Zeer achter oren, ander hoofdstel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Perryx
Berichten: 2501
Geregistreerd: 11-02-13

Zeer achter oren, ander hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-20 06:56

Hi allemaal.

Ik heb voor mijn paard de rambo micklem en ben daar op zich zeer tevreden van.. maar nu zit mijn paard steeds "vast" en heeft zeer achter de oren. Zou dit door de druk van het hoofdstel kunnen komen? En is er eventueel een ander hoofdstel waarbij het achter de oren vrij ligt? Hoor graag jullie ideeën


janouk
Blogger

Berichten: 17813
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 07:29

Het lijkt me sterk als de spierspanning op het achterhoofd komt door de Micklem. Die is juist ontworpen om de druk achter de oren te voorkomen.

Ik denk eerder dat je de oorzaak moet zoeken in andere dingen zoals de hoofd halshouding bij het rijden, longeren, gebrek aan balans bij het rijden.
Kijk samen met je instructeur naar het rijden, teugel voering etc.
Hoe hoog hangt de voerbak? Moet het paard een rare knik maken in de nek bij het eten?
En leer massage technieken om zelf de spieren op het achterhoofd en 1e 2 wervels te ontspannen

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

MariekeS_

Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Zeer achter oren, ander hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 07:48

Ik sluit me aan bij janouk. Met als aanvulling: voer je misschien uit een hooinet of slowfeeder?


TROY (2019) & LAYS (2014)

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 08:21

Perryx schreef:
Hi allemaal.

Ik heb voor mijn paard de rambo micklem en ben daar op zich zeer tevreden van.. maar nu zit mijn paard steeds "vast" en heeft zeer achter de oren. Zou dit door de druk van het hoofdstel kunnen komen? En is er eventueel een ander hoofdstel waarbij het achter de oren vrij ligt? Hoor graag jullie ideeën


Niet mogelijk, dan was je paard compleet zonder haar en kaal achter de oren :P

Ga met Janouk mee, zoek het in je rijden in frame/ houding waardoor veel paarden pijn hebben of vast zitten vanaf atlas naar 2 en 3e wervel.
Een goede kneder kan dit zo voelen, en kun je zelf ook.
Zitten er ook vocht ophopingen in de buurt ?

Wat ook nog heel goed kan, is dat paard een rare slaande hoofd beweging heeft gemaakt, in halster heeft gehangen (trailer?) of bij het spelen maffe hoofd bewegingen heeft gemaakt.
Vooral ruinen zijn compleet dol met elkaar kwa happen en nek spelletjes.
Daar heb ikzelf al de nodige nek blessures door gehad.

Nek schade door Eten uit hoog opgehangen voernet zijn de meningen over verdeeld, ik doe dat juist bewust voor spier training en nabootsen natuurlijk eten.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Perryx
Berichten: 2501
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-20 10:49

Ik voer inderdaad uit een hooinet maar deze hangt wel heel laag


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jacksie, Jolynne, Karintich, Leukertje, MissMarije, Poekkie, YandexBot en 33 bezoekers