Plots rare harde bult op voorbeen. Niet kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esteebannie
Berichten: 25
Geregistreerd: 21-10-16

Plots rare harde bult op voorbeen. Niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 17:01

Mijn ruin heeft denk ik een trap in de wei gehad. Nu ben ik natuurlijk helemaal in paniek!! Er zit een kei harde bult op z'n voorbeen aan de binnenkant. Niet warm en niet kreupel. Ook niet dravend op het harde.

Ik heb wel foto's maar hoe plaats je die? Ik ben redelijk nieuw op Bokt.

Woensdag worden er foto's gemaakt. Maar vraag me af of iemand een idee heeft/ hier ervaring mee heeft. Ik dacht aan een schiefel. Maar kan dat zo ineens na een trap? Pezen zijn net niet geraakt. Zit echt op het bot. Ook zo hard als een bot.

Als iemand mij wil uitleggen hoe ik een foto kan plaatsen plaats ik er even 1

Bvd

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: Plots rare harde bult op voorbeen. Niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 17:07

Als je een bericht wilt typen, zie je onderaan het bericht, plaatsen, voorbeeld en voeg foto's toe. Klik op: voeg foto's toe en kies een bestand. Zodra je dat gedaan hebt druk je op save en wacht je tot je foto onder bij afbeeldingen staat, als dat zo is klik je er op en plaats je vervolgens je bericht. Ik hoop dat dit je een beetje op weg help, en ik hoop dat het goed mag gaan met je ruintje! :(:)

Anoniem

Re: Plots rare harde bult op voorbeen. Niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 17:09

Klinkt idd als een schiefel, ben benieuwd naar de foto's.

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 17:11

Klinkt als een schieffel.
Ligt aan de plaats waar hij zit of het schadelijk kan zijn.
De mijne heeft pech met de plek gehad, bij hem zit hij op zijn griffelbeen en daar loopt de tussenpees langs en die was dus ook beschadigt. Maar daar liep hij wel echt stokkreupel op.

Esteebannie
Berichten: 25
Geregistreerd: 21-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 19:42

Ik heb geprobeerd foto's toe te voegen. Ik ga het proberen..

Volgens mij net langs de pezen..

Ik zie de foto's onder dit bericht wel staan.. Maar als ik op versturen druk zijn ze weg..
Ik kan ze ook niet slepen..

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Esteebannie op 05-11-16 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Plots rare harde bult op voorbeen. Niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 19:46

Klinkt inderdaad als een schiefel. Als ie op een rotplek zit zou ik hem laten inspuiten. Nu zou je kunnen smeren met compagel.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 19:50

En het ziet er ook uit als een schiefel.
Dat kan inderdaad komen door een trap van een ajder paard maar gezien ze plek denk ik dat je paard zijn been zelf heeft aangetikt.

Esteebannie
Berichten: 25
Geregistreerd: 21-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 19:52

damian23 schreef:
En het ziet er ook uit als een schiefel.



Bedankt voor je reactie. Als hij nu niet kreupel loopt. Dan is de kans groot dat het niet erg is? Ik heb de meest nare theorieën in mijn hoofd. Nog nooit heeft hij wat gehad .. Nieuwe stal en kabam..

Ik las ook dat het door hemzelf kon komen. De ruinen zijn wel druk altijd.. Maar vond t ook al een gekke plek..

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Plots rare harde bult op voorbeen. Niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 20:00

Been is verder toch niet dik? Dus geen vocht in de peesschedes?
Die van mijn heeft vorig jaar op dezelfde plek een schiefel opgelopen maar die had ook een dik been, niet kreupel. Er is toen een foto gemaakt en zijn pezen zijn gescant. Hij bleek toch een lichte peesblessure te hebben. Schiefel is ingespoten en je ziet er nu bijna niks meer van.

Esteebannie
Berichten: 25
Geregistreerd: 21-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 20:08

Oehh. Nee de benen zijn echt droog. Niet warm niks. Aah mijn paard is al bijna 22 .. Gedraagd zich als 2 dus op rust zetten zou niks worden.. Hoop dat het meevalt..

Esteebannie
Berichten: 25
Geregistreerd: 21-10-16

Re: Plots rare harde bult op voorbeen. Niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 08:38

Verder niemand ervaring? Ideeën?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Plots rare harde bult op voorbeen. Niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 08:45

Mijn ruin liep in het voorjaar ook ineens met een schiefel, buitenkant voorbeen en wat hoger dan bij jouw paard.
Ik heb hem twee weken Traumeel druppels gegeven en ingesmeerd met omnigel. Een week na de ontdekking heb ik foto's laten maken. Op basis van de foto's, locatie van de schiefel en niet kreupel lopen heb ik iom de DA besloten om niet de pezen te scannen.

