PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 13:09

Super sanne1992! Toch altijd fijn zo'n negatieve test!


Wat vinden jullie hiervan?

Afbeelding
Afbeelding

De appaloosa heeft dit al langer, heeft een scheef bekken door waarschijnlijk eens ergens tegenaan te botsen of dergelijke (kan wel als je blind ben ;) ) maar heeft er verder weinig last van. De vos viel me dit gisteren ineens op maar ik vind het raar dat het zo gelijkend is.. De vos wordt gereden (naja, ik zit er regelmatig eens op), de appaloosa niet. Beiden hebben een koper & zink-tekort blijkt uit recente bloedname (de vos weet ik dat kopertekort al langer van, maar ik krijg het niet omhoog).


Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 13:19

Dat lijkt een huntersbump bij de appie, een beschadiging van de banden.
Meestal door overbelasting door werk op harde bodem of springen, maar kan bijv. ook ontstaan als de bovenlijn zeer slecht bespierd is, dan komt alles op de banden aan en die gaan dan kapot.

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 13:32

En bij de vos ook dan? Want het ziet bij beiden net hetzelfde uit, dat vond ik zo raar .. Een "verhoging" op de lendenen (toch? net achter het zadel) en dan de verhoging op de achterhand (het bekken? Of SI-gewricht?).

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 14:04

De lendewervels zijn gewoon goed zichtbaar omdat er geen 'vlees' opzit.
Het probleem zit hem eerder in het "gat" dat is wel een reden om er in iedergeval niet op te gaan zitten tot hij weer sterker is. Scheef bekken past bij huntersbump trouwens, de hele boel is dan "uitgerekt".

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 14:21

Dus op beiden zou je niet gaan zitten dan?
En wat kan ik eraan doen om dit te verbeteren? Ben mijn voeding momenteel aan het bekijken, nuja, zit daar al een hele tijd mee te tobben maar bon.. Voor meer info daarover: [VS] Koper-tekort: ervaringen?

Weet momenteel echt niet meer waar ik het zoeken moet .. het lijkt wel hoe meer ik ermee bezig ben hoe erger alles wordt ...

NRJ

Berichten: 1524
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 15:11

[***] schreef:
Dus op beiden zou je niet gaan zitten dan?
En wat kan ik eraan doen om dit te verbeteren? Ben mijn voeding momenteel aan het bekijken, nuja, zit daar al een hele tijd mee te tobben maar bon.. Voor meer info daarover: [VS] Koper-tekort: ervaringen?

Weet momenteel echt niet meer waar ik het zoeken moet .. het lijkt wel hoe meer ik ermee bezig ben hoe erger alles wordt ...


Misschien kan een masseur of osteopaat helpen? Daar heb ik goede ervaringen mee.

En ik begrijp wat je bedoelt met je laatste opmerking, hoe meer je er mee bezig bent, hoe meer je opvalt en hoe minder je weet in welke richting je moet zoeken :( Het enige zinnige dat ik kan zeggen is, luister goed naar je gevoel en probeer niet te veel tegelijk te doen. Anders verlies je het overzicht.

♡ Rubio, Dikkie Dik & Bandit, mijn liefste herinneringen ♡
♡ Nayeli ♡
Laatste profiel update 20-01-24

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 15:26

Bij de appie zal je het niet meer kunnen verbeteren. Kapot is kapot in het geval van een huntersbump. Het enige wat helpt tegen nog verder kapot gaan zijn spieren.

Ik heb geen idee wat je tot nu toe gedaan hebt en wat je voert en wat voor verleden je paarden hebben dus ik kan er geen zinnig woord over zeggen.
Endurance paarden zijn wel gevoelig voor een huntersbump evenals eventers, renpaarden, maar ook sommige koetspaarden die niet goed over de rug gaan op harde weg.

Het schijnt dat kopertekort bij kan dragen aan band en peesblessures, dus dat past er ook bij. Dan zou ik nu zeker beide niet belasten onder ruitergewicht.

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 15:34

Ben in overleg met onze vaste chiropractor :j
Dat overzicht ben ik al een tijdje kwijt heb ik het idee .. en het wordt er niet beter op :=

Wat ik voer staat in dat topic, vandaar de link ;) En wat ik tot nu toe gedaan heb is veel te veel om op te noemen ..

Maar het zou dus wel een spierprobleem (kunnen) zijn? Want daar ging het mij eigenlijk om ;)

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-17 19:31

Ja, sommige paarden zijn jarenlange puzzels helaas ...
Hoe lang weet je het al van het koper- en zinktekort? Voer je dat nu extra? Hoe lang al? Want dat kan ook een heel schraal (onbespierd) uitziend paard opleveren. Een paard dat niet "tiert" zeg maar.
Maar een spierprobleem kan dit beeld ook geven ja en dan van de vormen van PSSM met name PSSM2. Uiteindelijk komt dit ook neer op een eiwittekort, maar dan door spierschade die veroorzaakt wordt van binnenuit.

Relax. Nothing is under control.

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:34

Het kopertekort weet ik bij de vos van december, het zinktekort van nu (daar is dus nog niks specifiek aan gedaan). Bij de appaloosa weet ik beiden van deze maand (omdat ik eens wilde kijken of het nu toeval was bij de ene pony of niet). De vos heeft sinds december een puur koper-supplement gehad in hoge dosering, met 0.0 resultaat.

Ze hebben echter nooit zo slecht uit gezien .. Dus of het is een probleem van nu (dat tekort), of ze hebben er om 1 of andere reden nooit last van gehad, of er speelt nog wat anders.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-17 19:44

Zo'n tekort heeft een paard niet snel en de symptomen er van komen vaak maar heel langzaam opzetten en blijven vaak lange tijd onopgemerkt. Het duurt dan dus ook wel even voor dat weer een beetje op niveau is en de paarden het weer een beetje gaan doen. Koper en zink werken samen met ijzer en mangaan dus beide moeten op niveau zijn om die verhouding goed te krijgen.

Wetenschappelijk gezien zou je eerst kunnen proberen om koper en zink op peil te krijgen zodat je , als ze erop vooruit gaan, ook zeker weet dat het daardoor kwam. Voor de paarden is het de vraag of je die tijd hebt mocht het wat anders zijn. Je zou ook alvast meer eiwitten kunnen gaan voeren (dat is de enige bekende remedie met PSSM2), met dus het risico dat als het beter gaat, je niet weet welke toevoeging welk effect heeft gehad.

Relax. Nothing is under control.

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:08

Ik denk dat het sowieso het beste is om 1 ding tegelijk te veranderen, niet?
Het koper toevoegen maakt totaal geen verschil, dus ik zou nu neigen naar iets als Vitalbix Daily (zowel hoger koper/zink als meer eiwitten). Als ze daar dan van opknappen is het voor mij prima ;)

RSmit11
Berichten: 3
Geregistreerd: 12-05-13
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 07:46

Interessante materie..! Denk dat ik mijn quarter merrie ook eens ga laten testen.
Maar voordat ik dat doe, kan ik zien of ze al getesf is? Staat dat op het stamboekpapier of in haar paspoort?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-17 07:57

RSmit11 schreef:
Interessante materie..! Denk dat ik mijn quarter merrie ook eens ga laten testen.
Maar voordat ik dat doe, kan ik zien of ze al getesf is? Staat dat op het stamboekpapier of in haar paspoort?

Bij sommige Quarters staan de testresultaten van de 5 panel op hun papier (5 panel = HYPP, HERDA, GBED, PSSM1 en MH) maar daar zijn ze pas vrij recent mee begonnen. Als ze via het stamboek is getest, kun je dat bij hen opvragen door ze te bellen.

PSSM2 staat (nog) compleet los van het stamboek en deze tests zijn dusdanig nieuw dat de kans nihil is dat ze hieropr al is getest.

