Wie gebruikt er acupressuur bij zijn paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Wie gebruikt er acupressuur bij zijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:07

o wat leuk dat ze de cursus ook thuis geeft. zit je met meerdere personen? Voor nu loop ik over in het werk, maar voor in de zomer lijkt het mij een nuttige aanvulling op mijn kennis. Ga haar bellen, ook voor meer info over de stof die ze behandeld.

BarbaraNova

Berichten: 4200
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Wie gebruikt er acupressuur bij zijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:18

geloof dat dit toevallig de eerste keer was hoor dus weet niet of ze dat echt vaker wil gaan doen. We zijn nu met twee cursisten dus echt ideaal. Ik ben niet zo van de massas mensen en veel informatie.

N4N4
Berichten: 1107
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Wie gebruikt er acupressuur bij zijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 21:57

Ik ga de cursus acupressuur voor paarden eind mei bij de bascule doen in lage Zwaluwe ..

Heel veel zin in !

BarbaraNova

Berichten: 4200
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Wie gebruikt er acupressuur bij zijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 11:54

ja leuk hoor, die geeft Arjanne toch ook?

vindt het echt zo leuk, de dingen kloppen gewoon voor mijn gevoel ook qua theorie dus dan is het sneller eigen

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 09:50

N4N4 schreef:
Ik ga de cursus acupressuur voor paarden eind mei bij de bascule doen in lage Zwaluwe ..

Heel veel zin in !


Heb ik ook gedaan!

Erg leuk en mooi om te doen.

Ik combineer het met Healing Touch for Animals. Dit is ook een energetische behandelmethode. Dus sluit mooi op elkaar aan.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 19:36

Ik wou het topic nog even oprakelen :o

Het blijft me verbazen hoe dingen in elkaar pakken. Zo heb ik me lang afgevraagd hoe mijn ruin, die een vuurtype is, toch aan zo'n houtverstoring kwam. Hij heeft leverklachten die voor veel narigheid in zijn hele systeem zorgen. Totdat ik mij bedacht dat hij is geboren in het jaar van het Konijn en dus hout als vast element heeft :)* Met PC6 en GB21 alleen al kom ik een heel eind met hem waar het gaat om de stijfheid (melkzuur?) in zijn schouderspieren.

Zijn er meer mensen die het element van het dier zelf meenemen?

N4N4 ben je inmiddels begonnen? Hoe vind je het?

N4N4
Berichten: 1107
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Wie gebruikt er acupressuur bij zijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:32

Hai koper ,

Leuk dat je ernaar vraagt :-)
Heb de eerste cursusdag achter de rug , heel veel info gehad en heel veel praktijk .. maar absoluut leuk !

Hebben de eerste 6 meredianen geleerd , blaas, nier, enz enz en ben de banen regelmatig aan het oefenen op mijn paard die het heerlijk vind .

Volgende week weer , ben benieuwd!
Jij had geen cursus gedaan toch ?

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 23:59

Nope, ik geen cursus inderdaad. Wie weet dat ik dat ooit nog wel ga doen als het eens in de buurt is. Maar voorlopig ben ik tevreden met alleen wat dingetjes die mijn paarden nu helpen. Ik vind het bij voorbeeld óntzettend handig om te weten dat ik voor mijn ruin vuur en hout in balans moet zien te brengen. Ooit zou ik wel veel meer willen weten maar alles wat ik nu kan toepassen ben ik al blij mee.

Wat veel, zes meridianen in één keer. Maar 't is natuurlijk wel iets wat je moet weten. Veel succes!

KatrienDo
Berichten: 1
Geregistreerd: 30-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:56


miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Wie gebruikt er acupressuur bij zijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:14

Een vraagje wat is het verschil tussen acupunctuur en acupressuur?

shetjeIris

Berichten: 378
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:18

Punctuur is dmv prikken en pressuur is dmv druk uitoefenen denk ik.

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 17:22

shetjeIris, dat klopt. Alleen een dierenarts mag acupunctuur doen, omdat je met een naald de huid doorboort. Acupressuur mag eigenlijk iedereen leren en doen.

