PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dais_

Berichten: 4027
Geregistreerd: 06-03-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:41

Jazeker, ze heeft papieren en is vorig jaar nog Apto goedgekeurd. Ik wist niet dat ze de 4de was, maar ze is sowieso niet de eerste en vast ook zeker niet de laatste.

Ik ben wel benieuwd uit welke lijn het komt, want ik weet dat er veel familie van mijn merrie rondloopt in Nederland en België, maar dat zal helaas niet te achterhalen zijn vermoed ik.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:37

Ik ben er achter gekomen dat een half zus van mijn pony ongeveer de zelfde klachten heeft als mijn pony.
Ik wilde p2 laten testen maar dat moet even wachten vanwege een slokdarmverstopping gevolgd door een longontsteking.
Ik heb het er nog over gehad met mijn dierenarts en die dacht dat ze overvraagd is toen ze nog in training stond en dat de spieren daarom zo snel strak zijn. Toen aist ik helaas nog niets van haar halfzus.. ik vind het iets meer dan toevallig dat nu 2 paarden van de zelfde vader overeenkomende spierklachten hebben

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 16:46

Hoe snel kan een paard opknappen van vit e? Kan dat heel snel? Of heeft dat tijd nodig

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 17:59

Mijn pssm1 ruin is in een week tijd van, het ene been niet voor het andere kunnen krijgen en achter erg kort, naar weer zijn normale ouwehoerende zelf gegaan.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 18:08

Mijn paard is al vanaf vorige week donderdag slecht. Ga dinsdag naar de kliniek om de voorvoeten op de foto te zetten.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 18:21

Oke, mijn pony liep gisteren honds beroerd en vandaag weinig aan de hand :o? Nog niet helemaal rad maar wel enorm verbeterd. Ze wil zelfs draven zonder moeite te hoeven doen.
Lijkt mij sterk dat het door de vitamine e komt die ze gisteren weer heeft gekregen.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 20:03

Op den duur zal er wel een beeld ontstaan in welke lijnen het zit Dais maar dat duurt even. Dat was bij de Quarters/Paints ook zo.

Vitamine E duurt meestal even voordat ze daar echt van opknappen. Zelfde met eiwitten. Je kunt wel verschil zien, maar meestal wordt het na een paar weken pas écht duidelijk. Een slokdarmverstopping kan het gevolg zijn van een spiertoeval en een longontsteking kan deze weer triggeren (negatieve stikstofbalans). Het zou dus niet raar zijn als je paard de komende tijd een terugval laat zien. Daar kan enige vertraging in zitten overigens.

Super MariekeTV!

Het is soms echt heel moeilijk te zeggen wat waar door komt. Voeding, beweging, stress of geen stress, het weer ... of "gewoon" een aanvel ... of juist niet.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 21:18

Et leek mij al niet kunnen dat ze door de vit e al is opgeknapt.
Ze had eerst de slokdarmverstopping en daarna de longontsteking. Dat was ook al verwacht dat ze dat zou krijgen.
Het is écht een bizar iets, gisteren een kreupel en stijf paard wat niet in draf te krijgen is en vandaag stuift ze weer door de bak alsof er niets aan de hand is >;)

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 23:50

Hallo, ik heb even een waarschijnlijk domme vraag maar ik stel hem toch maar. Mogelijk weet iemand het toevallig, je weet maar nooit.

Is PSSM 1 danwel 2 het zelfde als EPSM?

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 00:28

Hier zagen we bij de paarden die natuurlijke vitamine E kregen direct de dag erna al een enorm verschil in losheid van spieren en dus ook in gangen en stelling/buiging/voorwaarts neerwaarts kunnen, zelfs bij niet-PSSM paarden. De hele bovenlijn wordt minder strak. Wel leek het na langduriger gebruik de boel nog grondiger los te maken, maar het kan absoluut al na een dag effect hebben. Sterker nog, zeker in het begin als wij een dag vergaten merkten anderen dat de volgende dag het paard er minder bij stond. Na langduriger gebruik lijkt het lichaam meer verzadigd te raken en zie je niet echt meer meteen verslechtering als je een dagje de vitamine E vergeet.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 08:19

xyzutu2 schreef:
Hier zagen we bij d0e paarden die natuurlijke vitamine E kregen direct de dag erna al een enorm verschil in losheid van spieren en dus ook in gangen en stelling/buiging/voorwaarts neerwaarts kunnen, zelfs bij niet-PSSM paarden. De hele bovenlijn wordt minder strak. Wel leek het na langduriger gebruik de boel nog grondiger los te maken, maar het kan absoluut al na een dag effect hebben. Sterker nog, zeker in het begin als wij een dag vergaten merkten anderen dat de volgende dag het paard er minder bij stond. Na langduriger gebruik lijkt het lichaam meer verzadigd te raken en zie je niet echt meer meteen verslechtering als je een dagje de vitamine E vergeet.


