gedrag van mijn paard op film

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: gedrag van mijn paard op film

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 09:04

Ik lees dat hij lang buiten staat..Misschien die tijd eens verkorten van bijvoorbeeld 9 tot 17.00. Kijken of ie dan uitgeruster is..is maar een idee..


dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-17 16:28

Ninx schreef:
Heeft hij altijd hooi tot zijn beschikking of soms?
Welke koliekklachten heeft hij? Verstopping, gas, slechte mest, te harde mest?

Koliekklachten hangen vaak samen met maagklachten.
Een paard met een gevoelige buik ligt niet graag.

Ik vind het erg lawaaierig op je filmpje, is dat altijd zo op die stal?

Heb je evt informatie van de vorige eigenaren, had hij het daar ook?


Hij heeft porties hooi tot zijn beschikking, hij krijgt 4 keer per dag hooi en nu heeft hij daarbij weidegang.
Koliek, meestal gaskoliek. Inmiddels gelukkig alweer 2 jaar geleden. Dan stopt hij met eten en mesten. Eerst at hij ook het vlas, sinds ik er siroccopoeder overheen doe is dat over.

Ik heb het filmpje vanuit huis gemaakt, wat je hoort is de televisie op de achtergrond. Het is hier erg rustig 's nachts. Hij staat in zijn eigen stal en zijn pony-vriendje heeft de stal direct naast hem.

Er is geen contact met de vorige eigenaren, zij zijn verhuisd en hebben geen interesse in hem. Ik heb hem inmiddels ook al 8 jaar, dus ze kunnen me niet veel over hem vertellen verder.

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

Jante
Berichten: 159
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 07:42

Op cushing laten testen zou ik zeker doen ...... bij vriendin was er ook een paard wat steeds wegviel , zij was stellig overtuigd dat ze hem op proefmedicatie voor cushing wilde hebben , hij is nu 7 maanden aanvals vrij.
Cushing kan een rare uitwerking hebben en zeker als je daarmee buiten de grote groep valt van symptomen die cushingpaarden zoal vertonen .
Is het mogelijk dat de sirocco poeder te intensief is voor haar ? Maar een brainstorm hoor 1 van mijn paarden is wars van luchtjes , paarden moeten zich toch veilig voelen om te gaan liggen ......
Laatst bijgewerkt door Jante op 29-03-17 07:53, in het totaal 1 keer bewerkt

opruiming kast - in mijn profiel veel te koop-

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: gedrag van mijn paard op film

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 07:53

Ik zou het toch laten uitzoeken, wat als iets ander s de oorzaak is en dit kan behandeld worden..dan is het toch jammer dat ze nu zo moe is dat ze steeds bijna (en uiteindelijk wordt dat helemaal) omvalt.
Cushing kan al aanwezig zijn zonder dat de daadwerkelijke uiterlijke kenmerken zichtbaar zijn.

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Re: gedrag van mijn paard op film

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:28

In ons geval was er niets in het bloed, er was ook geen cushing. simpelweg de narcolepsie.

Ik hoop dat er iets te doen valt TS

Mijn werk als bruidsfotograaf: http://www.ireneleusink.nl
Mijn werk als marketeer: http://www.promo-en-zo.nl

secricible

Berichten: 25681
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: gedrag van mijn paard op film

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:35

Misschien een hele domme, maar is er zoiets als een slaapmiddel (geen narcosemiddel dus) voor paarden? Daarmee kan je natuurlijk heel "simpel" uittesten of het gebrek aan goede slaap is of narcolepsie. Paar dagen "gedwongen" slaap dmv een slaapmiddel, als het daarmee hersteld dan is het idd gebrek aan goede slaap. Zo niet, dan narcolepsie.
Of denk ik nu te simpel?

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-17 19:41

secricible schreef:
Misschien een hele domme, maar is er zoiets als een slaapmiddel (geen narcosemiddel dus) voor paarden? Daarmee kan je natuurlijk heel "simpel" uittesten of het gebrek aan goede slaap is of narcolepsie. Paar dagen "gedwongen" slaap dmv een slaapmiddel, als het daarmee hersteld dan is het idd gebrek aan goede slaap. Zo niet, dan narcolepsie.
Of denk ik nu te simpel?


Eerlijk gezegd weet ik dit niet....ik geloof da er wel experimenteel met slaapmedicatie voor mensen gewerkt wordt, maar daar weet ik het fijne niet van.

