Oogletsel? Of maanblindheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LauraS1983
Berichten: 7
Geregistreerd: 01-11-15

Oogletsel? Of maanblindheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-17 15:56

Hoi,
Vrijdagavond haalde ik mn merrie binnen van de wei met een dik linkeroog, minimale uitvloed.
Zaterdagochtend DA erbij omdat de zwelling toegenomen leek. Nog steeds minimale uitvloed, eerder traanvocht. Tegen de zwelling corticosteroiden gehad, maar al wel de opmerking als het niet af nam meteen contact op te nemen.
Zondagochtend hele oog dicht geplakt, pus stroomt er bijna uit. Weer contact met DA en nu antibiotica oogzalf er bij.

Ze knijpt het oog dicht, de oogleden zijn gezwollen en er loopt continu pus en traanvocht uit.
Als we nu lang genoeg in haar oog kunnen kijken zie je een kleine witte vlek met daaromheen een flinke ronde beschadiging van het hoornvlies.
Rechteroog helemaal niks.

Vorig jaar bij verkoudheid/beginnende longontsteking ook oogontsteking aan beide ogen gehad.
Dierenarts houdt daarom ook nog rekening met maanblindheid.

Waar vinden jullie het op lijken? Trauma door bv tak of schop of toch eerder maanblindheid?
(op de foto's net even schoongemaakt met uitgekookt water en doekje)


Afbeelding


Afbeelding


xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:11

Mijn paard heeft een oogbeschadiging. Het lijkt hier ook een beetje op. Bij mijn paard trekt het helemaal weg na een oogzalfje en zie je hier niets meer van. Doe ook een goed oogkap op die zijn ogen beschermt tegen de vliegen. Dit helpt ontzettend.

Wat ik op de foto zie is een ontstoken oog.

Mocht je meer willen weten over welk zalfje ik heb gebruikt kan je het altijd vragen :)

Ik zoek even een foto op van hoe mijn paard zijn oog eruit zag tijdens de ontsteking.

• Liberty <3

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:13

ik denk vol gas naar een deskundige, kan van alles zijn

xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:20

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na een zalfje die ik 2 weken lang 3 keer daags op moest smeren ziet het er zo uit:

Afbeelding

Gewoon weer zoals het er altijd uit moet zien. Mijn dierenarts vind zijn oog er tijdens de ontsteking erg op maandblindheid uitzien. Maar ik weet dat het met het zalfje weer helemaal weg trekt.
Toen hebben we toch maar besloten om een test te doen. De dierenarts spuit dan iets van groen spul in zijn oog. Waar geen besxhadiging zit zie je geen groen spul en waar de beschadiging zit blijft het groene spul zitten.

Wanneer het weer warmer wordt doe ik dit oogkapje op:

Afbeelding

Edit: deze oogbeschadiging is bij mijn paard jaren geleden ontstaan. Nog bij zijn vorige eigenaar.
Soms heeft die er een heel jaar geen last van en soms is plots het oog ontstoken en na een zalfje is het weer helemaal weg.

• Liberty <3

Rizette
Berichten: 4280
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Oogletsel? Of maanblindheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:33

Heeft de dierenarts gekeken of het oog een beschadiging had en er groene vloeistof in gedaan?

LauraS1983
Berichten: 7
Geregistreerd: 01-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-17 16:35

Gisteren alleen met lampje gekeken, leek niks te zien (ook geen waas, witte vlek niks) en gekozen om eerst de corticosteroïden spuit te doen om de zwelling tegen te gaan. En daarna evt verder onderzoek zoals fluorescine test.
We moeten de DA maandag even weer bellen voor verder overleg.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: Oogletsel? Of maanblindheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:47

bij mij had paard een ontstoken oog dacht ik , maar daar was toch een serieus probleem, paard zo goed als blind, niet mee wachten dus

Rizette
Berichten: 4280
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Oogletsel? Of maanblindheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 10:48

Die test moet meteen. Geen uur wachten.

eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 10:59

LauraS1983 schreef:
Gisteren alleen met lampje gekeken, leek niks te zien (ook geen waas, witte vlek niks) en gekozen om eerst de corticosteroïden spuit te doen om de zwelling tegen te gaan. En daarna evt verder onderzoek zoals fluorescine test.
We moeten de DA maandag even weer bellen voor verder overleg.


Die test moet meteen, want in een oog met een beschadiging mogen beslist geen corticosteroïden...

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Oogletsel? Of maanblindheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:07

Mijn merrie was maanblind. Maar bij iedere nieuwe aanval werd er altijd eerst gecontroleerd of er geen beschadiging in het oog zat.
Aanvallen waren vooral een heel dik oog, soms wat tranen maar meestal geen pus.
Merrie is na 1 aanval al blind geworden aan dat oog en 2 maanden geleden is het oog er uit gehaald omdat ze er te veel pijn aan had.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Thenexttry

Berichten: 1285
Geregistreerd: 24-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:12

Even inhaken.

Pas alstjeblieft op met corticosteroïden, dit kan ook het oog verder beschadigen.
Juist als er een beschadiging in zit moet je er voorzichtig mee zijn.

Laat ze eerst met een test ( zo'n staafje met een fluorkleur vloeistof ) kijken of er echt geen beschadiging is.

edit: Ik zie dat het hierboven al gemeld is.

_Liv

Berichten: 244
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Oogletsel? Of maanblindheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:15

Ook hier: zsm kijken of het oog beschadigd is door een fluorescine kleuring te doen. Met mijn pony heb ik een half jaar gezeur gehad omdat hij corticosteroid druppels kreeg van de DA die het alleen maar erger hebben gemaakt. Heeft me heel wat tripjes naar Utrecht gekost.

Anoniem

Re: Oogletsel? Of maanblindheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:21

Mijn shet had begin januari een hoornvlies beschadiging. Heb toen 3 keer per dag oogzalf en druppels moeten in doen en eigenlijk had de DA hem liever in de kliniek. Hij is toen niet gegaan, omdat het een wantrouwig en eenkennig beestje is. Heb zijn oog terug goed gekregen, maar je blijft wel een vlek zien.

LauraS1983
Berichten: 7
Geregistreerd: 01-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-17 18:44

Update:
ze heeft alleen een corticosteroid injectie gehad (geen corticosteroid oogdruppels) en nu 2 dagen oogzalf met antibiotica.
De ontsteking/pus is alweer weg en je ziet de beschadiging op het hoornvlies nu gewoon zitten in de vorm van een wit puntje met ronding eromheen.
Ze heeft haar oog ook alweer normaal open en knijpt niet meer (alles past dus meer bij trauma dan maanblindheid, neemt niet weg dat de gevolgen nog steeds ernstig kunnen zijn. We hebben dagelijks contact met paarden-DA hierover)

Ze ziet ook nog steeds met het oog (mijn schrikkerige Quarabje ziet me echt nog wel aankomen met een doekje en spuitje met zalf ;-)

Ontzettend bedankt voor alle reacties!! Het helpt om te merken dat oogproblemen veel voorkomend zijn en tips zijn verder welkom!!
Ik zal morgen nog even een foto posten....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: belle_boef, Chinas, Laura82, Luzerna, xPenny en 30 bezoekers