Onverklaarbare maagzweren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Saskia2182
Berichten: 30
Geregistreerd: 26-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 10:40

Japeloup schreef:
Maagzweren en stress gaan niet samen. Als een paard onregelmatig loopt geeft dat hoe dan ook spanning. Zou dus echt je paard tijd geven om te herstellen van z'n zweren en de blessure.
Je wilt afwisseling, ga werken aan de hand, leer hem z'n lijf correct te gaan gebruiken zonder ruiter op z'n rug. Ga vrijheidsdressuur dingen doen.

Ik ken je DA niet, hoeft ook niet, maar heb er genoeg voorbij zien komen die zeggen: ja hoor ga maar rustig rijden. Terwijl er achteraf veel meer aan de hand was dan er gedacht werd. En paardlief na periode X stuk was/bleek. Paarden geven vaak minder aan dan dat er aan de hand is. In het wild hebben ze dat nodig om te overleven. Maar voor ons niet altijd handig. Mijn ervaring: als je ongemak ziet bij je paard doe daar dan nog 6 schepjes bij en je zit ongeveer goed met hoe hij zich voelt.


Dat snap ik allemaal, maar ik heb het niet over rijden..
Gewoon stappen, een rondje in de bak en buiten..
Ik kan hem aan de hand niet meenemen naar buiten, anders had ik dat wel gedaan.
Ik ga echt niet met hem draven oid..
Wil mn paard wel langer houden dus dat zou ik nooit doen..


elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 11:29

Wat een ellende voor je paard en voor jou. Ik kan er overheen gelezen hebben maar heb je het gebit van je paard al laten bekijken door een goede paardentandarts? Als het gebit niet gebalanceerd is, heeft dat zijn weerslag op alles in de rest van het paard, inclusief de spijsvertering.
Ben je constant gebleven in dezelfde muesli/brok of heb je dat al eens veranderd, naast alle andere dingen die je al geprobeerd hebt? Het zou kunnen zijn dat je paard niet goed overweg kan met bepaalde stoffen in de brok/muesli, die misschien niet eens vermeld staan op het label.
Daarnaast zou je kunnen overwegen om de relatief goedkope diatomeeenaarde en FIR humic clay toe te voegen aan het menu om het maagslijmvlies en de darmen te helpen te genezen. FIR helpt o.a. mycotoxinen in hooi/kuil af te vangen. Diatomeeen help het maagslijmvlies te verbeteren.
In Engeland zijn er mensen die gedroogde koolbladeren aan hun paard geven bij maagzweren. Die kan je daar zelfs voorverpakt kopen. Het wordt eerst gedroogd om de verteerbaarheid voor het paard te vergemakkelijken. Qua medicatie is er denk ik toch wel een probleem met langdurig gebruik van omeprazole : je zet de deur open voor andere pathogenen in de spijsvertering. Het maag/darmstelsel heeft een zeer delicaat evenwicht tussen positieve en negatieve bacteriën (beiden zijn nodig en hebben een functie), maar het evenwicht tussen die 2 is wel belangrijk. Een verzuurde omgeving maakt dat de balans verstoord wordt: met gevolg dat er bij voorbeeld positieve bacteriën om zeep geholpen worden. Als je meer zou willen leren hierover en engels geen obstakel is, zou je op fb eens kunnen kijken bij Affluent Malnutrition-EMS/obesity/laminitis. Zij is een microbiologe met zeer veel verstand van het spijsverteringsstelsel bij paarden en hoe je een paard zou kunnen helpen met zichzelf weer gezond te eten. Zij heeft ook nog een Secret-fb pagina, waarop zij al haar onderhanden wetenschappelijk onderzoek deelt. Zij is terughoudend met het geven van pre- en pro-biotica omdat ook dat weer een effect heeft op de bacteriënpopulatie in de maag en darmen, in de plus of in de min. M.a.w. bij de een kan het goed werken en bij de andere niet. Paarden blijven toch individuën, wat voor de één werkt, hoeft nog niet voor de ander te werken. Verder snap ik dat je budget aardig geslonken is, na alle DA rekeningen die je al hebt moeten incasseren. Sterkte bij je zoektocht naar herstel.

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 11:36

@saskia ook stappen valt wel onder rijden. Zodra je erop zit is de belasting op de benen nu eenmaal groter, zeker als is ook zijn lijf nog niet correct gebruikt. Idd ook wat japeloup zegt: maagzweren ook vaak door stress, pijn veroorzaakt ook stress. Dus ik zou het niet doen.

