Onverklaarbare maagzweren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 21:18

Remark schreef:
Olaa,

Er is een tijd verstreken, tevens is er afgelopen week weer een scopie gemaakt, dus ik dacht ik laat weer eens iets van mij horen.

We zijn halverwege augustus verhuisd naar een nieuwe stal. Een verademing vinden wijzelf! Beaux staat nu van 9u tot 6u op de wei. Ze heeft onbeperkt hooi tot haar beschikking. Tevens krijgt ze nu altijd eerst hooi voor haar krachtvoer. Op stal heerst er rust, wat erg fijn is. Beaux is super relaxt. Het enige moment van stress is sochtends wanneer de paarden allemaal naar buiten gaat. Opzich verwaarloosbaar dus.

Prachtig!
Citaat:
Omdat we nu al een tijd niet meer op Beaux rijden en we dachten dat het de goede kant op ging, is er weer een scopie gedaan. De uitkomst was helaas niet waar we op gehoopt hadden... Het onderste gedeelte van haar maag was gelukkig schoon, maar de bovenkant zat weer helemaal vol met zweren (oude en opkomende zweren). Echt een hele flinke domper dus!


Balen!
Citaat:
We heb en afgelopen keer lang behandeld met omeprazol, wat dus niet geholpen heeft... Toen we aan de DA vroegen wat we nu nog konden doen, had ze daar niet echt een antwoord op. Ze vertelde dat er wel eens behandeld wordt met (steroide?)ontstekingsremmers. Echter zou dit alleen helpen bij zweren in het onderste gedeelte van de maag...


Magen schijnen ingewikkeld te zijn.
Het enige wat omeprazol doet, is de maag ont-zuren. (Pijnbestrijding - geen zuur meer in de wondjes.)
Waar vervolgens de darmen niet altijd blij mee zijn. Gelukkig heeft een paard een kleine maag. (Een manmens van 70 kilo wordt geacht een maag van 6 liter te hebben - een paard van 500 kilo 11 liter. Dat is erg klein vergeleken bijvoorbeeld koeien die ook nog eens herkauwen.)

Vraag de voedingsdeskundige het hemd van het lijf over de opbouw van gastrine bij het paard: dat 'weefselhormoon' verzorgt zowel de aanmaak van maagzuur (in principe een nuttig goedje) als de beschermende slijmlaag.
Als mens helpt eieren eten....
En zaken zoals gebroken lijnzaad etc. die een beschermend laagje vormen.

Ik zag nog natriumbicarbonaat langskomen: je kunt het ook zelf slikken, is prima spul. Maar het ont-zuurt de maag en je moet als mens boertjes laten als je te veel neemt: voorzichtigheid geboden, want een paard kan niet boeren.
Het nut van ontstekingsremmers ontgaat mij een beetje. Sommigen zijn berucht omdat ze het maagslijmvlies dunner maken en de kans op zweren vergroten.
Verder is een zweer een wond - niet per se een ontstoken wond.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 21:34

Bij mensen zijn maagzweren nog wel eens veroorzaakt door/hand in hand met een bacterie. Bij paarden zover ik weet niet.
Paard kan eieren/vlees zeker eten en verteren, alleen niet alle paarden willen het meteen eten. Mix van rauwe eieren en bier werd vroeger wel gegeven, gekookte eieren geen idee.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 21:54

Huuu - ik zou een veganist zoals een paard geen vlees durven voeren. (Is ook niet nodig.)
Ei vind ik al ingewikkeld, al lopen hier kippen rond en soms eten de paarden gezellig een kakelvers eitje dat in de box gelegd is....

Bij mensen is het vermoeden dat het een wisselwerking is: te weinig zuur, dus bacterie, daardoor wondjes.

scrabbel

Berichten: 946
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 22:14

Iemand vroeg hier wat het gevoel kan zijn van de maagbeschermers die in diverse benamingen voorkomen. De maag hoort zuur te zijn waardoor bijna alle bacterien gedood worden. beschermers die het maagzuur minder zuur maken zorgen dus ook dat een deel van de bacterien niet gedood worden.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 22:21

Janneke2 schreef:
Huuu - ik zou een veganist zoals een paard geen vlees durven voeren. (Is ook niet nodig.)
Ei vind ik al ingewikkeld, al lopen hier kippen rond en soms eten de paarden gezellig een kakelvers eitje dat in de box gelegd is....

