pezen van een paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
123horses0
Berichten: 40
Geregistreerd: 22-01-17

pezen van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-17 11:24

heyy,
we hebben een veulen gefokt ze wordt in juli 2 jaar. Helaas is ze veel te snel geroeid waardoor haar pezen te kort zijn. We hebben al van alles geprobeerd de hoefsmid heeft verschillende dingen gedaan met hoefijzers. Maar het is nog steeds niet verbeterd. De dierenarts weet niets buiten opereren maar dat is te duur. Heb jij het zelf hebt meegemaakt of iemand die je kent willen je dan alsjeblieft laten weten hoe jullie het hebben opgelost. Willen jullie alsjeblieft zo snel mogelijk reageren want als we geen oplossing vinden moet ze helaas weg :(

Alvast heel erg bedankt.


Dancyy
Berichten: 2696
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:26

Had je verhaal ook al ergens anders gezien en toen bewust niet gereageerd. Daar zat ook een foto bij.

Als het echt zo erg is zou het imo eerlijker voor het paard zijn om haar in te slapen :)

fleurtjeuh
Berichten: 10267
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:29

Op welke manier moet ze dan weg?
Nemen jullie dan de dappere beslissing om haar in te laten slapen omdat ze geen paardwaardig leven kan hebben?
Of verkopen jullie haar inclusief al haar problemen?

Waarom vertrouw je niet op het advies van je dierenarts en hoefsmid? Je hoefsmid heeft al vanalles geprobeerd maar het lukt niet, en dierenarts geeft aan dat operatie de enige optie is. Waarom twijfel je hieraan?

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Zhads

Berichten: 52
Geregistreerd: 01-01-17

Re: pezen van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:30

Je dierenarts zegt al dat er naast opereren geen andere oplossing is en je hoefsmid heeft al veel geprobeerd, waarom twijfel je aan hun meningen?
Je zou er eventueel een andere dierenarts bijhalen, deze kan heel misschien een andere oplossing weten. Deze tip kreeg je trouwens ook op Howrse al.

123horses0
Berichten: 40
Geregistreerd: 22-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-17 11:32

TerraHowrse schreef:
Had je verhaal ook al ergens anders gezien en toen bewust niet gereageerd. Daar zat ook een foto bij.

Als het echt zo erg is zou het imo eerlijker voor het paard zijn om haar in te slapen :)


heyy,
het is niet zo erg dat ze ingeslapen moet worden hoor ze kan er goed mee leven alleen moet ze verkocht worden, als we het niet kunnen oplossen. Dus ik wou gewoon vragen als iemand hier ervaring mee heeft en het anders heeft opgelost. :D

123horses0
Berichten: 40
Geregistreerd: 22-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-17 11:33

Zhads schreef:
Je dierenarts zegt al dat er naast opereren geen andere oplossing is en je hoefsmid heeft al veel geprobeerd, waarom twijfel je aan hun meningen?
Je zou er eventueel een andere dierenarts bijhalen, deze kan heel misschien een andere oplossing weten. Deze tip kreeg je trouwens ook op Howrse al.


Er is wel een ander oplossing afwachten. Maar ik wou gewoon kijken als iemand ander iets weet om nog iets extra te kunnen doen.

fleurtjeuh
Berichten: 10267
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: pezen van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:35

Je hebt schijnbaar ergens anders ook een foto geplaatst.
Zou je die hier ook kunnen plaatsen voor de beeldvorming rond de situatie?

Love is Love

My current situation is not my final destination.

123horses0
Berichten: 40
Geregistreerd: 22-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-17 11:39

fleurtjeuh schreef:
Je hebt schijnbaar ergens anders ook een foto geplaatst.
Zou je die hier ook kunnen plaatsen voor de beeldvorming rond de situatie?


ja maar het is wel geen foto van mijn eigen paard maar zo ziet het er precies uit maar dan bij beide voorbenen.

Afbeelding

HopeMyDay

Berichten: 1278
Geregistreerd: 04-12-16

Re: pezen van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:46

Sorry maar dit ziet er niet uit alsof je hem zomaar kan verkopen in deze staat.

