Orry en ataxie, de stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Acute ataxie, hoe lang boxrust en wat zijn de graden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 08:10

Wat een liefde en inzet spreekt er uit jouw bericht.
Wens je heel veel sterkte en plezier met je dinky.
OP naar grasmaaier 3.0

Marjanka11

Berichten: 170
Geregistreerd: 04-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 11:03

Hoi hoi,

#Duhelo, ik heb helaas geen deuren in de Ifor, maar met een opstapje zou hij toch ook wat rekken in de lendenen, lijkt me. Maar wel fijn dat je meedenkt.

#Amir, ik heb gezocht op Whole Horse Dissection op FB, goede tekst. Dat ze eigenlijk nog niet precies weten hoe dat werkt, dan spieren ook een deel coördinatie op zich kunnen nemen. Ik heb ook gelezen over spiergeheugen.

We hopen op meer dan een grasmaaier, maar we gaan het wel beleven. Wat ik heel fijn vond, was dat ik gisteravond geapped heb met een voor mij totaal onbekende dame op Bokt, en zij heeft mij filmpjes gestuurd van haar paard; atactisch als veulen en toch een ontzettend goed zadelpaard geworden waar je niets aan ziet. De filmpjes uit de veulenperiode waren erg herkenbaar, gruwelijk verdrietig om te zien. De wil van het dier, het niet kunnen begrijpen van het dier wat er mis is, de wil om te bewegen maar het niet goed kunnen. Maar met drie jaar en inrijden kon je nauwelijks meer wat zien. Zij heeft een heel traject doorlopen, ook niets zichtbaar op de foto, revalidatietraining, aquatraining etc. De vorm van ataxie was weer anders dan de onze. In mijn omgeving heb ik nu ook een paar mensen met atactische paarden en hun verhaal gehoord, of gezien op filmpjes die ze me privé doorsturen. Echt, iedere vorm van ataxie is verschillend, en het verloop ook. Zo is bij Orry de staarttonus perfect geworden binnen een half jaar, en de volgende is zadelpaard geworden maar heeft na drie jaar nog niet de helft van de staarttonus terug, of draagt deze altijd scheef. En zoals #bruintje123 schrijft, bij haar ging het draven juist fijn en de galop, terwijl dat bij Orry juist andersom is.

Spannende materie en ik blijf de updates vermelden. Omdat ik juist zelf ook zo'n belang heb bij Bokt als informatiebron, ook over ataxie. Juist de persoonlijke ervaringen geven meer info dan een klinische uitleg van een situatie of afwijking. En wie weet, kan deze situatie in de toekomst weer iemand anders helpen met verduidelijken of een koers uitzetten, net zoals ik met zoveel respect en bewondering de verhalen over Frummel heb gelezen.

Alvast een fijn weekend allemaal!

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Acute ataxie, hoe lang boxrust en wat zijn de graden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:31

Kwa opstappen gaan ze niet zo zeer rekken omdat hij zijn achterbenen naar believen meer onder of meer achter de massa kan zetten bij het instappen. Maargoed, dat is iets dat je zou moeten testen en als je geen deuren hebt heeft het niet zoveel nut :+

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Acute ataxie, hoe lang boxrust en wat zijn de graden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 13:55

Misschien kun je ook eens bij Laarakkers informeren of onderzoek met de lecher antenne een stukje van de puzzel zou kunnen opleveren

Marjanka11

Berichten: 170
Geregistreerd: 04-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 18:05

Update Grasmaaier 3.0:

De röntgen zouden door SMDC worden beoordeeld, maar door een onbetwiste miscommunicatie (kliniek of SMDC, over en weer vonden ze dat de ander verzaakt had 8)7 ) moest ik er zelf achteraan maar het resultaat was niet minder, na een maand vond SMDC de foto's dan ook goed; geen afwijkingen. Wel wilden ze graag een echo om eventueel oedeem bij C5-6-7-T1 uit te sluiten. De kliniek die de röntgen had gemaakt, kon wel de echo maken, maar niet opslaan en verzenden naar SMDC. Volgens Amber waren er geen klinieken in het noorden die dit konden, en zowel de kliniek als zij adviseerde me om met de atactische twenter 233 km enkele reis op pad te gaan naar SMDC voor een echo. En dat ging wat mij betreft pertinent niet gebeuren. Ik heb weer een rondje gebeld in het noorden, nou ja, twee belletjes maar.....naar Wolvega en Dr Berger (Duitsland), en beide konden echo's maken en opslaan.
Maar, wat ik ook merkte toen ik een rondje belde voor mobiele röntgen, is dat wanneer ik namen noem op wiens verzoek ik bel ivm diagnose, er wat typisch wordt gedaan. En dat is over en weer, over elkaar. Dat is niet fijn.
Maar goed, Berger is voor ons dichtbij, situatie uitgelegd, röntgen er achteraan verzonden, afspraak gemaakt voor de week daarop (dat was dan gisteren).