Op Ijsland eten ze vis, de expedities naar de noord en zuidpool (2 ieder) had 1 partij pony's mee, die kregen ook vlees te eten. En er zijn in de geschiedenis (zowel mythologie als echt) een aantal mensen/vlees etende paarden bekend.
http://www.lrgaf.org/deadly_equines.htm
Citaat:
Unlike the Occident, horsemen in many Oriental equestrian cultures have long known that horses can become eager meat-eaters. For example, in 1938 a team of German explorers filmed Tibetan horses eating a mixture of sheep’s blood mixed with tsampa. The practice of feeding meat, blood and offal to Tibetan horses continued until the 1970s.


In hoeverre een paard dus echt een 100% herbivoor is, is dus de vraag. Het is hier met genoeg gras/hooi/bladeren/etc. niet economisch/logisch om een paard vlees te geven wat wij wel kunnen eten aangezien wij geen gras kunnen verteren. In gebieden waar er een tekort is aan geschikte voedingsmiddelen is het kennelijk een geschikte aanvulling gebleken. De verste voorouder van het paard was trouwens een vleeseter, dat de aanleg nog bestaat kan zeker.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 23:54

tamary schreef:
Niello schreef:
Ik zou je paardje laten testen op PPID/Cushing. Dit kan tot oktober gratis. De visite en bloed afname moet je wel betalen. PPID kan Door het verhoogde cortisol ook onverklaarbare maagzweren geven.

Pijn veroorzaakt ook hogere cortisol en die maagzweren kunnen behoorlijk pijnlijk zijn. Verhoogde waarde zal onder deze omstandigheden dus weinig zeggen.

Toch was bij onze pony PPID de oorzaak van zijn onverklaarbare maagzweren.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:06

@Janneke2 Omeprazole is een maagzuurremmer, geen neutraliserend medicijn zoals natriumbicarbonaat. Daarom wordt ook altijd gewaarschuwd om omeprazole weer langzaam af te bouwen. De kans bestaat dat er anders heel veel maagzuur in een keer geproduceerd wordt.

Natriumbicarbonaat kan prima in kleine hoeveelheid (theelepel) iedere dag gevoerd worden. Het is bv. een van de bestandsdelen van gastro+. Het werkt alleen maar voor een 3-4 uur. Ik gebruik het om te voeren voor stressvolle situaties.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:16

Weidebloem schreef:
@Janneke2 Omeprazole is een maagzuurremmer, geen neutraliserend medicijn zoals natriumbicarbonaat. Daarom wordt ook altijd gewaarschuwd om omeprazole weer langzaam af te bouwen. De kans bestaat dat er anders heel veel maagzuur in een keer geproduceerd wordt.

Natriumbicarbonaat kan prima in kleine hoeveelheid (theelepel) iedere dag gevoerd worden. Het is bv. een van de bestandsdelen van gastro+. Het werkt alleen maar voor een 3-4 uur. Ik gebruik het om te voeren voor stressvolle situaties.


De werkingsmechanismen verschillen, dat klopt.

Maar geen van beiden doet verder iets aan herstel van slijmvlies of slijmlaag - dat is de overeenkomst.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:37

Ja dat klopt helaas...

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 16:34

Wat ontzettend lief dat jullie allemaal met ons meeleven en mee denken! We worden deze week terug gebeld door de dierenarts hoe nu verder. Zij zou contact opnemen met utrecht en een andere kliniek. We hebben zo onderhand de hoop opgegeven dat ze ooit nog maagzweer vrij zal zijn. Persoonlijk vind ik het vooral heel frustrerend dat we niet weten waar het vandaan komt... Daarnaast heeft het inmiddels al héél veel geld gekost en begint het potje ook op te raken... :(

Willekes schreef:
-O- Wat sneu. Neem eens contact op met een voedingsdeskundige, Anneke Hallebeek bv (kennen ze in Utrecht ook) of Irene Rol van AML health (laatste is geen sec voedingsdeskundige), kijk eens nr bv Maagcompositum / Gastri Comp van Phytonics / Clear Intestine. Daar zijn zowel dacht ik humaan als bij bv dieren goede resultaten mee geboekt. Of Aloe Vera (mr dan wel de meest natuurlijke variant).

https://www.nmlhealth.com/over-ons
https://www.nmlhealth.com/phytonics/phy ... comp-750-g
http://voedingsadviespaard.nl/

Sterkte, wel fijn voor je paard en jezelf dat ze in de winter meer buiten komt.


Bedankt voor de tips! We hebben al contact gehad met een voedingsdeskundige, welke zei dat ons voerschema goed aansluit op de behoefte van een paard met maagzweren. Ook hebben we de diverse voedingssuplementen zonder succes geprobeerd (pronutrin, ekygard en maagcompositum). Alleen aloe vera niet.

tamary schreef:
Abler heeft ook een middel dat een beschermend laagje op de maagzweren legt, wordt ook gebruikt voor darmzweren,
http://www.abler.com/gastric-ulcer-trea ... sucralfate
Kan voor de ernstige gevallen samen met omeprazol van wat ik begrijp. Kan zo te lezen ook gebruikt worden voor het rijden, dan hebben de maagzweren een beschermlaagje tegen het maagzuur tijdens het werk.


Dat product kennen wij nog niet, bedankt. Ik ga durect overleggen of we dat kunnen voorleggen aan de DA.

darkadia schreef:
Jeetje wat balen @remark! Hoe was het voerbeleid op de vorige stal? Augustus is nog relatief kort geleden, kan het niet zijn dat de zweren daar nog van zijn? Wel fijn dat je nu een plekje hebt waar ze onbeperkt mag hebben. Erg belangrijk bij paarden die gevoelig zijn voor zweren.
Hopelijk vinden jullie alsnog een oplossing voor haar. Sterkte!

Het verschil met de vorige stal is dat daar altijd krachtvoer voor het ruwvoer werd gevoerd. Daarnaast voerde ze daar voordroog, stond ze regelmatig 2 a 3u zonder ruwvoer in de paddock en werd (bleek later) ons paard overgeslagen bij de laatste ruwvoerronde ("want ze kreeg al genoeg ruwvoer overdag" _-:( )

Een deel waren oude zweren, maar er zat ook een grote verse... echter heeft ze wel een dag moeten vasten voor het onderzoek, wat ook veel stres oplevert.

NRJ schreef:
Helaas heb ik ook zo'n paardje :( Geen endoscopie laten doen trouwens, maar zodra ik stop met de maag te ondersteunen begint het headshaken weer.
Een hele tijd de omeprazole van Abler gegeven, maar dit is natuurlijk geen oplossing voor de lange termijn.
Momenteel overgestapt op Pronutrin van Equitop, dit werkt ook super maar is prijzig.
Laatst deze gevonden bij Pure Paardenvoeding: https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... treatment/
Toevallig gister besteld. Ik houd jullie op de hoogte.


Bedankt voor de tip! Jammergenoeg had pronutrin bij ons geen effect :(

ElCid schreef:
Misschien een idee om het eens in de "alternatieve" hoek te gaan zoeken?
https://www.holistischdierenarts.nl/ neemt je hele paard onder de loep en gaat op zoek naar oorzaken i.p.v. alleen de symptomen te bestrijden net als http://horsebodybalance.com/ die aan huis komt maar het erg druk heeft.
Zo zijn er nog meer homeopathisch/ holistisch werkende DA's.

We zijn daar eigenlijk sceptisch over, maar nu de overige opties op beginnen te raken, gaat het zeker door ons hoofd.

Niello schreef:
Ik zou je paardje laten testen op PPID/Cushing. Dit kan tot oktober gratis. De visite en bloed afname moet je wel betalen. PPID kan Door het verhoogde cortisol ook onverklaarbare maagzweren geven.

We hebben enige tijd geleden het meest uitebreide bloedonderzoek laten uitvoeren. Het enige dat daar uit is gekomen is dat ze allergisch is voor schimmel in het ruwvoer. Gelukkig geen cushing dus.