>;) dus het zou wèl kunnen door de vitamine e. ze heeft het nauwelijks gehad de afgelopen weken omdat ze niet wilde eten.
Ik heb het haar nu op een appel gegeven zodat ik zeker wist dat ze het binnen kreeg.ze krijgt de natuurlijke. Normaal 2 ml maar nu heb ik haar 5 gegeven.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 08:38

Ipsilonka schreef:
Mijn paard is al vanaf vorige week donderdag slecht. Ga dinsdag naar de kliniek om de voorvoeten op de foto te zetten.

Spannend ipsilonka.. hopelijk krijg je wel positief nieuws.
Beide voor voeten? Zijn er vermoedens van iets?

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 17:24

Ik meld mij hier opnieuw :Y) Vanwege de symptomen van mijn paard (IJslander) ben ik gevraagd om mee te doen aan het onderzoek voor die test voor P8 waar nu aan gewerkt wordt. Zo'n zelfde test als al bestaat voor P2, P3, P4 en Px. Ze zijn daar nu bezig om het "IJslandse genoom" te vinden dus binnenkort gaat er een kaartje met bloed naar de onderzoekers toe. De test zou er ergens in de eerste helft van 2019 moeten zijn heb ik begrepen en daardoor zou ik binnen 8 maanden duidelijkheid moeten hebben. Ik ben er ontzettend bang voor maar ik wil het wel wéten.

In die 8 maanden zit wel een winter. Paard staat momenteel nog op gras, véél gras, en dat doet 'm goed. Maar het weideseizoen houdt een keer op en ik wil 'm daarom nu alvast extra vitamine E en aminozuren gaan geven. Is er een algemene richtlijn voor de doseringen hiervan? Ik schat 'm zo tegen de 400 kilo en de vitamine E die ik op het oog heb is die van Horseflex. Er staat dat je er 30 ml van per dag van moet geven maar dat zal denk ik gelden voor "normale" paarden. Is er iemand die me hiermee op weg kan helpen? Of moet je per paard bekijken welke dosering je nodig hebt?

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 17:50

Ik kom weer even binnenvallen:

Ik ben op zoek naar foto's van pssm symptomen. Is voor bij een artikel over pssm dat in ons verenigingsblad (Arabische stamboek) geplaatst gaat worden. Bij voorkeur dus foto's van de diverse symptomen bij warmbloedpaarden (Ik stel me zo voor dat een blote bovenlijn bij een koudbloed een minder herkenbaar beeld zal geven).

Ik dacht... wellicht zijn er hier mensen die daar aan mee willen werken en wellicht ook willen omschrijven hoe bepaalde dingen zijn opgevallen.

Bij voorbaat grote dank! Ik hoop ontzettend dat het binnen de arabs nog meevalt.. maar in ieder geval eens beginnen met de mensen te attenderen op en informeren over pssm.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 17:51

Koper: oh jee, dat is wel heel spannend! Maar het weten is beter :-) . P8 is de vorm waar ze ook een "oplossing" voor denken te gaan hebben. Die is misschien nog ver weg, maar het idee alleen al is hoopgevend.

Vwb vitE moet je voor symptomatische paarden uitgaan van een minimumdosis van 5000IU en kun je met gemak gaan tot 10000IU.

EPSM is trouwens idd hetzelfde als PSSM

amyz: ik heb alleen foto's van mijn Paints, maar vraag/kijk eens op het Amerikaanse forum.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 17:52

No_No schreef:
Ipsilonka schreef:
Mijn paard is al vanaf vorige week donderdag slecht. Ga dinsdag naar de kliniek om de voorvoeten op de foto te zetten.

Spannend ipsilonka.. hopelijk krijg je wel positief nieuws.
Beide voor voeten? Zijn er vermoedens van iets?

Ze zou hb zijn geweest van de zomer, maar meerdere mensen zeiden nee dat zal pssm zijn geweest, dus ga eiwitten en aminozuren voeren. Maar vorige week met bekappen was er wel een verkleuring onderin de voet en na het afhalen van de ijzers loopt ze echt beroerd. Terwijl je normaal gesproken bij dit paard de ijzers er onderuit kan trekken en een rondje over straat kan rijden zonder probleem. Dus ik wil gewoon weten wat er in die voeten zit. Als het slecht is moet ik maar eens goed bedenken waar ik allemaal mee bezig ben.