En daartussen, afgelopen weekend, heeft Angelique Slot plots een hersenbloeding gekregen, heel ernstig en verschrikkelijk. Angelique was de revalidatietrainer waarmee we het traject gestart zijn en waardoor we nu al röntgen lieten maken ipv over een half jaar. Zij had advies ingewonnen bij Amber Koppen en die gaf toen aan, eerst röntgen, dan trainen. Amber heeft Orry niet live gezien. Maar los daarvan is het nu een hele trieste situatie voor Angelique en haar partner, en haar toekomst ziet er niet al te best uit. :\ .........
(minuutje stilte)



Enfin, wij gisteren naar Berger. Berger heeft alle testjes uitgevoerd die je mag verwachten bij ataxie. Buigen, draaien, op de monsterbaan, achterwaarts, inbuigen hals. Conclusie, atactisch, inderdaad. Maar hij was niet overtuigd van mogelijk oedeem, omdat de foto's te goed zijn alsmede de bewegingen van de hals.
Hij stelde thermografie voor. Prima, er heeft feitelijk nog niemand echt gekeken hoe hij is en hoe hij beweegt, alleen het oordeel atactisch en dat was het. Hele lijf op de thermografie gezet, met 1 hele wonderlijke foto van bovenaf van de rug. Links is keurig oranje-geel met een rood randje. Rechts is blauw met wat groen; de hele rechterkant van de rug tot en met zijn bil. Zijn bil links is roze, zo warm (compensatie). En bij de lendenen links en rechts twee diep donkerblauwe plekken, rechts groter dan links. Dat blauw wil zeggen dat de lichaamstemperatuur heel laag is, en dus ook de doorbloeding. Hij had zelf zoiets nog nooit gezien.
Hij heeft een injectie gegeven om toch eventueel oedeem af te laten vloeien, en spierverslappers en extra vit B meegegeven, zodat volgende wk de chiropractor mogelijk iets kan doen met die lendenen wat bij kan dragen aan beweeglijkheid en dus doorbloeding. Wij vonden hem nu 70%, en Berger hoopt dat hij er 85% van kan maken. Maar een zadelpaard wordt het niet.

Orry was super braaf daar in die vreemde omgeving. Beetje binnenvetter, dus hij liet iets meer atactische dingetjes zien dan thuis, zoals iets wekere staarttonus terwijl hij thuis de boel samen kan knijpen, zodanig dat je je hand er echt niet meer onder vandaan krijgt. En dat hebben we ook verteld, maar dan nog; wat hij daar liet zien was al beter dan een maand geleden bij ons thuis. Dus wij vinden nog steeds dat we de stijgende lijn te pakken hebben.

Laden hebben we in de tussenliggende periode ook verder geoefend, maar dan met de trailer op een helling. Dan is de overgang van klep naar trailer zelf niet zo hoekig, en ook het lossen via de voorlader niet. Dat ging beter. Maar voor het echie, wanneer de trailer horizontaal staat, heeft ie wel moeite; doet een pas, en dan een sprong naar binnen. Ach, wordt vanzelf beter. Hij doet het, en we waren daar op tijd.

Met laden terug was het bij Berger nogal een drukte met trailers en paarden (komt daar eens per twee weken een hoefsmid voor regulier beslag, we boften, half Deutschland was er....) en toen kreeg hij iets bravoure en kon iedereen zijn swaffel-slurf annex vijfde been aanschouwen *\%/* . Maar, hij ging na wat begrenzen toch op de trailer, onder toeziend oog van wat publiek.

Ik zal dat beeld van die rug opvragen, want dat was wel heel bijzonder. Enerzijds interessant, anderzijds natuurlijk om depressief van te worden.

Tot zover!

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Acute ataxie, hoe lang boxrust en wat zijn de graden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 18:17

Jeetje wat een verhaal, moeilijk om maar niet echt een vast staande oorzaak te vinden hoeveel onderzoek je ook doet. Orrie had zich geen betere baas kunnen wensen.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Acute ataxie, hoe lang boxrust en wat zijn de graden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:47

Inderdaad!

BusyMissy

Berichten: 975
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 21:53

Inderdaad heel interessant om te lezen. Hoop dat er nog wat meer info uit komt voor jullie na de behandeling van de chiropractor. Zou zo fijn zijn als je wat gerichter kunt gaan behandelen en trainen. Top dat hij naar de 85% kan, ben nu al benieuwd wat daarna nog kan komen.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Acute ataxie, hoe lang boxrust en wat zijn de graden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:44

jammer dat je n nog niet weet hoe en wat. Maar je hebt wel weer wat stukjes van de puzzel nu.