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 17:27

KatrienDo, als ik op de link klik kom ik uit bij een opleiding Shiatsu dat is weer iets anders dan acupressuur ( of acupunctuur). Het ligt er heus wel bij in de buurt, maar is toch weer anders. En eigenlijk mag je dit soort dingen als opleidingen en cursussen niet zo in een topic brengen als je verder niets nuttigs aan het onderwerp zelf toevoegt. Je kan wel de opleiding bij de BoktMarkt onder de aandacht brengen bij het onderdeel Clinics/cursussen/workshops.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Wie gebruikt er acupressuur bij zijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:16

Oké dankjewel, maar wat is get verschil qua werking. Heb je bij acupunctuur sneller resultaat of?

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 05:33

Dat hangt er denk ik meer vanaf hoe goed de acupressurist ( is dat wel een woord eigenlijk?) is. Degene die acupunctuur hebben gestudeerd hebben een gedegener opleiding achter de rug en de nodige voorkennis. Die weten de punten waarschijnlijk meestal beter te vinden en zullen daardoor beter resultaat hebben. Voor mijn gevoel hangt het meer af van de persoon zelf die het toepast en de kennis die die ervan heeft ( opgebouwd) dan van de techniek. In principe, als je twee personen hebt die even goed zijn op hun vakgebied, zou het resultaat hetzelfde moeten zijn.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 07:41

Koper schreef:
Ik wou het topic nog even oprakelen :o

Het blijft me verbazen hoe dingen in elkaar pakken. Zo heb ik me lang afgevraagd hoe mijn ruin, die een vuurtype is, toch aan zo'n houtverstoring kwam. Hij heeft leverklachten die voor veel narigheid in zijn hele systeem zorgen. Totdat ik mij bedacht dat hij is geboren in het jaar van het Konijn en dus hout als vast element heeft :)* Met PC6 en GB21 alleen al kom ik een heel eind met hem waar het gaat om de stijfheid (melkzuur?) in zijn schouderspieren.

Zijn er meer mensen die het element van het dier zelf meenemen?

N4N4 ben je inmiddels begonnen? Hoe vind je het?

Niet het element maar het hele geboorteplaatje. Stam, tak, divisie, missend orgaan (organen), shang ke qi etc. Maar ook eerst een westerse diagnose, hoe dat dan zit in de genen, welke laag van verdediging, hoe je het probleem vertaald naar qi, dan een behandelplan met wat ik wil voeden, controleren, balanceren, eruit wil halen, wil openen, etc. Nogmaals er komt zoveel bij kijken, een konijn is leuk, maar dan weet je maar een heel klein deel.

Vraag, last van schouder spier, accuut of chronisch? Ter hoogte van welk punt, welke meridiaan (dunne darm, drie warmer, galblaas)? Wel eens gehoord van push en pull?
Pijn in een spier is vaak niet perse de lever die het niet doet maar meer stagnatie door bijvoorbeeld trauma of overbelasting. Door dan lever te gaan behandelen haal je de pijn er niet uit en als het voortkomt elders uit het lijf neem je het probleem niet weg.

Daarbij, lever kan hout zij maar ook aarde of metaal. Tevens kan lever een aspect zijn van bijvoorbeeld een extra meridiaan, kortom de redenatie is wel heel kort door de bocht.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Wie gebruikt er acupressuur bij zijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 09:38

Ik heb afgelopen jaar kennis mogen maken met acupunctuur bij mijn paard (door Ellen Kral) en damn, wat geeft dat een snel en tastbaar resultaat! Ik overweeg nu om zelf een cursus acupressuur te doen, om het een beetje bij te kunnen houden thuis.

Zijn er hier mensen die een 1, 2, of 3 daagse cursus gevolgd hebben? Had je daar voldoende aan om met een goed gevoel uit de voeten te kunnen? Bij Alona doen ze ook een jaaropleiding zag ik, dat is wellicht ook interessant en nog te behappen (een meerjarige studie zie ik niet zo zitten), maar misschien een beetje overdreven voor thuis. Aan de andere kant, als je iets doet, doe het dan goed :D Iemand ervaring met die opleiding?

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Wie gebruikt er acupressuur bij zijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 10:19

Precies dat laatste, als je iets doet, doe het dan goed. Voor de mensen die een inleiding willen in de materie, het boekje acupunctuur in 1 dag is dan echt een aanrader. Staat al veel info in en dat is dan nog maar heel beknopt.

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 16:37

Ik heb op verschillende plekken twee-daagse opleidingen ( eigenlijk was dat per opleiding 2 x 2 dagen, dus vier dagen) gedaan en bij Alona de jaaropleiding. De jaaropleiding is echt veel beter en handiger om te gaan doen, zelfs als het alleen voor je eigen paard is naar mijn idee. Je krijgt daardoor veel meer inzicht in het hoe en waarom. Bij die kortdurende cursussen kom je eigenlijk net nergens aan toe en heb je als je mazzel hebt een klein beetje begrip in grote lijnen van hoe en wat, maar meer ook niet. Die in Duitsland was dan nog weer beter en uitgebreider dan die ik in Nederland gedaan heb. Nu waren die twee keer twee-daagse onderdeel van een veel bredere opleiding, erg leuk en ik vond het heel nuttig om te doen, dan kijk je er nog weer anders tegenaan. Maar als je eigenlijk al amper iets van anatomie weet wordt zo'n twee of drie dagen cursus naar mijn idee wat zonde van je geld en tijd.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:40

Ik kom even binnenvallen :o

Hebben jullie tips voor interessante Nederlandse boeken die niet te duur zijn?

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Wie gebruikt er acupressuur bij zijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 12:26

Acupunctuur in één dag. Staat alles kort uitgelegd en dan zijn er 2 engelse boeken die dieper in gaan op de chineze denkwijze, uitleg hoe de chineze tekens opgebouwd zijn en waarom daarvoor gekozen is. Uitleg over alle soorten energie en hoe deze verlopen. Uitleg over aardse takken en hemelse stammen. Divisies behandelplannen, etc.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 12:54

...hoe 'naalden prikken' (acu is latijn voor naald en punctuur gaat over prikken) in het westen terecht is gekomen, ik vind het maar ingewikkeld.
(Traditionele chinese geneeskunde omvat ook kruiden, werken aan de wevelkolom, polsdiagnose en voedingsadviezen - dat zit allemaal niet in dat Latijnse naampje...)

Ik vind de verhalen prachtig. Voor hen die somehow al goed op de energie van - al dan niet hun eigen - paard kunnen intunen is het nuttige informatie, iets weten over meridianen, tsingpunten, alarmpunten, 'de klok', etc.

In de humana geneeskunde had je op gegeven moment artsen, meestal huisarts, die een cursus van 4 weekenden volgden.
Dat gaf wat nuttige handvatten voor kwalen waar een gewetensvolle huisarts verder weinig mee kon.

En daarna de reactie - nog al wat luitjes vonden het nodig om te gaan bewijzen dat 'dit zo niet kon'. (Kwakzalverij en zo.)
Ik vind het geen kwakzalverij (de gedachte vind ik nogal racistisch klinken: "die barbaren in het Verre Oosten weten natuurlijk niets van onze hoogstaande wetenschap".)
....maar een Chinese arts heeft een opleiding die van a tot z met de westerse arts te vergelijken is qua lengte, zwaarte, kennis van het fysieke lichaam en kennis van pathologie.
Dat is ook de richting waar ik denk dat Lailapri het over heeft. Dat is geen kwestie van 4 weekenden...

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Wie gebruikt er acupressuur bij zijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 21:52

Klopt. Ik volg een opleiding en kan alleen maar zeggen dat oosters en westers naadloos aansluit maar er is echt veel kennis nodig zowel van de pathalogie westers gezien. De medicatie en therapie en daarna een vertaalslag naar oosters denken. En dan kun je een behandelplan maken voor een individu.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 19:45

Wat grappig dat het topic weer boven is komen drijven.

Vanochtend merkte ik een leuke verandering in mijn merrie. Die verandering is natuurlijk in de loop van de maanden ontstaan maar vandaag was heel duidelijk dat ze rustig en geconcentreerd, met geloken oogjes, ging staan en voelen wat er gebeurde. Ze geeft ook steeds duidelijker aan wat ze vindt en wanneer een punt "klaar" is. Of wie weet zie ik het wel beter ;) Ik ben erg trots op mijn ponietje. Toen ik haar net had verborg ze heel zorgvuldig dat ze een mening had en schuifelde ze met een vastgeklemde staart in een hoekje als je naar haar wees. Het is inmiddels een echte knuffelpony, en tegenwoordig dus zelfs een knuffelpony die zich op een positieve manier kan overgeven aan "gedoe" aan haar lijf (waar het eerst alle emotionele luiken dicht was, en wachten tot het over was :(:) )

Harmony25
Berichten: 3
Geregistreerd: 07-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 09:36