PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:03

Larissajulia schreef:
De uitslag is binnen...

Larissa heeft n/p3. Opzich had ik het verwacht, maar ik hoopte toch ergens dat ik er naast zat. Ik baal hier wel heel erg van. Ik ga er nu maar alles aan proberen te doen om het allemaal zo draagzaam mogelijk voor haar te maken.


Oh misschien verwacht maar dat maakt de uitslag niet minder poedersuiker.. Sterkte!

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:11

Poedel17 schreef:
Mag ik mij hier ook melden?
Ik heb een paard met symptomen die volgens mij passen bij PSSM 2. Ik heb haren ingestuurd naar CAG en wacht nog op uitslag.
Vandaag kreeg ik een link van iemand toegestuurd waarin genoemd wordt dat de test niet betrouwbaar is.
https://cvm.msu.edu/research/faculty-re ... e-myopathy
( ik weet niet of dit al geweest is in dit topic. De zoekfunctie leverde niets op).
Wat is jullie mening hierover?


Ben ik ook wel benieuwd naar.

Las trouwens daar dit:
"If horses have evidence of a cresty neck, excessive fat pads or a history of metabolic syndrome or laminitis and sore feet consult your veterinarian before feeding higher protein feeds"

Waarom zou dat zijn? Heeft proteïne dan een slechte invloed op die genoemde factoren? Ik dacht dat dat achterhaald was?

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 10:15

Raamzicht schreef:
Las trouwens daar dit:
"If horses have evidence of a cresty neck, excessive fat pads or a history of metabolic syndrome or laminitis and sore feet consult your veterinarian before feeding higher protein feeds"

Waarom zou dat zijn? Heeft proteïne dan een slechte invloed op die genoemde factoren? Ik dacht dat dat achterhaald was?


Eiwit, indien niet gebruikt als brandstof, wordt opgeslagen als glucose, vandaar het risico bij extra eiwitgift aan toch al te dikke paarden.

FleurStyn
Berichten: 335
Geregistreerd: 13-06-10

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:49

Heel handig topic dit!
Vrees nu helaas aan de hand van de symptomen dat dit wel eens de problemen zou kunnen verklaren van mijn haflinger...
Toch maar de testen laten uitvoeren.

Heeft iemand een idee wat het ongeveer kost voor de pssm2 test en varianten te laten bepalen?

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 13:43

FleurStyn schreef:
Heel handig topic dit!
Vrees nu helaas aan de hand van de symptomen dat dit wel eens de problemen zou kunnen verklaren van mijn haflinger...
Toch maar de testen laten uitvoeren.

Heeft iemand een idee wat het ongeveer kost voor de pssm2 test en varianten te laten bepalen?


PSSM2 is te testen bij het CAG in Duitsland. De test kost net iets minder dan E 250,--.

/

Meer informatie is te vinden op CAG (https://www.centerforanimalgenetics.com/pssm2/), op pssm.eu en op het PSSM-forum -Nederlands op Facebook.
Laatst bijgewerkt door Wicky op 12-01-19 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 13:56

FleurStyn schreef:
Heel handig topic dit!
Vrees nu helaas aan de hand van de symptomen dat dit wel eens de problemen zou kunnen verklaren van mijn haflinger...
Toch maar de testen laten uitvoeren.

Heeft iemand een idee wat het ongeveer kost voor de pssm2 test en varianten te laten bepalen?


Haflingers kunnen ook pssm1 hebben. Die zou ik misschien eerst testen mocht je dat nog niet gedaan hebben.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 13:58

Nare uitslag voor Larissa, veel sterkte... hopelijk is er nu een einde aan je zoektocht gekomen en kun je gaan kijken hoe je haar kunt helpen.

FleurStyn
Berichten: 335
Geregistreerd: 13-06-10

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 17:39

Ik ga idd de pssm1 laten testen alvast

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:55

Kan iemand mij vertellen hoeveel haar je op moet sturen bij VHL en moet het een combi staart en manen zijn of?
Ik dacht dat ik ergens had gelezen hoe en hoeveel je moet opsturen op een site maar kan het dus nergens meer vinden. :?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 14:46

Ff snel weer :D : staart- en/of manenhaar maakt niet uit, maar je moet ze wel echt trekken zodat de wortels van de haren er aan zitten. Een klein plukje is genoeg; 40 haren is echt niet veel en dat is in principe alles wat ze nodig hebben.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:02

Mac schreef:
Ff snel weer :D : staart- en/of manenhaar maakt niet uit, maar je moet ze wel echt trekken zodat de wortels van de haren er aan zitten. Een klein plukje is genoeg; 40 haren is echt niet veel en dat is in principe alles wat ze nodig hebben.


