Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:07

zwemmen is dan misschien nog een optie als training

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.


Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:09

Mijn paard is aan 2 benen geopereerd, staat nu in revalidatie en gaat 2 x per week in de aquatrainer :D :D

jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:36

Jeetje heftig.

Ik heb geen ervaring met een gebroken hoefbeen.
Mijn paard heeft een cyste zo groot als een knikker in het hoefbeen. Daardoor is het bot niet meer mooi glad en irriteerde dat de hoefbandjes.

Met special beslag loopt ze nu al anderhalf jaar zuiver.

Zensation Z1 + 3 Mijn Toppertje.

P1mmetje

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:41

Lieve allemaal ik ben de eigenaar van Pimmetje.
Bedankt voor de vele reacties en mn lieve vriendinnetje Stel bedankt voor je idee en dat je dit bericht voor mij hebt geplaats. Omdat ik deze topic graag op de voet wil volgen meld ik mij graag aan voor dit onderwerp.

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:48

Lastig hoor... Ik kan je verder ook geen advies geven behalve veel sterkte wensen met je beslissing. Je weet toch pas of het helpt als je het hebt laten doen of niet.

Mijn paard had niet hetzelfde maar wel een fragment in combinatie met artrose, maar dan beide in hetzelfde hoefgewricht. Artsen zeiden in eerste instantie dat hij continu kreupel liep door erge artrose in zn hoefgewricht. Toen ze hem een half jaar later nog eens op de foto zette toen zagen ze er ook een fragment bij zitten, op dezelfde plek als de artrose. Toen werd mij voorgelegd dat opereren een optie was omdat er kans was dat hij kreupel liep door het fragment en niet zo zeer door de artrose. Maar die kans was niet zo groot en ze konden mij al helemaal geen zekerheid geven of het zou helpen. Ik heb toch besloten om de operatie te laten doen omdat dit financieel mogelijk voor mij was en ik anders wist dat ik binnen 2 jaar niets meer met mijn paard zou kunnen.
Ik ben zo ontzettend blij dat ik het gedaan heb, ik heb een heel ander paard. Hij is zo ontzettend vrolijk en blij en hij heeft in de afgelopen 5 jaar niet zo goed gelopen.

Nu is dat van mij natuurlijk een mooi succes verhaal en had ik de mogelijkheid om dat risico te nemen, ik kan dat niet voor jou beslissen natuurlijk. Maar ik zou je keuze niet te veel van de artrose af laten hangen of hij moet daarvoor ook al kreupel zijn geweest aan enkel zijn artrose.

different1
Berichten: 3620
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:54

Wel ervaring met een afgebroken stuk hoefbeen, precies dezelfde plaats.
Dit was bij een toen 2 jarige, operatie werd afgeraden omdat er grote risico's aan die operatie zaten(o.a afstoten van de hoef)
Met net geen 4jr wilde hij ook niet lopen, weer onderzocht en toen artrose, hko, lage overhoef en ocd.
Dit paard was ook extreem groot, had nog meer dingetjes en is helaas afgemaakt.
Dit is wel van 15jr terug, wellicht dat de operatie ed zoveel verbeterd is dat die risico's van toen nu niet meer van toepassing zijn.

Wil jullie wel heel veel sterkte wensen!

P1mmetje

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 17:27

De secundaire artrose schijnt mee te vallen maar inderdaad het hoefbeen zal nooit meer glad worden. Bij de operatie is het inderdaad de bedoeling dat ze de losse bot fragmenten verwijderen. Deze operatie schijnt ook bij friezen gedaan te worden. Omdat het daar blijkbaar veel bij voorkomt in deze maten (genetica????)

Hoe lang het fragment er zit... is een gok. Maar hij heeft vanaf begin zomer 2016 heel weinig gedaan omdat hij telkens niet goed liep. Ik denk dat het al een langer speelt. Osteopathie, ander zadel, rust, duivelsklauw (pijnstilling) heeft allemaal niks geholpen. Dus toch maar naar de kliniek... de uitkomst...... het donkerste scenario.

Ik ben wat dat betreft ook bang dat het fragment niet "uit zichzelf" geneest omdat ik er achteraf gezien al zo lang mee bezig ben.

