Wanneer is de 'grens' bereikt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Salora
Berichten: 200
Geregistreerd: 14-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 17:18

stalgerrits schreef:
en er werd ook niet op gereden

Nee er werd ook niet op gereden nee.

_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Re: Wanneer is de 'grens' bereikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 17:22

laat er alsjebieft een ostheopaat naar kijken! die van mij kwam ook niks aan, osteophaat heeft pilletjes voorgeschreven en heb haar nog nooit zo gelukkig gezien!!

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 17:25

Ik zou hier klaar mee zijn. Zoals iemand op pagina 1 al zei: een paard is een luxeproduct waar je ook plezier uit moet halen. Als het je vooral kop- en geldzorgen bezorgt lijkt me dat niet meer het geval.
Volgens mij heb je behoorlijk wat geprobeerd, maar zonder resultaat. Je zou misschien nog wat van de tips uit het topic kunnen proberen, misschien nog een zomer kunnen rekken... Maar hoe leuk is de zomer voor een paard dat gevoelig is voor bevangenheid en dus toch de wei niet meer echt op kan?

Wat je ook doet: sterkte met de beslissing. :(:)

Anoniem

Re: Wanneer is de 'grens' bereikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 17:42

Afbeelding



Even gauw twee foto's, moet nu werken, dus reageer straks even op de reacties.

Afbeelding

Salora
Berichten: 200
Geregistreerd: 14-02-17

Re: Wanneer is de 'grens' bereikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 18:02

Ze ziet er erger uit dan ik verwacht had om eerlijk te zijn..

Een paard dat zo dun is kan niet pijnvrij zijn denk ik?

Wat vind je veearts ervan?

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Wanneer is de 'grens' bereikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 18:26

Heel simpel Een goed paard kost minder in onderhoud en daar kun je wat mee. Deze ziet er erg slecht uit en is gewoon niet gezond. Je hebt er helemaal niks meer aan en hij kost alleen maar geld. Dus ja, ik zou hem opruimen.

stalgerrits
Berichten: 96
Geregistreerd: 29-07-13

Re: Wanneer is de 'grens' bereikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 18:43

beste TS
neem afscheid
je ben al ver over de grens heen
je hoeft je voor niemand te schamen
doe het op een manier waar jij je goed bij voelt [of dat inslapen is of het slachthuis ]
dat bepaal jij want het is jou paard
maar genoeg is genoeg

sterkte

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:01

pillow schreef:
Heel simpel Een goed paard kost minder in onderhoud en daar kun je wat mee. Deze ziet er erg slecht uit en is gewoon niet gezond. Je hebt er helemaal niks meer aan en hij kost alleen maar geld. Dus ja, ik zou hem opruimen.


Zooo....lekker verwoord. Niet vergeten dat er bij het houden van paarden ook vaak een groot deel houden van en zullen missen bij zit :(

Ik ben van mening dat je als eigenaar prima kunt inschatten hoe het met je paard is. Als je de tijd neemt om objectief naar je paard te kijken en je brengt wat tijd met hem door dan kun je als het goed is een dier dat je al zo lang in je bezit hebt peilen.

Ik kan helemaal nik smet opmerkingen dat je eventueel 'lijden' voor moet zijn door ze 'op tijd' te laten hemelen. Als er niets of weinig aan de hand is laat je in mijn ogen een dier niet inslapen om eventueel toekomstig lijden voor te zijn. Dat werkt in een mensenleven toch ook niet zo? Je kunt toch niet nu al voorspellen hoe de vlag erbij hangt over een half jaar, jaar of paar jaar?

TS, enkel jij kunt deze keuze maken voor je paard en wat je doet, daar moet je zelf achter kunnen staan. Ik heb enige tijd geleden zelf zo'n keuze moeten maken voor mijn 11 jarige pony, een ander kan wel wat roepen maar ik moet uiteindelijk besluiten en mijn verantwoordelijkheid nemen. Uiteindelijk moet ook ik leven met de gevolgen van mijn keuze. Als jij overtuigd bent dat iets het beste is voor je dier dan is dat zo, een ander kan je daarin niet objectief adviseren.
Sterkte in ieder geval.
Laatst bijgewerkt door dieseltje op 05-03-17 19:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:01

Je hoeft je vooral niet te schamen voor je beslissing. Jij kent je pony het beste, je weet dat haar situatie er niet meer op zal verbeteren, je hoeft je aan niemand te verantwoorden als je beslist om afscheid te nemen.

Ik zat in een vergelijkbare situatie, ik had een arabiertje van 11 jaar dat al jaren op de sukkel was met zijn gezondheid. Eerst wisten we niet wat er aan de hand was, maar op een bepaald moment werd duidelijk dat hij een kwaadaardig melanoom had met uitzaaiingen in de organen. Hij had best nog een jaar (of misschien wel nog veel langer) zo kunnen leven, maar we moesten enorm veel moeite doen om hem ook maar een beetje een paardwaardig leven te kunnen bieden. Hoge dierenartskosten, speciaal voer, je weet waar je aan begint maar je weet echt niet waar je eindigt.
Hij leek mentaal nog vrij happy, maar ik zag dat hij fysiek gewoon op was. Ik wou hem het leed besparen, op het moment dat hij mentaal ook begint achteruit te gaan ben je eigenlijk al te laat, dus ik heb beslist om afscheid te nemen.