Marjanka11

Berichten: 170
Geregistreerd: 04-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 12:18

Nou ja, nou ja, Berger hoopt op 85%, geen garantie natuurlijk of het lukt, maar het is inderdaad weer een stukje van de puzzel! En een uitspraak die wat perspectief biedt.....En de factuur viel ook nog mee.

Het is echt een puzzel om schade te beperken, blokkades op te heffen, mobiliteit en motoriek vergroten, maar eigenlijk is het gewoon damage control. Want helemaal 100% wordt hij natuurlijk nooit meer, maar iedere verbetering is mooi meegenomen, en daar willen we voor gaan. En met 95% kan het zadelpaard worden en stiekem hoop ik daar natuurlijk op. En de oorzaak zal altijd wel vaag blijven. Ik vermoed nu, omdat de hals schoon is, dat er schade is in de kleine hersenen en de lendenen, maar ook dat zal een vermoeden blijven.
Waar ik blij mee ben is dat iemand niet alleen het oordeel ataxie heeft geveld, maar nu ook eens echt gekeken heeft en dat er iets feitelijks naar voren is gekomen waarmee we hem wellicht kunnen helpen / verbeteren. Zonder garantie, maar er zit daar aantoonbaar iets niet goed.

Omdat mijn partner niet telkens vrij kan nemen en we volgende wk woensdag voor de chiro terug moeten naar Duitsland, gaat mijn vriendin mee. Haar partner gaat die middag thuis werken, zodat zij met mij mee kan. Super van hen! Hartverwarmend ook.

Oja, de foto's van linksachter (einschuss, stond buiten de massa toen we hem ophaalden, klap hamer van fysio/chiro en hij stond weer onder de massa, maar soms in draf ineens een krampbeen) waren ook helemaal goed. Die rekening moet ik nog krijgen, in totaal hals en 1 been = 20 foto's, dus dat wordt schrikken. Vooral omdat sommige foto's maar half beeld gaven, de rest was gewoon wit omdat de plaat niet goed werd gehouden en dan krijg je maar een halve afdruk. Ben benieuwd of de prijs dan ook gehalveerd wordt..... :list:

Goochemerd vreet zijn spierverslappers goed op (pillen), maar die vitamine-meuk doet hij handig....hij blaast het uit zijn voerbak, en vreet dan de brokjes op. Maar tadaa....na weken in appelsap of wat mengen in appelmoes gaat ons dit natuurlijk wel lukken.

Voor wie zich er ook verder in wil verdiepen, wanneer je op ataxie bij mensen zoekt, vindt je veel meer info dan wanneer je zoekt op paarden. Echt interessant. Zelf denk ik dat het stukje uit de hersenen, het neurologische, nog wel te verbeteren valt met de tijd, maar die achterhand met die lendenen is een heel andersoortig onderwerp, meer fysiek als oorzaak dan neurologisch, denk ik. Misschien is dat nog de angel, die achterhand. In het neurologische heb ik wel vertrouwen dat het (aanvaardbaar) goed komt met her en der een hapering.

Grappig detail nog, bij de receptie moesten we natuurlijk gegevens uitwisselen. Werd er gevraagd welk ras. Dus ik Groninger. Dikke vraagtekens. Dus ik, jaaaa, soort Duits zwaar warmbloedpaard. Ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat Berger het wel mooi vond, zo'n zware in plaats van die iele bloederige sportpaardjes. Plus dat wij, mijn partner en ik, ook echt houden van ons atactisch mormel. Soms zie je ook partners waaraan je gelijk kunt zien dat ze liever ergens anders waren dan met vrouwlief en knol op pad. Partnerlief heeft het er net zo graag voor over als ik, dat als we wat kunnen doen, het niet moeten nalaten - mits het zinvol is natuurlijk. Ook wij hebben geen geldboom, maar het kan, en we hebben het er voor over.

hagelslag
Berichten: 9000
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Acute ataxie, hoe lang boxrust en wat zijn de graden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 12:50

Geniaal dat jullie bij berger geweest zijn.
Kost wat maar dan heb je wel een goeie dierenarts!
Erg kundige mensen.
En als hij 85% zegt, dan kan het wel ongeveer kloppen...
Knao wat jullie allemaal doen!

BusyMissy

Berichten: 975
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Re: Acute ataxie, hoe lang boxrust en wat zijn de graden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:33

Fijn dat jullie er samen zo instaan. Het is gewoon een reteknap paard natuurlijk, zou gaaf zijn als hij nu weer een paar stapjes verder komt. Steeds een stapje verder in de richting van zadelpaard. Aan jullie inzet zal het in ieder geval niet liggen als ik dit allemaal zo lees. Succes weer! Lees graag weer de volgende update, vind dit heel interessant om te volgen.