Babootje wat is een lage sneede oid (-:

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 17:55

Lage sneede oftewel de zenuwsnede, dan snijden ze zenuwen in de ondervoet door en voelt het paard geen pijn meer zodat je hem helemaal kapot kunt rijden. Zou ik nooit doen, hooguit om op de weide te zetten.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 18:55

bigone schreef:
Lage sneede oftewel de zenuwsnede, dan snijden ze zenuwen in de ondervoet door en voelt het paard geen pijn meer zodat je hem helemaal kapot kunt rijden. Zou ik nooit doen, hooguit om op de weide te zetten.


Dat is echt onzin. Het paard voelt inderdaad geen pijn meer. Maar stuk rijden is wel heel kort door de bocht.
(Stuk is ie overigens al maar dat terzijde)
Ik heb het toen gedaan op advies van de veearts. Die de snede ook heeft uitgevoerd (Visdonk kliniek).
De oorzaak was trauma en op zich was de situatie stabiel, aan elkaar gegroeid en ook niet een zich voorschrijdend proces dat verder nog iets kapot kan maken zoals pezen in het geval van een zenuwsnede bij HKO. Dat kan in elke situatie natuurlijk verschillen.
Omdat door de zenuwsnede de hoef ongevoelig is geworden, is het wel oppassen geblazen want ook als het paard in een spijker trapt dan voelt hij er niets van. Zo ook met een hoefzweer. Goed controleren van de voet en eventueel speciaal beslag met een zooltje kan dat voorkomen.
Of dat voor jouw paard ook een optie is, is iets dat je met de veearts kunt bespreken.
Zenuwsnedes worden niet altijd meer uitgevoerd (zeker niet in het geval van HKO) maar in bepaalde gevallen, afhankelijk van de situatie, nog wel.

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 19:43

Babootje schreef:
bigone schreef:
Lage sneede oftewel de zenuwsnede, dan snijden ze zenuwen in de ondervoet door en voelt het paard geen pijn meer zodat je hem helemaal kapot kunt rijden. Zou ik nooit doen, hooguit om op de weide te zetten.


Dat is echt onzin. Het paard voelt inderdaad geen pijn meer. Maar stuk rijden is wel heel kort door de bocht.
(Stuk is ie overigens al maar dat terzijde)
Ik heb het toen gedaan op advies van de veearts. Die de snede ook heeft uitgevoerd (Visdonk kliniek).
De oorzaak was trauma en op zich was de situatie stabiel, aan elkaar gegroeid en ook niet een zich voorschrijdend proces dat verder nog iets kapot kan maken zoals pezen in het geval van een zenuwsnede bij HKO. Dat kan in elke situatie natuurlijk verschillen.
Omdat door de zenuwsnede de hoef ongevoelig is geworden, is het wel oppassen geblazen want ook als het paard in een spijker trapt dan voelt hij er niets van. Zo ook met een hoefzweer. Goed controleren van de voet en eventueel speciaal beslag met een zooltje kan dat voorkomen.
Of dat voor jouw paard ook een optie is, is iets dat je met de veearts kunt bespreken.
Zenuwsnedes worden niet altijd meer uitgevoerd (zeker niet in het geval van HKO) maar in bepaalde gevallen, afhankelijk van de situatie, nog wel.

Stuk rijden is zeker niet kort door de bocht, in het geval van hko is er geen pijn meer en in het geval van artrose ook niet maar het proces gaat wel door. Voordeel is dat het dier zonder pijn kan bewegen, nadeel is dat mensen echt niet na een zenuwsnede braaf elk jaar of elk half jaar een foto laten maken om te zien hoever het proces is gevorderd. Er zijn zeker paarden die hoog in de sport, vooral dressuur, lopen die een zenuwsnede hebben gehad maar die worden medisch ook vaak veel beter uit voorzorg onderzocht. Een gemiddelde amateur rijd gewoon weer lekker en dat is het vaak.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 19:44

Bij een zenuwsnede mag je de sport niet eens meer in.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

P1mmetje

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-03-17

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:05

Dus als ik het goed begrijp moet ik erachter komen hoeveel schade hij ondervind al hij zo door blijft lopen. Voordat het legitiem is om een snede te maken..... op de tweede rontgen foto zie je een punt ik denk dat dit wel problemen gaat opleveren in het gewricht omdat het (in mijn ogen) lijkt of die punten elkaar raken.
Wat dan extra schade oplevert kan ik mij zo voorstellen. Maar inderdaad een operatie de pijn daarvan met als resultaat een ruw hoefbeen oppervlak wat ook weer pijn kan veroorzaken.
Ik wil gewoon het beste voor mijn paard |( Maar ja wat is dat....... ik wil een wel overwogen beslissing maken.