Had ik het nog wat langer kunnen rekken? Had ik nog meer kunnen (of moeten) doen? Het is nu 6 weken geleden, en hoe hard ik hem ook mis, ik heb nog geen spijt gehad van mijn keuze. Hij hoeft niet meer te lijden, het is goed zo.
Ik heb ook nooit het gevoel gehad dat ik me moest verantwoorden voor anderen, ik heb gedaan wat ik dacht dat voor hem het beste was.

Succes met je beslissing TS, probeer je gevoel te volgen en ik weet zeker dat je de juiste keuze zal maken.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:10

Tja...aan de hand van de foto zou het morgen bij mij zijn laatste dag zijn.

Deze is gewoon op.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:12

amoj schreef:
Bedankt weer voor de adviezen!

De soja had ik zelf ook al m'n twijfels over. Ik moet dit uiteindelijk opbouwen tot een kilo, maar weet niet of dat goed is...


Sojaschroot is koeienvoer zodat ze meer melk geven echter soja doet ook wat met de eiwitvertering die ronduit slecht is. Het kan zelfs een hele slechte invloed hebben op de lever en nieren.
Ik zou direct naar iets vervangends zoeken voor de soja.

In soja zit zelfs nog een klein percentage residu van het vergif Roundup.

En dat Roundup residu wordt in steeds hogere concentraties in de sojaprodukten toegelaten in Europa omdat het steeds hoger in de soja komt te zitten door de veelvuldige besproeiing van die giftroep over de sojavelden.
Laatst bijgewerkt door henny_w op 05-03-17 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wanneer is de 'grens' bereikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:16

Hoe oud is deze pony?
Als ik hem zo zie denk ik ook dat hij gewoon op is.

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Re: Wanneer is de 'grens' bereikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:20

De situatie van jou en je pony bij elkaar genomen denk ik oprecht dat afscheid nemen het beste is voor beide partijen.

Je kunt er nog wel een paar maanden langer voer in blijven pompen maar ik vrees dat het niet gaat helpen. Die euro's kun je beter steken in iets om haar mee te gedenken in mijn ogen.
Sterkte met je beslissing. :(:)

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wanneer is de 'grens' bereikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:37

Voor mij is de grens een paardwaardig bestaan.
Voor mij is dit lekker 24/7 buiten kunnen staan zonder pijn, onbeperkt hooi kunnen eten. (Eentje die bv HB wordt van het kijken naar hooi en dus erg gelimiteerd gevoederd moet worden vind ik niet paardwaardig.)
Mijn 21 jarige merrie staat ook magerder, staat in de winter dan ook lekker onder een dekentje.
Krijgt dagelijks een emmer pulp, vitaminebrok, en een schep luzerne en linamix, dat kan eventueel meer maar ik ga er geen 5 kilo krachtvoer in proppen ivm cpl en gevoeligheid voor suikers.
Pony hierboven is mager, maar als beesteje nog lekker happy is en een sprintje trekt van tijd tot tijd, zou ik het blijven verder doen, wel zou ik het krachtvoer naar beneden halen en vervangen door pulp of SP en een vitaminebrok. Teveel nemen ze toch niet meer op en is zonde van het geld.
Staat hij onder een deken in de winter? Zo nee, dekentje opgooien.
Maar dit mits dat hij pijnvrij en happy is en onbeperkt hooi kan eten en rondscharrelen op voldoende ruimte.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:39

Nu ik de fotos gezien heb van jouw pony, de ogen staan voor zover ik zien kan niet al te happy uit en dat zegt voldoende en van hoe die eruitziet, lijkt het mij een stok en stok oud dier dat helemaal op is.

Hoe oud is je pony?

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:49

Ragdollcat schreef:
Nu ik de fotos gezien heb van jouw pony, de ogen staan voor zover ik zien kan niet al te happy uit en dat zegt voldoende en van hoe die eruitziet, lijkt het mij een stok en stok oud dier dat helemaal op is.

Hoe oud is je pony?


De foto's zijn niet fraai, maar waar zie jij de ogen zodanig duidelijk dat je daar een conclusie uit kunt trekken als buitenstaander?

Liannetje86
Berichten: 785
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:02

Aan de hand van de foto's en alles.... Tjah... Ik denk niet dat ik het zo ver had laten komen. (Beetje dubel misschien, maar ook niet zo mager. Dan had ik al lang wat anders geprobeerd en er zijn echt wel mensen die je goed kunnen helpen met voeding.)

Maar blijft lastig wanneer een pony op is. Ik denk dat je alleen als eigenaar/iemand die de pony kent, kan zeggen wanneer het genoeg is.

