[VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 16:58

Fijn dat je een verhaal met kop en en staart hebt...!

Ataxie wordt doorgaans gesteld op het klinische beeld: idd zoals de proef met de benen gekruist neerzetten.
De artrose in de hals kan er mee te maken hebben - of de ataxie en de artrose hebben een gemeenschappelijke 'achtergrond', bijvoorbeeld een nare val, ooit.

Wij hadden een atactische ruin/ hengst op stal: het dekken deed hem deugd, maar op gegeven moment werd hij gecastreerd - en daarna had hij het toch nog lastiger met die "ontbrekende" achterbenen dan voor de castratie.

(Op zich heeft BB een punt 'dat lichte artrose in de hals geen ataxie veroorzaakt' - maar medische adviezen graag van de DA die jouw dier gezien heeft...!)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 17:42

Wat goed dat je toch door bent blijven zoeken! +:)+
Fijn ook dat je nu iets van een verklaring hebt, ook als de verklaring zelf niet zo fijn is. :(:)

Mijn zusje heeft een paard met lichte artrose op C5 en C6 gekocht en die was eerst (mede door een psychisch trauma) enorm moeilijk, boos, bang en kon ook niet inbuigen op de volte de moeilijk kant op. Na veel behandelingen en revaliderend grondwerk is hij nu steeds rechter geworden en staat hij nu weer volledig voor de wagen en zijn ze ook opnieuw begonnen met inrijden, maar dat is nog een lange weg.
Ik weet natuurlijk niet hoeveel artrose er bij jou speelt, maar C5/6 problemen komt achteraf gezien wel goed overeen met de rijfoto's. Wat ik tenminste weet is dat paarden met problemen rondom C5/6 het moeilijker vinden om de rug van voor naar achteren op te tillen, en omdat ze dat niet kunnen kantelen ze hun bekken naar voren waardoor de bovenkant van het bekken plat wordt en de staart erg hoog gedragen wordt. Zeker voor een PRE heeft hij op de rijfoto een behoorlijk plat bekken en hoge staart, terwijl het meer raseigen is om een ronde kon en lage staartaanzet te hebben.
Toevallig zag ik laatst nog een filmpje van Padma videos op Youtube (even vergeten welke) waarin verschillende rugvormen in beweging getoond werden en wat je daaruit af kon lezen.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 06:58

In Utrecht kunnen ze onderzoek doen of de zenuwen zijn beschadigd op de artroseplek in de hals.
Zenuwbeschadinging op die plek kan ataxie/uitval zowel voor als achter verklaren.

De spanning op zijn rug zou misschien kunnen zijn dat hij zijn rug heel strak/gespannen houdt om de rest van zijn lijf onder controle te houden.
Dat kost ook nog eens veel energie, dus ga je afvallen bij te kort aan de juiste voedingsstoffen/eiwitten.

Geef je al vitamine E bij in vrij hoge dosis?

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 22:01

Weer een update.

Jabato is helaas niet meer aangekomen qua spieren en/of gewicht en zijn rug wordt slechter qua houding.
Ik ben nu het PSSM2 dieet aan het proberen. Dus extra eiwitten, vit. E, magnesium, aminozuren en zeezout.
Helaas weinig effect. Ik heb nu wat rijker hooi erbij in de hoop dat hij daar beter en meer van eet.
As. vrijdag komt iemand hem eens bekijken om te adviseren in wat ik kan doen qua dieet om hem te helpen. Daarna toch maar weer proberen te behandelen, nog even kijken bij wie. Liefst hier in de buurt (kop van NH), zodat ik makkelijker kan afspreken wanneer het niet goed gaat.
Niet perse om hem beter te maken, maar op deze manier wordt hij niet oud ben ik bang.

Afbeelding

Afbeelding

De zoektocht is nog niet echt over dus.
Ik heb een filmpje van hem, even simpel in draf op de volte voor een paar vriendinnen om te kijken wat zij er van vinden. Ik ben ook benieuwd of iemand hier eens kritisch wilt kijken wat diegene ziet.
Behalve dat hij ontspant, toont hij geen ruggebruik en is hij niet ontzettend sterk achter, vind ik het toch ook niet eens zo extreem slecht lopen voor een paard die uit twee delen lijkt te bestaan. Ik vind het erg lastig om iets te doen of om niks te doen.



