Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-17 21:21

Talida schreef:
Ik moest van de da 2x pd 10 gr en als dat niks deed 2x 20 gr. Dus 12 gr is nog bescheiden

Geef t nu wel 2 maanden maar ze is gewoon hengstig geworden, dus gok idd wel dat het goed zit!

[o]


Olympia96

Berichten: 3294
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 22:03

Even een foto van de pot gemaakt. Je zit ik vergelijking met deze aanwijzing iets boven de grens.

Gelukkig werkt 1x5 gr bij die van mij genoeg. Ik voer wel de hele zomer door. De hengstigheid wordt namelijk niet minder als ik naar vorig jaar kijk. Afbeelding

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-17 22:27

Daar zit ook nog msm in. Ik heb echt puur monnikspeper zelf gemalen. Geen idee of dat nog verschil maakt.

Ga vanaf morgen dan afbouwen naar 2 schepjes gezien die ook bijna leeg is. Dat zal denk ik beter zijn dan in 1 keer direct stoppen

[o]

Jenny_S

Berichten: 3132
Geregistreerd: 15-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 15:13

hier ook zo eentje en heb in de afgelopen 5 jaar alles geprobeerd. Ook hier werkt regumate als enige. Knikker overigens weer niet geprobeerd, maar dat gaat ook zelden goed.

B+12 L1+13 L2+1
Doutzen Beart X Anton

zepherine

Berichten: 6
Geregistreerd: 22-07-16

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 04:14

Ik volg even. Mijn paard is een explosieve en sensibele merrie van zichzelf was altijd wel hengstig maar sinds ze een mini hengstje in de wei erbij hebben geplaatst is ze dus net zoals de topic opener schrijft onhandelbaar, slaan met voorbenen tijdens rijden, headshaken,steigeren, er van door gaan, in de bak stuurloos. Ze is helemaal van de leg.monnickspeper ben ik nu mee bezig maar mevrouw wilt het niet eten, osteopaat kon niks vinden, cranio ook niks. DA gebeld en die heeft een kuur van regumate voor 1 week voorgesteld. 45 euro (wie weet de prijs van regumate pig? ) Heeft iemand ervaring hoe snel regumate werkt? Ik heb eigenlijk as maansdag een clinic en demo ( uiteraard eigenbelang maar goed ze liep echt prima) hengst heb ik uit het weiland laten plaatsen alleen ze kan hem nog wel ruiken en knuffelen omdat de stal naast die van haar staat -_- . Ik ga per 9 juli mijn paard verhuizen naar mijn nieuwe huis waar ze gelukkig aan huis komt te staan

Jenny_S

Berichten: 3132
Geregistreerd: 15-10-10

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 09:37

@zepherine: pig kost je 180 euro per liter. Ik gaf haar de laagste dosis van 5 ml, dan doe je er 200 dagen mee. je hebt ze ook in 360 ml die kost 80. Als je vandaag koopt en direct start heb je er mogelijk nog net maandag profijt van. eenmalig een kuur van 1 week helpt echt maar tijdelijk. Ik gaf haar het hele seizoen

B+12 L1+13 L2+1
Doutzen Beart X Anton

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-17 10:30

Zepherine, wat een domme zet (noem het maar even zo) dat ze er een hengst bij gezet hebben... los ervan dat hij klein is en dus je merrie niet kan dekken zit daar gewoon de hormonen in die voor een merrie al genoeg is om enorm hengstig te worden...

Fijn dat je snel weg kan daar.

Ben benieuwt of de rugemate je gaat helpen

[o]

StalNollie

Berichten: 9074
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 10:32

http://ruiterbewust.nl/

je moet haar even mailen (zit ook op Facebook) maar is ook voor hengstigheid deze therapie.

(overigens het topic niet doorgelezen)

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 12:09

Wij gaan de behandeling oxytocine proberen. 7 dagen na ovulatie moet ik 7 dagen oxytocine spuiten.
De hengstigheid zou dan 2 tot 3 maanden weg moeten blijven.

