De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saul

Berichten: 9652
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 21:13

Lang getwijfeld, lang niet willen doen maar nu toch, een topic.

Eind vorig jaar begon mijn ruintje (welshxArabier 16 jaar oud ) lichte bijgeluiden te maken tijdens het rijden. Enkel puur en alleen een zacht geluidje, verder was er niks te merken.
Langzamerhand werd dit steeds iets erger en ben ik hiermee bij de DA geweest. Deze heeft geluisterd naar de longen maar kon niets aparts horen. Ik geloof iets van antibiotica gekregen en hup weer verder.
Helaas verbeterde er niks, op dat moment een pufje geprobeerd (flixotide ofzo?). Ook geen verbetering. Stiekem mijn eigen pufje salbutamol geprobeerd maar helaas. Ook Equisolon en respulmin leverde niks op.

Weken gingen voorbij, en het rijden durfde ik niet meer. Hij liet absoluut niet zien dat hij ook enige moeite had met het rijden. Maar het geluid vond ik te storend.

Inmiddels toch een hele tijd verder en een longspoeling en endoscopie gedaan, ook deze leverde niet heel erg veel op. Zagen wel wat slijm maar niet bijzonder veel.
Gezien onze eigen DA uitgedokterd was zijn we doorgestuurd naar Utrecht.
Daar hebben we een endoscopie gedaan en wederom een longspoeling. Met een betere camera was toch duidelijk een hoop slijm in de luchtwegen te zien.
Inmiddels waren we thuis al over van droog hooi op voordroog, en ook geen bodembedekking oid in de stallen dus daar was aan gedacht.
Naar huis gestuurd met een kuur equisolon, respulmin en equimucin. Op de laatste dag van de medicatie terug naar Utrecht.

Qua symptomen helaas nog 0,0 verbetering. DA gaf de vorige keer aan gewoon te rijden met meneer. Dit heb ik in eerste instantie niet gedaan, wel veel gewandeld. En dat leek even heel goed te gaan. Dus hop er op, nou drama. We waren nog geen KM onderweg en het begon en heftig ook. Dus ik brullend er af gestapt :Y) singel los, neusriem los maar helaas..

Afgelopen vrijdag in Utrecht. Allereerst de endoscopie, luchtwegen waren schoon! De kuur had dus wel degelijk iets gedaan. Maar waar komen die symptomen dan vandaan?
Op de endoscopie was wel te zien dat zijn strottenhoofd niet helemaal symetrisch is, wat een lichte vorm van cornage zou betekenen. Al klinkt het heel anders, en was dat toch niet de diagnose van de DA. Er was ruimte voldoende om (in rust) voldoende te kunnen ademen.
Ondertussen stond meneer te hijgen alsof zijn leven er vanaf hing, ook ging het op dat moment enorm onregelmatig.
Daarop hebben ze een longdrukmeting gedaan, die eigenlijk prima was .. Vervolgens longfoto's maar ook daar niets vreemds te zien ..
Dus we konden weer naar huis .. Ze weten het niet..
De laatste optie is een endoscopie onder het zadel, om te zien of er dan wel voldoende ruimte is.
Hiervoor wordt nog een afspraak gemaakt gezien ze daar een extern bedrijf voor in moeten huren.

Zelf dacht ik eventueel nog aan longworm, we hebben namelijk ook ezels al staan deze apart. Hij heeft momenteel al wormen vriendjes, namelijk aarsmaden, deze krengen krijg ik er tot op heden nog niet uit. Heb al 100en kuren geprobeerd.
Mijn eigen DA gecontacteerd en afgesproken dat ik ze morgen of overmorgen even mest kom brengen.
Het zal wss niet, maar dan kunnen we toch weer een dingetje van de mysterieuze lijst afstrepen.

Inmiddels zijn we al bijna een jaar aan het dokteren en dit breekt mijn hart .. Steeds minder hoop is er over, en steeds minder durf ik te geloven in een goede afloop..

Ik zal drie filmpjes toevoegen dan weten jullie wat ik bedoel met "hijgen"
Het rij filmpje, meneer kijkt daar boos, en dat is puur en alleen omdat ik met mijn andere pony voorop loop. Meneer is de baas thuis en wil niet achter lopen.
Wanneer ik hem nu op zadel, staan zijn oortjes mooi rechtop en lijkt het ademen hem niet te beperken, want hij wil alleen maar crossen.

