Wanneer je paard aftakelt....wat is de grens?

Moderators: Coby, Nicole288, Pistasche, Dyonne, Apple, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

lovelygirly

Wanneer je paard aftakelt....wat is de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-17 19:55

Wanneer zeg je : het is nu klaar, het is over , de grens is bereikt ?

Mijn merrie leerde ik bijna 14 jaar geleden kennen.
Bijna 10 jaar lang mijn verzorgpaard geweest en sinds een jaar of 4 mijn eigen paard.

De laatste jaren zijn wij in gevecht met alles wat er in haar lichaam gebeurd.
Het begon met haar eerste heftige koliek. Zand koliek en gaskoliek tergelijk. Sinds die dag is de deur voor verdriet pijn en onmacht open gegaan.
Het begon met minimaal 1 keer in de maand koliek, tot uiteindelijk wel 2 tot soms 3 keer in de maand koliek. Van hele lichte aanvallen tot hele zware aanvallen. Alles hebben wij meegemaakt en tegen alles hebben wij geknokt.

Ze heeft 3 keer bij de lingehoeve in lienden gestaan. En bij de laatste keer vorig jaar januari was ze opgegeven, ze konden niks meer betekenen en ze werd maar niet beter. Echter tegen ieders verwachtingen in knapte ze helemaal op.
Halvewege vorig jaar heeft ze de zwaarste aanval gehad. Ze lag op een gegeven moment in de wei, ging plat liggen, draaide met haar ogen en toen werd alles wel heel stil. Ze is uiteindelijk met spoed naar onze vaste dierenarts gegaan en aan het infuus gezet. Ook daar hadden ze geen hoop meer en toch knokte ze zich keihard Naar boven.

Sinds die tijd eigenlijk gelukkig geen echte koliek
Meer gehad.
Maar toch merk ik aan haar dat het niet goed gaat.
Ze is kwaad op alles en iedereen. Je mag haar niet meer aanraken of zelfs nog maar aankijken .( alleen eten maakt haar vrolijk)
De buik is helemaal uit den boze
En terwijl ze genoeg te eten krijgt ( kilo gezonde brokken per dag, onbeperkt hooi, wortels en lijnzaadolie , vitaminepoeder etc )
Valt ze helemaal in. Ze heeft wel een buikje maar de rest valt helemaal in. En begint tot het enge toe te worden.

Bij haar is toen al de twijfel gevallen of ze geen kanker had.(hele verdikte darmwand)
En de enigste manier om daar goed achter te komen is opereren, maar daar is haar lichaam eigenlijk te zwak voor.
Een staande operatie is dan de tussenoplossing wat ik heb gekregen. Op deze manier kunnen ze toch nog bij een heel stuk darm komen om daar een biopt van af te nemen. Om op die manier meer duidelijk te krijgen betreft kanker of misschien een chronische darmontsteking.

Maar waar trek je de grens ? Ze is al zo vaak binnenste buiten gekeerd.

Ik roep altijd : ik slaap mijn paarden niet in voordat ik precies weet wat ze hebben.
Ik vecht met ze door tot het eind en tot er geen weg meer terug is
En die motto heb ik nog steeds.

Alleen wanneer trek je echt de grens ? Waar stop je ?

Ik ben benieuwd wat anderen ervaren.?
Heb vaak genoeg gehoord dat ik wel heel ver ga voor mijn paarden en dat ik niet goed wijs ben om zoveel voor ze te doen en zoveel kosten op me te nemen.
Maar je doet toch alles voor je paard ?

Het is zo dubbel bij ons .
Want ze is zo vaak ziek dat je een grens trekt maar ze komt er altijd te goed en " gezond" er weer uit om er een einde aan te maken.
En als ze dan zo vrolijk in de wei staat te eten en naar je hinnikt als je er aankomt dan is het zo lastig een grens te trekken ...

Sorry voor het wel erg lange verhaal maar moest het toch even van me afschrijven.

Mist

Re: Wanneer je paard aftakelt....wat is de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 20:13

ik denk bij jouw verhaal gelijk aan maagzweren (been there, elke 2 weken koliek) nadat ik een lange kuur alber (omeprazol) deed was het over (dit is een heel korte versie van het verhaal)

In the real world as in dreams, nothing is quite what it seems. (the book of counted sorrows)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 20:20

Mist is mij voor, maar ik zou je paard ook ook medicatie tegen maagzweren gaan geven. Zelfs al is het dat niet, kan het op geen enkele wijze kwaad om de medicatie die hier genoemd wordt te geven.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 20:32

Ik zou een operatie niet overwegen. Als de dierenarts tussen deze twee dingen twijfelt zou ik inzetten op medicatie voor darmontsteking liefst ook nog eentje die tegelijk maagzweren aan pakt mocht dat bestaan. Werkt dat na een paar weken niet en is ze nog steeds niet fit dan toch nadenken over inslapen.

those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 20:39

Er is een verband aangetoond tussen koliek en maagzweren, en dat samen met niet aan buik mogen zitten is het zeker een optie om een kuur omeprazol te geven, maar dan wel lang genoeg en in de juiste dosering. Liefst bij abler (amerika) bestellen, want hier is dat 4x zo duur.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 20:49

Ik respecteer jou visie (vechten tot het einde), maar als antwoord op je vraag (waar leg JIJ de grens) is mijn antwoord dat die voor mij al lang en breed gelasseerd zou zijn. Ik kan niet goed duidelijk krijgen hoe oud je paard is, waardoor ik mijn antwoord wel iets zou nuanceren.
Ik hoor een paard met weinig kwaliteit van leven. Je hebt al heel veel geprobeerd. Opereren zou voor mij geen optie zijn. Iets met een pilletje oid zou je nog kunnen proberen maar daar zou voor mij alles echt eindigen. De vraag is of jij er vrede mee hebt het te beeindigen, of om juist hem in leven te houden ondanks de ellendige toestand.

Ik heb zelf een paard van bijna 28, daar komt in principe geen arts meer bij, behalve voor kleine dingetjes. Nu heeft hij al heel veel gehad dn is al 2x afgeschreven voor de dierenarts dus niet helemaal vergelijkbaar, maar goed.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 20:56

Ik twijfel of het wel maagzweren zijn. Dat hadden ze op de kliniek toch zeker moeten opnoemen en anders wel de DA die er later bij de spoed is bij geweest.
En krijgen paarden daar echt zulke hevige kolieken van?

Lastige situatie maar ik ben inmiddels wat nuchterder geworden wat dit soort dingen betreft.
Ik heb ook een oudje(26) en ik denk dat ik na de 2e keer had gezegd dat we bij de volgende keer er mee zullen stoppen. Zeker als het zulke heftige aanvallen zijn dat heeft mijn maatje dan niet verdiend.

Hij heeft een prachtig leven gehad en ik kijk dan daar liever op terug dan op de laatste maanden die zo onzeker waren en niet leuk voor het paard.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 21:03

Ik ben blij dat ik niet in jouw schoenen sta, dat voorop gesteld.

Als ik je verhaal zo lees, lijkt je paard pijn te hebben, niet gelukkig te zijn en jij kwijnt van de zorgen.

Ik heb geen ervaringen met maagzweren. Als ik de reacties hier zo lees, zou ik voor mezelf nog 1 keer proberen of het paard gelukkig wordt met die maagzweer medicijnen. Dat moet dan binnen x tijd merkbaar zijn. Als dat niet betert, zou ik haar laten gaan.

Als er tegen je gezegd wordt dat het tussen je oren zit, wees dan maar blij!
Is het tenminste aangetoond dat er iets tussen die oren zit...

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 01:28

Ik verplaats hierbij dit topic naar MD omdat het daar het beste past.

Flying high in de sky!!

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-17 05:37

Ik reageer vanavond even uitgebreider
Iedereen bedankt voor de reactie !

Ze had toen in de kliniek idd maagzweren( vorig jaar januari) en daar heeft ze toen een kuur voor gehad . Omeprazol inderdaad.
Ze heeft ook een kuur prednisolon gehad voor de pijn.

Mijn merrie is trouwens 19 jaar !

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 06:34

Mijn grens is wanneer ze pijn lijden en er geen einde van de pijn in zicht is.

Ik vraag mij af of er bloedonderzoeken gedaan zijn, neem aan van wel, wat waren daar de uitkomsten van?

Wanneer is er voor het laatst een tandarts bij geweest?

Met deze symptomen zou ik kijken of er aanpassingen aan de huisvesting/voer verlichting/verbetering kan brengen, denk dat ik daarin nog wat zou willen proberen.
Opereren zou ik niet meer doen.

[o]

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 07:23

Is ze in de kliniek ook gecontroleerd op ppid (cushing) ? Gezien de klachten en de leeftijd zou dat een oorzaak kunnen zijn. Je zou in overleg met de veearts op basis van de bloeduitslag een aantal weken Prascend kunnen opbouwen. Dat geeft snel verbetering.