N4N4
Berichten: 1107
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:57

Mooi verhaal om te volgen , jullie knappe paard boft ontzettend met jullie :-) en dat is heel fijn om te lezen !

Heel veel succes komende tijd , toi toi toi

Marjanka11

Berichten: 170
Geregistreerd: 04-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 15:54

Daar zijn we weer! Met grasmaaier 3.3, want achterwaarts is al sterk verbeterd!

Het laatste bericht was dat we op 14 juni weer terug moesten naar de kliniek van Dr Berger, en dat Dr Berger met zijn collega Dr Lambregts (auch Pferden Tierartzt und Chiropraktikor) samen naar Orry zouden kijken aan de hand van de thermografiebeelden zoals die gemaakt waren op 7 juni. Uiteraard was er weer een alleraardigste assistente die jouw paard overneemt (super correct, ook erg Duits, klant is daar immers koning). Ik had aangegeven bij het koppel DA's dat ik hem ondertussen meer in het 'hier en nu' vond, alerter. Enfin, de lendenen waren het aandachtsgebied aan de hand van de thermografiebeelden en Frau Lambregts ging aan de slag. Het zwarte varken heeft zich echt heel keurig gedragen! Afspraak: over 4 wkn retour, spierverslappers mee, betalen, beetje op het parkeerterrein swaffelen en hop, de trailer in naar huis.

Hierna zijn we op 23 juni naar Hollandscheveld (Health4Horses, Monique & Ko Sikkens, seawalker) afgereisd met het varken (1,5 uur heen, uurtje daar, 1,5 uur terug). Dat hadden we gewonnen via een FB-actie. Zij twijfelen (na observatie, voelen, het traject besproken) toch ook of het ataxie is met zenuwschade, of dat er ook een hersenprobleempje is geweest, misschien een soort infarct, en dat het ene het gevolg is van het andere of andersom; in ieder geval geen 'standaard' ataxie (zover dat bestaat). Lastig, lastig. Maar twee rondje in de seawalker en meneer had zijn achterbeen keurig onder de massa staan en niet meer zo koehakkig; twee rondjes was ook wel echt genoeg qua inspanning. Optie was om hem daar 2 tot 3 wkn te stallen en dat zij 2 keer per dag met hem die seawalker in gingen, met kans op succes, of kans op totale misser en dat er iets stuk zou gaan wat zich nu juist aan het herstellen was. Kostenplaatje: SCHRIK, ik begrijp het wel hoor, dat tarief incl. stalling, en nog wat behandelingen tussendoor door hen, maar laten we dat eerst maar met Dr Berger overleggen......bovendien kans op finale misser en dan in laten slapen...nee. Eerst overleggen.

Op 6 juli weer retour naar Dr Berger. Afspraak was weer met hetzelfde koppel (Berger & Lambregts), dus weer op de monsterbaan, en dan een thermografie (kijken of er wat veranderd was, of er een effect te zien was van de vorige behandeling; zoniet, dan behandeling staken, dan is hij echt stuk en blijft het grasmaaier 3.0, en anders doorgaan). Uiteraard kwam de assistente om Orry over te nemen op de monsterbaan, maar Unsere Orry was wat enthousiast, en hoe lief bedoeld van de assistente, het werd effe niets op de monsterbaan. Dus overgenomen en de gang er in gezet.
Ik had ook bewegingsfilmpjes mee van linksom en rechtsom, in stap, draf en galop. De stap is zuiver tactmatig ook goed, de galop al beter dan hij in mei was (geen konijnensprong meer ertussen, changeert soepel, tact en beenzetting prima, soms even overkruist), draf is goed behalve rechtsom, wanneer hij aantrekt. Dan gaat hij in een soort van telgang, of dat achter niet genoeg onder kan treden, of net iets te traag is. Rara, neurologisch of fysiek, hij vindt dat ook echt niet fijn voelen. Maar een sukkeldraf rechtsom is niets mis mee!

De thermografiebeelden staan hieronder. Telkens links het beeld van 7 juni, rechts het beeld van 6 juli. Natuurlijk zijn er meer beelden gemaakt, maar deze zijn het meest interessant! Het gaat van weinig doorbloeding (blauw) via groen naar geel, oranje en rood. Je ziet dat hij slechte doorbloeding had op zijn benen en dat de rug rechts meer blauw is dan links, met een niet mis te verstane blauwe spot op de lendenen. Je ziet ook dat la meer belast was en dat later ra weer meer mee is gaan doen, waardoor la minder (over)belast werd.