Als dit niet werkt gaan we pinda-olie proberen. Ik weet niet precies hoe dat zit. Maar je brengt dan steriele pinda-olie in de baarmoeder. Er moeten dus wel speciale spullen besteld worden om de olie steriel te krijgen en het ook steriel in de baarmoeder te krijgen. Dit schijnt wel heel goed te werken (90%). Weet alleen niet voor hoe lang.

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-17 10:05

Pinda olie in de baarmoeder?! :oo dat is wel heel bizar

[o]

zepherine

Berichten: 6
Geregistreerd: 22-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 07:20

Jenny_S schreef:
@zepherine: pig kost je 180 euro per liter. Ik gaf haar de laagste dosis van 5 ml, dan doe je er 200 dagen mee. je hebt ze ook in 360 ml die kost 80. Als je vandaag koopt en direct start heb je er mogelijk nog net maandag profijt van. eenmalig een kuur van 1 week helpt echt maar tijdelijk. Ik gaf haar het hele seizoen


Waar kun je pig krijgen?

zepherine

Berichten: 6
Geregistreerd: 22-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 07:22

PanamaD schreef:
Zepherine, wat een domme zet (noem het maar even zo) dat ze er een hengst bij gezet hebben... los ervan dat hij klein is en dus je merrie niet kan dekken zit daar gewoon de hormonen in die voor een merrie al genoeg is om enorm hengstig te worden...

Fijn dat je snel weg kan daar.

Ben benieuwt of de rugemate je gaat helpen


Hou op schei uit ja je omschrijft het nog netjes. Helaas vandaag alles moeten afmelden de regumate is zaterdag pas binnen gekomen en gelijk gegeven. Hoop zo dat er verandering in komt. Ben nu zelfs bezig om tijdelijk naar een andere pension stal te gaan om voor haar rust te creëren. Adviseert mijn dierenarts ook. Dus het houdt mij van de straat ;)

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 08:30

Pig heb ik getracht te krijgen maar ik kan t iig niet meer krijgen via DA heeft te maken met bepaalde registratie. De regumate voor paarden is 2x zo duur!!

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 08:42

PanamaD schreef:
Pinda olie in de baarmoeder?! :oo dat is wel heel bizar


Ja ik stond ook even met open mond
Mijn dierenarts is druk bezig geweest om van alles uit te zoeken.
Super lief.

Vanaf morgen moet ik gaan spuiten.
Vind het wel een beetje spannend.

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

Jenny_S

Berichten: 3132
Geregistreerd: 15-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:58

zepherine schreef:
Jenny_S schreef:
@zepherine: pig kost je 180 euro per liter. Ik gaf haar de laagste dosis van 5 ml, dan doe je er 200 dagen mee. je hebt ze ook in 360 ml die kost 80. Als je vandaag koopt en direct start heb je er mogelijk nog net maandag profijt van. eenmalig een kuur van 1 week helpt echt maar tijdelijk. Ik gaf haar het hele seizoen


Waar kun je pig krijgen?


bij de dierenarts, eentje die ook vee doet is handiger. De paardenartsen doen misschien moeilijker

B+12 L1+13 L2+1
Doutzen Beart X Anton

Jenny_S

Berichten: 3132
Geregistreerd: 15-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:23

zepherine schreef:
Jenny_S schreef:
@zepherine: pig kost je 180 euro per liter. Ik gaf haar de laagste dosis van 5 ml, dan doe je er 200 dagen mee. je hebt ze ook in 360 ml die kost 80. Als je vandaag koopt en direct start heb je er mogelijk nog net maandag profijt van. eenmalig een kuur van 1 week helpt echt maar tijdelijk. Ik gaf haar het hele seizoen


Waar kun je pig krijgen?




Ik kom net bij onze DA vandaan en moet helaas melden dat ook ik de pig versie niet meer kan krijgen ivm regelgeving. Heb dus de equine versie moeten nemen die veel duurder uitpakt omdat je daar meer van moet geven

B+12 L1+13 L2+1
Doutzen Beart X Anton

zepherine

Berichten: 6
Geregistreerd: 22-07-16

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 12:28

Balen! Bedankt voor je melding. Wanneer merken jullie verschil door het geven van regulatie?na hoeveel dagen?

