veulen hoest... erg?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

veulen hoest... erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-04 22:37

mijn veulen ( zie profiel )
is sinds een week of 4 steeds aan het hoesten... niet super-erg maar toch wel met regelmaat...
ze heeft verder geen snotneus ofzo...of opgezette klieren in haar keel..
wat kan dit zijn?
moet ik er een dierenarts naar laten kijken of niet?
zou ze misschien allergisch voor iets zijn... voor het kuil of stof ofzo? Verward

!!de appies worden ondergewaardeerd!!


Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 23:20

Het zou heel goed kunnen dat het een stofallergie is, eenvoudig te checken door nat hooi te geven en een stofvrije bodembekking, anders toch echt de DA waarschuwen.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 09:22

Als het al 4 weken duurt had ik allang de dierenarts gebeld. Bij elke hoest worden de longblaasjes (bijna onherstelbaar) beschadigd.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 14:39

akuut de dierenarts bellen. zo lang hoesten is niet goed. een kennis van mij had ook een veulen dat wekenlang gehoest had. achteraf bleek het dier longontsteking te hebben.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:38

Het kan een allergie of een vires zijn!
Dat als ik jou was zou ik niet te lang wachten...haal gewoon de DA erbij en laat hem/haar een knijptest doen en als je veulen dan hoest dan kan het zijn dat het aan de longen enzo..ligt!

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:47

Met veulens kan je niet voorzichtig genoeg zijn. Haal er inderdaad even een DA bij. Als je dit verwaarloost, dan kan je een paard krijgen wat z'n leven lang luchtwegproblemen / dampigheid houdt.

En nat hooi voeren kan nooit kwaad. Zelf maak ik het hooi altijd nat als het niet van perfecte kwaliteit is.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:51

Even een vraagje zet jij het veulen weleens in de stal en is dan weleens opgevallen dat die hoeste als die in het zaagsel/stro stond?
Anders heb je kans dat ze allergies is voor stof!

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:08

Al 4 weken??? Ik zou als de sodemieter een dierenarts bellen, ik heb die van mij na 3 dgn gebeld en ik ben er de hele zomer zoet mee geweest...

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:16

carola schreef:
Met veulens kan je niet voorzichtig genoeg zijn. Haal er inderdaad even een DA bij. Als je dit verwaarloost, dan kan je een paard krijgen wat z'n leven lang luchtwegproblemen / dampigheid houdt.

En nat hooi voeren kan nooit kwaad. Zelf maak ik het hooi altijd nat als het niet van perfecte kwaliteit is.

Inderdaad!

Ik had al lang de dierenarts gebeld. Al 4 weken hoesten lijkt me een ernstige zaak...

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 11:53

Jah inderdaad meteen de DA...

Tsjah ik ga altijd al heel snel met een paard naar de DA zeker met een veulen... Die zou ik het liefste in noppenfollie verpakken om te zorgen dat er niets mee gebeurt haha *LOL*

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:44

Ja wacht niet te lang want het kan altijd chronisch worden!

Dus direct de DA erbij halen

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:01

zeker gelijk bellen,want het kan ook iets ernstig zijn.
mijn veulen bleek geboren te zijn met abcessen in zijn longen,en het is nog maarde vraag of hij beter word.
dus niet meer wachten gelijk er naar laten kijken.

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-04 12:19

nou ik zal het even uitleggen waarom ik dus niet gelijk bij de DA aan de telefoon hang...

het is niet echt altijd... zo heeft ze een paar dagen nergens last van.. en dan weer een dagje wel... en het zijn ook niet van die gigantische hoestbuien... het is 1 of 2 kuchjes zeg maar...
ze is verder niet verkouden, heeft geen snotneus, geen opgezette keel en bruist verder van de energie...
ze komt verder niet ziek over... is gewoon vrolijk...

het is ook niet mijn eerste veulen wat ik heb... heb bij mij inmiddels bijna 2-jarige hengst hetzelfde probleem gehad... alleen met het verschil dat hij wel steeds bleef hoesten en verkouden was...
toen heb ik ook dezelfde week nog de DA gebeld... kreeg toen ventipulmin voor hem...

en daar komt nog bij dat het bij blue steeds minder begint te worden... heb haar al een week bijna niet meer horen hoesten...
op een sporadische *UCH* na...

!!de appies worden ondergewaardeerd!!

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:38

Zou toch maar de vee arts laten kijken. De kans dat ze nu toch al de rest van haar leven gevoelig blijft op de longen is vrij groot....

loes14
Berichten: 234
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 19:50

als je veulen hoest dan kan je het best gewoon nat hooi maken in ee emmer water stoppen ofzo. dat helt echt!

loes14
Berichten: 234
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 19:51

als je veulen hoest dan kan je het best gewoon nat hooi maken in ee emmer water stoppen ofzo. dat helpt echt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers