pony extreem druk!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yenni
Berichten: 5450
Geregistreerd: 01-07-14

pony extreem druk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 15:34

hallo beste bokkers,

Mijn pony is de laatste paar dagen extreem druk.
Ik zal bij het begin beginnen: vorige week maandag heb ik hem voor het laatst gereden. ik heb 2 weken stage gehad van 9 tot 5 dus echt rijden is er niet meer van gekomen. Gisteren wou ik hem dus weer oppakken dus ik hem op de poetsplaats gezet en gaan poetsen, ik heb hem alleen maar kunnen poetsen want hij was zo druk en steigeren en wild doen. Toen hem ik hem maar weer op de wei gezet met de intentie dat er morgen weer een dag zou zijn.

Ik ben net met mijn moeder naar stal gegaan en toen ik hem uit de wei haalde toen reed er een koets voorbij. Toen begon hij al te steigeren op het erf. toch op de poetsplaats gezet maar ook daar steigeren en heel wild zijn. Wij hebben hem maar weer terug op de wei gezet want wij konden er niets mee.

Is dit het weer wat mee speelt of toch die koets? Hij raakt wel panisch als hij een koets ziet of hoort maar dit was echt gevaarlijk.

Heeft iemand tips?
Hoop dat het een beetje duidelijk is.

groetjes Yenni.


Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: pony extreem druk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 15:47

Zet m eens een uur op de spoelplaats. Beetje geduld is ook wel op zijn plaats

En anders eerst een week longeren? Of eens vrijspringen

Je pony krijgt nu lekker elke dag zijn zin

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Reusje_xx

Berichten: 930
Geregistreerd: 07-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 15:50

Een week niet rijden en het weer in combinatie met de koets zou hem zeker druk kunnen maken.
Ik zou voor dat je wat met hem gaat doen, hem even laten uitrazen. Even losgooien in de bak of longeren. Dan is het teveel aan energie eruit en kan hij even zijn ei kwijt.

In ieder geval niet opgeven door hem maar gewoon weer terug op de wei te zetten.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 15:52

Hoeveel uur per dag staat hij op stal en hoeveel uur buiten? Kan hij spelen met soortgenootjes? Heb je onlangs iets in het voer verandert?

Ik zou eerst er voor kiezen om hem goed te longeren en pas daarna op de poetsplaats te zetten om wat te borstelen e.d. Je kunt hem er nu een uur opzetten en de strijd aangaan, maar wellicht bereik je daar een averechts effect mee.

Rooss_24

Berichten: 124
Geregistreerd: 01-10-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 15:52

Ik zou er gewoon wat mee gaan doen zoals longeren, of gewoon even loslaten in de bak. Hij leert nu dat als hij druk gaat doen dat hij lekker terug naar de wei mag...

Ik denk trouwens niet dat de koets het probleem is

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 16:10

Zou het even andersom doen, uit de wei, meteen door naar de bak en laat maar even lekker rennen.
Daarna aan de hand uistappen,al dan niet in de bak en daarna pas poetsen.
Is je dier rustig dan kun je misschien alsnog er op of longeren.

Er staat nog wel voldoende gras op de wei?
Soms kunnen ze ook druk gaan doen als ze hongerig zijn,kijk daar dus zeker naar :j

Yenni
Berichten: 5450
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 16:13

longeren kunnen we morgen wel proberen. Hij komt van 07.00 - 18.00 op de wei met soortgenootjes. voer is onlangs wel verandert van gewone muesli van Havens naar de coolmix van Havens.

Dit werd gewoon echt gevaarlijk. ik heb hem al 4 jaar en nog nooit zulk gedrag vertoont.

hoezo kunnen koetsen niet het probleem zijn? hij word helemaal gek als hij een koets hoort of ziet.

alle weilanden zijn nu zo goed als kort maar hij krijgt hooi bijgevoerd.
bedankt voor jullie antwoorden. ik heb contact opgenomen met een grondwerk instructeur.

:)

Rooss_24

Berichten: 124
Geregistreerd: 01-10-16
Woonplaats: Gelderland

Re: pony extreem druk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 16:32

Dat denk ik omdat het daarvoor ook al was gebeurd (tenzij ik het verkeerd heb gelezen)

Yenni
Berichten: 5450
Geregistreerd: 01-07-14

Re: pony extreem druk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 20:12

Nee de koets kwam aan (paarden draafde) en toen werd hij zo gek.

tamary

Berichten: 29056
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 00:43

Yenni schreef:
Nee de koets kwam aan (paarden draafde) en toen werd hij zo gek.

Jouw paard : "Joepie paarden, daar wil ik bij horen, want ik ben hier helemaal alleeeeeeeen!"
Ik noem dat vreemd gaan. Pony zoekt dus geen aansluiting bij jouw, maar bij elk ander paard in het zicht of hij ze nu kent of niet.

Opvoeden ~~}> dus. Jij moet de veilige plek zijn ongeacht wat er verder gebeurt. Grondwerk instructeur is een goede optie, dan leer je hoe je zijn aandacht bij jouw kan houden ipv dat die overal naar kijkt behalve naar jouw.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: pony extreem druk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 00:56

je zou hem op voer kunnen zetten dat minder heet maakt en / of (tijdelijk) magnesium bijgeven.

Je paard raakt in paniek als er een koets in de buurt is: dat is een heel serieus probleem, omdat 'in paniek raken' met een paar honderd kilo levensgevaarlijk kan zijn. Het lijkt me geen overbodige luxe daaraan te werken.

Daarnaast speelt het weer ook mee, en het minder beweging krijgen.
Lijkt me een combinatie van alles.

Yenni
Berichten: 5450
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-16 20:34

Hallo.

Ik ben nu net terug van het rijden en hij was heel rustig en heel braaf dus ik heb geen idee waar het aan heeft gelegen...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k, ComscoreBot, Firegirl, GrapeshotBot, Sjors050, TamaraFloor, Utixo en 39 bezoekers