Janneke2]
Magen schijnen ingewikkeld te zijn.
Het enige wat omeprazol doet, is de maag ont-zuren. (Pijnbestrijding - geen zuur meer in de wondjes.)
Waar vervolgens de darmen niet altijd blij mee zijn. Gelukkig heeft een paard een kleine maag. (Een manmens van 70 kilo wordt geacht een maag van 6 liter te hebben - een paard van 500 kilo 11 liter. Dat is erg klein vergeleken bijvoorbeeld koeien die ook nog eens herkauwen.)

Vraag de voedingsdeskundige het hemd van het lijf over de opbouw van gastrine bij het paard: dat 'weefselhormoon' verzorgt zowel de aanmaak van maagzuur (in principe een nuttig goedje) als de beschermende slijmlaag.
Als mens helpt eieren eten....
En zaken zoals gebroken lijnzaad etc. die een beschermend laagje vormen.

Ik zag nog natriumbicarbonaat langskomen: je kunt het ook zelf slikken, is prima spul. Maar het ont-zuurt de maag en je moet als mens boertjes laten als je te veel neemt: voorzichtigheid geboden, want een paard kan niet boeren.
Het nut van ontstekingsremmers ontgaat mij een beetje. Sommigen zijn berucht omdat ze het maagslijmvlies dunner maken en de kans op zweren vergroten.
Verder is een zweer een wond - niet per se een ontstoken wond.[/quote]

Dat ontstekingsremmers het maagslijmvlies dunner maken wisten wij niet. Bedankt voor de info!

En inderdaad natriumbicarbonaat durven wij niet aan ivm de gasvorming. Madame heeft in het verleden meermaals gaskoliek gehad, dus dat zou een heel groot risico zijn!

[quote="tamary schreef:
Bij mensen zijn maagzweren nog wel eens veroorzaakt door/hand in hand met een bacterie. Bij paarden zover ik weet niet.
Paard kan eieren/vlees zeker eten en verteren, alleen niet alle paarden willen het meteen eten. Mix van rauwe eieren en bier werd vroeger wel gegeven, gekookte eieren geen idee.

Ik ben inderdaad er eerder op geattendeerd dat het bij mensen ook van een bacterie kan komen, maar dat onderzoek heeft uitgewezen dat dit bij paarden niet het geval is/kan zijn.

En bedoel je dat ze bier en rauwe eieren aan paarden geven voor de genezing van maagzweren?

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:45

Voor mensen met maagzweren is er een enorme rij aan voedingsmiddelen - maar een aantal raad ik je echt af. (Geroerbakte licht kool, sambal, aardappelsap - lijkt mij echt niets.)

Als gezegd: mijn Knollie eet af en toe een vers eitje, gezellig in de box gelegd.
MSM lijkt mij geen probleem.
Overleg met de voedingsdeskundige over honing, zoethout, pepermunt, gebroken lijnzaad en L- Glutamine.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 19:51

Bedankt! Wat is msm?

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:48

Om PPID/Cushing vast te kunnen stellen is een speciaal bloedonderzoek nodig om het ACTH te kunnen bepalen. Vraag even aan je DA of hij hier op getest is. En ja je paard hoeft niet oud te zijn, onze pony was slechts 9.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 10:12

Methyl Sulfonyl Methaan.

Ook wel bekend als organisch zwavel (sulfer). Voor opbouw van het slijmvlies en de beschermende slijmlaag zijn veel zogeheten "di-sulfide bruggen" nodig.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 11:52

Niello schreef:
Om PPID/Cushing vast te kunnen stellen is een speciaal bloedonderzoek nodig om het ACTH te kunnen bepalen. Vraag even aan je DA of hij hier op getest is. En ja je paard hoeft niet oud te zijn, onze pony was slechts 9.

We gaan het navragen. We hadden gevraagd overal waar je op kan testen, te testen. Er is zelfs bloed in Duitsland getest. Dus ik neem aan ook hierop. Maar wie weet...

Janneke2 schreef:
Methyl Sulfonyl Methaan.

Ook wel bekend als organisch zwavel (sulfer). Voor opbouw van het slijmvlies en de beschermende slijmlaag zijn veel zogeheten "di-sulfide bruggen" nodig.