Frau Lambregts heeft hem weer behandeld op de lendenen, ook de schouder lv, maar ook de spot midden op de rug zoals dit op 6 juli naar voren kwam (zie thermografiebeeld hieronder). In de schouder rv had hij overigens geen blokkade. Ze gaf aan te gaan oefenen met hem op bewustzijn en beweging (verschillende soorten ondergrond, heuveltjes etc., eigenlijk zoals je standaard wel terug kan vinden op internet).
Dr Berger vond een seawalker een goed idee, maar max 2 x per week en niet iedere dag 2 keer. Hij vond ook de hoef rv wat steil, maar dat was het standbeen waar hij een halve winter met boxrust op geleund heeft (de hoefsmid wil dit proberen te corrigeren en daar is een start mee gemaakt, maar je kan niet zomaar gaan knutselen, ook dat heeft tijd nodig EN de mogelijkheid van het dier om goed in balans te kunnen staan natuurlijk).
Na deze behandeling door Frau Lambregts is Orry echt heeeeeel slecht geweest. Niet om aan te zien, de eerste week (rechtuit prima, maar linksom en rechtsom in draf op de volte zwaar waardeloos). De fokker kwam ook langs om te kijken en echt hoor, niet om aan te zien. En weer een week verder prima, althans, beter dan het voor de behandeling was, met als stip het achterwaarts!!! Tilt ie zomaar lv op ipv slepen!

Terugkomend op de seawalker.... duur grapje, ook qua tijd, twee keer per week naar Hollandscheveld. En welk nut heeft het 1,5 uur in de trailer, 1,5 uur terug, voor 2 rondjes in een seawalker? De eerste keer was het effect vlot foetsie, want ja, op de trailer moet hij toch ook evenwicht bewaren en naar Dr Berger is net 40 minuten in de trailer, heen en terug. En hoe lang zouden we dit twee keer per week moeten doen? Misschien wel drie maanden achtereen?? Wat te doen?
Oplossing: Vanavond komt de loonwerker om te kijken hoe diep het water bij ons zit (zandgrond...) maar als het te doen is, krijgen wij onze eigen natuurlijke poel annex seawalker in de wei. Heeft het andere grote 'wannabe' sportpaard vast ook baat bij, beentjes optillen. Want het principe van de seawalker (alle spieren aanspannen, buik, rug, lendenen, benen over het water tillen, weerstand van het water) onderstreep ik wel, ook voor gezonde paarden lijkt me dit een welkome afwisseling waar fantastisch longeren echt niet aan kan tippen.
Dat is wat ze bij Health4Horses ook zo vreemd vonden, of niet standaard-atactisch. Hij sleept niet met zijn achterbenen, geen slijtage van de toon op zijn hoeven en hij tilt zijn achterbenen boven het water (circa 30 cm hoog) uit. Rara. Maar goed, een eigen poel....wie weet.

Ondertussen ook maar eens verder gaan kijken voor revalidatietraining, en een kennis (Ilona Greven) heeft de Freestyle opleiding gedaan bij Voest en ik wil vrij rap naar de dubbele lijnen, dus dat loopt ook. Zij komt bij ons thuis, en is nu twee keer geweest, en samen kijken we naar wat mogelijk is en voeden we hem verder op zodat hij met die dubbele lijnen aan de slag kan. We houden natuurlijk wel rekening met groeischijven, concentratieboog etc., dus niet te lang en ik doe mijn huiswerk om de dag circa 10 minuten. Orry vindt het wel wat, geloof ik. Vanuit Voest zijn ze wel belangstellend naar het traject van Orry, ook in het kader van revalidatietraining en de opleiding die zij verzorgen daarin. Hij wordt nog beroemd, want misschien is zijn case mogelijk geschikt als lesmateriaal!! Ze willen in ieder geval meedenken over specifieke oefeningen etc. Maar 'ik' ben 'ik' niet, wanneer ik daar met een schuin oog naar kijk. Want niemand weet echt het fijne van allerhande soorten ataxie, en iedereen heeft wel wat informatie, maar er is geen 1 weg naar Rome in dit soort situaties. Bovendien is er ook zoiets als tijd, en het het feit dat we hier nog steeds te maken hebben met een tweejarige, die ook gewoon kleuter moet kunnen zijn. Dus ik zet Orry en mezelf centraal en probeer iedere gedachtegang en optie mee te nemen, te wegen in de meerwaarde voor enige verbetering van Orry, en af te stemmen met Dr Berger en consorten.

Oja, ook leuk: Frau Lambregst heeft zich inmiddels verdiept in het ras Groninger, want dat kende ze niet, gniffel. De fokker heeft de omvang van de borst en het pijpbeen gemeten, dat zijn belangrijke getallen voor het stamboek, en hij voldoet ruimschoots.