Op dit moment heb ik de dierenarts even afgebeld. Ik heb namelijk totaal niet het gevoel dat hij ziek is. Ik denk dat hij wegens omstandigheden zichzelf geen rust/slaap gunt en dat hij daardoor soms wankelt bij het soezen. Wanneer hij hartfalen, bloeddrukproblemen, leverproblemen, cushing etc zou hebben, dan zou ik daar ook iets van moetenmerken op andere momenten in de loop van de dag. Nooit vertoont hij afwijkend gedrag, alleen als hij in de zon staat te doezelen en dan voor mijn gevoel iets te diep afglijdt in die slaap waardoor hij gaat wankelen.

Ik heb nu een enorm dik pak vlas in de stal gedaan, ook heb ik nu sinds 2 nachten de lampen ut (die heb ik al 10 jaar aan, onder de overkapping van de stal...) om zo misschien meer rust te creëren voor hem. Ik wil heel even aankijken of ik wat verbeteringen zie en of dat wankelen blijft. Als dit geen effect heeft gaat hij zeker de medische molen in, maar ik moet dit voor mijn gevoel eerst uitproberen. Ik ken hem zo goed, heb al zoveel met hem meegemaakt (op ziekte-gebied), ik ben niet overtuigd dat hij ziek is. Slaapgebrek, dat denk ik. Het tegendeel moet bewezen worden als het niet verbeterd.

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-17 16:21

Tsja...nu begon hij ook duidelijk slechter te eten, dus de dierenarts weer gebeld en is vandaag al geweest.

Hart, bloeddruk, pols, terugvloeiing en stuwing is allemaal gecheckt, helemaal goed. Niks vreemds te horen zoals ruis, frequentie was netjes. Ook de longen klinken helemaal goed, schoon.
Temperatuur was goed.

Er is bloed afgenomen voor onderzoek, vooral lever/nieren en cushing. Verder goed in de gaten houden en afwachten op de uitslag. Ik denk niet dat er iets uit gaat komen, maar krijg dan wel meer rust, dan weet ik in ieder geval dat er een hoop bij hem goed functioneert. Dat het daar niet aan ligt.

Als het narcolepsie zonder duidelijke oorzaak zal blijken te zijn kunnen we niet veel doen. Afwachten hoe het zich verder ontwikkeld, als het zich al ontwikkeld....

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 16:28

Ik heb dit vaker gezien, een had narcolepsie, bij een dier is nooit duidelijk geworden wat er was en bij onze oude tinker werd het verzoorzaakt door domweg slaaptekort. Hij voelde zich te verantwoordelijk voor de kudde. Sliep daardoor niet genoeg en goed en begon dit te vertonen. Hem hebben we uiteindelijk verhuisd naar een andere plek zodat hij weer kon slapen.

Hij sliep ook vooral alleen diep op een dit hennepbed in een box of schuilstal. Op andere plekken sliep hij gewoon niet voldoende. Stro was ivm allergie niet te doen, vlas ivm opeten en koliek.

Hopelijk is het iets heel simpels, maagzweren en gebit is ook uitgesloten, niet dat er nog wat anders gaande is nu.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: gedrag van mijn paard op film

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-17 14:10

Tanden zijn inderdaad ook bekeken gisteren, in de derde kies linksboven heeft hij een oppervlakkig scheurtje waar hij niet gevoelig op reageerde. Als hij eet neemt hij voldoende voer en kauwt dat aan beide kanten goed. Ik moet dit wel in de gaten houden, dat het niet gaat rotten, dat hij niet uit zijn mond gaat stinken of vieze neusuitvloeiing gaat krijgen, want dan gaan we die kies natuurlijk aanpakken.

Maagzweren...dat is 1 ding wat nog wel zou kunnen en dat wil ik ook bespreken met de dierenarts als uit de bloedtesten niks naar voren komt.

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: gedrag van mijn paard op film

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:07

Heel dubbel. Ergens hoop je een oorzaak te vinden. Aan de andere kant wil je een gezond paard..

Goed dat je het verder laat onderzoeken!

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

KnoLLyBoLLy

Berichten: 86
Geregistreerd: 17-04-11
Woonplaats: Zuid-holland

Re: gedrag van mijn paard op film

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:21

Mischien lopen er wel ratten of muizen snachts door zijn stal,sommige paarden durven dan echt niet te gaan liggen.Die slapen dan liever buiten in een paddock.

Mijn Super Paardjes!!
(zie paarden info)

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-17 19:48

KnoLLyBoLLy schreef:
Mischien lopen er wel ratten of muizen snachts door zijn stal,sommige paarden durven dan echt niet te gaan liggen.Die slapen dan liever buiten in een paddock.


