PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Koper

Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:11

NWR = warmbloed.
Warmbloed = een combinatie van volbloed en koudbloed. In dit geval AV met inlands (welsh) basismateriaal. De welsh is van oorsprong een koudbloed. Maar door uitgebreid inkruisen van Arabieren zijn welshen tegenwoordig warmbloedponies.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Larissajulia

Berichten: 1506
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Oudehaske, Friesland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:42

Bedankt voor het verduidelijken!

Old Avenue's Larissa ---- L1 dressuur + 21 pr: 204 ---- B springen + 3 pr: 78,5 stijlpunten [o]

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:12


Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 10:15

Larissajulia schreef:
In het kort zijn de symptomen:
- moeilijk voeten omhoog houden bij de hoefsmid
- boos bij aansingelen
- pijnlijke spieren achter het zadelgebied na het rijden
- gevoelig bij borstelen
- soms boos bij aanraking
- op de voorhand lopen en struikelen
- gebrek aan in impuls, oogt vaak lui terwijl ze vroeger echt een heethoofd was
- moeilijk aanspringen in galop
- moeilijk een bovenlijf ontwikkelen
- hoekige, harde ‘bult’ boven het SI gewricht
...


Deze klachten lijken deels hetzelfde als die bij mijn paard. Hij heeft pssm2 p2.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-19 11:32

Larissajulia schreef:
Sorry voor alle vragen hoor

Vooral juist vragen hoor!
Er is zoveel informatie ... maar het is soms ook echt een oerwoud met al die verschllende vormen, symptomen en management.

Ik heb zelf twee n/P2 paarden en heb een n/P1 merrie gehad die ik helaas heb moeten laten inslapen. De symptomen die jij omschrijft komen het meest overeen met mijn n/P2 merrie, maar elk paard is anders! Haar halfbroer, ook n/P2 is ook symptomatisch maar weer op een heel andere manier! Dat maakt de diagnose maar ook het management ook zo lastig!

Relax. Nothing is under control.

Larissajulia

Berichten: 1506
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Oudehaske, Friesland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:59

Het is inderdaad nog wel lastig om de juiste informatie te vinden. Ik ben nu al drie dagen alles aan het lezen over deze aandoening(en) wat ik kan vinden.

Er zou wel echt heel veel op zn plek vallen als ze dit heeft. Natuurlijk wil je dit helemaal niet, maar ik ben al zo lang bezig met zoeken. En elke keer als ik dacht dat ik het had gevonden, kwam het weer terug of kwam er iets heel anders bij.
Zo lopen we al een tijd vast met rijden. Het voelt alsof we maar niet verder komen. Ik rij al een tijd L1, en hier halen we eigenlijk altijd wel winstpunten. Het probleem is alleen dat we niet verder komen. In de L2 heb je het achterwaarts erbij en kleinere voltes, maar dit gaat op de een of andere manier totaal niet. Daarom ben ik ook al gestopt met wedstrijden rijden, om de druk eraf te halen. Het voelt ook niet alsof ze niet wil, maar het ‘kan’ op de een of andere manier niet.

Het belangrijkste is wel dat ze niet meer bij mij weggaat. Als ze dit heeft, wil ik er echt alles aan gaan doen dat ze zo’n goed mogelijk leven nog kan hebben. Ze heeft immers ook altijd haar best voor mij gedaan.

Old Avenue's Larissa ---- L1 dressuur + 21 pr: 204 ---- B springen + 3 pr: 78,5 stijlpunten [o]