Nou, tot zover, hier de thermobeelden, links juni, rechts juli:

(PS, volgende wk retour naar Lambregts)

Hartelijke groet van ons!!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marjanka11

Berichten: 170
Geregistreerd: 04-09-07
Woonplaats: Groningen

Re: Acute ataxie, hoe lang boxrust en wat zijn de graden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 16:16

PS: Krampbeen la heb ik nagenoeg niet meer gezien de laatste tijd..... :D

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Orry en ataxie, de stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:56

toch weer een hele mooie en positieve update! op naar een privé sea walker! Zou geweldig zijn als dat met niet al te veel moeite te maken is. Anders niet in de buurt een klein meertje waar je naartoe kan? Of is hij nog niet zo braaf dat je dat aandurft?

Zo zie je maar weer dat de ene ataxie de andere niet is en dat je dus ook niet kan voorspellen wat het eindresultaat gaat zijn. beetje bij beetje toch weer kleine stapjes vooruit. Succes volgende week!

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Orry en ataxie, de stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 17:52

Kun je hem niet gewoon in de aquatrainer revalideren? Daar zijn er inmiddels veel meer van dan een seawalker en met het zelfde effect.
Als Orry wat verder in balans is en je zou kunnen longeren, zou je hem ook verder kunnen trainen met een Equiband. Ook daar heb ik echt heel goede dingen van gezien. O.a. bij mijn eigen revalidatiepaard.
Heb me inmiddels zelf zon Equiband aangeschaft.

Marjanka11

Berichten: 170
Geregistreerd: 04-09-07
Woonplaats: Groningen

Re: Orry en ataxie, de stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 19:28

Hmmm, loonwerker geeft aan dat het vanavond niet lukt ivm hoeveelheid werk op het land, jammer.
#Weidebloem, dat wordt helaas ook trailerwerk, maar als het water te diep zit bij ons, gaan we inderdaad meertjes af! Lekker toeristisch. We hebben hem nu 'al' 1 keer meegenomen voor een korte wandeling langs de weg op zondagochtend. Vond ie leuk!
#Babootje, in Hollandscheveld hadden ze het verschil uitgelegd tussen een seawalker en een aquatrainer. Bij een seawalker komt het lijf in beweging over een stilstaande ondergrond, en bepalen de dieren zelf hun tempo. Bij een aquatrainer zet de loopbaan het lijf in beweging en die bepaalt ook het tempo. Wellicht een soort kip en ei verhaal, maar ik kon me wel goed vinden in die gedachte achter de seawalker. Dat vind ik ook wel het lastige, iedereen promoot zijn of haar eigen aanpak, van NCSAH tot Voest, de ene of de andere DA, zo ook de seawalker en aquatrainer. Maar als het lukt, en ik dus mag kiezen, dan mijn eigen poel! En die Equiband heb ik ook voorbij zien komen via FB of ergens anders, dat lijkt me ook zinvol, vanwege het elastische wat je met een Pessoa niet zo snel hebt. Als ik er naast zit, mag je het zeggen hoor, maar ik mag graag meer info ontvangen over die Equiband van jou en waarom/hoe je deze hebt ingezet!

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 00:24

Mijn paard heeft een operatie gehad aan 2 benen (1 chip rv en botcyste ra). Met name de botcysteoperatie (stamcel) vergde langere tijd revalidatie. Ik dacht dat ga ik niet zelf doen en ik wilde graag dat hij goed in de spieren bleef tijdens revalidatie. Vandaar dat ik hem bij een revalidatiecentrum heb gezet (SHHP) en hij een aantal dagen in de week getraind werd in de aquatrainer zo lang hij nog niet aan het werk kon. Na goed te zijn verklaard op de kliniek gaan opbouwen en dat verliep voorspoedig tot hij bijna van de 1 op andere dag extreem slecht liep. Waarbij wij het vermoeden hadden dat het uit zijn rug kwam (maar je weet het nooit).
Rug behandeld (onder het zadel, hals en lendenen zat hij vast), 2 x gedaan.
Het zadel speelde ook echt een rol, kwamen we achter. Om dat op te lossen hebben we een FlexQuality pad gekocht; dat hielp al veel. (Het zadel moet aangepast of liefst vervangen maar dat is niet direct geregeld).
Maar de revalidatiearts voelde ook een blokkade in de lendenen. Daarom zijn we gaan longeren met de equiband en werd hij spectaculair beter. Zo goed dat ik een gemaakte afspraak bij de mijn eigen DA maar weer heb afgezegd.
De equiband geeft steun en laat het paard de achterhand correct gebruiken. Ik ben er erg enthousiast over. De rubber banden kun je zo instellen dat je paard op termijn ook meer moeite moet doen. Dus als een soort fitness apparaat. Kan ook mee gereden worden. Zo ver zijn we nog niet.