Heeft de pony pijn... Ander verhaal...

Is de pony alleen mager... Win dan eens fatsoenlijk advies in (en dan niet hier op bokt of bij de DA die alleen zijn eigen merkje aanprijst ;))

Ik heb zelf ook een oudje verzorgt, daarmee 4 jaar zitten aankloten omdat ie nog zo graag zelf wilde. Vitaminebrokjes, pulp, grasbrok, mais, seniorenslobber etc. (Als ik dat mijn pony een maand zou geven, zou ik hem kunnen rollen binnen een maand) Maar die was er fysiek nog zo... Wilde graag mee, baalde er van als ie niet mee mocht rijden, dus zette hem dan maar in de bak als ik op de andere ging rijden, liep ie er een 20 minuten achteraan te hobbelen en daarna was ie moe en ging ie ergens in de bak stilstaan... Maar die wilde nog echt... Toen dat ook over was... Toen voor de winter het besluit wel genomen. Werd ook niet meer dik en hij was echt op... Niet meer dat paard dat mee wilde, niet meer dat paard dat het leuk vond om... Maar die alleen nog maar zielig in de wei stond...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 10:29

De ogen van de pony staan zeker niet diep of ongelukkig! Ze heeft er verder ook nog lol in.

Soja heb ik zelf ook m'n twijfels over, maar ik heb niet genoeg kennis over voer helaas.

Dat ze me geld kost interesseert me verder niet, wel dat het geld kost en niks helpt, dat vind ik jammer.

Pony is 29. Heeft in de winter een deken op, is voor de foto even afgehaald. Ik scheer haar meestal ook in het voorjaar, maar ik twijfel of ik daar nu goed aan doe.

Voer advies, wie raad jij aan als ik vragen mag liannetje? Ik heb hier ook wel naar gezocht, maar kwam op sites uit en die mensen vroegen honderden euro's...

Veearts is laatste tijd nog niet bij geweest, maar die komt zo op m'n werk en dan laat ik hem de foto's ook even zien.

En welke vitaminebrok is goed?

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:21

amoj schreef:
En welke vitaminebrok is goed?


Ik heb altijd de vitaminekorrel gebruikt van Marstall Force, dat is een goeie.
In januari heb ik mijn pony in moeten laten slapen ivm de gevolgen van cushing, ik heb nog een halve emmer staan van deze korrels. Als je het wilt hebben dan kan ik het naar je toesturen om het uit te proberen.
Laat maar weten.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wanneer is de 'grens' bereikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:57

ik geef de vitaminebrok (we wintermix) van lexa. Is in snoepjes vorm en toen we de vergelijking maakten heeft deze van alle vitamientjes het meeste in vergelijking met de hoeveelheid. Kwam ongeveer op 20 cent per dag uit, dus prijs zeker goed doenbaar.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Wanneer is de 'grens' bereikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:05

Voor mij ligt de grens wel wat eerder dan wat jij hier laat zien. Als ze zo mager is, kun je dan uitsluiten dat ze pijn heeft? Extreem afvallen is immers ook een teken van pijn.
Sterkte.

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:14

Ach, lief oud beestje.

Lastig pakket hoor TS. Ik denk dat niemand je echt kan vertellen wat je moet doen.
Wel werd er eerder gezegd in het topic dat je pony niet weet dat hij misschien nog 3 jaar had kunnen leven, dus hem laten gaan is absoluut geen schande. Zo te zien kun je wat met de tips die zijn gegeven, wie weet doet het iets!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:18

Afbeelding

Deze foto is van een maand geleden, zo staan haar ogen nu ook nog. Ik zie hier geen pony die niet meer wil, of vergis ik me echt heel erg?
Begin gewoon te twijfelen nu...

Het is niet zo dat ze in één keer zo hard is afgevallen. Al een jaar ongeveer zie je de ribben, maar verder was ze nog goed. Eind vorig jaar viel ook haar kont wat in, en nu is ze dus zo.

Ik ga de SP verhogen en beginnen met vitamine korrels. En zonnebloemolie. Nog even kijken wat de veearts zegt. Ik wil haar gewoon zo lang het paardwaardig is bij me houden, maar ik twijfel steeds meer...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-03-17 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Re: Wanneer is de 'grens' bereikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:20

Niet teveel gaan twijfelen door onze opmerkingen hoor, jij kent je beestje het best en als jij ziet dat ze nog happy is, dan is dat ook vast zo :j

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:23

Misschien even in het Cushing topic kijken en vragen wat de meeste daar voeren en of dat aanzet.

Als ze nog goed eet en je hebt niet het idee dat ze pijn of ongemak heeft dan zou je met ander voer nog kijken of het aanzet.
Maar snap je twijfel heel goed, ik zie nog niet een hoopje ellende en of ze dat is kan alleen jij beoordelen. Helaas ken ik dit traject maar al te goed en het moet ook voor jezelf te doen blijven.