Blinde paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Blinde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-05 00:09

Na onderzoek bij de kliniek in Utrecht is gebleken dat mijn paard blind of zo goed als blind is als gevolg van een aangeboren oogafwijking (verkleving van de lens en de iris, dus blind bij de geboorte).

De ervaring heeft me geleerd dat er veel paarden rondlopen die bijvoorbeeld blind zijn aan 1 oog.

Ik heb alleen nog nooit iemand gesproken wiens paard helemaal blind was.

Wat zijn jullie ervaringen met blinde paarden? Zijn er misschien bokkers met een paard dat ook blind geboren is?


ellepel

Berichten: 47327
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Blinde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 10:26

ik weet dat er een vrouw is die met een blind paard wedstrijden rijd..
was ooit eens een stuk op op televisie.

verder geen idee..

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Re: Blinde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 11:21

ik ken een paard die ook blind is aan een kant,ik dacht ook aangeboren.
hij loopt met een merrie en die is eigenlijk zijn ogen.
loopt gewoon op de wei enzo, gaat prima maar hij heeft wel die merrie nodig.
is een stuk zekerheid voor hem.

BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Blinde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-05 11:24

Mijn paard heeft niet echt een zo'n 'steunpilaar'. Maar hij maakt wel dankbaar gebruik van andere paarden die voor hem uit lopen.

Hij heeft overigens ook zonder problemen in het tuig gelopen. Zelf gebruik ik hem (nog) alleen onder het zadel.

Niemand hier op bokt met een (geheel) blind paard?

Flippertje

Berichten: 2269
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Blinde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 14:11

Mijn bijrijdpaard is blind aan 1 oog. Of ze met dat oog helemaal niets meer ziet weten we niet zeker, maar de veearts heeft ons verteld dat ze geleidelijk aan helemaal blind zal worden aan dat oog. Het andere oog is helemaal goed, maar wordt wel goed in de gaten gehouden. Ik heb zelf niet het idee dat het paard last heeft van het blinde oog, ze gaat ook gewoon mee op buitenrit en loopt wedstrijden, ook kan ze goed springen. Met haar andere oog redt ze zich dus erg goed, we hopen dat dat oog goed blijft!

tweeling
Berichten: 71
Geregistreerd: 23-01-05
Woonplaats: spijkenisse

Re: Blinde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 16:24

hoi bij ons in spijkenisse staat er een appaloosa die helemaal blind ,ziet geen steek, maar kent zijn stal en bak waar die losloopt, ze rijden er ook op, hij vetrouwt denk ik de ruiter zijn handen.

BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Blinde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-05 10:04

Mijn paard volgt ook degene die voor hem loopt of die hem stuurt (menen en rijden). Gelukkig heeft hij veel vertrouwen in mensen.

Het meest bijondere vind ik nog wel, dat hij prima door heeft wat andere paarden in de zin hebben. Hij is heel sociaal en ook al ziet hij geen lichaamstaal, hij redt zich prima tussen de andere paarden.

Weet je misschien hoe dat bij dat paardje in Spijkenisse is?

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Blinde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:06

Toen ik in Amerika was, bij een bevriende fokker van mini paardjes, zag ik bij haar in de kudde ook een volkomen blinde merrie die gewoon in de kudde leefde, en zelf eigenlijk bijna elk jaar een veulen kreeg!
Dat ging hartstikke goed, wanneer ze een veulen kreeg lieten ze haar altijd even een paar dagen op stal, met haar veulen, het veulen kreeg een belletje om, en op die manier kon de merrie altijd horen waar haar kleine was....
Het was echt heel mooi om te zien hoe dat dier zich wist te handhaven.
Natuurlijk waren de paddocks en weilanden bekend terrein voor haar, en ze wist ook feilloos de weg richting hooiruif, maar wij vonden het toen echt uniek dat zo'n blind paardje, op die manier een prachtig leven kon hebben!