Ik denk dat jouw paard heel veel baat heeft bij training van de "core spieren" en dat een equiband daarbij heel goed kan helpen. Ook geeft het steun en dat lijkt me voor jouw paard juist fijn.

http://www.shhp.nl/diensten/equiband/

Marjanka11

Berichten: 170
Geregistreerd: 04-09-07
Woonplaats: Groningen

Re: Orry en ataxie, de stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 14:48

Dat is serieuze materie geweest, #Babootje! Succes, want ik begrijp dat jullie nog niet zo ver zijn qua revalidatie dat rijden op dit moment tot de mogelijkheden behoort.
Voor wat die Equiband (ik heb ook de site bekeken, en verder gegoogled); maar hoe bevestig je die Equiband met longeren, en wie zou bijvoorbeeld uitleg kunnen geven over hoe strak zo'n ding mag of moet zitten?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Orry en ataxie, de stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:35

Equiband is vergelijkbaar aan de elastische bandage van TTouchen/TTeamen van Linda Tellington-Jones.
TTouch is ook iets wat jullie zou kunnen helpen.
Ik zelf gebruik elastische bandages die ik aan de longeersingel vast maak. Ik zeg altijd dat ze zo strak moeten zitten als een sok.
Ze moeten dus 'aan' zitten, niet afzakken, maar ook niet knellen.
Longeren, wanneer correct gebruikt is er al op gericht om de juiste beenzetting en aanspanning/ontspanning te bereiken, helaas een kunst die weinig mensen verstaan...

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:59

Marjanka11 schreef:
Dat is serieuze materie geweest, #Babootje! Succes, want ik begrijp dat jullie nog niet zo ver zijn qua revalidatie dat rijden op dit moment tot de mogelijkheden behoort.
Voor wat die Equiband (ik heb ook de site bekeken, en verder gegoogled); maar hoe bevestig je die Equiband met longeren, en wie zou bijvoorbeeld uitleg kunnen geven over hoe strak zo'n ding mag of moet zitten?


Shhp morgan lashley is dealer van de equiband en die kan precoes vertellen hoe die moet zitten.
We rijden overigens wel, maar nog niet met de band achter. Wel met de band onder de buik

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 09:27

Hoe gaat het inmiddels met Orry? Ben benieuwd naar de vorderingen :)!

Marjanka11

Berichten: 170
Geregistreerd: 04-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 22:46

Hoi hoi, stond nog op mijn lijstje om Bokt bij te werken, gniffel. Het Grasmaaier 3.4 dagboek!

De laatste update was van 6 juli naar Dr Berger, en we zijn 17 augustus & 14 september ook geweest, en aanstaande dinsdag 10 oktober gaan we ook weer. Op 17 augustus heeft hij nog een langwerkende ontstekingsremmer gekregen, voor het geval dat (vond ik wel verrassend, maar goed, zij hebben er voor geleerd en ik niet; had met spieren te maken, ivm rechtsom draven (zie verderop in deze tekst)), en daarna niets bijzonders meer, behalve zijn vitamine B. We gaan nu kijken of hij het op eigen kracht ook goed doet, en ik denk dat ze volgende week tevreden mogen zijn!

Zijn zichtbare onlogica in bewegen is alleen als hij gehaast/druk is in draf, rechtsom op de volte; dan verliest hij tact, gaat achter sneller of groter dan voor, kan hij het voor niet kwijt, en dan gaat het de mist in, en dan lijkt er rv een hakkeltje te zitten, beetje op schouderniveau. Hij is ook erg links gesteld, en op de volte rechtsom wil hij graag rechtuit. Maar nu hebben we bij toeval ontdekt dat, wanneer hij over balkjes draaft (en die hoeven er niet iedere pas te liggen, maar bijv. vier op een hele longeercirkel), hij wel zijn tact behoudt in de draf rechtsom. Heeft iets met bewustzijn van doen. De rest, stap & galop rechtsom, is OK, en linksom is alles OK. En rechtuit is alles prima.
Van Frau Lambregts moesten we ook oefenen op een wip-wap, dus die is gemaakt en in gebruik genomen. Hiermee worden de kleinere spieren aangesproken en evenwicht, en dat heeft in ieder geval bij de hoefsmid al zijn vruchten afgeworpen!
Ook moesten we over balkjes achterwaarts, nou, dat hebben we op 1 balkje gehouden, want een serie werd wel erg veel. Goochempie had snel in de gaten dat mens blij wordt van goed voet op tillen met achterwaarts, dus deed ie het al snel voor de helft, gehaast en rommelig, en dan in blije afwachting van de beloning.....Liefde gaat door de maag. Zijn tact in het achterwaarts was ook altijd wel goed, maar lv doet ie wat slepend, al naar gelang zijn alertheid. Is hij wakker, oplettend, dan tilt hij het goed op. Rommelt hij wat aan, dan is ietsje optillen meer dan voldoende in zijn beleving.
De poel is er niet gekomen, want dat werd heel diep eer we bij grondwater zouden komen, en dus heel groot, en dus heel duur. Omdat de longeercirkel gekeerde grond is zonder toplaag, is die ook heel zwaar, dus die benutten we voor de wip-wap en een rondje zwaar lopen. En dat rondje zwaar stappen lijkt me gelijk staan aan de weerstand van water. Dat is natuurlijk niet exact zo, maar het gaat om het principe, want man o man, wat een compleet nieuwe hobby is dit traject!!