Heb je geen potje achtergehouden om te betalen voor de operatie?
Een operatie lijkt me bijna niet meer mogelijk aangezien de botten al dichtgegroeid zijn en er dus geen mogelijkheid is om dit te helen dmv de stand van de hoeven en het hangen in de buigpezen

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:47

123horses0 schreef:
TerraHowrse schreef:
Had je verhaal ook al ergens anders gezien en toen bewust niet gereageerd. Daar zat ook een foto bij.

Als het echt zo erg is zou het imo eerlijker voor het paard zijn om haar in te slapen :)


heyy,
het is niet zo erg dat ze ingeslapen moet worden hoor ze kan er goed mee leven alleen moet ze verkocht worden, als we het niet kunnen oplossen. Dus ik wou gewoon vragen als iemand hier ervaring mee heeft en het anders heeft opgelost. :D

Verkocht aan wie? Wie zit er te wachten op een paard waar meteen een dure operatie voor nodig is? Halen jullie de kosten daarvoor vast van de verkoopprijs af?

Schoentje, kerstmuts en [o]

MariekeS_

Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:47

Wow... Huh... Op basis van deze foto zou ik niet zeggen "niet te erg om in te slapen, dan verkopen we haar" :wow:
Maar goed, ik ben geen smid/DA. Heb dit nog nooit gezien, misschien schrik ik daarom.


TROY (2019) & LAYS (2014)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:49

Een paard dat zo 'staat' kan toch nooit paardwaardig en pijnvrij leven? Als veulen gaat het misschien nog, maar als daar de 600 kilo van een volwassen paard op komt te rusten dan drukt dat binnen een jaar tijd alle botten kapot. Alle gewrichten staan verkeerd op elkaar. Als het echt zo erg is al met het rechterpootje op de foto dan zou ik haar uit haar lijden verlossen en zeker niet verkopen. Waarom zou je uberhaupt verkopen, gaat dat dan om de paar honderd euro die je er nog uit kunt slepen?

HopeMyDay

Berichten: 1278
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:51

Ik heb wel dit soort dingen gezien en bijvoorbeeld een bokhoefje kun je rechter zetten dmv een hoefsmid of een operatie maar dit vind ik wel zodanig ernstig (buigpezen die aangetast zijn, ze is al 2) dat ik zou zeggen inslapen.

123horses0
Berichten: 40
Geregistreerd: 22-01-17

Re: pezen van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-17 12:02

heyy,
ik wil even melden dat het paardje er geen last van heeft, als ze in de wei staat gaat ze uit vrij wil bokken en hard galopperen. Het is echt niet nodig om haar in te slapen. Ik vraag gewoon of iemand weet wat ik extra kan doen buiten afwachten. De hoefsmid doet zijn werk goed het gaat ook al een pak beter dan eerst, nu is het alleen nog maar afwachten, ik hoop gewoon dat iemand ervaring tips heeft.

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:09

Ik heb er ervaring mee in de zin van, dat ik het gezien heb bij een jong dier die ook te hard groeide en waarbij hetzelfde probleem ontstond. Dit dier moest boxrust hebben en speciaal beslag maar het is nooit helemaal goed gekomen. Ze kan pijnvrij bewegen maar zodra ze iets meer belast word dan word ze er kreupel aan.

Ik denk dat ik zou operen als je er nog iets aan wilt redden..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

123horses0
Berichten: 40
Geregistreerd: 22-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-17 13:09

Elisa2 schreef:
Ik heb er ervaring mee in de zin van, dat ik het gezien heb bij een jong dier die ook te hard groeide en waarbij hetzelfde probleem ontstond. Dit dier moest boxrust hebben en speciaal beslag maar het is nooit helemaal goed gekomen. Ze kan pijnvrij bewegen maar zodra ze iets meer belast word dan word ze er kreupel aan.