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-19 14:36

Dat vind ik mooi om te lezen Larissajulia :+: . Mijn n/P2 merrie heeft vanaf heel jong al last van haar lijf (maar test ook positief op Lyme) maar ondanks dat heeft ze toch geprobeerd alles te doen wat ik van haar vroeg, zij het wel altijd met een waarschuwende blik erbij (die zelfs door medici werden afgedaan als karaktertrek). Mijn n/P2 ruin krijgt van mij een dikke vette _O_ . Wat een respect heb ik voor hem gekregen! We hebben van alles met hem gedaan: training, buitenritten, clinics, wedstrijden - en ja, ook ver weg. We hebben hem gebruikt om jonge paarden mee trailermak en bosmak te maken. En altijd was hij er voor ons. We hebben wel van jongs af aan het gevoel gehad dat er "iets" niet klopte en hij moest veel vaker dan gemiddeld bv naar de chiropractor, maar er is medisch nooit iets doorslaggevends gevonden. Toen de uitslag n/P2 kwam viel alles op zijn plek. Hij was toen bijna 14. Als ik terugdenk en wat we allemaal met hem hebben gedaan door de jaren heen, dan is dat echt die _O_ waard hoor! Beide paarden blijven bij ons tot het niet meer gaat.

Zelf vind ik ook dat je maar beter kunt weten wat er scheelt, dan kun je daar rekening mee houden en er naar voeren.

Mocht er bij jouw paard nou geen PSSM type 2 worden gevonden, dan kun je altijd nog verder kijken naar bv vitamine-/mineralentekorten, Lyme, etc. Succes iig!

Overigens haal ik zelf de meeste informatie van het Amerikaanse PSSM forum af. Dit is een enorm forum waar veel mensen zitten met een berg aan ervaring. Omdat er in Nederland nog weinig info was, heb ik op verzoek het Nederlandstalige PSSM forum opgericht, dat vorig jaar is overgenomen door Yoyitha (freeride) . Die is veel beter in forabeheer dan ik :D . Daar delen mensen ook hun ervaringen met de verschillende vormen van PSSM en boekt Yoyitha geweldige resultaten met haar adviezen over het managen van PSSM paarden _O_ . Zelf run ik nu samen met Jessica hier op bokt http://www.pssm.eu . Daar kun je uitgebreide informatie vinden over welke vormen van PSSM er zijn, waar en hoe je test en hoe je een PSSM paard managet.

Relax. Nothing is under control.

Koper

Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:59

Dat is inderdaad een heel informatieve site +:)+

Mijn ruin is denk ik een pak primairder in zijn reacties dan die van jou Mac. 't Is nogal een portret, wel heel lief hoor maar hij houdt in de eerste plaats rekening met zichzelf. Zo vaak dat hij z'n middelhoefje naar mij heeft opgestoken. Heeft ook maar een paar jaar geduurd voordat ik door kreeg dat er écht wat was :o

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Larissajulia

Berichten: 1506
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Oudehaske, Friesland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:42

Bedankt voor de links! Op pssm.eu heb ik ook al veel gekeken!

Vandaag een mail gekregen van CAG, gelijk betaald. Hoe lang duurt het dan vaak tot je de uitslag hebt? Ben nu al hartstikke zenuwachtig...

Old Avenue's Larissa ---- L1 dressuur + 21 pr: 204 ---- B springen + 3 pr: 78,5 stijlpunten [o]

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 00:17

Bij mij duurde het 10 dagen.
Je krijgt een mail zodra ze de haren hebben ontvangen.

Larissajulia

Berichten: 1506
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Oudehaske, Friesland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 00:24

Ah oke, die mail heb ik vandaag inderdaad gekregen

Old Avenue's Larissa ---- L1 dressuur + 21 pr: 204 ---- B springen + 3 pr: 78,5 stijlpunten [o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:20

Mijn paard krijgt het toch wel zwaar met de nattigheid. Kou deert haar niet maar regen kan ze slecht tegen.

Maar om haar daarvoor nu in de dekens te gaan zetten vind ik ook weer zo wat. Want ze heeft het ook snel warm en wordt dan helemaal klam op de borst. Zeker met de temperaturen van de afgelopen tijd.

