Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
P1mmetje

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-03-17

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:05

Ja precies, daarom moet ik er wel echt iets mee. Pim verteld altijd heel erg goed wat ie wil. Ik vind het ook moeilijk om hem zo te zien.

De operatie zelf houd in:
Ze gaan de stukken los bot verwijderen. Men doet dit veel bij Friezen omdat het daar genetisch veel bij voorkomt. In het verleden hebben ze ook wel geprobeerd het stuk bot bij paarden vast te zetten.. Wat vrijwel altijd resulteerde in het afbreken van de schroef waarna ze weer open moesten.

Nu is de techniek zo dat ze aan de ene kant van het been met een microscoop/camera er in gaan. Via een klein gat in de strekpees. En via de andere kant gaan ze in het been ook via een klein gaatje van de strekpees met een soort happertje. Met dat apparaat gaan ze het bot er in kleine stukjes uithalen.
Bij Friezen is het slaag percentage 80%. Bij andere rassen is het 50%. De uitwendige schade bij deze operatie blijft zo ook minimaal. (artroscopic removal of large extenders, *taalfouten voorbehouden)

Als dit allemaal lukt en hij geneest goed mag hij alles weer! De grand prix zal hij nooit halen maar dat was toch al niet mijn plan (-:

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:18

Jep hebben ze ook bij mijn fries gedaan, ik had gewild dat ik het een half jaar eerder had laten doen want ik heb een compleet nieuw paard er voor terug gekregen. Maar goed het is natuurlijk altijd maar afwachten of de operatie slaagt en of je paard hier pijn aan heeft of aan de artrose. Ik moet op langer termijn ook nog afwachten hoe hij zich houdt onder de artrose die erbij zit

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:23

Ja maar afwachten is duidelijk geen optie als hij pijn heeft.
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar 50% kans vind ikzelf genoeg om het te doen.

Slaagt het niet dan kan inslapen altijd nog

P1mmetje

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:25


P1mmetje

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-03-17

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:31

Ja mee eens! zo kan ik de winter ook niet in op mijn stal. Hij is nogal inventief met allerlei dingetjes....
Wat heel grappig is maar ook lastig omdat als ie iets in zn kop heeft hij t ook in zn kont heeft.. of hoe luid het spreekwoord.

Ik vond het echt heel erg lastig, maar uiteindelijk geeft Pim zelf het antwoord op wat ik nu moet doen. Inderdaad inslapen kan altijd nog..

Droversun wat goed dat dat het bij jou paard geslaagd is! Dat geeft weer wat moed!

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:51

Beste TS

Mijn paint heeft ook een gebroken hoefbeen gehad. We bemerkten het een dag later. Hij had zichzelf geschopt met bokken. LA was het volledig door.
De DA op de paardenkliniek heeft foto's gemaakt en we hebben overlegd, breuk was duidelijk, de binnenvleugel was er volledig af.
We hebben hem op advies DA op een rond ijzer laten zetten, bij beide achterbenen om ongelijke belasting te voorkomen. Hij mocht 3 maanden niet uit de stal, zelfs niet met stal uit doen.

En wat ben ik dankbaar dat we dat hebben doorgezet. Elk 6 weken werden er controle foto's gemaakt en deed de hoefsmid er een nieuw ijzer onder. Na 3 maanden controle foto's wezen maken, toen bleek doordat de botoplossing en aangroei zichtbaar was, de breuk veel erger te zijn als eerst was te zien. Het was door gescheurd in het kroon en kootbeen.
Als dit zichtbaar was geweest op de foto's zou het advies inslapen zijn geweest.

Ik heb hem echter hoe erg ik het ook vond, nooit uit de box gehaald, na een 5 dagen berustte hij daar in. Heb hem wel veel aandacht gegeven, suikerarm voer en veel gemasseerd en bezig gehouden. Dat was naast het werk best wel heel moeilijk.
Ook heb ik hem Glucosamine en chondoitrine van Glucohorse en Vitella in hoge dosering gevoerd.

Bij de controle foto's was te zien dat het bot aan het herstellen was. We hebben toen een revalidatie programma gekregen, waar we de eerste maand 10 minuten per dag aan de hand mochten stappen, daarna weer op stal. de 2e maand (eigenlijk de 5e maand) werd dit 15 minuten, de zesde maand werd dit 15 minuten en 3 minuten draven. De zevende maand mocht dit uitgebouwd tot een half uur en mochten we er op, maar alleen stappen, toen mocht hij ook weer buiten op een kleine paddock.