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

silloouuhh
Berichten: 215
Geregistreerd: 05-02-05

Re: Blinde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 22:18

Een vriendin van mij heeft een paard die door een ongeval op vijfjarige leeftijd zijn oog heeft verloren. Nadat de pijn over was zijn ze er weer mee gaan rijden. Dit gaat heel goed. Hij vertrouwd haar nu helemaal. Met rijden moet ze hem er wel attent op maken als er iemand achterop langs hem komt rijden anders schikt hij hier soms van. Dit gaat steeds beter. Ook moet je hem goed begrenzen aan de kant waaraan hij niets ziet. Dit gaat heel goed.
Hij was voor het ongeluk L springen. Ze is nu net M springen gestart en dit gaat ook super. Hij is (nog) voorzichtiger dan voor zijn ongeval. Hij doet alles op vertrouwen. Knipoog
En doordat hij nu niet meer intressant is voor de verkoop mag hij blijven en we zullen zien hoe ver hij komt.
In omgang heeft hij er geen last van. Hij draait zelf altijd zijn goede oog naar de kant waar wat te zien is.
In de wei is ook geen probleem. Hij staat altijd met zijn vriend, een andere ruin buiten. Dit andere paard loopt altijd aan de kant waar hij blind is. Haha!

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Re: Blinde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 23:51

Mijn paard is blind aan een oog.
Hij is blind geworden van een klap, hij was vroeger dekhengst Knipoog
In het oog zitten allemaal verklevingen en vergroeiingen, hij ziet er helemaal niks meer mee zei de dierenarts.
Ondertussen is ie 17, is al vanaf z'n 3 blind dus kan zich heel goed redden.
Hij heeft Z dressuur gelopen, is aangespannen uitgebracht en heeft gedekt (natuurlijk) dat alles zonder problemen.
Als ie iets niet helemaal vertrouwd, loopt ie met z'n neus tegen m'n arm aan.
Ooit zit ie te zeiken op donkere dingen, bv een jas op de bakrand of een boomstronk in het bos.
Veel mensen denken dat ie een maanoog heeft, maar dat is niet zo, er zit gewoon een witte waas over het oog.
Afbeelding

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Blinde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-05 17:01

@ Gillian,

Het blijft een kanjer he, die Oeds!

@Bokt: ben ik dan de enige bokker met een volledig blind paard?
Nooit geweten dat ik zo'n uniek paard had Knipoog Tong uitsteken

tantetos
Berichten: 1
Geregistreerd: 15-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 13:52

Neuh, ik ben wellicht de enige met een volledig blind paard die pas net 'bokt' heeft her :D ontdekt!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Blinde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 14:25

Er is nog iemand met een volledig blind paard,meen boke?Met een heel lief baasje wiens naam ik ook kwijt ben...alzheimer komt regelmatig aankloppen

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

vikawiek

Berichten: 1479
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 14:26

mijn paard is helemaal blind in 1 oog en we denken ook verminderd zicht in het andere.
Dit komt door maanblindheid dat niet is behandeld bij de vorige eigenaren -:(- , daarna een maanblindheid aanval in het andere oog.
Woensdag naar de kliniek om te kijken of er nog een redden aan is.
Maar ondanks zijn kwaaltje is meneer een lange, onhandige knuffelbeer die vaak z'n hoofd stoot

Cartoonist found dead, details are sketchy

ellepel

Berichten: 47327
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 17:35


meliss2102
Berichten: 54
Geregistreerd: 03-01-13

Re: Blinde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:36

Mijn paard is volgens mij ook blind. De dierenarts hadden we 3 weken gelden er bij gehaald. En hij zei dat Tizora een zwaar beschadigd oog heeft. En we hadden zalf meegekregen. En het oog moet 6 weken lang gezalft worden zei hij, 2 x op een dag. We zijn nou al 3 weken verder. En de zwelling zakt weg, ze kijkt vrolijker met de oren naar voren. En ze laat het nou veel beter toe dat je haar oog gaat zalven. In het begin kon je echt merken dat ze er pijn aan had. Ging helemaal naar achteren als je wou zalven, gooide haar hoofd zo omhoog en ze was gewoon niet vrolijk. Nu hebben we het idee dat het wat beter gaat. Maar je kijkt nog zo wazig in het oog.. Dus nog afwachten of dat nog weg gaat trekken. Maar die kans zal wel klein zijn.

Follow your dreams !

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:41

Ik heb een verzorgdpaard gehad die blind was aan 1 oog. Dus niet volledig blind. Met 1 blind oog kon je alles doen, springen, buitenritten etc..
Enige waar je voor op moest passen was dat ze haar hoofd soms ineens om kon draaien terwijl je naast haar blinde kant stond, want ze zag je niet :') Kreeg je weer een kopstoot :Y)
En af en toe liep ze wat scheef met haar hoofd, ik denk om beter vooruit/om zich heen te kijken...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 7September, kiki1976, Mirranda en 84 bezoekers