Wat vinden jullie van zo'n amigo walker?
https://www.paardendrogist.nl/product/stapmolendeken-horseware-amigo/118339/
Dan bescherm ik de spieren op de rug tegen de regen maar kan ze toch dr warmte kwijt.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:34

Ik denk dat dat niet werkt. Blijft misschien niet goed zitten met rollen of als het hard waait zoals nu. Ook is er weinig bescherming van voren dus kan de regen makkelijk inregenen. Ik zou voor een 100 grams regen deken gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 23:09

Volledig deken is geen optie. Dan kan ze de warmte niet kwijt. Dan zou ik haar borst en hals moeten gaan scheren en ben ik bang dat met een 100gr deken daar de kou weer op slaat of ze te snel afkoelt als ze het warm krijgt.

Vandaar dat ik dus op zoek ben naar alternatieven.

Koper

Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 23:11

En een gewoon regendek dan? Die van mij hebben ook flinke vachten (ik heb een IJslander en een shetlandpony) en die staan ook onder regendekens. En m'n shet ook wel onder 100 grams, ze wordt dit jaar 29 en ze kan niet goed tegen kou. Regendekentje maakt bij mijn P8-verdachte ruin een wereld van verschil, vooral bij wind maar ook bij regen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 23:23

Ik heb die van mij zowat helemaal geschoren. Hij staat 24/7 buiten maar werd met rijden zo nat dat het uren nat bleef en dan de kou erop... Maar moet wel zeggen dat hij absoluut niet symptomatisch is en laatst zelfs perfecte spierwaarden had en misschien niet helemaal representatief is :o

Ik zou dan ook eerder een gedeelte scheren. Borst of een racestreep. Net genoeg om haar warmte kwijt te kunnen.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 23:35

Hier ook een gewone regendeken erop.
Nooit geweten dat het dus waarschijnlijk door de PSSM1 komt dat hij zo gevoelig is voor regen. Zo vallen er steeds meer puzzelstukjes op hun plek..

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 00:05

Gloa schreef:
Volledig deken is geen optie. Dan kan ze de warmte niet kwijt. Dan zou ik haar borst en hals moeten gaan scheren en ben ik bang dat met een 100gr deken daar de kou weer op slaat of ze te snel afkoelt als ze het warm krijgt.

Vandaar dat ik dus op zoek ben naar alternatieven.

Hier is midden borst en langs de luchtpijp geschoren en die staan beide bloot (al zijn die half oktober geschoren en zit er inmiddels weer aardig wat haar op). Als je bij hals en borst scheren binnen de droge stukken blijft die je ziet na een flinke regenbui is er niks aan de hand, water (en dus kou, etc.) lopen dan via de intacte stukken vacht van je paard af, terwijl die toch warmte kwijt kan.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 13:33

Hoi allemaal,
Ik ben me aan het inlezen over pssm omdat ik nogal veel raak vlakken las.
Nou is mij niet helemaal duidelijk op wie ze doelen met de appaloosa,zijn dit alleen de amerikaanse appaloosa’s of ook de mini’s?

Ik heb nml een pintaloosa van 95cm (8 jaar oud en 4 jaar in mijn bezit)die ik gekocht heb en al vrij snel viel ons zijn
-zwabber knieen op maar hij was nog jong.
-gevoelig lopen deed hij zo nu en dan.
-zenuwe pees kan hij heel erg zijn,ook weven.

Eigenlijk verweet ik zn knieen en gevoelig voeten aan het weven en heb ik hem uiteindelijk verplaatst naar een kudde 24/7 buiten,dit gaat kwa nerveus gedag super want hij lijkt het niet meer te doen.

-struikelen voor de wagen was wel een terug komend probleem maar zowel de hoefsmid als da konden er de vinger niet op leggen.
Net als het stijver zijn als we even niets hadden gedaan.
Nu het laatste jaar valt ons de volgende dingen enorm op.
Altijd maar schuren met zn achterkant(wormen ect zijn in hoever je dat kan uitgesloten,geen kale plekken of schuurplekken oid.het lijkt op zenuwachtig zijn en dat dat zich uit in gaan schuren.
-rollen gelijk na het werk,zelfs op stenen en beton.
-neurotisch schrapen met zijn voorbenen.
-soms een periode dat hij singelen niet leuk vindt.
Momenteel lopen we tegen het probleem aan dat hij raar doet tijdens de rit en we dachten aan een verkeerd bit.
Hoofd omhoog gooien en helemaal uitschudden tijdens de draf.
Hij heeft overigens al vanaf het begin dat als we gaan werken zowel voor de wagen als naast de fiets dat hij vaak aangaf te moeten plassen maar dit uiteindelijk na een aantal keer wel echt deed.