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 17:55

Dank je wel Mac, dan begin ik daarmee en kijk ik of hij er genoeg aan heeft. Ik wou dat ik 'm meteen kon laten testen en over bij voorbeeld twee weken al een uitslag had, of 'm overvliegen voor een biopt :P In elk geval ben ik wel erg blij dát ze er nu mee bezig zijn. Dank je wel dat je mij deze kant op hebt "geduwd", komt toch voor een groot deel door jouw PB's :o De rest heeft hij zelf gedaan: gras maakt zo veel verschil dat ik me daar niet niet iets van kan aantrekken.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 18:00

Ja, hoe slecht gras voor PSSM1 paarden is, zo goed is het voor paarden met PSSM2, is ook mijn ervaring.
En graag gedaan! Ik hoop dat de vitamineE hem goed kan houden door de winter.

Ik hoop dat het meevalt wat je van binnen in haar voeten te zien krijgt Ipsilonka ...

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 18:01

Mac schreef:
Koper: oh jee, dat is wel heel spannend! Maar het weten is beter :-) . P8 is de vorm waar ze ook een "oplossing" voor denken te gaan hebben. Die is misschien nog ver weg, maar het idee alleen al is hoopgevend.

Vwb vitE moet je voor symptomatische paarden uitgaan van een minimumdosis van 5000IU en kun je met gemak gaan tot 10000IU.

EPSM is trouwens idd hetzelfde als PSSM

amyz: ik heb alleen foto's van mijn Paints, maar vraag/kijk eens op het Amerikaanse forum.


Dank voor de tip! Op zich van paints ook zeker welkom hoor!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 18:03

Deze foto's van mijn n/P2 ruin Shane zijn denk ik vrij duidelijk.
Al deze spierschade is ontstaan zonder trauma van buitenaf:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Die op zijn achterhand is wel een héle grote. Meestal zijn ze wat subtieler, zoals die op zijn boeg.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 18:06

Bij mijn n/P2 merrie is de schade niet zichtbaar in de vorm van gaten, maar zie je meer spierverval op haar achterhand:
Afbeelding
Afbeelding
Dit is deels spierverval en deels een compensatiepatroon van het niet goed kunnen gebruiken van haar achterhand.
Dit paard hoort een achterhand te hebben die rond is als de maan

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 18:27

Dat zijn zeker duidelijke foto's zeg :wow:

Met name de 'deukjes' in de spieren komen bij arabs best veel voor. Hangt een mooie legende aan vast over speerpunten blabla. T is te hopen dat het niet allemaal pssm gevallen zijn.

Ontzettend bedankt iig! _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 18:33

Vandaag zijn de haren van mijn merrie op de post gegaan voor een pssm1 onderzoek. Nu in spanning afwachten.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 18:42

Koper schreef:
Ik meld mij hier opnieuw :Y) Vanwege de symptomen van mijn paard (IJslander) ben ik gevraagd om mee te doen aan het onderzoek voor die test voor P8 waar nu aan gewerkt wordt. Zo'n zelfde test als al bestaat voor P2, P3, P4 en Px. Ze zijn daar nu bezig om het "IJslandse genoom" te vinden dus binnenkort gaat er een kaartje met bloed naar de onderzoekers toe. De test zou er ergens in de eerste helft van 2019 moeten zijn heb ik begrepen en daardoor zou ik binnen 8 maanden duidelijkheid moeten hebben. Ik ben er ontzettend bang voor maar ik wil het wel wéten.

In die 8 maanden zit wel een winter. Paard staat momenteel nog op gras, véél gras, en dat doet 'm goed. Maar het weideseizoen houdt een keer op en ik wil 'm daarom nu alvast extra vitamine E en aminozuren gaan geven. Is er een algemene richtlijn voor de doseringen hiervan? Ik schat 'm zo tegen de 400 kilo en de vitamine E die ik op het oog heb is die van Horseflex. Er staat dat je er 30 ml van per dag van moet geven maar dat zal denk ik gelden voor "normale" paarden. Is er iemand die me hiermee op weg kan helpen? Of moet je per paard bekijken welke dosering je nodig hebt?


In principe zou ik uitgaan van 10IU vit. E/kg paard. Minimale dosering vit. E is 1IU/kg, voor de meeste normale paarden is 3IU/kg optimaal (geen verbetering daarboven), heftig sportende paarden op 5IU/kg en 10IU/kg is ongeveer de bovengrens normaal gesproken, een echte bovengrens is niet vastgesteld, dat betekent dat het nog niet gelukt is om in een proefopstelling vergiftiging te krijgen door chronisch hoge dosering.

Na een periode 10IU/kg, dus in jouw geval 4000IU, zou ik het voorzichtig afbouwen, minimaal 2 weken per stapje bekijkend, naar wat het dier werkelijk nodig heeft.

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:04

Oh... afbouwen ja? Niet opbouwen tot ik merk dat hij reageert? En hoe moet ik dan inspelen wanneer ze van het gras af gaan?