Oke thanks weer!
Ik zou een hele bos eruit plukken met het idee beter teveel als te weinig :')

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:41

Hallo allemaal,

ook ik meld me hier voor mijn trekpaard.
Ik wil dus, zoals velen, ook graag jullie advies en mening of testen een plan is.

Als eerste feiten van en over Tycho op een rijtje:
* Nederlands Trekpaard
* van mei 2005
* ruin
* Insuline resistent (getest in 2013)
* CPL
* artrose
* auto-immuunziekte
* straalkanker aan 4 voeten (sinds ong. 3 jaar onder controle)
* november 2017 1e keer van zijn leven een hoefzweer. In 2018 nog 2x een gehad, beide zelfde hoef.
* waarschijnlijk HN geweest vlak voor die zweer. (niet gezien, rand op hoef duidt dat aan)
* Van zijn 3e t/m zijn 11e rondom op ijzers gestaan, nu dus sinds dec.2016 blootvoets
* begin november 2018 nog met hem naar de osteopaat geweest

Heb hem 1 juni 2018 laten testen op PPID (pmol/L van 4, dus dat is dan een ACTH van 18,2)
Toch blijf ik een onderbuik gevoel houden dat ik ergens iets 'mis', over het hoofd zie. En toen ineens PSSM ergens voorbij, trok het mijn aandacht en ben ik gaan lezen.
Ik neig dan naar PSSM1, als hij namelijk hele dagen op de wei staat, schuurt hij heel zijn manen en buik open. Sinds ik heb beperkte weidegang geef in het seizoen (hij staat van oktober t/m februari 8-10 uur per dag op de wei, anders max. 4 uur per dag)
Sinds een paar maanden leunt hij meerdere malen per dag op deze manier tegen de keerwand. Heel z'n mooie volle staart gaat eraan, heel erg zonde.
Afbeelding
Hij houdt verder vocht vast in zijn koker en een plek net achter de singel. Deze slinken wel wat met beweging, vooral z'n koker.
Hij heeft natuurlijk lymfeprobleem met/door de CPL.
Hij heeft de laatste anderhalf jaar langer nodig om warm te worden, kan dan echt zowat een slakkengangetje gaan.
Ik vind het regelmatig niet geheel rad, vaak LA, maar kan tijdens een rondje het ene moment er zijn en het andere weer niet. Als het er is, in draf het beste te zien, in stap zie je er niets van.
Struikelen en rollen doet hij altijd al regelmatig.
Longeren gaat de ene keer prima, andere keer is het echt bal.
Zijn urine is niet donker, wel vaak troebel. Dat is 3 jaar geleden op gaan vallen.

Hij krijgt te eten:
Onbeperkt hooi (gesealed), 2x daags: 150gr Nature's Best+75gr PAVO Vital+1 schepje wintermix van de paardendrogist+1 el golden paste+8 druppels CBD olie+90ml lijnzaadolie. Hij staat 24/7 buiten, zand en beton, met schuilstal. Beperkte weidegang. Likemmer en vers water altijd beschikbaar.

Wat denken jullie? Hoor echt heel erg graag jullie meningen en adviezen en vragen. Alvast enorm bedankt!

Natuurlijk ook even mijn topper showen *D , met zijn grote mattie, mijn hond <3
Afbeelding

Zerena

Berichten: 3887
Geregistreerd: 29-12-04

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:23

Het schuren herken ik wel.
De dikke koker had die van mij ook toen hij een aanval had gehad, en daarna ook nog wel even.
Dieseltje herken ik ook goed.
En het niet rad lopen, met name achter met 1 been kortere passen maken, herken ik ook van tijdens en een tijdje na zijn aanval.

