn.

Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 21:15

" zij hebben "alleen" de vagere symptomen zoals stijfheid, wisselende kreupelheden, afwijkend gangwerk, vluchterig gedrag, schuren langs objecten, niet kunnen verzamelen ... dat soort dingen"

Als ik dit zo lees twijfel ik of Olena, Mathilda en Special Dream hier geen last van hebben gehad. Special Dream was de moeder van Olena en Mathilda en een Engels Volbloed. Ze hadden alle drie afwijkend gangwerk, hoewel in ieder geval bij Olena ook aan het eind ernstige artrose een rol speelde. Na 20 minuten stappen ging ze wel wat beter lopen, maar ze bleef extreem stijf. Extreem vluchtgedrag en wisselende kreupelheid hadden ze alledrie. Special Dream is nooit hersteld van de bevalling van Olena. Ik heb alleen Olena heel bewust meegemaakt (de laatste 5 maanden van haar leven, afgelopen maart ingeslapen want op, moeder en zus waren toen al dood) en die wilde ook heel vaak schuren en rolde graag, zelfs al kon ze nauwelijks meer overeind komen toen we haar net hadden. Ze zijn alledrie ook niet oud geworden (Olena 20, Special Dream ook zoiets en Mathilda 17 of 18).

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DJZ, GoogleAdsense, Zunzuncito en 31 bezoekers