Relax. Nothing is under control.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 12:24

Ondanks dat onze jonge quarter in Januari is ingeslapen, blijf ik toch vaak denken en lezen.

Wij hebben hem als 4jr gekocht. Achteraf waren er al ''dingetjes'', maar hij werd goedgekeurd en was n/n op de 5 panel test.
Daarna hoorden we dat zijn broer positief was getest en het van hun overleden moeder moest komen.

Voor hij werd ingeslapen al contact gehad met mac, omdat ik steeds vermoedens had dat misschien niet zijn haren waren opgestuurd of dat hij dan misschien pssm2 had.

Hij was eerst nog niet aan inrijden toe en was ook ( hoorden we achteraf! ) ziek geweest.

Met inrijden ging het best aardig, maar hij miste wel wat body. In eerste instantie hebben wij hem tijd gegeven om veel buiten te komen en veel ruwvoer te eten. Daarop kreeg hij hele vreemde bulten. Hij heeft div medicijnen gekregen, maar uiteindelijk bij Steffi vd Laarse gekomen die hem met acupuntuur en chinese kruiden heeft geholpen. Daarop ging het goed.

Toen wat verder gaan trainen. Hij bleef erg achter, maar deed wel zijn best. Na training weer rust gegeven, omdat dat het beste leek. Veel buiten gereden etc. Hij had af en toe wel ''buien'' dus we hebben toen besloten hem te verkopen. We gaven onszelf de schuld.
Bij de trainer die hem te koop had, ging het best goed. Uiteindelijk uit de verkoop gehaald en toch doorgezet. Hij bleef wel achter, maar omdat hij n/n was, zochten we toch eerst in andere oplossingen.

Eenmaal weer thuis ging het best goed. Hij was geruind en stond naast de andere. Hij kon niet bij mn ruin, dus hebben hem aan de merrie gekoppeld. Hij bleef wel soms erg boos over het draad.

Ik bleef erg mn twijfels houden en wilde hem toch te koop zetten, omdat we weer in een dip kwamen. We hadden de zoon van onze merrie terug en alles ging meteen goed. Ik werd er onzeker van dat ik 1 paard niet goed kon krijgen, terwijl wij allemaal brave paarden hebben. Ik nam hem mee aan de hand naast de merrie en wilde opbouwen etc.

Op een gegeven moment de veearts laten komen en een lijstje gemaakt met alle dingetjes, hoe klein ook, die mij opvielen. Het leek in die periode ook allemaal bij elkaar te komen.
De veearts zag het meteen aan zijn stap en draf aan de hand. Daarna een lichamelijk onderzoek, waar hij ook de vreemde spiertrillingen had. Daarvan wil ik problemen het filmpje te plaatsen. Deze veearts vond het zelf erg vreemd. Hij reageert op het moment dat we filmen al iets minder heftig, mar het is nog steeds duidelijk. Zoals ik op de achtergrond zeg, is dat ook hoe hij reageerde bij poetsen, zadelen etc.
De rest van de symptomen waren;
erg veel liggen
voor en achter coordinatie waren slecht
hij werd magerder en magerder
had geen natuurlijke spieropbouw
hij kon bijv niet ergens overheen stappen ( je oefende met balkje, ging na 10x goed, maar dagen erna weer niet )
hij stond enorm onder met zijn achterbenen. ( in eerste instantie zei iedereen; dan kan hij erg hard stoppen..............en dat kon hij dus ook wel, maar hij deed het continu extreem )
het schudden bij poetsen, zadelen en vlechten
hij viel andere paarden aan. Op laatst dus ook echt open wonden bij onze merrie ( dus uit elkaar moeten halen )
hij struikelde in periodes enorm veel. ( hoeven waren netjes )
galopperen was een drama

Na het klinisch onderzoek zijn we foto's gaan nemen van de hals naar aanleiding van de test op de hals ( het filmpje )
Op de foto's bleek dat het beenmerg tussen de halswervels echt niet goed was. Eigenlijk was de veearts ook wel verbaasd en gaf ons direct 0,0 kansen of hoop.