Mijne slaapt nergens lijkt....hij ligt heel af en toe eventjes, maar nooit plat.
Van ongedierte ontbreekt ieder spoor hier, er lopen wat boerderijkatten van de buren rond en alles wordt afgesloten bewaard. Wel was er van de week een mussenpaartje dat misschien weer een nestje gaat maken inde stal, maar nestjes hebben we jaarlijks verschillende, denk niet dat hij daarop reageert verder.
Eigenlijk is het ook een heel vlak paard, hij is niet zo snel onder de indruk en is wat lui, dus maakt weinig drukte. Al had hij van de week wel een keer dat hij compleet bezweet in de stal stond 's morgens en al het vlas opzij had gelopen....hij had zeer veel rondjes gelopen en bleef maar naar buiten kijken. Geen idee wat daarvoor heeft gezorgd, zo ken ik hem zeker niet.

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: gedrag van mijn paard op film

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:54

Ik haalde in je vorige topic de anekdote over maagzweren al aan... dat lijkt me wel een logisch iets om te onderzoeken...

Oy with the poodles, already

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-17 20:45

Hilary schreef:
Ik haalde in je vorige topic de anekdote over maagzweren al aan... dat lijkt me wel een logisch iets om te onderzoeken...


Daar gaan we ook mee bezig, hij krijgt inmiddels sowieso al een dik jaar Gastro+ van Havens en de Havens Mix ivm mogelijke maagzweren en heeft vorig jaar een kuur Ulcer Gold gehad. Dit sluiten we dan ook nog niet uit en is denk ik de volgende stap na uitkomst bloedonderzoek.

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

KnoLLyBoLLy

Berichten: 86
Geregistreerd: 17-04-11
Woonplaats: Zuid-holland

Re: gedrag van mijn paard op film

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 21:50

Hoe oud is hij? en als hij even gaat liggen en opstaan gaat dat dan makkelijk of heeft hij er moeite mee? Evt checken op artrose,door de pijn kunnen ze dan vaak ook niet meer lang liggen.

Mijn Super Paardjes!!
(zie paarden info)

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-17 22:04

KnoLLyBoLLy schreef:
Hoe oud is hij? en als hij even gaat liggen en opstaan gaat dat dan makkelijk of heeft hij er moeite mee? Evt checken op artrose,door de pijn kunnen ze dan vaak ook niet meer lang liggen.


Hij is bijna 17, ik heb wel gedacht aan artrose maar hij wordt al lang niet meer bereden (eigenlijk soort vervroegd pensioen) en heeft dus heel weinig belasting verder. Hij loopt nooit kreupel of stijf. Als hij ligt of heeft gerold komt hij voor een fries gewoon vrij vlot overeind. Kan zijn voeten/benen prima buigen en hij is verder lenig genoeg (krabbelen met achterhoef aan oor, bijten bij zijn koker....etc)

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:12

Ik heb er eentje met lever/hart onbalans en eentje met nieren/PPID gedoe. En ik herken dit beeld wat jouw paard laat zien niet.

Hopelijk wijst het bloed iets uit. Al denk ook ik dat 't iets neurologisch is.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: gedrag van mijn paard op film

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 06:40

Hoe gaat het nu Dieseltje?

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

Lienboon

Berichten: 475
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Re: gedrag van mijn paard op film

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 07:15

Hi ts,
Mijn tinker van 30 doet dit ook als hij staat te doezelen in de zon. Ik weet dat hij regelmatig ligt in de wei, dus zou aan zijn rust toe moeten komen (denk ik?) Ik heb me er eigenlijk niet zo n zorgen om gemaakt (al wankelt hij iets minder dan die van jou) 3 maanden geleden nog een check en bloedonderzoek gehad, maar alles in orde. Heb toen niet voor de cushingtest gekozen omdat daar eigenlijk geen aanleiding voor was en hij 2 jaar daarvoor ook al getest was (negatief).

Ben heel benieuwd wat er bij jou verder uit komt?

Ben niet handig in het plaatsen van filmpjes helaas.

hwn
Berichten: 4653
Geregistreerd: 26-05-13

Re: gedrag van mijn paard op film

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 07:42

Ben ook benieuwd, hier heb ik enkel een paar keer een paard zo diep in "trance" zien gaan tijdens een shiatsu behandeling dat ze bijna omvielen.

