PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:55


Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen


BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 19:00

Janouk, dank voor de link.

Klaar en duidelijk stuk van Utrecht.
Geen ruimte voor twijfel.

@ Mac
Als het de bedoeling is om objectief te zijn, zet dan ook dit artikel op pssm.eu.

il faut d'abord durer

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-19 20:34

Ja, ik heb ze voorbij zie komen idd.

Het artikel van Utrecht kan ik me vanuit hun perspectief gezien wel in vinden, behalve dat de vergelijking met WFFS genetisch gezien niet opgaat omdat dat een recessieve aandoening is en PSSM een dominante. Hun uitleg over hoe de varianten te linken zijn aan bioptuitslagen wankelt wat mij betreft met dat een biopt zelfs in een symptomatisch paard negatief kan zijn en je er daarom geen harde conclusies aan kunt verbinden. Het is officieel nog helemaal niet duidelijk wat pssm2 precies is, maar toch nemen ze een suikeropslagprobleem als uitgangspunt. Waarom ze daar in een biopt aan vast blijven houden blijf ik raar vinden. Het wordt denk ik tijd dat de terminologie wordt aangepast.

Dat PSSM2 niet wordt geassocieerd wordt met een suikeropslagprobleem is zuig ik overigens niet uit mijn duim.
Zie https://journals.plos.org/plosone/artic ... ZoKBRLaQeU en https://avmajournals.avma.org/doi/abs/1 ... oKBRLaQeU&

Dat andere artikel rammelt aan alle kanten. Ik schaar dat onder het kopje "sensatiepers".

Relax. Nothing is under control.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-19 21:46

Ik kan mijn eigen tekst niet meer aanpassen maar nog als aanvulling voor de liefhebber de volgende link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26234161 waarin wordt gesproken over "a false appearance of a glycogen storage disorder" in biopten van paarden met symptomen van pssm2. Dit onderzoek stamt uit 2016.

Relax. Nothing is under control.

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:53

CrazyCat schreef:
BigBen schreef:
Het proces van peer review loopt...
Is dat niet exact wat EquiSeq al twee jaar verkondigt ?

Het enige wat loopt is een niet aflatende promotiecampagne op fakebook en social media,
waarbij allerhande dingen verkondigd worden zonder enige onderbouwing,
maar vooral zonder enig risco op tegenspraak.

In feite is het slim bekeken.
Zolang je geen gegevens publiceert kan er ook niemand gericht kritiek formuleren,
en als er vragen worden gesteld zeg je gewoon, het proces van peer review loopt...


Eigenlijk ook gewoon raar dat je een "product" waarvan nog niet alles gepubliceerd is mag verkopen (en dan ook nog voor zoveel geld, want het is wel veel duurder dan de meeste dna testen). Zou toch wel heel zuur zijn voor de mensen die hebben laten testen als blijkt dat er eigenlijk geen conclusies gemaakt kunnen worden op basis van de testdata. (en heel lucratief voor de makers van de test)


Niet raar hoor, de pssm1 test werd ook gelanceerd voor validatie, notabene door Valberg ontwikkeld, maar dat was blijkbaar niet erg, en wat equiseq doet wel, iets met 2 maten enzo ;) .

My precious Appies,loving the spots right of off them .r.i.p. Rebbel, Great Starlight and Starlights Silverado
New kids in town: Hollywood Gold Babe and Red Star Doc

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-19 22:00

Vwb de prijs van de test moet je er natuurlijk wel in meenemen dat er op 4 varianten wordt getest. Het zijn dus eigenlijk vier testen dus betaal je per test 25 Euro. Dat vind ik niet onredelijk.

Relax. Nothing is under control.

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 22:14

Mac schreef:
Vwb de prijs van de test moet je er natuurlijk wel in meenemen dat er op 4 varianten wordt getest. Het zijn dus eigenlijk vier testen dus betaal je per test 25 Euro. Dat vind ik niet onredelijk.

Dat ligt maar net aan de aard van de mutaties en de ligging, het kan prima zijn dat je alle varianten met 1test kan ondervangen. Ik heb onderzoek gedaan naar borrelia, daar hoefden we ook maar 1test per sample te doen en dan had je alle varianten meegenomen. Bij puntmutaties is dat lastig, maar bij verschillende lengtes door oa deletie is het een kwestie van een qPCR runnen en sequentielengtes vergelijken.
Dus zolang ze de mutaties niet publiceren is er niet te zeggen of dat een redelijk argument is voor de hoge prijs.


Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-19 22:17

Zo ver reikt mijn kennis niet. Wat ik iig zeker weet is dat het minstens 2 verschillende tests zijn.