Ik geef dit topic even een schop omhoog in de hoop dat iemand dit leest en toch iets herkenbaars erin ziet.

Hoogwaardige producten die bijdragen aan bewuste en positieve communicatie tussen mens en dier
WWW.LOVELANCE.NL voor de paarden- en hondenliefhebber
I N S T A G R A M - F A C E B O O K

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 22:16


En nog een filmpje van mijn nichtje die met hem "speelt", vanaf 4:12 minuten
Februari dit jaar, hier was hij wel weer ietsje voller als dat hij nu is. Kan mijn vinger er niet op leggen wat het veroorzaakt.

Hoogwaardige producten die bijdragen aan bewuste en positieve communicatie tussen mens en dier
WWW.LOVELANCE.NL voor de paarden- en hondenliefhebber
I N S T A G R A M - F A C E B O O K

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 22:17

Wat naar dat hij het nog steeds zo matig tot slecht blijft doen. :( Y;(

Ik heb even je longeerfilmpje gekeken en het positieve is dat hij niet echt kreupel is aan een been of iets dergelijks. Het negatieve is dat zijn achterhoeven in draf niet eens in de buurt komen van waar de voorhoeven geland waren. Hij stapt niet alleen niet over, maar ook niet ín de afdruk van de voorhoef. Hij komt er niet eens bij in de buurt. Dat vind ik voor een hypermobiel paard als een Andalusier eigenlijk heel slecht nieuws. Ook loopt hij weliswaar netjes met een laag hoofd, maar het is geen voorwaarts neerwaarts want zijn hoofd deint niet vanuit een opgebolde hals mee met de beweging, hij houdt zijn hoofd juist stil en vangt de bewegingen uit het lichaam op in de nek. Dat ziet er eerder uit als een poging om de achterhand te ontlasten dan als een ontspannen rug en hals.

De foto's van hoe hij nu erbij staat is net zoals [***] erbij stond toen ik hem kocht: supermooi gevulde hals (bij hem zelfs te door de insulineresistentie) en daarachter een skelet zonder spieren (in zijn geval dan alleen ook nog een duidelijk zichtbare ribbenkast omdat hij daar echt ondervoed was). Helaas probeer je nu al alles wat ik ook met [***] heb geprobeerd, dus ik weet ook niet meer wat er te adviseren is. Bij [***] werkte dat alles in de zin van dat hij er beter uit ging zien - maar na een jaar alsnog ingeslapen moest worden omdat zijn lichaam helemaal gesloopt was door die PSSM 2. Maar ik weet zeker dat als ik hem langer had laten leven hij ook weer deze kant op was gegaan, want op een gegeven moment is het op, kunnen de spieren en de nieren de continue spieratrofie niet meer compenseren en dan was het alsnog gestopt. Had je hem op PSSM 2 laten testen via DNA/spierbiopt?

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 22:28

xyzutu2 schreef:
Wat naar dat hij het nog steeds zo matig tot slecht blijft doen. :( Y;(

Ik heb even je longeerfilmpje gekeken en het positieve is dat hij niet echt kreupel is aan een been of iets dergelijks. Het negatieve is dat zijn achterhoeven in draf niet eens in de buurt komen van waar de voorhoeven geland waren. Hij stapt niet alleen niet over, maar ook niet ín de afdruk van de voorhoef. Hij komt er niet eens bij in de buurt. Dat vind ik voor een hypermobiel paard als een Andalusier eigenlijk heel slecht nieuws. Ook loopt hij weliswaar netjes met een laag hoofd, maar het is geen voorwaarts neerwaarts want zijn hoofd deint niet vanuit een opgebolde hals mee met de beweging, hij houdt zijn hoofd juist stil en vangt de bewegingen uit het lichaam op in de nek. Dat ziet er eerder uit als een poging om de achterhand te ontlasten dan als een ontspannen rug en hals.