In de bak, met goede bodem, is dan een vierkant uitgezet voor dat Voest-gedoe, speciaal 14x14 mtr (mocht niet groter volgens die principes, ook goed), fijne stabiele bodem met toplaag. Vanuit Chaja Kolthoff was er eventueel belangstelling voor aanvullende revalidatietechnieken in ruil voor dat Orry mogelijk opgenomen kon worden als case in het lesmateriaal; alles digitaal opgestuurd, niets meer van vernomen. Ook de Voest-training ligt stil, ziek/vakantie instructiedame, dus ik ben gewoon doorgegaan. Dus goochempie loopt nu drie keer week een kwartiertje aan de dubbele lijnen op een volte in de bak, met twee balkjes voor het ritme in draf. En dat doet ie verrekte goed! Ik heb de hoeken afgezet met balkjes, want rechtsom gaat ie liever rechtuit, en dan ook nog het liefst keren, en dat mag niet. Hij had echt moeite met de stelling rechtsom, maar dat gaat nu steeds beter, hij wordt handiger (of soepeler, of allebei). Hij vindt de longeersingel prima, de beenbeschermers rete-stoer, de kaptoom interessant en is verder superbraaf. Geen bitje in natuurlijk, en ik probeer de dingetjes handig op te lossen met vooral veel stemgebruik en logisch nadenken.
Uhm, en verder. Hij staat met een KWPN'er en een Shet. Die Shet jaagt, is snel, wendbaar, steigert, daagt uit. En Orry laat zich niet onbetuigd, die doet heel goed mee; vandaag zelfs een rappe keertwending om de achterhand gezien, los van wat we vaak zien: steigeren, gas geven, remmen.

En ik denk ook....sommigen laten die atactische gewoon op het land staan, doen er niets mee, en dan gaat het ook goed of niet. Ik denk dat het nog steeds wel beter gaat, en dat vinden ze bij Dr Berger ook, maar ze zien er nog geen zadelpaard in. De laatste keer stond ik er wel zo van.....ja, de grote sprongen qua verbetering hebben we nu echt wel gehad, het wordt nu onderhoud, oefenen, verbeteren en een kwestie van tijd. Maar soms doet hij ook zulke luie domme dingen, en dan staat ie er zo simpel koehakkig bij, dat ik denk..... dit wordt niets. En dan hoor je lawaai, komt ie voorbij gegaloppeerd (zien we vanuit de keuken), de Shet er achter aan, draaien, ravotten en dan denk ik.....zo, moet je eens zien, en weten van hoe ver hij gekomen is!!! En bij Dr Berger vinden ze hem nog steeds sterker worden.

Ondertussen draait de wereld ook door, dus ik ben eerlijk gezegd nog niet toe gekomen aan het gegoochel met een bodywrap.

Hier een fotootje de eerste keer op de wip-wap (medio augustus, we staan er allebei weinig elegant op), van ons laatste bezoek in Duitsland (september) en aan de dubbele lijntjes vandaag. Ik heb de lijntjes nog niet achterlangs, dat wordt de volgende stap; dit doen we nu twee weekjes zo. De omheining begrensd ook wel, en het is een kleuter. Stap voor stap.

Maar het is wel een tijdrovende hobby erbij, dat hadden we vorig jaar om deze tijd nog niet bedacht. Maar hij doet het goed, vinden wij!!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marjanka11

Berichten: 170
Geregistreerd: 04-09-07
Woonplaats: Groningen

Re: Orry en ataxie, de stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 22:53

Als het soms wat kort klinkt (Voest-gedoe, gegoochel met bodywrap) dan is dat zeker niet neerbuigend bedoeld. Maar ik ben wat moe, drukke zomer gehad, en ik wil dit wel graag wat bijhouden. Om ook terug te kunnen kijken waar we vandaan zijn gekomen. Maar het is wel pittig, dat kan ik jullie wel vertellen! Welterusten!