Relax. Nothing is under control.

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:23

er is duidelijk dat er een grote ongerustheid ontstaan is door dit bedrijf Equitec (de ontwikkelaar) en CAG in Duitsland onder de PRE eigenaren.
Recentelijk heeft Equitec zijn tekst aangepast: Will every horse with this variant develop PSSM2/MFM?
No. The variants identified in these tests have incomplete penetrance. This means that some horses with one copy of the variants (n/P2, n/P3, or n/P4) will not show any symptoms, even when well past the usual age of onset. Horses with two copies of the variants (P2/P2, P3/P3, or P4/P4) appear to be more strongly affected.

Naast dat dit onderzoek nog niet gevalideerd is, en dus niet gepubliceerd in vakbladen. Kan je er niet vanuit gaan dat bv UU Utrecht de juiste informatie heeft. Wel kunnen ze aangeven aan de eigenaren om dit onderzoek nog met een grote korrel zout te nemen. Omdat het positieve als negatieve uitslagen niet wil zeggen of ze het gen wel of niet hebben.
en al helemaal niet dat ze er ziek van worden.
Als mensen een PRE hebben die vage klachten heeft, zou men eens kunnen denken aan een Piroplasmose test. Een ziekte die veelvuldig voorkomt in Spanje waar ze opgroeien . Dit geeft ook veel klachten.
Zelf ben ik al 20 jaar werkzaam met het ras, en veel pre's in handen gehad. (meer dan 100 zeker) geen 1 van deze paarden met dit soort klachten of aandoeningen.
Zou het niet te wijten zijn aan hoe de paarden gehouden worden bij ons? voeding? (lekker knijpen met voer) en het niet op de juiste manier trainen?
Natuurlijk heb je karakter verschillen bij de PRE's dat heb je bij alle paarden.

http://www.ollashop.nl/p-87862-/
Veel prachtige modellen zadels van Zaldi :
Al 17 jaar De Zaldi leverancier in Nederland.
http://www.ollashop.nl
https://www.facebook.com/pages/Ollashop ... 2985252901
Zadeltester van alle modellen op pasvorm, comfort en beweging.
'Misbruik van kracht zal nooit tot wijsheid leiden', zei de Witte Hengst.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 18:16

Universiteit Utrecht schreef:
Er zijn wel verschillende genetische varianten gevonden die mogelijk verband houden met PSSM2, maar hiervoor geldt dat deze ook voorkomen bij gezonde paarden zónder een aandoening die onder PSSM2 valt (en dus zonder suikerstapeling in de spiercellen). Ook zijn er paarden mét suikerstapeling in hun spieren (aangetoond middels een spierbiopt) waarbij deze genetische varianten níet worden aangetoond.
Er is dus op dit moment geen sprake van een directe relatie tussen bepaalde genetische mutaties en de ziektebeelden die worden samengevat onder de naam PSSM2. De genetische test die door het Center for Animal Genetics wordt aangeboden (EquiSeq) is, voor zover op dit moment is te overzien, niet betrouwbaar om een spierziekte vallend onder PSSM2 met zekerheid aan te tonen of uit te sluiten. De test zegt dus alleen of een paard een bepaalde genetische variant heeft welke mogelijk vaker voorkomt bij paarden met PSSM2, maar dit zegt niets over het feit of het paard wel of niet een spierziekte met suikerstapeling (PSSM2) heeft of zal ontwikkelen.

Als Utrecht zo'n scherp geformuleerde mening publiceert, die de test van EquiSeq eigenlijk naar de prullenmand verwijst, dan moet daar een goede reden voor zijn.

Ik denk dat
1. Utrecht reëel bezorgd is dat mensen beslissingen gaan nemen op basis van de EquiSeq test, die niet meer terug te draaien zijn (wat trouwens letterlijk in het artikel wordt gezegd);
2. dat Utrecht beschikt over eigen data die aantonen dat de EquiSeq test niet betrouwbaar is.

il faut d'abord durer

Annie_23

Berichten: 61
Geregistreerd: 16-03-16
Woonplaats: Vlak bij de Drunense duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:18

Hoi allemaal,

Ik heb best wat moed nodig gehad om dit te plaatsen. Sinds juli 2018 ben ik trotse eigenaresse van Odille 10 jarige tinker merrie en helaas pssm1. Ik heb dit laten testen bij de aankoop. De vorige eigenaar schrok enorm!! Ze heeft nog nooit iets laten merken. En daar wil ik het graag met jullie over hebben.