De foto's van hoe hij nu erbij staat is net zoals Rio erbij stond toen ik hem kocht: supermooi gevulde hals (bij hem zelfs te door de insulineresistentie) en daarachter een skelet zonder spieren (in zijn geval dan alleen ook nog een duidelijk zichtbare ribbenkast omdat hij daar echt ondervoed was). Helaas probeer je nu al alles wat ik ook met Rio heb geprobeerd, dus ik weet ook niet meer wat er te adviseren is. Bij Rio werkte dat alles in de zin van dat hij er beter uit ging zien - maar na een jaar alsnog ingeslapen moest worden omdat zijn lichaam helemaal gesloopt was door die PSSM 2. Maar ik weet zeker dat als ik hem langer had laten leven hij ook weer deze kant op was gegaan, want op een gegeven moment is het op, kunnen de spieren en de nieren de continue spieratrofie niet meer compenseren en dan was het alsnog gestopt. Had je hem op PSSM 2 laten testen via DNA/spierbiopt?


Ja, dat is het. Hij loopt niet bizar slecht alsof hij pijn heeft. Maar hij komt totaal niet mee van achteren. In de training laat ik hem ook niet meer zo laag met zijn hoofd lopen, voor zijn rug is dit niet goed. Ik probeer hem zo recht mogelijk op zijn schouders te krijgen, met zijn hoofd niet lager dan borsthoogte in de hoop een schoftlift te krijgen. Helaas is dat echt heel moeilijk (tot niet mogelijk) voor hem.

Die super mooi gevulde hals valt tegen. Die had hij altijd, nu lijkt de hals soms bijna om te kiepen omdat hij totaal geen spieren meer heeft.
Ik heb hem niet laten testen op PSSM2 vanwege alle onduidelijkheid en onzekerheden die bij deze testen naar boven kwamen. Daarom het dieet geprobeerd met de supplementen die aangeraden werden op de PSSM2 facebook pagina. Geef extra veel vit. E ook, maar helaas doet het helemaal niks met hem.

Ik ben van jouw laatste Rio topic onwijs geschrokken, ook omdat hij ook zo'n paard was die maar vrolijk door ging met een rotlijf. Ik ben heel bang voor de toekomst bij Jabato. Kreeg laatst ook de tip om hem eens op pijnstillers te zetten, helaas had ik mijn voorraad bute net verkocht eind vorig jaar.

Hoogwaardige producten die bijdragen aan bewuste en positieve communicatie tussen mens en dier
WWW.LOVELANCE.NL voor de paarden- en hondenliefhebber
I N S T A G R A M - F A C E B O O K

Anoniem

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 22:39

Ik vind dat van die pijnstillers een ontzettend goede tip. Ik denk dat als je een dierenarts hem zo laat zien dat je die ook wel mee krijgt, want dit is gewoon zo afwijkend dat niemand dit normaal kan vinden.
[***] heeft de week voor zijn dood ook pijnstillers gekregen en toen zag ik ineens een compleet ander paard, ineens moest ik echt doorlopen als ik naast hem liep en in draf had hij voor het eerst ooit een zweefmoment en hij stond ineens overal met een achterpootje op rust, iets wat ik hem al een paar maanden niet meer had zien doen. Hij had gewoon al teveel pijn. Ik heb me toen ook voorgenomen dat als ik ooit nog een paard zou hebben met een chronische aandoening, dat die dan elk jaar preventief een weekje op pijnstillers gaat om te checken hoe de situatie nu is. Want ze laten het gewoon echt niet zien. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 08:27