Jenny_S

Berichten: 3132
Geregistreerd: 15-10-10

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:17

Ik merk het binnen een dag of 2-3.
Ik ga zelf morgen beginnen (halve dosis) en ze zou het eind dit weekend weer moeten worden

B+12 L1+13 L2+1
Doutzen Beart X Anton

zepherine

Berichten: 6
Geregistreerd: 22-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:39

Update : )


Het duurde bij mijn paard echt een tijdje dat ik wat merkte heb het hele flesje leeg gemaakt maar ze is nu zo veranderd! Super fijn! Zal het zo weer gebruiken of aanraden!

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:55

Hier dan ook maar een update:
Nog steeds niet hengstig geworden :)

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-17 13:06

Zepherine, als ik het goed heb onthouden gebruikte jij pig rugemate of heb ik dat mis?

Nessa, fijn dat ze niet hengstig is!!!

Hier ook geen (zichtbare) hengstigheid qua gedrag. Ze was het enkele weken geleden en dat zag ik aan der vieze benen en merkte met rijden in het begin wat tege het been maar ik ben zo blij dat ik niet de gruwelijke merrie van vorig jaar had!... ben wel al even gestopt met de monnikspeper al geloof ik wel dat het even door werkt na zo'n lange tijd dat voeren

[o]

zepherine

Berichten: 6
Geregistreerd: 22-07-16

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 22:53

nee ik had de regumate paard gekregen via de dierenarts. ze is ook een stuk minder sensibel in haar gedrag onder het zadel

Sancerre

Berichten: 624
Geregistreerd: 06-04-05
Woonplaats: Tussen de Veluwe en de Ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 23:42

Ik geef al jarenlang Regumate, omdat ze anders al staat te plassen bij het poetsen en dat het hele jaar door.
Ik ben een week geleden begonnen met Monnikspeper. Ze heeft al 3 lessen en een buitenrit ontspannen gelopen, schrikt minder en heeft meer souplesse. De staart gebruikt ze minder en ze plast veel minder van zich af.
Wie kon met Monnikspeper de Regumate minderen?
Ik hoop het zo...

Mando, 35 jaar (Ooit M2 dres en M springen, nu Patrouilleritten, boogschieten en bos) en Sancerre, 25 jaar (Z1+6), zijn mijn beessies. Ufo, ik mis je nog steeds. (19-09-1999 overleden)

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-17 07:26

Rugemate niet gebruikt maar wel monnikspeper. Al wist ik niet dat het zo snel werkte was daarom ook al in eind feb begonnen met geven zodat ze in de lente er geen last van kreeg. Ik was wel heel blij verrast want had geen vervelend hensgtig paard!

Deze zomer twijfel of ik het weer ga geven. Ze heeft al een hele tijd geen last er meer van en merk het soms bijna niet eens als ze henstig is, wat tegen het been lopen maar daar kan ik haar snel uit rijden.

Helemal als het binnen een week werkt kan ik het ook gaan geven als ik een vermoeden heb dat het weer mis zit

[o]

1metjePaard

Berichten: 389
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Alphen (nb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 09:01

Hallo ik geef sinds een week mijn merrie monnikspeper en ik heb het idee dat haar humeur/gedrag alleen maar erger is geworden. Hebben jullie dat al eens gehoord/meegemaakt.

Is nu niet merkbaar hengstig meer maar is ontzettend boos op alles en iedereen. Staat te stijgeren in de paddock, kan niet meer normaal mee lopen anders dan in een soort van piaffe.

Met rijden kan ze super de stop, achterwaarts bokken op het been en komt ook omhoog.

Het is een merrie met een medisch verleden, maar omdat het na de komst (21 dagen terug) van een nieuwe ruin is begonnen en ze onwijs hengstig eas daarna gestart met monnikspeper.

As maandag ga ik de da bellen waar ze is behandeld om te overleggen.

Kom je uit de regio Breda zoek je een instructrice? Kijk dan eens op http://www.eenmetjepaard.nl
Nancy Romance (Pony), Nevada (LA x Chronos) (1995-2014) M2+3, Graceful-O (Boss VDL x Lux) (2011-2018) B+2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Keizerinnnn, Majestic-12 en 27 bezoekers