Of een paard effectief liggende slaap nodig heeft, betwijfel ik: heb nog een artrosemerrie gehad die de laatste jaren van haar leven (zeker 5 jaar) nooit meer ging liggen omdat ze dan nog moeilijk overeind kon, en die was nog heel fit en alert. Was wel kuddeleidster, dus die hield de boel goed in de gaten.

Shalimar

Berichten: 1505
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 08:13

Geen idee of dat kan hoor, maar zou je een paard ook melatonine ofzo kunnen geven om beter te kunnen slapen? Of extra magnesium om te ontspannen voor het slapen gaan. Ik zit maar wat te brainstormen...

xFace

Berichten: 459
Geregistreerd: 12-08-14
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 08:17

Mijn paard doet precies hetzelfde! Hij is alleen heel erg soepel en ligt soms zelfs met zijn voorbenen horizontaal langs de grond. Bij hem is dit verder niks ernstigs, wil gewoon niet gaan liggen in de paddock. In de stal is er niks aan de hand, dan ligt hij gewoon lekker te slapen (liggend). Letterlijk zo in slaap 'vallen' doet hij gelukkig heel zelden maar als alle paarden heel rustig zijn en slaapuurtje houden. (Hij is heel kieskeurig wat dat betreft, wil bijv ook niet plassen in de paddock)

Het hoeft dus niet altijd iets ernstigs te zijn denk ik?

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: gedrag van mijn paard op film

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-17 13:39

Nou , een update dan maar.
Uit het bloed is niks geks gekomen, lever en nieren prima. Geen ontstekingswaarden, geen Cushing.
Het omvallen is even weg (voor zover ik heb gezien) maar er is ander gedrag bijgekomen:
Maandagavond toen we thuis kwamen was het helemaal mis met hem:

https://www.youtube.com/watch?v=xri6hZY ... load_owner

https://www.youtube.com/watch?v=dAG3i5z ... load_owner

Hij is heel erg gaan hoofdschudden en dat kan door vanalles komen....Maandagavond hebben we dus met spoed dierenarts weer laten komen en hebben we hem binnengezet en weer nagekeken, of er misschien iets in oren/neus/mond/keel zat. Dat was niet het geval en dus tasten we nu een beetje in het duister. Op stal werd hij rustiger, dus mogelijk last van het licht of bv pollenallergie. Maar wie zal het zeggen? Misschien hangt het samen met dat omvallen bij het slapen of misschien moeten we het compleet los zien. Hij heeft een spuit (vitamine B complex) gehad en we hebben hem binnen laten staan, hij was zo enorm bezweet en heel erg moe.

daarnaast bijt hij zichzelf weer tot bloedens toe en heeft hij oedeem vorming in 1 van zijn oksels...

Dinsdagochtend deed hij het weer heel erg en toen dus ook maar weer binnen gezet. In de hoop dat hij rustiger zou worden. Hij knapte niet echt op, pas dinsdagmiddag werd hij rustiger en wilde hij ook het gras wel even op. Dinsdagavond ben ik begonnen met een kuur van spuiten (orale pasta's) van ontstekingsremmer en pijnstilling. Deze krijgt hij tot/met vanavond en dan moeten we morgen gaan bekijken hoe het met hem gaat. Als het wegblijft is het een eenmalig iets geweest of komt het misschien in aanvallen. Als het weer terugkomt zoals het was dan kan ik hem nog een infuus laten geven met een intraveneuze pijnstiller en ontstekingsremmer. Heel veel meer kan ik hier thuis niet meer doen, voor verder onderzoek zal hij naar Utrecht dus moeten en ik weet niet of ik dat wel wil.

Hij is in geen 8 jaar op de trailer geweest, Utrecht is niet naast de deur en dan moet hij daar opgenomen worden en gaan ze hem binnenstebuiten keren....Ik weet hoe gestresst hij daarvan zal raken. Ook mag ik niet bij hem blijven dan en moet ik hem overdragen aan hun zorgen en ik denk dat dat hem heeeeeeel zwaar valt. Ik wil alles voor hem doen maar het moet wel dierwaardig blijven en niet ten koste van alles. Het is geen jong sportpaard meer en hij heeft een behoorlijke medische rugzak, dus ik moet echt oppassen met hem.

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 14:21

Heeft hij dat masker net op?? En vlas is vaak glad, moeilijk om op te staan voor paarden. Indien mogelijk eens op een dikke laag stro zetten en het bovenluik dicht. En een radio op stal , zachtjes aan met klassieke muziek.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AnnickT, callass, kreekie, Relserk, xAnthea en 37 bezoekers