Wat ik me ineens nog afvroeg; hij heeft deze winter wel gewoon een dek opgehad? Want dat zou je dan nog kunnen aanvullen met regelmatig een uurtje onder een warmtetherapiedeken (Fedimax, Bucas Recuptex, Rambo Ionic, Back on Track, Mr Feel Warm enz) om de spieren nog een extra shot warmte te geven, want warmte is echt levensvoorwaarde nummer 1 voor spierpatienten.
Het paardje dat ik nu train is gelukkig helemaal gezond qua spieren, maar die bleek na 2 jaar zonder verzorging in een natuurgebied gelopen te hebben ook niet tegen kou/wind op de rug te kunnen en dan haar hele rug hol te trekken zodra het waaide/regende. Toen het een paar weken geleden zo langdurig stormde gooide ik haar dus maar met een 0-grams deken van [***] op de wei en die avond waren haar rugspieren weer boterzacht. En dat is dan bij een gezond maar gewoon wat overgevoelig paard, op paarden met spierziektes heeft wind/kou/regen helemaal een desastreus effect. Dan kun je bijvoeren en supplementen aanslepen wat je wilt, maar dat heeft dan geen enkel effect meer omdat de spieren zich gewoon 24/7 helemaal kapotwerken om warm te blijven, en werken is nou juist iets wat PSSM2-spieren niet kunnen. Dus zelfs als ze gewoon met een deken op staan kan een regelmatige spierontspansessie onder een warmtereflectiedeken geen kwaad.

Elisa2

Berichten: 36997
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 09:41

Ik heb even het hele topic weer door gelezen en probeer met je mee te denken, in 2017 ging het super goed toen je hem regelmatig trainde en hij steeds losgemaakt werd in het lenden gebied/ bij de zaadstreng. Voerde je hem toen anders?

Ookal heeft hij neurologisch wat problemen, ik denk dat goede en gerichte training wel goed voor hem zou kunnen zijn. Zonder dat hij daarbij echt hard hoeft te werken maar wel om zijn spieren sterk genoeg te houden. En goed warm houden inderdaad lijkt mij ook een hele goede tip.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

siskeh
Berichten: 8675
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 15:38

Elisa2 schreef:
Ik heb even het hele topic weer door gelezen en probeer met je mee te denken, in 2017 ging het super goed toen je hem regelmatig trainde en hij steeds losgemaakt werd in het lenden gebied/ bij de zaadstreng. Voerde je hem toen anders?

Ookal heeft hij neurologisch wat problemen, ik denk dat goede en gerichte training wel goed voor hem zou kunnen zijn. Zonder dat hij daarbij echt hard hoeft te werken maar wel om zijn spieren sterk genoeg te houden. En goed warm houden inderdaad lijkt mij ook een hele goede tip.


Dit is ook wat ik zie als ik het hele topic terug kijk, wat is het verschil met toen je in 2017 hem trainde?(Hoe is de zomer van 2018 verlopen??)
Ook lijkt het erop dat dit zijn "slechtste" periode is, klopt dat? Wat er voor mij alleen maar weer meer op lijkt dat het paard (getrainde) spiertjes nodig heeft om zichzelf overeind te houden.
Zelf denk ik dat het zeker een goede is om voeding samen te stellen die gericht is op gezonde spieren, maar dat gaat waarschijnlijk alleen maar werken als hij deze ook gericht traind.
Ik zou zelf denken aan het werken aan de hand, zeker met "winterse temperaturen" nog met een deken over de rug en daarnaast wat longeren.
Je had het over een stuk van de castratiewond/zaadstreng, kan je deze zelf losmasseren? Lijkt me dat zolang deze nog trekt het bewegingspatroon nooit écht lekker gaat zijn. (Dit is dan ook iets wat regelmatig bijgehouden moet worden)

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Popstra
Berichten: 13704
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 16:09

Ik zie ook een paard wat training nodig heeft. Rust roest, ook bij een paard met ,,gezondheids problemen,, zou hem aan de longe zetten, desnoods licht bijgezet zodat hij neerwaarts blijft lopen en dan goed voorwaarts veel overgangen van draf naar galop en terug. Dit zeker een keer of 4 per week.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 17:00

Warm houden, gericht trainen en gericht voeren kan inderdaad al heel veel doen.
Succes ermee, hopelijk kun je hem zo weer een beetje op zijn oude peil krijgen!