Ik denk dat ik zou operen als je er nog iets aan wilt redden..



heel erg bedankt, maar we kunnen haar niet opereren.

jobamara
Berichten: 3528
Geregistreerd: 23-11-10

Re: pezen van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:28

Oke, is het bijna net zo erg als in die foto? Ik heb helaas ervaring, veulen was correct bij de geboorte maar op ongeveer 10 maanden zag ik hem soms overkoot gaan met grazen. Maar hij kon dus zeker ook normaal lopen. Na zelf een hoop uitgezocht te hebben en rontgenfoto's aan huis te hebben laten maken, omdat er dan al schade kan zijn aan gewrichten. Hebben wij wel besloten om voor de operatie te gaan.
Hierbij worden de checkligamenten doorgehaald zodat je tijdelijk meer rek krijgt. Ook is hij in de kliniek direct op een snavelijzer gezet. Na 1 week boxrust een strak schema om te stappen op het hard 2 x per dag oplopend naar minimaal 20 minuten. Ik moet zeggen dat het zijn redding is geweest want zonder operatie was het nooit goedgekomen en het is zeer pijnlijk voor het dier. Maar hij staat nu nog steeds als 3 jarige op speciaal beslag. En of ik ooit weer de keuze maak om te opereren in zo"n geval, hmmm. Mocht je meer info willen hoor ik het wel.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: pezen van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:42

Zet haar in de opfok niet meer naar kijken en in oktober weer ophalen. Dan eens kijken of het verbeterd is. Zo niet....... het is niet anders.

Het Groninger paard veelzijdiger kan haast niet
Helaas heeft een Groninger ook geen eeuwig leven. Rust zacht lieve Oz 01.03.2000 - 30.04.2019. Bor heeft het stokje over moeten nemen en we gaan zien wat de toekomst brengt. Maar hij wordt vast heel leuk.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: pezen van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:11

Als het zo erg is als op de foto dan zou ik haar laten inslapen. Die kan je dan nog wel een jaar of 25 elke maand veel geld kosten zonder dat je er ooit op kan rijden. Dat zou mij te duur zijn, en dat geldt voor veel mensen denk ik.

Murthul

Berichten: 17063
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: pezen van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 14:07


De Turtle.

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 14:38

Wauw, wil je dit serieus nog verkopen?!
Waarom? Voor het geld, of om het idee dat dit nog goed komt?
Dat laatste lijkt me erg sterk, en dus zadel je een ander met jou probleem op.
Echt, ik vind het respectloos naar het arme beest toe.
En ja hij gallopeert, kan je zelf niet bedenken dat dat al vroeg problemen gaat geven in het lichaam?

yvettt02

Berichten: 192
Geregistreerd: 13-03-17
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 14:39

Iets soort gelijks als dit bestaat bij mensen ook. Heb het zelf ook gehad (bij mensen zie je het alleen niet aande buitenkant maar dat komt door opbouw van het skelet). Het enige wat bij mensen helpt is opereren of afwachten. Pezen groeien langzamer dan botten maar ze groeien wel degelijk. Ik heb het nog nooit bij paarden gezien maar als het het zelfde werkt als bij mensen zou ik haar gewoon wat tijd geven als je geen mogelijkheid hebt tot opereren... Al ben ik bang dat het toch een ander verhaal is bij paarden...

Goof

Berichten: 28609
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 14:41

moonfish13 schreef:
Wauw, wil je dit serieus nog verkopen?!


Al zou je dat willen dan nog raak je dat dier aan de straatstenen niet kwijt. Niemand gaat een slecht dier kopen waar je niets aan hebt en die je klauwen met geld gaat kosten.
Wees gewoon tof; of laat het dier opereren of laat het inslapen/ slachten, maar ga er niet een ander mee opzadelen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 15:02

Goof schreef:
moonfish13 schreef:
Wauw, wil je dit serieus nog verkopen?!


Al zou je dat willen dan nog raak je dat dier aan de straatstenen niet kwijt. Niemand gaat een slecht dier kopen waar je niets aan hebt en die je klauwen met geld gaat kosten.
Wees gewoon tof; of laat het dier opereren of laat het inslapen/ slachten, maar ga er niet een ander mee opzadelen.

De slager koopt haar wel. En dat zou ook het meest humane zijn. Of een andere vorm van euthanaseren.

Goof

Berichten: 28609
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: pezen van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 15:36

Exact. De slager zal de enige geïnteresseerde zijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, kreekie, Maaarleeen en 43 bezoekers