Omdat hij toch erg veel pijn moest hebben en ook andere paarden echt kapot beet, hebben wij hem wel laten inslapen. We waren al jaren bezig en hij was bijna 7. Om hem dan de rest van zijn leven zo alleen te laten staan, was geen optie. Een tijd op pijnstillers had gekund, maar we keken er anders tegenaan na zo een tijd bezig zijn en je paard achteruit zien gaan.

Ik vraag me af of er paarden zijn die slechte aanleg hebben van beenmerg. Het zou kunnen dat hij ooit iets geks heeft gedaan en daardoor schade heeft opgelopen en ups and downs had. Maar gekeken naar het verloop, blijf ik toch vermoeden dat er OF verkeerde haren zijn opgestuurd OF dat hij pssm 2 had.

*filmpje plaatsen lukt helaas niet*

sanne1992
Berichten: 2033
Geregistreerd: 04-09-09

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 12:30

Is het zeker [***].

Toch blijf ik dit een zeer interessant onderwerp vinden. En zal ik wel blijven volgen.

rainbow8Jarig

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 13:48

Ik kom me hier ook maar eens melden.. Heb anderhalf jaar aan struisvogelpolitiek gedaan door verschillende redenen.. Ondanks dat een stemmetje in m'n hoofd zie dat ik moest laten testen.. De staleigenaar waarvan we Lapacho hebben gekocht, ging uit z'n panty toen hij hoorde dat ik Lapacho wilde laten testen op pssm.. Partner die het onzin vond enz enz..

Het stijf zijn van Lapacho kwam, dacht ik, door een te klein zadel.. Nieuw zadel gekocht.. Ook het Engelse zadel van toenmalige bijrijdster laten passen.. Die was 3 maten te klein.. Wist ik veel.. Dus bijrijdster mocht er niet meer op met een Engels zadel, maar mocht wel mijn zadel gebruiken.. Vervolgens word me te verstaan gegeven dat ik het terrein heb te verlaten.. Ik een andere stal opgezocht en een week later ongeveer verhuisd..

Hier een heel andere instructrice.. Schat van een meid.. In de zomervakantie toch 2 weken naar een trainster gebracht.. Lapacho heeft haar aangevallen.. Als ik geweest was (wat ik ongeveer 2 à 3 keer per week deed), ging het weer een stukje beter.. Alsof ze me miste en het niet snapte.. Daar heeft Lapacho 2 guasha behandelingen gehad en daarna was ze weer een stuk soepeler en was de bult op haar schouders zo goed als weg (scheve bespiering).. In oktober is de osteo geweest.. Die vertelde me dat haar linkerkaak ontwricht was en dat ze een staartbreuk had.. Hierna liep ze bijna met haar achterhand recht ipv als een soort van boxer.. Nogmaals een guasha behandeling gehad en de dame die dit deed snapte niet dat haar spieren zo knetterhard waren..

Wederom weer opbouwen.. Samen met 2 bijrijdsters zijn we verder aan het puzzelen.. En toch bleef het knagen en knagen..

Inmiddels een familielid gevonden van haar die P1 getest is.. Na de zoveelste woordenwisseling thuis toch de knoop doorgehakt.. Afgelopen zaterdag de haren opgestuurd en morgen komt de DA om bloed te prikken voor P2 en P3 en ook gelijk voor een algemeen bloz.. Van de stress heb ik weer al m'n nagels er af gebeten.. Maar ik wil het nu toch weten..

Sorry van m'n lange verhaal..

Leven en laten leven, dat maakt het leven een stuk makkelijker.
[WN-ITP] Bluf van een oude man... [WN-ITP] Van afscheidsshoot naar aankoopshoot..