Wanneer is het genoeg? Moeilijk. Het moet ook voor jou te hanteren blijven, want zo'n ziek paard sloopt ook jou.
Bij mij is de regel dat zolang ze goed eten, drinken, mesten en elke ochtend opstaan en naar buiten gaan, zet ik door.
Maar mijn veearts heeft mij ooit uitgelegd, dat als ik wil dat mijn paard niet onnodig lijdt, ik hem zal moeten laten gaan op het moment dat hij nog redelijk goed is. Want alsnik wacht tot hij echt slecht is, ben ik te laat. En dat heeft mij ooit aan het denken gezet en geholpen in het verleden de beslissing te nemen wanneer het genoeg is,

Ik wens je veel wijsheid

Janouk ZZ dressuur mennen ZZ vaardigheid mennen, L dressuur, Working Equitation
Meneer Anton, M dressuur mennen en M vaardigheid mennen
Aladdin, L dressuur mennen, M vaardigheid mennen, L2 dressuur

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 07:39

"Een paard weet niet wanneer je hem te vroeg laat gaan, maar wel wanneer je hem te laat laat gaan" was een uitspraak die jaren geleden veel indruk op mij gemaakt heeft.

[o]

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 08:11

cobiie schreef:
"Een paard weet niet wanneer je hem te vroeg laat gaan, maar wel wanneer je hem te laat laat gaan" was een uitspraak die jaren geleden veel indruk op mij gemaakt heeft.

janouk schreef:
Maar mijn veearts heeft mij ooit uitgelegd, dat als ik wil dat mijn paard niet onnodig lijdt, ik hem zal moeten laten gaan op het moment dat hij nog redelijk goed is. Want alsnik wacht tot hij echt slecht is, ben ik te laat.

Dat is ook mijn visie daarop.

Ik heb 2 weken geleden mijn 11-jarige arabiertje laten inslapen omdat hij kwaadaardige melanomen had met uitzaaiingen. Misschien hadden we het nog wel een hele tijd kunnen rekken met pijnstilling en medicatie, maar als een paard weinig kwaliteit van leven heeft en geen zicht op verbetering vind ik dat je niet egoïstisch mag zijn.

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 08:28

lovelygirly schreef:
Ik reageer vanavond even uitgebreider
Iedereen bedankt voor de reactie !

Ze had toen in de kliniek idd maagzweren( vorig jaar januari) en daar heeft ze toen een kuur voor gehad . Omeprazol inderdaad.
Ze heeft ook een kuur prednisolon gehad voor de pijn.

Mijn merrie is trouwens 19 jaar !

Hoe lang was die kuur? kan goed zijn dat dat niet lang genoeg geweest is en de zweren terug zijn.

Wat betreft de zand koliek, is ze nog behandelt tegen teveel zand in de darmen?

Verdikte darmwand..kunnen ook ingekapselde wormen zijn..is er gekeken naar de ontworming?

Ik zou niet meer gaan opereren oid, je kunt inderdaad nog medicijnen proberen tegen maagzweren {omeprazole} of medicijnen tegen een eventuele darmontsteking. Maar besef je goed, dat je er misschien nooit achter gaat komen wat ze precies mankeert. En als ze de hele tijd boos is vanwege de pijn dan heeft ze imo geen echte levenskwaliteit meer en zou ik haar laten gaan. {mocht er uit bovenstaande maatregelen ook geen verbetering meer komen}

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 08:38

Wat ontzettend rot ts..!

Ik zou PPID testen, wormen en de maagzweer nog proberen. Mocht er weer een koliekaanval komen dan zou ik het dier laten gaan..

Fleur ❤️

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-17 08:56

Even kort antwoord vanwege dat ik aan het werk ben:

Ze is getest op ppid vorig jaar
Toen zou ze ppid hebben echter sloegen de medicatie niet aan.

Vorig jaar hebben ze kilo's aan zand er uitgehaald. Darmen waren verzakt ( ze kreeg standaard lijnzaad en zandwegkuurtjes)

Ze hebben toen larven gevonden dat ze een lange tijd preventief voor behandeld.

Maagzweren hebben we een week lang preventief behandeld met omaprazol.
En thuis heb ik haar 9 dagen gespoten met prednisolon.