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-19 17:08

Popstra schreef:
Ik zie ook een paard wat training nodig heeft. Rust roest, ook bij een paard met ,,gezondheids problemen,, zou hem aan de longe zetten, desnoods licht bijgezet zodat hij neerwaarts blijft lopen en dan goed voorwaarts veel overgangen van draf naar galop en terug. Dit zeker een keer of 4 per week.


Rust heeft hij niet. Hij staat in lichte training. Ik kan hem niet veel langer dan 10/15 minuten trainen. Helaas heb ik het voorwaarts neerwaarts longeren al geprobeerd en wordt hij daar niet beter van. Hij gaat dan nog meer compenseren en vastzetten om vooruit te komen. Toch bedankt voor het meedenken.

Hij staat nu inderdaad onder de Ionic deken. Ik wil eigenlijk de Recuptex proberen. Daar hoor je veel over.

Hoogwaardige producten die bijdragen aan bewuste en positieve communicatie tussen mens en dier
WWW.LOVELANCE.NL voor de paarden- en hondenliefhebber
I N S T A G R A M - F A C E B O O K

Elisa2

Berichten: 36997
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:28

Wat doe je precies als je hem traint als ik vragen mag? en waarom word hij niet beter van voorwaarts/ neerwaarts lopen? kan hij zijn buikspieren aanspannen?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

joepy

Berichten: 39
Geregistreerd: 17-01-11
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 12:23

Je zou eens kunnen denken aan het laten behandelen van de fascia zoals Bowentherapie. Dat doet veel voor littekenweefsel,"resetten" van weefselgeheugen, ontspannen van de fascia zorgt voor meer ruimte/bewegelijk van spieren, organen, gewrichten en voor meer bewustwording van het hele lijf.

Bowentherapie, Lymfedrainage,www.sandradewildtbowentherapie.nl

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-19 12:35

Elisa2 schreef:
Wat doe je precies als je hem traint als ik vragen mag? en waarom word hij niet beter van voorwaarts/ neerwaarts lopen? kan hij zijn buikspieren aanspannen?


Ik wissel af in wat ik vraag.
Ik werk op de volte aan de enkele longe waarin ik m vraag om niet te vallen op of over zijn schouders, hoe beter / rechter hij wordt hoe ruimer of voorwaartser hij kan ( dat is niet zo voorwaarts als een gezond paard kan ). Hij mag dan niet met zijn neus lager dan borst/voorknie.
Zou ik dan vragen hem in het hele voorwaartse recht te richten dan wordt hij niet sterker. Hij gaat dan krabbelen en er ontstaat geen schoftlift.
Als ik mijn andere 2 paarden voorwaarts rechtricht dan worden ze echter beter over de rug.

Soms werk ik aan de galop, vooral de overgangen draf/galop of tempowisselingen in de galop. “Extreem” vertraagd richting achterbeen en dan weer voorwaarts weg.

Achterwaarts pak ik veel mee. Verzamelen in draf om daarna weer voorwaarts weg te draven.

Zijgangen pak ik soms mee, maar alleen als hij een goede dag heeft. Anders gaat hij overbuigen, vallen op de schouders en dan lukt het hem gewoon niet.

Buikspieren spant hij wel aan. Maar alles houdt hij maar kort vol.
Ik probeer hem dus binnen zijn mogelijkheden correct te laten lopen en daarbij vooral een trots paard te creëeren. Een trots paard heeft een mooiere zelfhouding en daar maak ik gebruik van.

Hoogwaardige producten die bijdragen aan bewuste en positieve communicatie tussen mens en dier
WWW.LOVELANCE.NL voor de paarden- en hondenliefhebber
I N S T A G R A M - F A C E B O O K

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-19 12:40

joepy schreef:
Je zou eens kunnen denken aan het laten behandelen van de fascia zoals Bowentherapie. Dat doet veel voor littekenweefsel,"resetten" van weefselgeheugen, ontspannen van de fascia zorgt voor meer ruimte/bewegelijk van spieren, organen, gewrichten en voor meer bewustwording van het hele lijf.


Bedankt! Ik ga daar eens meer over opzoeken.