Ik wil uberhaupt deze keuze niet maken :n Mijn aller aller beste vriend. |( |( |( Wat moet ik zonder Pim

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:13

bruintje123 schreef:
Bij een zenuwsnede mag je de sport niet eens meer in.

Daar zijn de meningen over verdeeld.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:23

Hoezo?
Het is volgens de knhs regels toch verboden? :)

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 23:42

bruintje123 schreef:
Hoezo?
Het is volgens de knhs regels toch verboden? :)


ja officieel, maar t gebeurt nog wel, kan ik je zeggen. Tja, het is een keuze.. moet zon pasrd dan naar de slager. die merrie van mij is oud geworden met die snede dus ja.

Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 23:45

P1mmetje schreef:
Dus als ik het goed begrijp moet ik erachter komen hoeveel schade hij ondervind al hij zo door blijft lopen. Voordat het legitiem is om een snede te maken..... op de tweede rontgen foto zie je een punt ik denk dat dit wel problemen gaat opleveren in het gewricht omdat het (in mijn ogen) lijkt of die punten elkaar raken.
Wat dan extra schade oplevert kan ik mij zo voorstellen. Maar inderdaad een operatie de pijn daarvan met als resultaat een ruw hoefbeen oppervlak wat ook weer pijn kan veroorzaken.
Ik wil gewoon het beste voor mijn paard |( Maar ja wat is dat....... ik wil een wel overwogen beslissing maken.

Ik wil uberhaupt deze keuze niet maken :n Mijn aller aller beste vriend. |( |( |( Wat moet ik zonder Pim


dat is aan de veearts om te bepalen of dat in de situatie van jouw paard kan. Mar zo ja, is het een vrij eenvoudige ingreep

Mloui

Berichten: 1639
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 00:14

Dat fragment lv Kan er al levenslang zitten. Komt bij Friezen echt vrij regelmatig voor. Los processus extensorius. Fragment is dan vaak niet de reden van kreupel gaan. De bijkomende artrose van een onregelmatig gewrichtsvlak wel. Dit fragment kan inderdaad verwijderd worden, maar is niet altijd succesvol om de artrose te voorkomen.

Ik mis in het verhaal aan welk been hij nu eigenlijk de grootste kreupelheid had. Want dat maakt nog al wat uit wbt behandeling.

In de bijlage foto's van een jonge fries. En ja, dit is zowel lv als rv

Afbeelding
Afbeelding

Chester (Special D x Houston) Z2+11, B+3

Mloui

Berichten: 1639
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 00:28

bigone schreef:
Stuk rijden is zeker niet kort door de bocht, in het geval van hko is er geen pijn meer en in het geval van artrose ook niet maar het proces gaat wel door. Voordeel is dat het dier zonder pijn kan bewegen, nadeel is dat mensen echt niet na een zenuwsnede braaf elk jaar of elk half jaar een foto laten maken om te zien hoever het proces is gevorderd. Er zijn zeker paarden die hoog in de sport, vooral dressuur, lopen die een zenuwsnede hebben gehad maar die worden medisch ook vaak veel beter uit voorzorg onderzocht. Een gemiddelde amateur rijd gewoon weer lekker en dat is het vaak.
[/quote]

Eens. Door dat de zenuw is doorgehaald vind er ook minder/andere innervatie plaats van de in de ondervoet aanwezige structuren. Het bot kan daardoor degenereren en een flinke misstap kan dan voor afscheuren van de buigpezen zorgen...

Chester (Special D x Houston) Z2+11, B+3

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 06:03

Hier ook een pensionpaard wat een gebroken hoefbeen had en atrose! Niemand had er nog geloof in.. paard heeft denk ik een mnd of 3 volledige boxrust gehad, aan de medicatie, in het verband, en ging dagelijks op de magnetische plaat. Wonder boven wonder is het paard hersteld..! Mag nooit meer springen. Eigenaar rijdt er niet fanatiek mee maar paard is
"100" %..
Gebroken hoefbeen werd overigens veroorzaakt Door het slaan tegen de deur! Kun je nagaan wat een impact dat kan hebben..

Mariloulou
Berichten: 250
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 07:52

Ik zou voor een second opinion naar een andere kliniek gaan met je paard.
Een hoefbeen met de ijzers eronder op de foto zetten vind ik vrij vreemd.
Laat een andere dierenarts hem maar eens zonder voor info onderzoeken en kijken wat zijn advies is.
een operatie, welke vaak gevolgd wordt door een x-aantal weken boxrust in combinatie met artrose lijkt mij voor een 14 jarige niet zo'n lekker plan. Absolute boxrust is echt funest voor een lichaam.