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 15:07

Jeetje rainbow8, dat blijft gewoon heel rot. Onbegrip uit de omgeving en vaak ook tegenwerking van de fokker en of vorige eigenaren.
Mensen moeten er niet kwaad om worden, maar juist open over zijn en meewerken om het leed van de paarden te voorkomen.
Wij hebben ook wat nare reacties gehad van de fokkers, maar daarop heb ik het contact verbroken helaas. Wij zijn 100% altijd goed voor hem geweest en hebben nog 4 paarden, dus het zou heel apart zijn dat we ons jonge paard, dat voor de toekomst was gekocht, slecht gaan behandelen.
Als je zo een beestje hebt gefokt en je geeft erom, zou ik zelf juist meewerken en meeleven met het verdriet.

Als partner snap ik het wel. Paarden kosten geld en tijd. Het gezeur erom, is dan echt wel heel vervelend. Maar toch moet je je eigenlijk nooit laten tegenhouden door je gevoel.

Ik heb jaren iets gevoeld bij mn 19jr ruin en ben overal geweest en heb van alles geprobeerd. Als je dan uiteindelijk toch antwoorden krijgt, ook al zijn die niet leuk, is het wel fijn om te weten dat je niet gek bent. Ik hield al rekening met hem en kan dat nu nog beter.

Wachten is moeilijk, hopelijk komt er iets uit waar je in ieder geval wat aan hebt.

Is er iemand die ik op messenger of whatsapp mn filmpje mag sturen om hier te plaatsen? Is kort, maar lijkt me toch interessant voor anderen om te zien.

sanne1992
Berichten: 2033
Geregistreerd: 04-09-09

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 15:41

Heftig hierboven. Nu ik er wat meer in verdiept hebt, lijkt er een kant te zijn die het hele pssm niet serieus neemt/ziet.

Ik heb mijn paard puur en alleen laten testen, omdat zijn half broer positief getest is. Niet eens zozeer om symptomen. Zou mij zelf voor mijn kop hebben geslagen als ik het niet gedaan zou hebben, en hij het wel zou hebben.

rainbow8Jarig

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 16:56

Superpony:
- Raar van die fokker |o.. Lapacho is van 2000, dus toen was het nog helemaal niet bekend van hoe of wat.. Neem de fokkers ook totaal niets kwalijk..
- Geen idee hoe ik een filmpje moet plaatsen.. Ik zet het op Facebook en plaats dan een link hier.. Of via you tube en dan de link hier zetten..

Sanne:
- Het was volgens die man een managementprobleem.. Ben blij dat ik daar niet meer sta..
- De stijve spieren en het regelmatig op de handrem lopen was voor mij het grootste lampje dat er iets is.. Snap je hoe ik dat bedoel?? Ik ben er inmiddels achter dat haar halfbroer positief is en een andere halfbroer n/n is en als dekhengst dient.. Een 'nicht' is ook positief.. De rest van haar familie ken ik niet..

Leven en laten leven, dat maakt het leven een stuk makkelijker.
[WN-ITP] Bluf van een oude man... [WN-ITP] Van afscheidsshoot naar aankoopshoot..

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 17:11

https://youtu.be/WUgLYeJ7Yuk

Het ziet er vreemd uit, maar eerst heeft veearts hem klinisch bekeken en daarom ging hij de hals prikkelen. Hij reageerde eerst heel heftig, terwijl hij de pen niet hardhandig gebruikte.

Dit filmpje is met meerdere veeartsen gedeeld, die het ook heel vreemd vonden.

De foto's gaven dus uitsluitsel dat er veel mis was. Er is ons verweten dat dit door schade komt, maar ik kan dat erg moeilijk geloven. Ik blijf er daarom erg mee zitten, dat ik vanwege alle symptomen, toch denk dat het pssm is.
Ik vraag me dan ook af of er paarden met pssm rontgenlogisch ziijn bekeken en daar ook iets te zien is aan het beenmerg bijvoorbeeld, als in de zin van een handicap.....