Bokt .. help.. heeft er misschien iemand enig idee ...? ;(





[/video]
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 05-06-17 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typefout uit de titel gehaald.

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:16

is soft palate displacement uitgesloten ?

Saul

Berichten: 9652
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 21:22

Dat heeft met de huig te maken toch? Het flapje zoals de DA het noemde.
Dat lijkt in rust geen probleem te zijn, maar dat willen ze dus nog onder het zadel zien.

Als dat is wat je bedoeld tenminste.

Wel ben ik er vergeten bij te zeggen dat hij absoluut niet hoest ..
En deze geluiden weliswaar in iets mindere mate ook in rust maakt.

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 17:40

was bij een van mijn paarden ook (in rust) ze is er aan geopereerd via laser in Moerbeke. Vlot hersteld en nooit meer last van gehad.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 17:45

Pompt hij er ook bij?

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 17:56

Zelf wel een pony met luchtweg problemen maar dit is heel anders. Neem aan dat ze beide neusgaten en voorste luchtwegen gecontroleerd hebben. En ook de luchtzakken, deze liggen vlak bij de huig, tijdens slikken openen de klepjes en kunnen ze daar ook in kijken om op ontstekingen en ingedroogde pusc( stenen) te controleren mits ze een dunne scoop hebben.

Mist, waaraan is jouw paard geholpen?

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 17:58

Als je filmpjes maakt in Utrecht, kunnen ze dan ook met laser opereren ? Zo niet dan zou ik gelijk naar een andere kliniek gaan die dat wel kan (ben sowieso geen fan van Utrecht). Die van mij is trouwens niet tijdens inspanning gescoped, ze konden genoeg zien aan de vorm van de huig idd. Was dr. Siemons overigens in Moerbeke. Hij heeft die methode (met laser) zowat uitgevonden en doet er heel veel, komt veel bij renpaarden voor.

Operatie is staand onder plaatselijke verdoving en duurt 20miniuten, kosten 500euro voor diagnose (verschillende rontgenfoto's waarbij ook luchtzakken en sinussen zijn gecontroleerd), operatie en nacontrole (en een paar dagen pijnstillers)

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 18:02

O vergeet ik nog aarswormen probleem. Deze zijn niet te vinden in mest. Ontwormen met de werkzame stof FENBENDAZOLE is hier het enigste middel wat helpt en moet meerdere keren gegeven worden. Verder voer en water plaatsen goed reinigen iedere dag, hier schuren ze aan en vallen de eitjes dus waar ze weer opgegeten worden. Ik heb toen teneinde raad automatische drinkbak vd muur gesloopt en ook de voerbak en ben met losse emmers gaan werken.
Ook helpt het om met babydoekjes meerdere malen per dag indien mogelijk de anus en ook oner de staart wortel te reinigen en dan daarna sudocreme te smeren.

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 18:03

Ik volg even... Mijn merrie heeft ook problemen met haar ademhaling en we kunnen ook niks vinden in samenwerking met zowel de DA als de kliniek.
Lijkt een beetje op wat de jouwe doet maar bij mijn merrie hoor je het niet zo fel, je ziet het alleen maar.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 18:14

Is zijn hartfunctie al eens uitgebreid onderzocht?

Saul

Berichten: 9652
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 21:47

Jobamara dat is inderdaad allemaal gecheckt.
Aarsmaden wordt inmiddels ook hard aangewerkt. Ik maak inderdaad iedere dag zijn gat :+ schoon. Sudocreme heb ik nog niet gebruikt misschien idd wel een goeie ja.
En of je ze vind in de mest trouwens ... hele families ..

Beide neusgaten zijn gecheckt en de hele bovenste luchtwegen tot aan de longen, verder konden ze niet.

Mist bedankt! Dat is inderdaad waar ze het in Utrecht nu een beetje zoeken. Echter al mijn wegen staan open hoor, mocht Utrecht nu tot de conclusie komen niks te kunnen, dan zoek ik gewoon verder..

Naar zijn hart is geluisterd maar niet uitgebreid onderzocht.

Hij staat niet altijd te pompen, meer niet dan wel eigenlijk, maar het gebeurd wel zo mee en dan.
Toevallig afgelopen vrijdag op de kliniek als een malle.. Zonder inspanning maar denk dat dat stress was..