Bedankt! Nog nooit van gehoord, maar hij gaat op het lijstje.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 20:23

Remark schreef:
Niello schreef:
Om PPID/Cushing vast te kunnen stellen is een speciaal bloedonderzoek nodig om het ACTH te kunnen bepalen. Vraag even aan je DA of hij hier op getest is. En ja je paard hoeft niet oud te zijn, onze pony was slechts 9.

We gaan het navragen. We hadden gevraagd overal waar je op kan testen, te testen. Er is zelfs bloed in Duitsland getest. Dus ik neem aan ook hierop. Maar wie weet...

Dat bloed moet meteen gekoeld worden, als dat niet gedaan is, dan kan er niet op getest zijn.

Saskia2182
Berichten: 30
Geregistreerd: 26-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 21:19

Bij mijn paardzijn vorige week in dr kliniek ook maag zweren en een darmontsteking geconstateerd!
Hij bleef maar schraal en dat werd steeds erger.
Hopelijk met prednisolon en gastrogard knapt hij snel op!
Vraagje voor jullie..
Ik had aan de kliniek gevraagd of het kwaad kon om erop te stappen.
Weteb jullie dit? Vind het zelf een rot idee omdat hij toch nog last heeft van zn buik en maag om er dan een zadel op te leggen..
Maar in de kliniek zeiden ze dat het gewoon kon!
Hoop dat jullie mij hier antwoord op kunnen geven!

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 21:55

Kan wel, maar zorg voor genoeg maagvulling als bietenpulp en/of sulcrafate meteen voor het rijden zodat klotsend maagzuur geen pijn geeft. In tegenstelling tot wat normaal is rij je dus wel paard op een gevulde maag, daarom ook bietenpulp wat een ruwvoer is maar ook extra neutraliseerd door het hoge calciumgehalte. Die bietenpulp helpt ook met paard weer op gewicht te krijgen en de slobber maakt dat het overal "dekt" in de maag, iets als lucerne doet dat niet omdat het stukjes zijn ipv 1 brei/dikke vla.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 22:37

Nou dat dus ^

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 08:28

Ik zou niet direct gaan rijden. Gaan wandelen en werken aan de hand zou ik doen. In het kader: geef je paard de tijd om te genezen maar blijf wel in beweging.

Tamary: als een paard 24/7 hooi kan eten, dan hoef je voor het werk (wat dat dan ook is) niet iets te voeren toch?!

Saskia2182
Berichten: 30
Geregistreerd: 26-09-16

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 08:59

Hij krijgt elke dag bietenpulp dus dat komt wel goed en ik wil niet echt gaan rijden. Meer beetje stappen, want hij is al een behoorlijke tijd kreupel, dus we lopen al een tijd ernaast. Dus dacht voor de afwisseling...

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 11:08

dus je wilt op een kreupel paard gaan zitten?

Saskia2182
Berichten: 30
Geregistreerd: 26-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:40

Kinke schreef:
dus je wilt op een kreupel paard gaan zitten?

Met toestemming van de da..
Maar dat was voordat hij maagzweren kreeg.

Saskia2182
Berichten: 30
Geregistreerd: 26-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:44

Saskia2182 schreef:
Kinke schreef:
dus je wilt op een kreupel paard gaan zitten?

Met toestemming van de da..
Maar dat was voordat hij maagzweren kreeg.

En hij is niet stokkreupel maar onregelmatig..

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 09:21

Maagzweren en stress gaan niet samen. Als een paard onregelmatig loopt geeft dat hoe dan ook spanning. Zou dus echt je paard tijd geven om te herstellen van z'n zweren en de blessure.
Je wilt afwisseling, ga werken aan de hand, leer hem z'n lijf correct te gaan gebruiken zonder ruiter op z'n rug. Ga vrijheidsdressuur dingen doen.

Ik ken je DA niet, hoeft ook niet, maar heb er genoeg voorbij zien komen die zeggen: ja hoor ga maar rustig rijden. Terwijl er achteraf veel meer aan de hand was dan er gedacht werd. En paardlief na periode X stuk was/bleek. Paarden geven vaak minder aan dan dat er aan de hand is. In het wild hebben ze dat nodig om te overleven. Maar voor ons niet altijd handig. Mijn ervaring: als je ongemak ziet bij je paard doe daar dan nog 6 schepjes bij en je zit ongeveer goed met hoe hij zich voelt.