Peesblessure wel of juist geen rusthuis???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pamela_RS
Berichten: 3
Geregistreerd: 09-11-16

Peesblessure wel of juist geen rusthuis???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-16 16:39

Hallo allemaal,

Ik heb een haflinger ruin van 10 jaar en ik heb hem al 4 jaar,
September 2014 kreeg hij te maken met een heupkneuzing aan 1 kant die gelukkig na 3 maanden stappen en rustig opbouwen volledig is genezen.

- Nu sinds oktober 2016 liep hij kreupel rechtsvoor (alleen op de volte op harde en zachte bodem, maar op recht stukken niks te zien) en heb ik na 2 weken aan de hand stappen de vee earts gebeld en die heeft na meerdere onderzoeken een peesblessure in zijn schoudertriceps gevonden. Niks afgescheurd gelukkig, maar wel flink verkalkt weefsel. Advies was 10 minuten aan de hand stappen 2 keer per dag en dat rustig aan opbouwen na kwartiertje, 20 minuten,. ook pijnstillers gehad, maar niet lang gegeven aangezien ik niet het idee had dat hij echt pijn had wanneer ik gewoon aan het stappen was met hem.
- 1 maand later is de echo er nog een keer op geweest en was er geen verbetering te zien ook. Hij liep ook nog steeds kreupel op de volte. Dus besloten stappen aan de hand de komende maanden door te zetten. Wel grote kans op herstel, maar met heel veel tijd en rust.

Nu komt mijn vraag, mijn haflinger is niet zoals bijna alle andere Haflingers en is echt een enorme druktemaker. Tijdens het wandelen nu springen , steigeren, bijten en puur uit joligheid als hij naar buiten mocht enorm zielig dus. Hengstenketting en hoofstel hebben ook geen zin het is gewoon en bom van energie op het moment. In de losgooi paddock mag hij ook af en toe en doet dan gelukkig niet erg gek af en toe een sprintje of bokje maar hij houd zich rustig door misschien toch de pijn.

Nu met de vee arts besproken of een tijdjelijk rusthuis misschien een idee zou zijn aangezien ik mijn paard op stal zie veranderen en ik weet dat hij het heerlijk vind heel de dag lekker te mogen eten ondanks wat voor weer en echt sociaal is en vriendjes wil worden met elk paard die hij ziet. (alleen vinden ze hem jammer genoeg vaak te opdringerig/enthousiast waardoor hij niet erg veel vriendjes heeft nu). Mijn vee arts vind dat een goed idee aangezien een pees rustig in beweging gehouden moet worden dus door heel de dag een beetje rond te lopen zodat de pees spoepel blijft. Het zou gaan om overdag een wei met heel veel andere paarden en veel gras, en snachts op stal alleen. Het wordt voor mij wennen, maar ik gun het mijn paardje wel zeker als ik zie dat hij van dit op stal staan niet vrolijker word. Ik zou dan door de afstand wel maar 2 keer per week langs kunnen gaan, maar dat heb ik voor zij geluk wel over.

MAAR nu is dus het punt... WEL/GEEN rusthuis.... wat zouden jullie doen? Ik hoop heel erg op reacties, want ik zit erg klem en weet me geen raad meer. Ik ken mijn paard goed en ik weet zeker dat ik hem er een plezier mee doe en het rusthuis wat ik op het oog heb Klavertje 4 geeft mij ook een goed gevoel. Alleen is het natuurlijk wel een risico door met andere paarden te staan en er een trap op kunnen krijgen wie weet geneest het dan nooit meer.... Hoop op meningen die mij met mijn beslissing zouden kunnen helpen.

Groetjes,

Pamela.


Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Peesblessure wel of juist geen rusthuis???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 16:47

Tja, dat wordt geheel je eigen beslissing.
Wel of niet weidegang is eigenlijk de vraag (jij zegt rusthuis, maar iedere mogelijkheid met weidegang of iets dergelijks kan in aanmerking komen, hoeft geen rusthuis te zijn).