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:55

Als hij geluid gaat maken tijdens het rijden, gaat het dan weer over nadat hij geslikt heeft? Dat zou passen bij een verplaatsing van het zachte gehemelte, zoals eerder aangehaald hier. Daar kunnen ze wel gek geluid van gaan maken en wat benauwd van worden.

Verder zou ik de moed niet opgeven, tot je de scopie onder het zadel hebt gedaan hoor! Het geluid komt ergens vandaan en de kans is klein dat je NIET gaat vinden waar vandaan tijdens zo'n scopie.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:04

Misschien zeg ik iets doms maar zou t geen vorm van koliek zijn? Weet je zeker dat er enkel aarsmaden aanwezig zijn?
Wormbesmettingen kunnen de meest vreemde symptomen geven.

Saul

Berichten: 9652
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 22:06

Ik geef ook echt niet op, maar de moed zakt me zo langzamerhand wel in de schoenen.
Geluid verdwijnt helaas niet met slikken, dat hebben we inderdaad ook geprobeerd.

Gekke is hij is gescoped tijdens het geluid in rust en dan is er niks geks te zien.

Koliek lijkt me niet, hij heeft totaal geen symptomen van buikpijn.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:09

Hoeft ook geen echte pijnsymptomen te geven zoals stampen en rollen.
Versnelde ademhaling kan ook koliek zijn.
Wie weet krijgt je paard pijn door inspanning, vraag het eens na aan de d.a

Saul

Berichten: 9652
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 22:14

Ik zal het navragen bedankt, maar denk zelf niet dat het er iets mee te maken heeft.
Er is getrokken, geduwd en getikt op zijn buik en geen enkele reactie.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:24

Hoe is zijn conditie?

Wie weet heeft hij een probleempje aan het hart eens hij inspanning moet leveren en niet genoeg zuurstof rond gepompt kan krijgen. Dan is hijgen een poging om meer zuurstof binnen te krijgen om daaraan te voldoen. Hoe sneller zijn hart gaat, hoe sneller de vraag naar zuurstof en hoe groter de afvoer van CO2. Die hij dan ook weer liefst van al kwijt wil, en dat gaat door... hijgen.

Saul

Berichten: 9652
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 22:29

Het moment dat het begon was hij in top conditie, we deden met gemak en zonder druppeltje zweet bosritten van 35km. Inmiddels is er natuurlijk niet veel van zijn conditie over. Maar dat is het helaas echt niet.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:31

-O-

Ik duim mee dat ze vinden waardoor het komt!

Saul

Berichten: 9652
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 22:32

Dankjewel lief van je :) En bedankt voor het meedenken! Dat waardeer ik enorm. (van iedereen natuurlijk :) )

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 08:47

Pfff wat een ellende! Je hebt al zoveel gedaan en bekeken en nog geen oplossing.

Enige wat ik nog kan verzinnen is dat hij wellicht een rib heeft die niet lekker zit, klinkt stom maar zoiets kan van enorme invloed zijn op ademhalingspatroon. Kan van trauma zijn (klap, verkeerd rollen) gekomen en niet goed opgelost. Hoeft ook beslist niet iets te zijn wat je zelf ziet, daar moet je goed voor kunnen voelen.

Alle ribben moeten even ver 'uit' elkaar staan, soms zitten een of enkele te dicht op elkaar en soms kan het gebeuren dat er zelfs een over de ander komt. Dit kan opgelost worden door massage (door een goede professional uiteraard). Als je ervaren bent kun je het voelen.

Heel veel sterkte!

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 09:03

Is er al pijnstiller getest?

Saul

Berichten: 9652
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 19:54

vanhuisuit ook dat klinkt nieuw voor mij, maar we nemen het sowieso mee :j
Pijnstillers heeft hij ook gehad ja.

Vandaag en gisteren was meneer stil op stal .. Dus ben heel benieuwd hoe het is als we gaan wandelen.
Overigens is hij ontwormd met strong P of iets, iig geen ivectemine.

Hij krijgt nu ook wat supplementen bij, 2x per dag teunisbloemolie en forte poeder. Allemaal homeopathisch, dus baat het niet dan schaadt het niet :)

Vrijdag hopelijk de uitslag van de longworm terug.

Saul

Berichten: 9652
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 21:41

"Helaas" geen longworm

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:18

Heb je ook een bloeduitslag van de pony?