Uiteindelijk na een jaar konden we weer volledig met hem werken en kon hij weer op de wei.

Het was een zwaar jaar, maar ik heb er nooit spijt van gehad. Het gebeurde in 2007 en hij is nu nog steeds atrose vrij op die plek. Wel doe ik geen cutting meer met hem vanwege de korte draaibeweging die deze regio extra belast en ik bang ben hierdoor atrose te veroorzaken. We rijden nu dressuur matig en lekker buiten.

Hij is nog steeds zo onvoorzichtig, maar geniet wel van zijn leven.

Ik zou zeggen onderzoek goed alle opties, inslapen kan altijd nog.

Groetjes en sterkte

Jinks

P1mmetje

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-03-17

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 13:00

Zo Wat een verhaal zeg! schijnt ook veel bij quarters voor te komen dat de takken afbreken door die stops enzo. Pim heeft wel een andere breuk. Maar goed het herstel zal deels het zelfde zijn... ik ben inderdaad al begonnen met Glucosamine en homeopathie druppeltjes en pilletjes voor herstel ect.

Los van het feit dat het een rot keuze is om te laten opereren of toch door te zetten met de therapie moet je je paard steunen waar mogelijk in zijn revalidatie en die ellendige box rust. Daar kijk ik heel erg tegen op..
Wel heb ik een maatje voor hem kunnen regelen die hem zal bij staan tijdens zijn rust periode. Anders was het sws niet mogelijk. Al met al heeft het heel wat voeten in de aarde...
Ik denk ook dat de beslissing wat te doen heel erg afhangt van je paard... en ook wat je hart je in geeft.

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 13:38

Hoi P1mmetje,

Het is zeker een lastig keuze. Mijn paard was gek op die suikervrij uncle sam bal in de stal. Kleeft wel, is net een vogelzaad bal en best zwaar. die had ik opgehangen en daar was hij veel mee bezig. Gaf wel een ontzettend kleverige maantop :D .

Fijn dat je een maatje hebt kunnen regelen. Ik zou wel voor de smering eens kijken naar de chondoitrine erbij. De combi van de twee heeft ook bij mijn andere quarter (spat paard) heel goed geholpen en ook bij mijn paint, ze heeft al 6 jaar geen last meer van de spat na een jaar deze combinatie te hebben gegeven.

De progressie van de atrose is daardoor ook gestopt.

E.a. hangt idd heel erg af van je paard en wat je hart ingeeft samen met mega consequent zijn. En dat vond ik best moeilijk :(

Nogmaals heel erg veel sterkte,

Jinks

P1mmetje

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-03-17

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 17:16

Oh ik wist niet dat dat ook de artrose helpt tegen te gaan wat goed! bedankt voor de tips.

Met consequent bedoel je voornamelijk dat hij zn stal echt niet uit mag? Of meer in het na traject?

P1mmetje

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-03-17

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 19:16

Ik weet niet of ik het al verteld had maar de kogel is door de kerk... 25 april (dag voor zijn 15e verjaardag )gaat het gebeuren... Mits de arts hem operabel acht. Na nog een kreupelheids onderzoek.
Ik vind het heel erg eng en spannend. Ik zou willen dat het allemaal achter de rug is maar ook weer niet.. het is heel erg dubbel allemaal. Maar ik sta achter mijn keuze.
Ik hou jullie op de hoogte!

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 19:27

Knap van je dat je een knoop hebt doorgehakt! Ik wens je heel veel sterkte en houd ons op de hoogte als je wilt :)

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 19:30

Nee had je nog niet verteld, maar hartstikke goed!
Jeetje natuurlijk is het spannend zelfs ik vind het spannend voor je :D.

Heel, heeel, heeeeeel veel succes!

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:29

Heb net alles gelezen! Veel succes en we hope allemaal dat het goed komt!

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:58

Heel veel succes gewenst!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 09:13

Hou ons op de hoogte

P1mmetje

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-03-17

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:49

Jeetje wat fijn al deze berichten!!!!! dank voor alle steun!
Ik had veel eerder bokker moeten worden!

Ik hou jullie zeker op de hoogte. Over een week is het al zo ver.....

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:50

Er kan een hoop gezeur zijn op Bokt, maar over het algemeen zijn we heel lief voor elkaar.
We willen allemaal het beste voor ons paard.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 22:11

Ow wat spannend!!! Snap je zenuwen helemaal. Fijn als het allemaal achter de rug is. Heel veel sterkte en ben zeker benieuwd naar je updates!

P1mmetje

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-03-17

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:50

Phoe naar maten de maandag inzicht komt word ik steeds zenuwachtiger.....
Klotsende oksel en natte handjes gehalte......
Phoe

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:56

Succes volgende week. Waar wordt Pim geopereerd volgende week?
Ik weet niet of je eraan gedacht hebt, maar je kunt een verzekering afsluiten voor de operatie.
Vooral bedoeld voor wat ze zichzelf misschien nog aan doen als ze uit de narcose komen, want dat gaat er niet altijd heel zacht aan toch ook al gebeurt dat in een narcosebox.
Mijn paard werd na de operatie te vroeg wakker en wilde gaan staan, maar zn spieren wilden dat nog niet. Is toen ook een paar x omgevallen. Heeft gelukkig verder geen gevolgen gehad, maar als dat wel zo is, sta je zomaar weer voor hogere kosten.
Het is per paard zo verschillend hoe ze uit narcose komen. Maar meestal gaat het wel goed.

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 13:18

P1mmetje schreef:
Met consequent bedoel je voornamelijk dat hij zn stal echt niet uit mag? Of meer in het na traject?


Hallo P1immetje, dat bedoelde ik inderdaad.

Je hebt besloten voor de operatie, ik wens je daarin heel veel sterkte en een heel positieve afloop. Wat betreft de atrose kun je nog steeds de Gluco en chondoitrine bijvoeren, dat zal hoe dan ook een positief effect hebben.

Wel spannend het opstaan na de narcose. Maar meestal gaat dit wel goed, ik heb twee maal een operatie gehad met mijn paarden.

Dus ik duim voor je.

Jinks

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:10

heeeeeeeel veeel sterkte, ik geloof absoluut dat het enorm spannend is.

En niets kan die spanning wegnemen, tis wel voor een goed doel.

The_Cat

Berichten: 7285
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:27

veel sterkte ook met de operatie! ik ben benieuwd naar de uitkomst!

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:07

Hi ts,
Mijn merrie staat momenteel ook met een gebroken hoefbeen. Ook zo een ondernemend en energiek ding. Het zit bij haar in principe op een goede plek; niet bij het gewricht en geen losse stukken. Mijn da zegt dat opereren in haar geval niks uit zou halen. We zitten nu op de helft van de tijd voor er weer foto's worden gemaakt. Bij ons is het het idee om haar een half jaar in een rustige omgeving te houden en daarna kijken wat nieuwe foto's zeggen voor hoe verder. Ze staat eigenlijk de hele dag op de uitloop (stenen stukje na de box waar ze wel kan stappen maar wat te klein is om te gaan rennen). Ze staat op speciaal beslag zodat oa het hoefmechanisme wordt uitgeschakeld en waardoor het bot dus stabiel blijft. Ondanks dat het een onwijs energiek paard is gaat het best goed op deze manier. We hebben haar ook een tijdje alleen op stal gehaald op het begin, maar dat ging gewoon echt niet goed, dus toen met de da op dit idee gekomen. 'S nachts staat ze wel in haar box. Ze is heel rustig nu. Op aanraden van de da voeren we haar seniores priores. Verder is ze veel bezig met de wilgentakken die we op haar stukje hebben liggen. Wat haar ook helpt met rustig blijven door de stofjes er in. Ik ben heel erg benieuwd naar de controlefoto's over een paar maanden maar vind het wel eng.

Ik ga je topic volgen en ik wil je heel erg veel succes wensen met de operatie en alles eromheen! :)

P1mmetje

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-03-17

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:34

Zooo lieve Bokkers!Daar ben ik weer!
We hebben Pimmetje gisteren weg gebracht. Voor een extra onderzoek foto's ect ect. Gelukkig was dit allemaal in orde. Dus konden ze volgende dag (vandaag) aan de operatie beginnen.
Het waren twee zenuwslopende dagen.....Maaaar de operatie is geslaagd!
Ik kom net terug van ziekenbezoek.

Wilde jullie graag even op de hoogte brengen van de ontwikkelingen.
Ik zal jullie morgen een uitgebreid verslag geven. Ben even heel erg moe.

Tot morgen!