Hier staat paardlief ook met blessure (Al sinds januari) en Mochten aan hand van eerdere kreupelheid check gaan opbouwen omdat hij weer goed liep. Stond toen overdag buiten en nacht in uitloopstalletje. Er ontstond na meer belasting dus nieuwe zwelling, zijn toen ook per direct weer gestopt met erop stappen.

Hij staat nu inmiddels elders 24/7 buiten, dus is geen noodzaak om te wandelen maar vooral om het voor hem beetje afwisselend te houden. En als we erop zouden gaan mag het max 10min. Ondanks dat hij daar echt blijer van voelt en het als werk ziet, doen we het toch niet. Puur om de hogere belasting en dat het er dus ws voor heeft gezorgd dat de blessure nu nog niet hersteld is. En hij loopt totaal niet onregelmatig en er was ook geen verschil te zien toen hij op de metacam stond qua gedrag.
Maar vanuit latere echo (na zwelling) is gewoon duidelijk een blessure gebleken die nog niet voldoende hersteld was. Dus krijgt hij rust totdat echo weer echt helemaal goed is. Wel mag hij soms even los uitrazen in de bak, en doen we wat vrijheidsdressuur. Soms doen we het wandelrondje aan de dubbele lijnen vanuit menpositie (maar dan moet je paard dat wel kennen en braaf zijn buiten). Bij mooi weer mag ie wat in water spetteren, en grazen ook aan de hand.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 12:30

Sind wanneer is erop gaan zitten en stappen geen rijden?

knollentuin
Berichten: 10386
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 16:18

Hoe lang heb jij dit paard? Ik ken dit paard denk ik en van wat ik weet is dat het een hele sensibele merrie is met toendertijd ook veel problemen rondom de hengstigheid en ik ken haar ook als zenuwenpees als ze nog steeds zoveel onrust heeft dat 't invloed gaat hebben op haar gestel is ze al meerdere jaren niet ok. Sneu wel... ik denk dat je met dit paard eens naar den hoek moet gaan, ben je daar al eens geweest? En jij was toch ook op zoek naar een andere stal voor dit dier, waar ik je een berichtje voor gestuurd had?

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-17 17:32

elbony schreef:
Wat een ellende voor je paard en voor jou. Ik kan er overheen gelezen hebben maar heb je het gebit van je paard al laten bekijken door een goede paardentandarts? ze is al een tijd niet meer geweest toevallig. Het staat wel op de planning!l. Wie weet helpt het! Als het gebit niet gebalanceerd is, heeft dat zijn weerslag op alles in de rest van het paard, inclusief de spijsvertering.
Ben je constant gebleven in dezelfde muesli/brok of heb je dat al eens veranderd, naast alle andere dingen die je al geprobeerd hebt? ja we zijn al een aantal keer gewisseld. We hebben vroeger marstall gevoerd. Later suikerarme/vrije muesli die vanuit onze toemalige stal werd gevoerd. Later cavalor fiber force, daarna luzerne en nu gastro+ van havensHet zou kunnen zijn dat je paard niet goed overweg kan met bepaalde stoffen in de brok/muesli, die misschien niet eens vermeld staan op het label.
Daarnaast zou je kunnen overwegen om de relatief goedkope diatomeeenaarde en FIR humic clay toe te voegen aan het menu om het maagslijmvlies en de darmen te helpen te genezen. nog nooit van gehoord, maar klinkt goed! Ik ga het eens in de groep gooienFIR helpt o.a. mycotoxinen in hooi/kuil af te vangen. Diatomeeen help het maagslijmvlies te verbeteren.
In Engeland zijn er mensen die gedroogde koolbladeren aan hun paard geven bij maagzweren. Die kan je daar zelfs voorverpakt kopen. Het wordt eerst gedroogd om de verteerbaarheid voor het paard te vergemakkelijken. Qua medicatie is er denk ik toch wel een probleem met langdurig gebruik van omeprazole. daar zijn wij ook een beetje bang voor. Daarom hebben we (ook ivm de hoge kosten) ervoor gekozen niet preventief omeprazol te voerenje zet de deur open voor andere pathogenen in de spijsvertering. Het maag/darmstelsel heeft een zeer delicaat evenwicht tussen positieve en negatieve bacteriën (beiden zijn nodig en hebben een functie), maar het evenwicht tussen die 2 is wel belangrijk. Een verzuurde omgeving maakt dat de balans verstoord wordt: met gevolg dat er bij voorbeeld positieve bacteriën om zeep geholpen worden. Als je meer zou willen leren hierover en engels geen obstakel is, zou je op fb eens kunnen kijken bij Affluent Malnutrition-EMS/obesity/laminitis. Bedankt! Die ga ik zeker volgen.Zij is een microbiologe met zeer veel verstand van het spijsverteringsstelsel bij paarden en hoe je een paard zou kunnen helpen met zichzelf weer gezond te eten. Zij heeft ook nog een Secret-fb pagina, waarop zij al haar onderhanden wetenschappelijk onderzoek deelt. Zij is terughoudend met het geven van pre- en pro-biotica omdat ook dat weer een effect heeft op de bacteriënpopulatie in de maag en darmen, in de plus of in de min. M.a.w. bij de een kan het goed werken en bij de andere niet. Paarden blijven toch individuën, wat voor de één werkt, hoeft nog niet voor de ander te werken. Verder snap ik dat je budget aardig geslonken is, na alle DA rekeningen die je al hebt moeten incasseren. Sterkte bij je zoektocht naar herstel.
ontzettend bedankt voor het meedenken en je uitgebreide reactie!

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-17 17:43

knollentuin schreef:
Hoe lang heb jij dit paard? Ik ken dit paard denk ik en van wat ik weet is dat het een hele sensibele merrie is met toendertijd ook veel problemen rondom de hengstigheid en ik ken haar ook als zenuwenpees als ze nog steeds zoveel onrust heeft dat 't invloed gaat hebben op haar gestel is ze al meerdere jaren niet ok. Sneu wel... ik denk dat je met dit paard eens naar den hoek moet gaan, ben je daar al eens geweest? En jij was toch ook op zoek naar een andere stal voor dit dier, waar ik je een berichtje voor gestuurd had?


Dat zou heel goed kunnen! Ik ben er later bij gekomen, maar mijn vriendin heeft haar al vanaf dat ze 2,5 is (dus nu ongv 8 jaar gok ik).

In het verleden heeft ze inderdaad veel last gehad rond haar hengstigheid. Gek genoeg (gelukkig) tegenwoordig totaal niet meer. Buiten wat extra plassen en aan de hand een keertje stil staan merk je niks.

We zijn niet bij Den Hoek geweest omdat we wat sceptisch zijn tegenover hollistische geneeskunde. Echter houden we het zeker in ons achterhoofd.

Volgens mij heb je inderdaad een berichtje gestuurd voor stalling! We zijn al meerdere malen opzoek geweest. Momenteel staan we op een stal in nieuw vennep waar ze zomers tot 6u op de wei staat en 's winters in een paddock met hooi. Ze is erg relaxt hier. Alleen op een bepaald stukje van stal is ze gestresst. Jammergenoeg begint ze de afgelopen dagen lelijk te doen naar haar buren en vice versa... >;)

knollentuin
Berichten: 10386
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:25

Mwah, ik ben ook aardig nuchter hoor, maar bij een paard waar al zoveel aan gepuzzeld is stap ik wel naar ze toe, en ze doen goede dingen en hoe ze 't doen doen ze het, ik zie een hoop paarden van klanten dankzij hu. Behandelingen beter worden, waar de reguliere arts niet mee weg kwam.zoals ik al zei, ik ken dit paard als snel nerveus en ik denk dat daar de link ligt, je gebruikt al magnesium? Welke? Want 't effect is per paard wisselend
De

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 23:00

Remark,
Mocht je willen beginnen met Diatomeeenaarde en FIR. Advies: start met een zeer lage dosering. De verpakking zegt dat je met gerust hart hoger mag beginnen, maar jehebt een gevoelig paard dus begin met een mespuntje Diatom. en geef dan later iets meer. Fir mag ook wel lager dan voorgeschreven om te beginnen. Als het goed gaat, dan iets meer. En niet te vroeg stoppen tenzij je paard er om vraagt. FIR werkt lang door in positieve zin. Het start traag, maar je krijgt er wel wat mooiers voor terug.

Versace2011

Berichten: 94
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:21

tamary schreef:
Abler heeft ook een middel dat een beschermend laagje op de maagzweren legt, wordt ook gebruikt voor darmzweren,
http://www.abler.com/gastric-ulcer-trea ... sucralfate
Kan voor de ernstige gevallen samen met omeprazol van wat ik begrijp. Kan zo te lezen ook gebruikt worden voor het rijden, dan hebben de maagzweren een beschermlaagje tegen het maagzuur tijdens het werk.


Dat product kennen wij nog niet, bedankt. Ik ga durect overleggen of we dat kunnen voorleggen aan de DA.

Mocht je Absucralfate zoeken, ik heb nog zakjes liggen. Mijn paard het echt niet op. Al veel geprobeerd maar helaas. Stuur anders pbtje bij interesse.

Saskia2182
Berichten: 30
Geregistreerd: 26-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 21:18

elbony schreef:
Wat een ellende voor je paard en voor jou. Ik kan er overheen gelezen hebben maar heb je het gebit van je paard al laten bekijken door een goede paardentandarts? Als het gebit niet gebalanceerd is, heeft dat zijn weerslag op alles in de rest van het paard, inclusief de spijsvertering.
Ben je constant gebleven in dezelfde muesli/brok of heb je dat al eens veranderd, naast alle andere dingen die je al geprobeerd hebt? Het zou kunnen zijn dat je paard niet goed overweg kan met bepaalde stoffen in de brok/muesli, die misschien niet eens vermeld staan op het label.
Daarnaast zou je kunnen overwegen om de relatief goedkope diatomeeenaarde en FIR humic clay toe te voegen aan het menu om het maagslijmvlies en de darmen te helpen te genezen. FIR helpt o.a. mycotoxinen in hooi/kuil af te vangen. Diatomeeen help het maagslijmvlies te verbeteren.
In Engeland zijn er mensen die gedroogde koolbladeren aan hun paard geven bij maagzweren. Die kan je daar zelfs voorverpakt kopen. Het wordt eerst gedroogd om de verteerbaarheid voor het paard te vergemakkelijken. Qua medicatie is er denk ik toch wel een probleem met langdurig gebruik van omeprazole : je zet de deur open voor andere pathogenen in de spijsvertering. Het maag/darmstelsel heeft een zeer delicaat evenwicht tussen positieve en negatieve bacteriën (beiden zijn nodig en hebben een functie), maar het evenwicht tussen die 2 is wel belangrijk. Een verzuurde omgeving maakt dat de balans verstoord wordt: met gevolg dat er bij voorbeeld positieve bacteriën om zeep geholpen worden. Als je meer zou willen leren hierover en engels geen obstakel is, zou je op fb eens kunnen kijken bij Affluent Malnutrition-EMS/obesity/laminitis. Zij is een microbiologe met zeer veel verstand van het spijsverteringsstelsel bij paarden en hoe je een paard zou kunnen helpen met zichzelf weer gezond te eten. Zij heeft ook nog een Secret-fb pagina, waarop zij al haar onderhanden wetenschappelijk onderzoek deelt. Zij is terughoudend met het geven van pre- en pro-biotica omdat ook dat weer een effect heeft op de bacteriënpopulatie in de maag en darmen, in de plus of in de min. M.a.w. bij de een kan het goed werken en bij de andere niet. Paarden blijven toch individuën, wat voor de één werkt, hoeft nog niet voor de ander te werken. Verder snap ik dat je budget aardig geslonken is, na alle DA rekeningen die je al hebt moeten incasseren. Sterkte bij je zoektocht naar herstel.

Goede uitleg!!!
Laatst bijgewerkt door Saskia2182 op 17-11-17 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt


Saskia2182
Berichten: 30
Geregistreerd: 26-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 21:20

darkadia schreef:
@saskia ook stappen valt wel onder rijden. Zodra je erop zit is de belasting op de benen nu eenmaal groter, zeker als is ook zijn lijf nog niet correct gebruikt. Idd ook wat japeloup zegt: maagzweren ook vaak door stress, pijn veroorzaakt ook stress. Dus ik zou het niet doen.

Hier staat paardlief ook met blessure (Al sinds januari) en Mochten aan hand van eerdere kreupelheid check gaan opbouwen omdat hij weer goed liep. Stond toen overdag buiten en nacht in uitloopstalletje. Er ontstond na meer belasting dus nieuwe zwelling, zijn toen ook per direct weer gestopt met erop stappen.

Hij staat nu inmiddels elders 24/7 buiten, dus is geen noodzaak om te wandelen maar vooral om het voor hem beetje afwisselend te houden. En als we erop zouden gaan mag het max 10min. Ondanks dat hij daar echt blijer van voelt en het als werk ziet, doen we het toch niet. Puur om de hogere belasting en dat het er dus ws voor heeft gezorgd dat de blessure nu nog niet hersteld is. En hij loopt totaal niet onregelmatig en er was ook geen verschil te zien toen hij op de metacam stond qua gedrag.
Maar vanuit latere echo (na zwelling) is gewoon duidelijk een blessure gebleken die nog niet voldoende hersteld was. Dus krijgt hij rust totdat echo weer echt helemaal goed is. Wel mag hij soms even los uitrazen in de bak, en doen we wat vrijheidsdressuur. Soms doen we het wandelrondje aan de dubbele lijnen vanuit menpositie (maar dan moet je paard dat wel kennen en braaf zijn buiten). Bij mooi weer mag ie wat in water spetteren, en grazen ook aan de hand.

Gelukkig loopt hij weer goed en zijn we langzaamaan weer begonnen met rijden.. en hij heeft er veel zin in!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Wendy_Torre en 80 bezoekers