Daarna ben ik Puur Bot bij gaan geven en doorgegaan met omnigel smeren. De bult is nu bijna weg.

Het advies bij mijn ruin was destijds 4 weken de training halveren (we reden 20 km) en stappen op het harde vermijden.

Esteebannie
Berichten: 25
Geregistreerd: 21-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 09:49

Oki. Thnx. Wat was er uit de foto's gekomen? DA kon niet voelen dat het om een schiefel ging?

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Plots rare harde bult op voorbeen. Niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 10:09

Ik denk dat je paard dit zelf gedaan heeft door met het ene voorbeen het andere voorbeen te raken. Loopt je paard correct in het voorbeen? Kan er met ijzers of bekappen nog iets aangepast worden? En weet je al meer?

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Plots rare harde bult op voorbeen. Niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 10:34

Woensdag komt toch de dierenarts?die kan je vast meer vertellen. Bij de ene schiefel doen ze niks en bij de ander wel als het op een rotplek zit of nog actief is. Die van mijn paard zat op een plek bij de pezen en is dus ingespoten. Je mag niet stappen op het hard met een actieve scheifel.

Esteebannie
Berichten: 25
Geregistreerd: 21-10-16

Re: Plots rare harde bult op voorbeen. Niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 10:56

Goed dat je het zegt Damian. Heb m nu op stal staan. Ga ik vandaag in de bak wandelen. Ja hij heeft een scheef voetje. Maar die is geraakt. Woensdag foto's maken. Ik ga na dr kliniek. Totaal niet kreupel of warm..

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 11:14

Ik stapte met de schieffel wel over het harde maar dat was puur zelfbescherming. Zodra hij zand onder zijn voeten voelde was hij weg.

Omdat bij mijn zijn pees ook beschadigt was heb ik er 3 maanden naast gelopen, daarna koelen met water of ijs. (Was in de winter dus op gegeven moment over gegaan op ijs) en eerst 1x per dag met een nogal chemisch rotspul(ben ff de naam kwijt) en na de eerste controle ben ik dat om de dag gaan smeren.

Ik zou dus voor de zekerheid al gaan koelen na het stappen. Sowieso een gevalletje van baat het niet, schaadt het niet.


Afbeelding
Dit spul moest ik mee smeren. Dit omdat ze de schieffel zelf niet konden spuiten omdat het proces van zijn pees dan ook stil gelegd werd.

Ik klop het even af maar hij heeft januari 2012 de schieffel getrapt, in augustus 2012 nog een keer, toen waren alle problemen rondom zijn pees. Nu heeft hij gelukkig nergens meer last van en staat hij ondertussen gewoon weer op de wei of paddock zonder beschermers. Heb dat heel erg langs niet aangedurfd. Wei wel eerder dan paddock omdat bij de wei toch eerder de gedachte aan eten overheerst dan de paddock.

Esteebannie
Berichten: 25
Geregistreerd: 21-10-16

Re: Plots rare harde bult op voorbeen. Niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 16:30

Bedankt. Ik zal eens kijken! Vandaag liep hij prima. Ook op het zachte.. Ga alsnog wel foto's laten maken :)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 19:57

Esteebannie schreef:
Oki. Thnx. Wat was er uit de foto's gekomen? DA kon niet voelen dat het om een schiefel ging?

De DA kon zien en voelen dat het om een schiefel ging, maar uit de foto blijkt hoe actief de boel daarbinnen nog is en of inspuiten zin heeft. Bij mijn ruin viel de activiteit binnen heel erg mee (door het druppelen en smeren?) en was inspuiten dus niet nodig.

Esteebannie
Berichten: 25
Geregistreerd: 21-10-16

Re: Plots rare harde bult op voorbeen. Niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 13:50

Voor degene die er ooit wat over opzoeken. Het was een schiefel. Aan deze kant van het been idd zeer waarschijnlijk door zichzelf gedaan.

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Plots rare harde bult op voorbeen. Niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:07

Wat is nu her behandelplan? Want je was gister naar de dierenarts toch?

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Plots rare harde bult op voorbeen. Niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:14

Mijne heeft jaren een schiefel gehad. Ik heb daar nooit iets aan gedaan, hij heeft het opgelopen na een trap tegen de waterbak met zijn voorbeen. Nooit last van gehad en geen dag kreupel gelopen.

Helaas is hij er niet meer, maar ik zou me er ook niet direct teveel zorgen om maken hoor!

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:26

Mijne oude merrie had ook een schieffel.. Bleek een gebroken griffelbeen te zijn.