Kennissen van mij hebben een paard gehad met een gebroken hoefbeen. Deze is niet geopereerd en heeft 1,5 jaar op rust gestaan in een opfokstal (5*12 ofzo) en die is volledig hersteld.

Dus ik zeg second opinion laten doen bij een goede kliniek, zonder voor info anders dan paard loopt niet rad.

P1mmetje

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-03-17

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 12:17

Mloui hoe is het afgelopen met het Friese paard op jouw rontgen foto?
Bedankt voor het inbrengen!

Het is links voor. Ik kon niet duidelijk zien aan welk been hij kreupel liep. Zo dacht ik dat het links achter was maar dat was het dus niet ja of ook..... Ik zag wel altijd een soort "hinkje" in zn linker schouder.

Stomme vraag misschien maar waarom zou hij op de foto moeten zonder ijzer? Omdat het ijzer het hoefmechanisme beïnvloed? Of de stand van zijn been?

P1mmetje

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-03-17

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 12:19

En Mariloulou, kun jij achterhalen wat voor breuk het precies was bij het paard van kennissen?

racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 13:01

Met betrekking tot het afgebroken hoefbeen, heb ik geen ervaring, met artrose wel. Met goed beleid, geen korte voltes, continuitei, geen pieken en geen dalen en een goed voedingssupplement kan het goed uitpakken. Ik zie wel op beide foto's artrose. Lastige situatie, ik zou t karakter vh paard ook echt mee laten wegen. Die van mij, (artrose) gaat prima in relaxmodus, maar een heel werklustig dier dat tegen zijn eigen grenzen loopt is misschien minder happy. Zou iig een 2nd opinion proberen te fixen met betrekking tot operatie slagingskans

P1mmetje

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-03-17

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 14:44

Ik vind het echt heel moeilijk, goed idee inderdaad om hem nog een keer te laten bekijken misschien zien we iets over het hoofd en is er (ook) iets anders aan de hand.
Nu op het moment wil hij niet meer draven ect hij is nogal looplustig en kan zijn energie niet echt kwijt.
Rijden of longeren of wat dan ook is op dit moment geen optie.
Dus soms trekt ie even een sprintje en een paar gekke bokken. Dan loopt hij in mijn optiek gewoon rad.

Maar goed hij geeft duidelijk aan dat wat hij vroeger kon niet meer gaat.... Ik vind dit niet genoeg voor hem. Hij zit zich zelf duidelijk in de weg. Dat vind ik gewoon echt heel zielig.

Verder is hij ook gevoelig voor spierbevangheid en voeding gerelateerde mok.... al met al een lastig heel lastig pakket... Hem zo de wei op zetten werkt ook niet

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 15:08

P1mmetje schreef:
Ik vind het echt heel moeilijk, goed idee inderdaad om hem nog een keer te laten bekijken misschien zien we iets over het hoofd en is er (ook) iets anders aan de hand.
Nu op het moment wil hij niet meer draven ect hij is nogal looplustig en kan zijn energie niet echt kwijt.
Rijden of longeren of wat dan ook is op dit moment geen optie.
Dus soms trekt ie even een sprintje en een paar gekke bokken. Dan loopt hij in mijn optiek gewoon rad.

Maar goed hij geeft duidelijk aan dat wat hij vroeger kon niet meer gaat.... Ik vind dit niet genoeg voor hem. Hij zit zich zelf duidelijk in de weg. Dat vind ik gewoon echt heel zielig.

Verder is hij ook gevoelig voor spierbevangheid en voeding gerelateerde mok.... al met al een lastig heel lastig pakket... Hem zo de wei op zetten werkt ook niet

Je kunt in dit geval twee dingen doen, nog een keer bij een andere kliniek volledig door de mangel halen of beslissen dat het goed is geweest en er afscheid van nemen, klinkt hard maar wanneer je paard nu al artrose aan beide benen heeft dan word het alleen maar minder. Derde optie is een week op pijnstilling, dit vooral om keuze nummer twee makkelijker te maken. Het is geen stalpaard, geen weidepaard en geen pensioenpaard, en sportpaard nu zeker niet, zelfs geen recreatiepaard.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alfi2010, Gabortje, Jet, Jokonootje, Lara_, maaaikkee, nine1987, SemrushBot en 33 bezoekers