Ik weet dus dat mijn paard pssm1 heeft (n/p1). Nu vraag ik mijzelf af wat jullie doen met je paard? Hoe weet je of hij/zij last heeft? Odille is een super gevoelige merrie, het kan stormen maar als ik goed in mijn vel zit kunnen we gewoon met een losse teugel buiten rijden. Heb ik een rot dag, dan is ze opvliegerig, spanning in haar lijf, snurken alles. Ze is echt mijn spiegel...

Ze reageert op het aansingelen, ze doet haar hoofd naar de kant waar ik sta als ik zachtjes de singel 1 gaatje strakker doe, ze bijt niet oid gelukkig.

Ze vind het moeilijk om met de juiste aan- en ontspanning te lopen en mij te dragen. We werken hier ook zorgvuldig aan. Ze heeft M2 gelopen maar ik wil graag met de juiste aan- en ontspanning rijden dus we werken totaal niet aan de oefeningen maar we zijn alleen bezig met hoe ze haar lijf kan gebruiken!

Ik laat haar 1x in de week echt even razen in de longeerbak. En vooral als ik een slechte dag heb, dan kan ze mijn spanning er even uit rennen.

We gaan graag buiten rijden in het bos en ze is dan graag mevrouw de voorste en gaat graag heeeel hard haha! Gelukkig is ze super braaf en luistert heel goed!

Tot slot werken we graag aan de hand en met lange lijnen. Dit is voor ons beide nieuw, we moeten ons beiden goed concentreren en dan gaat het super! In stap kan ze schouderBW, travers, wijken, appuyeren en beginnende pirouette. Ik ben super trots!!

Wat doen jullie met je pssm1-er? Wanneer weten jullie of je paard 'er last van heeft?'

Lieve groet,
Anneke en Od
Afbeelding

Volg ons op insta voor leuke updates @odje_annie

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-19 14:56

Ik herken heel veel in wat je beschrijft over je merrie. Mijn merrie met n/P1 was wel veel symptomatischer dan Odille als ik het goed begrijp en is een paar keer echt bevangen geweest, maar toen wist ik nog niet dat ze n/P1 was dus ik voerde haar ook niet correct voor wat ze nodig had. Dat is een groot voordeel voor jou: dat je weet dat ze het heeft!

Ik heb in feite alles met mijn merrie gedaan toen ze nog jong was: wekelijks met de trailer naar les, wat wedstrijdjes gedaan, elke week minstens 1 maar meestal twee buitenritten, clinics - ook ver weg, etc. Een superpaard, waar ik echt alles mee kon! Ze had wel wat kleine dingetjes zoals moeite hebben met achterwaarts gaan en moeite met galopperen. Geen conditie opbouwen. Niet voorwaarts willen. Dat soort dingen. Maar ook dat niet altijd. Toen ze eenmaal echt bevangen is geweest werd ze "anders". Had dagen dat ze overal van schrok - terwijl ze dat andere dagen absoluut niet had. Stond te hupsen op de trailer, terwijl ze voorheen muissstil braaf reisde (en vaak: wekelijks les op locatie en wedstrijden waarvoor we uren moesten rijden) . Op een gegeven moment is ze ook gaan bokken onder het zadel. Echt om je er af te krijgen. Dat was echt ab-so-luut niks voor haar! De laatste jaren had ze ook spiertrillingen; boven haar oog vrijwel chronisch, maar met GlucoBalance waren ze weg. Dus IR, dacht ik en ook de dierenarts. Zo heb ik een aantal jaren aangemodderd, totdat het echt niet meer ging. Ze leek altijd last van het zadel te hebben en was vooral ook snel angstig. Totaal zichzelf niet. Ondanks alles was ze vooral altijd enorm LIEF! Mede daardoor wist ik ook dat als ze moeilijk deed over iets, ze dat echt deed omdat ze last had van haar lijf. Uit bloedonderzoek kwam niet veel, behalve iets verhoogde LDH en CK. Als laatste strohalm heb ik haar toen laten testen en toen bleek ze dus n/P1. Ze was toen al zwaar symptomatisch en ik heb haar niet meer goed kunnen krijgen. Op 14 jarige leeftijd heb ik haar laten inslapen toen ze bijna niet meer kon lopen vanwege spasmes en krampen op haar hele lichaam (nadat ze zich had vastgerold in de inloopstal).

Samengevat zou je kunnen zeggen dat alles wat niet "past" bij een paard een symptoom kan zijn.
Een enthousiast paard dat niet voorwaarts wil, een braaf paard dat weigert achterwaarts te gaan, een kalm paard dat overal van schrikt ... Trillingen zijn wel heel duidelijk te zien, maar die heeft lang niet elk paard, dus je zult echt je paard goed moeten lezen om te weten of het last heeft of niet.