Dus mijn vraag aan de ervaringsdeskundige is het raar dat ik hem verdenk,gezien zijn ras of zijn er wel shetten/mini’s die al postitief getest zijn.

Ik overweeg te laten testen zodat we dat iig kunnen uitsluiten.
Maar waarop?pssm1 of pssm2 of beide?

Hoop dat mijn verhaal niet te warrig/te lang is geworden.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:06

Ik zou gewoon beginnen met testen op P1. Alleen dan weet je het zeker. Ben wel benieuwd, ik ken geen mini’s die het hebben maar je weet maar nooit. Heb zelf ook een mini appaloosa maar die oogt kerngezond.

Koper

Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:10

Nee hoor, dat is niet raar. PSSM komt zowel bij Amerikaanse als bij Nederlandse appaloosa's voor, en bij wel veel meer rassen. Wel heb je bij PSSM2 het probleem dat er verschillende genomen zijn die voor de ziekte kunnen zorgen. Die zou je dus allemaal apart moeten testen, tenzij je een heel duidelijk vermoeden hebt (voorbeeld: ik heb een IJslander, alle IJslanders die tot nu toe op de verschillende gangbare varianten van PSSM2 getest zijn (P2, P3, Px enz) testten negatief. Toch zijn er voldoende paarden met symptomen, waardoor momenteel wordt onderzocht of er een IJslands genoom is, en welk dat dan is. Het te vinden genoom heet nu al P8 maar het is dus nog niet geïdentificeerd. Zodra het gevonden wordt ga ik mijn paard laten testen. Dat kan nu alleen nog dmv een spierbiopt, in de VS. Er is momenteel 1 IJslander, in de VS inderdaad, die officieel PSSM2 heeft. Afgaande op de symptomen bij Europese paarden zijn er mogelijk twee IJslandse varianten zelfs).

Het komt bij héél veel rassen voor. En als je pech hebt is het een taboe, en doet je stamboek alsof PSSM niet bestaat bij het ras :x

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:52

Oke thanks dames,dan ga ik beginnen met PSSM1.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 09:50

Nog even een vraagje,Waar kan ik pssm1 het beste laten testen?
Mijn engels is niet zo best en zag dat wageningen het ook weer doorstuurt klopt dat?

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-19 11:29

*even snel tussendoor*
Laboklin.nl kan ook. Die zijn sneller.

Ik ken iemand met een Shetlander (weliswaar zonder papieren) die n/P1 is dus ik zou sowieso ook op P1 testen.

Is een schuilstal een optie Gloa? Waar je haar bij slecht weer kunt voeren?
Anders een 0 grams regendeken waar je verschillende diktes deken onder kan doen. Zo heb ik het lang met mijn n/P1 merrie gedaan.

Relax. Nothing is under control.

cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 12:20

Mac schreef:
*even snel tussendoor*
Laboklin.nl kan ook. Die zijn sneller.

Ik ken iemand met een Shetlander (weliswaar zonder papieren) die n/P1 is dus ik zou sowieso ook op P1 testen.

Is een schuilstal een optie Gloa? Waar je haar bij slecht weer kunt voeren?
Anders een 0 grams regendeken waar je verschillende diktes deken onder kan doen. Zo heb ik het lang met mijn n/P1 merrie gedaan.


Oke dank je.
P1 ga het even opzoeken!

Edit:klopt het dat laboklin alleen via je veearts kan?

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: pamelap, PeanutGuapa en 70 bezoekers

cron