Hoogwaardige producten die bijdragen aan bewuste en positieve communicatie tussen mens en dier
WWW.LOVELANCE.NL voor de paarden- en hondenliefhebber
I N S T A G R A M - F A C E B O O K

Elisa2

Berichten: 36997
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 12:41

Dankjewel voor je uitgebreide uitleg, dit geeft iets meer een beeld van wat er gebeurd. Hij kan dus geen "rek" maken over de rug en qua spieren maar heel weinig belasting hebben. Dat doet wel denken aan een spierstofwisselingsprobleem.

Lastige situatie...

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Popstra
Berichten: 13704
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 15:05

hoe uit zich dat niet kunnen vol houden dan?

Ik l*l niet met de wind mee nee...

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-19 16:47

Popstra schreef:
hoe uit zich dat niet kunnen vol houden dan?


“Kwaliteit” van de gangen gaat achteruit, wordt slordiger en gaat smokkelen of hij wordt mentaal minder goed en dat uit zich in spanning, rennen en bokken. Ik probeer dit ver voor te zijn, vandaar dat de trainingen max 15 minuten duren, dan stop ik op een stijgende lijn.

@Elisa2 zo beschrijf je het heel goed denk ik.
Zijn bewegingsspieren kunnen veel hebben, de houdingsspieren hebben het zwaar.
Ik kreeg als tip om ook te focussen op kleine oefeningen juist voor deze houdingsspieren.
Zoals in het nieuwe boekje Pilates voor paarden staan.

Hoogwaardige producten die bijdragen aan bewuste en positieve communicatie tussen mens en dier
WWW.LOVELANCE.NL voor de paarden- en hondenliefhebber
I N S T A G R A M - F A C E B O O K

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 18:07

Weet je al welke pijnstillers je gaat gebruiken?
Bij een paard dat zo slecht is en in feite al zo lang zo beweegt is ondanks alle behandelingen en trainingen die je met hem geprobeerd hebt (en dat zijn er gigantisch veel!) zou ik nu eerst alle vormen van pijn uitsluiten voor je hem nog weer tot een nieuw trainingsprogramma toelaat.
Wat je beschrijft over vermoeidheid herken ik namelijk 1 op 1 in [***] en andere paarden met chronische spierziektes, en die zijn helaas echt pijnlijk. Het is alleen zo vreselijk jammer dat er nog geen 100% betrouwbare diagnose is om de ziektes vast te stellen, maar gelukkig is het vaststellen van pijn en de hoeveelheid pijn veel makkelijker, dus ik denk dat je nu het punt hebt bereikt waar dat je startpunt is.
Valt het mee, dan kun je hem alsnog gaan vragen om dat zo vreselijk onhandige lichaam te activeren, maar als het niet meevalt dan weet je dat ook.

Edit: even los van het pijnstillertraject: Als je wilt, dan kan ik wel aan mijn dierenarts/osteo vragen om eens naar jouw filmpjes te kijken? Dan zouden we eigenlijk nog een filmpje nodig hebben van stap en draf op een rechte lijn/bochtje op het harde. Ik kan niet beloven dat die op basis van alleen filmbeeld een 'diagnose' durft te stellen, maar dan heb je in elk geval iemand die al vier jaar lang ervaring heeft met PSSM 2 en fout opgebolde lendenen.

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-19 20:27

As vrijdag komt er iemand hem weer bekijken, zij zal ook de voeding bekijken wat ik daar in kan verbeteren.
Pijnstillers wacht ik dus even mee tot ze geweest is, wil niet teveel tegelijk doen of proberen.

Ik zal dan in overleg met de kliniek kijken naar het soort pijnstiller. Hoe snel merkte jij verschil met gebruik van pijnstillers?
Vind het ook wel een beetje spannend hoor om te proberen, bang toch voor slecht nieuws.
Hoe moe en emotioneel ik soms ook ben door zijn vage problemen en het constant zoeken naar verbetering, is hij wel echt mijn maatje. Hij is dit jaar 9 jaar bij mij. Ik kan alles met hem, overal mee naartoe nemen en hij kan de hele wereld aan zou je zeggen als hij je aankijkt.
Hij is trots en ontzettend stoer en lief.
Maar dat rot lijf van hem ;(

Afbeelding

Je aanbod vind ik lief en fijn! Ik zal eens zorgen voor goed beeldmateriaal. Diagnose hoef ik niet, een klein beetje sturing in dingen om te proberen of te gaan zien vind ik al fijn.