Staat ze al op een PSSM dieet?

Relax. Nothing is under control.

Annie_23

Berichten: 61
Geregistreerd: 16-03-16
Woonplaats: Vlak bij de Drunense duinen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 15:48

Thanks Mac voor je uitgebreide reactie!
Het is gewoon moeilijk.. heel moeilijk. Ik ken haar natuurlijk ook nog niet zo lang. Als ik nu merk, hé dit past eigenlijk niet bij haar, dus rennen, schrikkerig zijn ofzo dan gaan we rustig wandelen, haar tempo. Tot nu toe is dat steeds een fijn resultaat dat ze weer terug komt bij zichzelf.
Bij haar oude eigenaar heeft ze ook volop in de wedstrijden dan een tijdje stil, hop weer oppakken, Od wil altijd voor je werken! Lange reizen met de trailer wedstrijd, lange ritten, geen probleem. Daarom schrokken we ook zo van de uitslag van P1. Ze heeft ook altijd gewoon sportbrok gekregen.
Daar ben ik niet mee verder gegaan! Ze krijgt vitalbix, natuurlijke vit e, gemicroniseerd lijnzaad en ik moet nog op zoek naar magnesium. Maar dat vind ik me toch moeilijk, oxide, selaat, citraat... verschrikkelijk...
Ik hoop haar zo symptomatisch vrij te houden dat ze wel een happy horse blijft.

Volg ons op insta voor leuke updates @odje_annie

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 14:36

Ik meld mij hier ook terug even. Mijn hengsten moeten getest worden op pssm2, maar volgens Merelbeke zijn er nog geen testen die een sluitend resultaat geven. Weet iemand hier meer over?
Al de rest was in orde, maar die pssm2 en X kunnen ze niet met zekerheid testen.
Zeggen ze.

Born to slide, forced to work

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 14:51

Ik quote mezelf even, voor meer info kan je de laatste 6 pagina's teruglezen. Maar de test is nooit niet gevalideerd inderdaad.

mooney schreef:
Heel eerlijk, ik ben helemaal pro DNA testen en ik vond de manier waarop de validiteit besproken werd in een ander topic echt verachtelijk. Maar ik ben ook een wetenschapper dus ik ben even gaan graven.

Er zit een kern van waarheid in dit verhaal, ook ik heb gezocht naar publicaties en die kon ik niet vinden. Een DNA test die niet gevalideerd is heeft een onbekende betrouwbaarheid. Het zou kunnen dat het klopt, maar het kan ook evengoed niet. En een beetje onderzoeker en lab zet zichzelf graag in de schijnwerper als ze iets nieuws hebben gevonden, dus het ontbreken van een publicatie is wel vrij verdacht.
Met wat licht graafwerk kwam ik ook uit op mensen die hetzelfde paard 2x hadden laten testen alleen onder verschillende namen. Er zijn dus gevallen waar datzelfde paard 2 verschillende uitslagen binnen kreeg. Nu is een menselijke fout altijd mogelijk, maar in combinatie met de missende publicatie snap ik dat de betrouwbaarheid van de test onder de loep wordt genomen.

De ellende is gewoon dat de wetgeving omtrent DNA testen een beetje achterloopt op de snelheid waarop het zich ontwikkeld. Dus elke malle Jopie die financiering kan krijgen kan zo'n lab opzetten.
Nu kan het natuurlijk ook zijn dat er een baas met dollarogen aan de top zit, die bang is dat ze de monopolie op de test verliezen als ze het onderzoek publiceren. Maar het kan ook heel goed zijn dat de test (nog) niet bestand is om door de validatietest heen te komen. En dan is het natuurlijk ontzettend vreemd dat ze hem wel aanbieden aan het publiek als zijnde betrouwbaar.

Hiermee wil ik absoluut niet ontkennen dat jullie dieren PSSM2 zouden hebben en ik vind het ook geweldig dat mensen gebruik willen maken van zulke non-invasieve methoden. Maar ik wilde wel even een beetje nuancering rond de validatie van de test aanbrengen.
Dit gaat dus alleen over de PSSM2 test, die van PSSM1 is gewoon netjes gevalideerd en betrouwbaar bevonden. De enige foutmarge daarin zit dus in menselijke fouten (omkeren samples of fouten in methode).


sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 14:54

Dat was idd wat ze in Merelbeke ook zeiden.

Born to slide, forced to work

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 14:55

Ik ken ook iemand met hetzelfde paard en twee verschillende uitslagen. Paard toont wel symptomen in dit geval.

Born to slide, forced to work

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-19 15:30

Twee verschillende uitslagen op welke manier van testen sevke?