Als je DA het in principe oke vind is het maar net waar jij je lekker bij voelt, denk wel dat een paard blijer wordt van in de wei staan dan van op stal staan en 2 x per dag aan de hand gestapt worden.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Goof

Berichten: 28609
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 16:50

Pamela_RS schreef:
MAAR nu is dus het punt... WEL/GEEN rusthuis.... wat zouden jullie doen? Ik hoop heel erg op reacties, want ik zit erg klem en weet me geen raad meer. Ik ken mijn paard goed en ik weet zeker dat ik hem er een plezier mee doe en het rusthuis wat ik op het oog heb Klavertje 4 geeft mij ook een goed gevoel.


Ik denk dat je je keuze al gemaakt hebt ;)

Macs

Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Peesblessure wel of juist geen rusthuis???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 16:55

Een rusthuis zou niet per sé moeten, weidegang is ook prima lijkt me?
Maar wat ik wel weet is dat veeartsen een beetje terugkomen van boxrust. Dit kan vaak meer kwaad dan goed. Zoals je zegt, het steigeren en bokken van energie wat hij doet. Dat is niet heel bevorderlijk voor het herstel. Als hij gewend is om elke dag buiten te komen zal hij ook minder heet zijn.

Ook bij mensen met een blessure is het advies om wel in beweging te blijven maar rustiger aan te doen.

Maks :+:

Murthul

Berichten: 17063
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Peesblessure wel of juist geen rusthuis???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:06

Ik verplaats je topic van wikizaken naar medisch aangezien het hier gaat om iets medisch en niet iets dat te maken heeft met de bokt-wiki.

De Turtle.

Ineke2

Berichten: 33042
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Peesblessure wel of juist geen rusthuis???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:17

Een rusthuis hoeft niet persee maar als ik jou plaats zou staan ging ik absoluut voor de weidegang. Over een half jaar zie je dan wel hoe de zaken er voor staan. Mentaal voor je paard ook een stuk beter als zo opgesloten te staan met minimun aan beweging.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Re: Peesblessure wel of juist geen rusthuis???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:43

Ik zeg ook weidegang. Daar krijgt hij ook rust, maar een stuk meer vrijheid. Ik denk daarmee ook een blijer paard.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

taverno

Berichten: 4215
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: Peesblessure wel of juist geen rusthuis???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 19:21

Mijn paard heeft ook een peesblessure en staat gewoon in de groep buiten en s nachts op stal.
Ook kon ik er op om te stappen en een beetje te draven.

Het was mijn bedoeling om slapend rijk te worden maar ik kan de slaap niet vatten.
Het leven is ruiger met een tuiger


Pamela_RS
Berichten: 3
Geregistreerd: 09-11-16

Re: Peesblessure wel of juist geen rusthuis???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-16 12:59

bedankt voor de reacties allemaal heel fijn om te lezen. Mijn beslissing voor het rusthuis was eigenlijk al gemaakt, maar ik begon steeds meer te twijfelen door het risico met andere paarden... Het is namelijk wel zo dat de rangorde bepalen er hard aan toe kan gaan ookal doe je het geleidelijk en daar ben ik wel heel bang voor...wat als hij precies een trap op die plek krijgt dan komt het misschien nooit meer goed... Een weidegang is in mijn omgeving Rotterdam erg lastig te vinden en ben ik ook hard naar opzoek gegaan, maar de meeste zijn alleen voor de zomer door veel modder en weinig gras en geen stal voor de nachten.
Het heeft allebei voor en nadelen dus ik blijf twijfelen.

Sorry voor topic op verkeerde plaats maar ik had geen idee hoe het precies werkte en waar :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CharlieVM, GoogleAdsense, Googlebot, Larissajulia, laura_estee, YandexBot en 28 bezoekers