Zijn volle broer is dus wel positief getest en daarom verdenken ze hun overleden moeder.
Laatst bijgewerkt door superpony op 14-06-17 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 17:18

Mijn paard was PROK met enkel 1 tjes.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 17:26

Sizzle, ook foto's van hals en rug?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-17 17:40

Als er meerdere problemen in het spel zijn wordt het extra moeilijk om tot een juiste diagnose te komen. Alleen testen biedt dan uitsluitsel. Mijn n/P2 merrie heeft bv ook Lyme en dat kan hele vergelijkbare klachten geven. Omdat ik haar broer ook verdacht van "iets" heb ik ze toen allebei laten testen en bleken ze dus allebei n/P2.

Het filmpje vind ik niet per se heel erg PSSMerig aandoen superpony, maar de klachten kunnen dusdanig uiteen lopen dat ik daar ook geen 100% uitspraak over durf te doen.

De klachten van Rainbow haar paard vind ik wel echt heel PSSM.

Het probleem is dat je als eigenaar vaak het complete plaatje ziet en niet alleen die paar minuten die de dierenarts ziet als hij bij je paard op visite is. Mijn merrie Pepsi (n/P1) bijvoorbeeld kon het ene moment barslecht zijn en er het andere moment topfit (uiterlijk) bij staan. Ook op het moment dat ik haar heb laten slapen kwam ze puntgaaf onder haar deken vandaan. Ik had de weken daarvoor haar aanvallen gefilmd. Voor mezelf (omdat je anders nog aan jezelf zou gaan twijfelen!) maar ook om aan de dierenarts te kunnen laten zien. Dierenartsen vinden het maar lastige materie. PSSM1 wil er nu wel min of meer in, maar dan komt PSSM2 alweer om de hoek zetten ...

Relax. Nothing is under control.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 17:57

Nee, dat is zo natuurlijk.

Maar dit filmpje is gemaakt na onderzoek vanwege een lange lijst met klachten/symptomen zoals; veel liggen, struikelen, problemen in vrijwel alle gangen, het schudden bij poetsen, vlechten en opzadelen, zijn onverwachtse ''buien'', het erg vermageren.

In het begin leek het steeds 1 los probleem, het hengst zijn, jong zijn etc. Daarna ga je wat verder kijken en koppelen.

We hebben er in de 3 jaar dat we hem hadden, amper op kunnen rijden. En toen dingen steeds meer samen kwamen, ging hij ook wel achteruit.
Hij glom als een spiegeltje eigenlijk en was voor mij eigenlijk altijd wel lief. Maar de veearts kon niet in de buurt komen en hij was ook niet erg makkelijk voor anderen met buiten en binnen zetten ( dus dat deden we vrijwel altijd zelf )

Toen ik een lijst had en de veearts kwam, liep hij al best slecht. Voor en achter wisten van elkaar niet wat ze deden.

Ik had best willen testen, maar toen er uit klinisch en rontgenlogisch onderzoek al zoveel ellende kwam EN omdat hij echt de andere paarden flink hard tot bloedens aan toe beet, hebben we toch vrij snel er een punt achter gezet.
Misschien had hij nog een maand op pijnstillers gekund voor de onderzoeken en het afwachten, maar dan ga je ook weer twijfelen. Of je laat een biopt nemen voor het inslapen en laat het als achteraf onderzoeken misschien. Maar op dat moment, waren we toch al redelijk wanhopig en eigenlijk toch ook wel opgelucht dat we deels antwoorden kregen.

Hij was n/n, maar zijn volle broer niet en zoals ik wel heb gehoord meer familieleden niet. Maar ik ben er wat voorzichtig in gebleven om dingen te gaan roepen, aangezien we geen biopten hebben genomen voor onderzoek.

Ik heb ergens nog wel een iets donker filmpje van de galop onder het zadel, waar je ziet dat hij het echt niet kon.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Antonius, Babootje, esther_ess, Jolynne, M_Vainqueur, Miss_Mii21, Varekaj, willemijn_T en 18 bezoekers