De tests van EquiSeq (dus voor de varianten P2,P3, P4 en Px) zijn technisch gezien wel gevalideerd maar (nog) niet gepubliceerd voor peer review en daardoor voor academische instellingen (nog) niet erkend.

Geen enkele manier van testen (biopt of genetisch) geeft idd 100% uitsluitsel over alle mogelijkheden of varianten van PSSM2 (eigenlijk geen PSSM) helaas.

Relax. Nothing is under control.

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 16:59

Mac schreef:
Twee verschillende uitslagen op welke manier van testen sevke?

De tests van EquiSeq (dus voor de varianten P2,P3, P4 en Px) zijn technisch gezien wel gevalideerd maar (nog) niet gepubliceerd voor peer review en daardoor voor academische instellingen (nog) niet erkend.

Geen enkele manier van testen (biopt of genetisch) geeft idd 100% uitsluitsel over alle mogelijkheden of varianten van PSSM2 (eigenlijk geen PSSM) helaas.

Ik twijfel of ik dit weer op moet rakelen.
Maar hoe heb jij bewijs dat ze 'technisch gezien' wel gevalideerd is. DNA onderzoek is heel simpel, of je schrijft en fatsoenlijk artikel wat peer reviewed is en dus gevalideerd. Of het is gewoon niet gevalideerd. Er zit niets tussenin, tenzij jij van meer weet en data hebt gezien.

Voor een hengstenhouder is het imo niet interessant om met de huidige status te testen. Je kan als consument gewoon nog niet weten of je er onnodig hengsten uitgooit of juist door blijft fokken met dieren met de afwijking, want je weet niet of je resultaat juist is.
Voor dieren die symptomatisch zijn vind ik het anders, maar mensen met op het oog gezonde dieren toch de test proberen als valide te verkopen vind ik persoonlijk not done.


Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-19 17:24

mooney schreef:
Maar hoe heb jij bewijs dat ze 'technisch gezien' wel gevalideerd is. DNA onderzoek is heel simpel, of je schrijft en fatsoenlijk artikel wat peer reviewed is en dus gevalideerd. Of het is gewoon niet gevalideerd. Er zit niets tussenin, tenzij jij van meer weet en data hebt gezien.

Ik heb wel wat meer informatie ja, maar ook niet heel veel meer dan dat. De onderzoeken gaan naar hoe het er uit ziet in stadia gepubliceerd worden en ik weet niet wanneer of met hoeveel tijd ertussen.

Citaat:
Voor een hengstenhouder is het imo niet interessant om met de huidige status te testen. Je kan als consument gewoon nog niet weten of je er onnodig hengsten uitgooit of juist door blijft fokken met dieren met de afwijking, want je weet niet of je resultaat juist is.
Voor dieren die symptomatisch zijn vind ik het anders, maar mensen met op het oog gezonde dieren toch de test proberen als valide te verkopen vind ik persoonlijk not done.

Ben ik met je eens hoor dat dat voorlopig waarschijnlijk de beste insteek is totdat het plaatje over de gevonden varianten compleet is (na peer review publicatie dus), al blijf ik tegelijkertijd van mening dat men soms écht wel iets kritischer naar fokdieren zou mogen kijken in het licht van de toenemende kennis omtrent spieraandoeningen.

Ik persoonlijk wil echt niks meer met deze aandoening te maken hebben dus ik test alles voor ik koop of fok. Zo is mijn "doorstartjaarling" (nu 2 jarig) n/n op alles (dus ook de EquiSeq varianten) en is mijn n/n alles merrie drachtig van een n/n alles hengst. Met mijn ervaring ga ik het risico echt niet lopen.

Relax. Nothing is under control.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:00

Mac: paard testte eerst n/n op P2, 4 en X. Zelfde paard testte later positief.

Born to slide, forced to work

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-19 18:47

Positief op die 3? Via hetzelfde lab? Met twee verschillende samples? Was dat met haar of met bloed?

Relax. Nothing is under control.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 19:03

Heb je dat gemeld aan het lab?

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:14

sevke schreef:
Mac: paard testte eerst n/n op P2, 4 en X. Zelfde paard testte later positief.

Als dat 1x via haar en 1x via bloed is, zou ik een dna test op beide laten doen om uit te sluiten dat dit paard een chimera is (versmolten tweeling), anders is er inderdaad iets fundamenteels mis met de test zelf.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:28

Of is er gewoon een menselijke fout gemaakt. Dat gebeurt helaas zo af en toe ook nog met dna-testen, waar dan ook.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rijsa, RoxanneJessy, Trendiction en 95 bezoekers