Hoogwaardige producten die bijdragen aan bewuste en positieve communicatie tussen mens en dier
WWW.LOVELANCE.NL voor de paarden- en hondenliefhebber
I N S T A G R A M - F A C E B O O K

Anoniem

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 20:55

Bij [***] was ongeveer een half uur na het eerste zakje buut al verschil te zien. Ik had hem ervoor even vijf minuutjes gelongeerd linksom en rechtsom, buut erin, laten inwerken en na een half uur hetzelfde rondje gelongeerd, maar ik merkte al verschil toen ik de paddock open deed om hem naar de bak te brengen voor het longeren: hij stapte ineens mega over met zijn achterbenen, was super vlot op weg naar de bak (ik moest flink doorlopen om hem bij te houden) en in de bak was hij net zo vlot, draafde voor het eerst in zijn leven met zweefmoment en was gewoon super vrolijk. Toen we klaar waren wilde hij meteen rollen en heeft dat een keer of vier gedaan, iets wat hij al een paar maanden nauwelijks meer deed en toen ik hem vastbond aan zijn box om te verzorgen stond hij meteen op rust in de stalgang, iets wat hij ook achteraf gezien al een maand of twee niet meer deed, hij stond altijd op vier benen. Het zou best kunnen dat het een uur later nog meer verschil gaf omdat het dan beter ingewerkt was, maar het was heel duidelijk dat 1 zakje buut al een enorm (en snel) verschil maakte en dat 1 zakje ook niet genoeg was om hem 24 uur lang zo vrolijk te houden.

Mijn dierenarts/osteo is trouwens geen goed-nieuws-behandelaar, niet iemand die naar een creperende pony kijkt en dan wat stretchoefeningetjes of supplementen aanraadt om het een paar maanden aan te kijken en als het dan nog steeds écht zo erg is dan moeten we misschien verder kijken, dus als het niet goed lijkt dan krijg je dat ook echt recht voor z'n raap te horen.
Dat is ook waarom dat mijn osteo was, want ik wilde absoluut geen paardenknuffelaars aan [***]'s lijf die vooral eigenaars tevreden willen houden en daarmee dierenleed eindeloos weten te rekken, dat vind ik bij zieke/kapotte paarden echt grenzen aan dierenmishandeling. Maar dat is blijkbaar wat een hoop baasjes toch liever hebben, dus als je bang bent voor slecht nieuws dan is dit mogelijk niet wat je zoekt.

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-19 07:29

Kon Rio in stap ook niet overstappen? Dat kan Jabato weer wel. In stap stapt hij wel met het achterbeen op/over de afdruk van de voorhoef heen.

Bang voor slecht nieuws is toch logisch? Niemand wilt dit te horen krijgen, maar ik ben wel realistisch.
Je bent altijd nog zelf diegene die de uiteindelijke beslissing maakt, wanneer het genoeg is of niet. Bij mijn oude paard heb ik deze beslissing ook moeten maken, die was kapot van de artrose. Aan mij liet hij het echt niet zien, was altijd blij en vrolijk en stoer. Voordeel dat ze aan huis staan is dat ik hem kon bekijken als ze mij niet zien, toen zag ik wel degelijk een paard met pijn. Ik heb de keuze dan ook op tijd gemaakt in mijn ogen, hij kon zichzelf nog als trots paard presenteren. Ik wilde hem niet nog verder zien aftakelen daarin.

Hoogwaardige producten die bijdragen aan bewuste en positieve communicatie tussen mens en dier
WWW.LOVELANCE.NL voor de paarden- en hondenliefhebber
I N S T A G R A M - F A C E B O O K


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Benzz, Dees, Dolce_pony, Evalinap, juval, M_ontana, Noukie123 en 88 bezoekers