Mijn tinker is n/p1

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 14:36

Wat heb je al veel meegemaakt met Tycho :\ . Met een trekpaard is de kans helaas vrij groot dat hij PSSM1 heeft, dus testen is zeker de moeite waard om te weten of je hier eventueel mee te maken hebt. Dan kun je ook nog eea aanpassen voor hem :-) . Je zou eventueel alvast kunnen proberen hem alleen hooi te voeren tot je de uitslag hebt om te kijken of dat al verbetering geeft.

Dat leunen tegen de muur is idd iets wat PSSM paarden vaker doen. Vocht in de koker (en elders op het lijf vocht vasthouden) komt ook vaker voor. Het slakkengangetje was je denk ik al tegengekomen in de lijst van veelvoorkomende symptomen.

Is er ook echt een zweer aan de rand van de hoef uitgekomen? Of waren er kneuzingen/kreukels/groeiringen in de hoef te zien?

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:07

Mac schreef:
Is er ook echt een zweer aan de rand van de hoef uitgekomen? Of waren er kneuzingen/kreukels/groeiringen in de hoef te zien?

Beide.
De eerste zweer was er boven in de kroonrand eruit gekomen, liep echt een straaltje prut over zijn hoef. Helaas heeft die zweer een gat achter de wand geslagen. Heb zolang mogelijk geprobeerd het stuk eraan te houden door dat losse stuk vast te binden met tape, verband en uiteindelijk fietsbanden (werkte top!)
Afbeelding
Maar een paar maanden later brak die wand er toch af en ik heb hem bijna een half jaar stil heb moeten zetten om overbelasting o.i.d. te voorkomen.
Afbeelding

Hij heeft op die hoef nu enorme ribbels zitten.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:32

Jee, wat een enorm stuk uit de hoef!
En wat heeft hij al veel meegemaakt en overleefd.

Ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan, maar mijn trekpaard heeft vorig jaar ook een enorm dikke koker gehad, formaatje kokosnoot, en achteraf komt dat dus waarschijnlijk ook door de pssm.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:27

Hoe lang duurde het bij jullie voor je uitslag kreeg van animal genetics uk?

Larissajulia

Berichten: 1506
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Oudehaske, Friesland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:37

Bij mij 10 dagen nadat het binnen was. 12 in totaal.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:55

Ohhh wat lang!

Dais_

Berichten: 4026
Geregistreerd: 06-03-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:12

Jaan, ik 'ken' je historie met Tycho natuurlijk een beetje en als ik heel eerlijk ben zou het me niet verbazen als hij pssm heeft. Testen op pssm1 is niet zo duur, dat zou je sowieso kunnen doen. Pssm2 is 238 euro, niet goedkoop, maar dan kun je het wel uitsluiten.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:11

Poedel17 schreef:
Mag ik mij hier ook melden?
Ik heb een paard met symptomen die volgens mij passen bij PSSM 2. Ik heb haren ingestuurd naar CAG en wacht nog op uitslag.
Vandaag kreeg ik een link van iemand toegestuurd waarin genoemd wordt dat de test niet betrouwbaar is.
https://cvm.msu.edu/research/faculty-re ... e-myopathy
( ik weet niet of dit al geweest is in dit topic. De zoekfunctie leverde niets op).
Wat is jullie mening hierover?

De test op PSSM2 is wetenschappelijk niet gevalideerd.

EquiSeq, de firma die de test op de markt brengt, belooft al twee jaar dat de onderzoeken, resulaten en conclusies in een peer reviewed tijdschrift zullen gepubliceerd worden.
Dat is nog altijd niet gebeurd.

Met andere woorden, de test heeft praktisch geen enkele betekenis, en de resulaten zijn compleet onbetrouwbaar.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:28

En daar is BigBen weer met een onwijs fijne bijdrage aan dit topic. :list:

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:35

Bigben, waarom "compleet onbetrouwbaar"?
Er wordt steeds meer ontdekt mbt pssm.
Neem jij de positieve uitslagen niet serieus?

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:57

De PSSM2 test is niet gevalideerd.
Dat betekent heel eenvoudig dat de test niet betrouwbaar is, en de resultaten al evenmin.

Het is een puur commerciële zaak.
Money makes the world go around.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:05

BigBen schreef:
De PSSM2 test is niet gevalideerd.
Dat betekent heel eenvoudig dat de test niet betrouwbaar is, en de resultaten al evenmin.

Het is een puur commerciële zaak.
Money makes the world go around.


Maar heb jij dan een alternatief?
Dat wel betrouwbaar is...