Pas geleden hebben we een uitgebreid bloedonderzoek gedaan.
Lever en nieren alles was goed , geen ontstekingswaardes
Gelijk gekeken naar de waardes van de cushing
Deze moeten tussen de 0 en 12 zijn als je paard geen cushing heeft en mijn merrie had 6. Dus geen cushing.

betreft de voeding: ze staat nu sinds 2 maand op puur gezonde weidebrok. Met daarin lijnzaadolie en vitaminepoeder. En heeft onbeperkt hooi tot haar beschrikking.
Laatst bijgewerkt door lovelygirly op 03-02-17 09:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 08:56

Op dit moment heb ik ook te maken met dezelfde beslissing. Mijn oude merrie (wordt dit jaar 24) heeft EORTH.
Maar dat is niet het enige, ze heeft ook een chronische peesblessure en artrose.
We hebben inmiddels besloten om niet te behandelen voor de EORTH, omdat een dergelijke operatie voor zo'n oudje toch best belastend is en geen definitieve oplossing. Want je weet dat uiteindelijk alle snijtanden aangetast zullen worden.
Ik heb haar al een hele tijd op duivelsklauw staan en ze lijkt op dit moment geen pijn te hebben.
Maar de afspraak staat met de dierenarts dat als ik denk dat ze wel pijn krijgt, we haar in laten slapen. Op het moment dat ze moeilijker gaat eten en/of afvalt, dan zien we dat ook als een teken van pijn.
Zo ver is het duidelijk nog niet, vanmorgen ging ze nog dansend aan het touwtje naar de wei omdat er naast de wei een nieuwe buurman te zien was: een zilverreiger :') Ouwe gek :D

Ik sta er dus duidelijk anders in dan jij, ik ga dus niet door tot het einde.
Eigenlijk meer zoals Janouk, cobiie en Eline.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 09:08

Maagzweren, lijkt me erg logisch , als je een kuur geeft ben je er snel achter. Nu staat je paard w.s. met pijn.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 09:15

Zolang het nu nog gaat, kun je doen wat in je macht ligt. Ik denk dat als ze weer zo'n extreme aanval krijgt zoals je omschrijft, ik niet meer zou gaan voor een levensreddende behandeling.
Paard heeft al genoeg pijn meegemaakt de laatste jaren; het is een keer goed. En blijkbaar slaat ondanks al je inspanningen niets écht aan waardoor ze zich beter gaat voelen.

Je eigen fokkerij/paardenbestand bijhouden? https://www.facebook.com/breedersbook

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 09:18

Een week omeprazole is veel te kort. Denk eerder aan 2 maanden. Dus dat lijkt me zeker de moeite waard nog. Werkt dat ook niet, dan zou ik ook afscheid nemen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 09:34

Los van wat ze werkelijk mankeert... soms moet je ook genoegen nemen met het feit dat je het nooit helemaal precies zult weten maar dat je alles hebt geprobeerd. Laat je motto niet je veroordeling zijn.
Je paard is duidelijk ongelukkig. En volgens mij jij ook, deze situatie trekt ook op jou een wissel.

Dat ze blij doet in de wei als jij eraan komt, heeft ook te maken met het natuurlijke gedrag van paarden. In de vrije natuur is een teken van zwakte natuurlijk het kenmerk van een zwak dier en het zwakke dier is de eerstvolgende prooi van de poema. Een vluchtdier zal dus alles proberen om niet zwak te lijken, dat is voor hun levensbehoud.

Ik kan hier zo niet van achter een schermpje voor jou bepalen hoever je nog door kunt/wilt gaan en of er nog veel of juist weinig hoop is. Ik kan je alleen maar vertellen, het voelt beter om ze te laten gaan wanneer het nog relatief goed met ze gaat, dan wanneer ze kermend op de grond ligt van pijn en jij dan nog de beslissing moet maken.
Veel sterkte. Ik hoop dat je nog een leuke tijd met haar mag gaan hebben.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:00

wat je evt nog zou kunnen doen: zet het dier een week zwaar op pijnstilling. Krijg je weer je "oude" vriendelijke lieve paard terug, weet je dat ze zo is doordat ze teveel pijn heeft.

Wellicht een knuppel in het hoenderhok, hoop niet dat je het verkeerd opvat: Heb jij eigenlijk al niet de beslissing genomen dat het genoeg is, maar ben je min of meer op zoek naar "goedkeuring" van anderen?

Als er tegen je gezegd wordt dat het tussen je oren zit, wees dan maar blij!
Is het tenminste aangetoond dat er iets tussen die oren zit...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 11:25

Ibbel schreef:
Een week omeprazole is veel te kort. Denk eerder aan 2 maanden. Dus dat lijkt me zeker de moeite waard nog. Werkt dat ook niet, dan zou ik ook afscheid nemen.

Dit :j , ik denk dat ze nog last heeft van de zweren.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie