Mijn pony van 19 jaar oud laat sinds drie dagen zijn plas over zijn buik lopen en dit telkens in kleine beetjes . Hij schacht ook niet uit , ik weet niet of hij dit voorheen wel deed want hij is nog maar pas bij ons . Vandaag is de dierenarts gekomen en heeft een urinestaal genomen , ze wist niet wat hij kon hebben ze had dit nog nooit gezien . Hebben jullie een idee ? Eten en drinken doet hij goed hij is ook niet loom .
Koker is niet gezwollen . Zaakje schoonmaken heb ik nog nooit gedaan , ik heb altijd merries gehad . Dierenarts komt terug om het te verdoven en dan alles schoon te maken .
Heb dit 1x meegemaakt. Koker was ook helemaal opgezet. 2x per dag wassen hielp niet. Het stonk ook en kwam bloed uit. Er bleken later tumoren te zitten. Wil je niet bang maken, dit hoeft bij jou niet zo te zijn, maar ik zou snel beginnen met wassen!
Bjoet (Cardento x Ahorn) Maéva (Connect x Cardento) Noud Willem van Bourboom (Fonger x Leffert) 20 april 2020
Ik heb bij onze ruin vorige week gewassen terwijl hij niet uitschachte, kon gewoon me hele hand met tuinslag en shampoo in zijn koker stoppen. wel handschoenen aan doen dat stinkt!!!
Het eerste waar ik zo aan denk is een verslapping (of aanspanning) van een spier die ervoor zorgt dat de urine niet meer binnen kan blijven. Denk aan een baby die plast in het begin ook gewoon als er iets te plassen valt, die wacht niet tot de blaas vol is omdat het nog niet zo ontwikkeld is. Nu zeg ik niet dat het nooit zo ontwikkeld is bij je paard maar het kan wel zijn dat iets ervoor zorgt dat de urine gewoon niet meer binnen kan blijven. Vooral omdat je zegt dat het telkens kleine beetjes zijn.
What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?
Als de dierenarts toch komt, wacht dan liever met schoonmaken tot de DA je pony verdoofd heeft. Dan kun je beter zien wat de eventuele oorzaak is en het schoonmaken gaat een stuk gemakkelijker. Niet uitschachten kan onder andere komen door een ontsteking, wond of een tumor. Als het schoonmaken nog meer pijn geeft kun je er met een beetje pech lastig meer aan komen.
Wacht inderdaad tot de DA komt en je kunt schoonmaken tijdens de verdoving. Is veel gemakkelijker voor jou, en ook voor het paard. Dan maak je het ook schoon op de manier hoe de DA het in dat geval wilt hebben. Zelf gebruik ik 1 of 2 keer per jaar een zeep-vrije waslotion voor de zeer gevoelige huid om de boel schoon te maken. En dan vooral veeeeeeel warm water, en zorgen dat er absoluut geen resten (lotion) achter blijven. Op YouTube zijn filmpjes te vinden over hoe je dit doet.
Niet dat ik weet . Hij liep gisteren ook te galoperen als een gek samen met ons ander paard . Hij is wel erg gevoelig op zijn achterhand maar dat heeft hij al zeker 2 jaar ( reed op hem in de manege )