Willen jullie mee denken, Soms vocht in been en kreupel.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Willen jullie mee denken, Soms vocht in been en kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 11:21

10 sept haalde ik morgens mijn paard uit de paddock met een dik been.
Ze is net genezen van een peesblessure en ik had haar eens steunkousen omgedaan om te kijken of dat zou voorkomen dat ze nachts stal benen kreeg. Morgens had ze een dikke knie ik dacht het vocht wat normaal in het been zit is er nu boven gaan zitten.
Ik had een endurance training op laag tempo, ik heb die mensen er naar laten kijken en we waren het er unaniem over eens we zagen geen kreupelheid en we dachten dat het met de steunkous te maken had. Ik heb die rit gereden en het vocht was zo goed als weg maar niet helemaal.
Dat was voor mij het teken dat er meer aan de hand was weetje opgehoopt vocht was wel weg geweest dan.
Middags op de wei zakte het vocht naar beneden tot halverwege het onder been.
Ik ben gaan koelen koel koelen ondanks dat het niet warm aan voelde.
Ma was haar hele been dik.
Oja de zwelling zit enkel aan de binnenkant van het been aan de buitenkant zijn de peesschedes wel iets voller maar niet zo als aan de binnen kant.

woensdag heb ik haar mee genomen naar de kliniek, echo was goed, foto van griffelbeen was ook goed.
Ze was duidelijk kreupel op het been dit was vooral te zien op de harde volte, maar de DA zag het rechtuit ook.
Buitenkant voet verdooft, geen effect binnenkant verdooft dit had effect rechtuit liep ze weer bijna goed en op de volte in elk geval beter.

Ijzer er afgehaald en gezocht naar een zweer, niks gevonden ook niet gevoelig.
Vrijdag smit geweest ook nog gezocht niet gevoelig en niks gevonden.
Zaterdag overdag was vocht helemaal weg maar nachts komt er weer vocht in en kan je morgens hele putten drukken in het been. En zo gaat het steeds op en neer. soms een nachtje minder vocht soms overdag weer wat vocht en dan ook weer niet.
Ze blijft kreupel op de harde volte.
En ze staat in nat verband, maar ik heb zelf niet het gevoel dat het een hoefzweer is, Ik moest gisteren de da bellen hoe het ging maar hij heeft niet terug belt, vandaag maar weer proberen.

Heeft iemand nog ideeen wat het kan zijn.

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje


koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Willen jullie mee denken, Soms vocht in been en kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 11:27

Net de DA gesproken, die weet het echt niet. Hij denk aan een verminderde bloedtoevoer op die plek, nu komende nachten bandageren of de steunkous aan en kijken wat dat doet.

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

Sussie85

Berichten: 1528
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Willen jullie mee denken, Soms vocht in been en kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:31

Is het check ligament ook gescand?

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 11:36

Sussie85 schreef:
Is het check ligament ook gescand?


Ja alle pezen.

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

Anoniem

Re: Willen jullie mee denken, Soms vocht in been en kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:47

Misschien zit het in de hoef en is de zwelling erboven van anders belasten? Ik denk maar een dwarsstraat hoor.
En anders misschien bij een andere kliniek sec op doen.

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 11:55

Joolien schreef:
Misschien zit het in de hoef en is de zwelling erboven van anders belasten? Ik denk maar een dwarsstraat hoor.
En anders misschien bij een andere kliniek sec op doen.

Da was nu beetje druk hij wilt even kijken wat dat zwachtelen uithaalt en dan volgende week de hoef op de foto zetten.
Maar zo als je nu denkt had ik nog niet aan gedacht.
Op zich zit ik nu wel bij een vrij goede kliniek denk dat ik dan naar utrecht of zo moet gaan.

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Willen jullie mee denken, Soms vocht in been en kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-16 12:08

Ik denk dat het toch een hoefzweer is, vandaag ontdekte ik samen met een vriendin een bobbel op de kroonrand, ik heb heel hard lopen na denken is die bobben me eerder op gevallen.
Nee en volgens mij had ik het dan wel gezien.
Dus weken maar in de soda en dan hopen dat hij snel open gaat

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

kisangel
Berichten: 39
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Wijk en aalburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:50

koetjeboe schreef:
Ik denk dat het toch een hoefzweer is, vandaag ontdekte ik samen met een vriendin een bobbel op de kroonrand, ik heb heel hard lopen na denken is die bobben me eerder op gevallen.
Nee en volgens mij had ik het dan wel gezien.
Dus weken maar in de soda en dan hopen dat hij snel open gaat


soms kan het indd een zweer zijn die er dan aan de bovenkant uit komt ofzo. wij hebben toen ook een keer gehad dat de hoefsmid zei ik durf niet verder te snijden en een paar dagen later kwam ie er aan de bovenkant uit en was het klaar. Daarvoor liep ie al wel echt even niet goed en wilde hij op een gegevwen moment zelfs bijna niet meer staan dus wij waren heel bang dat het iets ernstigs was en dat bleek gelukkig mee te vallen.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Willen jullie mee denken, Soms vocht in been en kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 09:00

Hoe gaat het nu met je pony? Weet je al zeker of het een zweer was?

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-16 11:44

Somebitch schreef:
Hoe gaat het nu met je pony? Weet je al zeker of het een zweer was?


nog steeds geen zweer gezien. ik zag vorige week wel iets een bobbel op de kroonrand. dus ik dacht dat zal hem zijn. al twijfel ik ook of die bobbel er niet al zat. maar goed heb het behandeld alsof het een zweer was. kroonrand weken hoef weken. maar helemaal niks. ze blijft kreupel. been is ondertussen wel wat dunner en soms zelfs helemaal dun. maar hij kan ook maar weer zo in eens vol zijn. op de bult kan ik timmeren met een hamer en dat vind ze allemaal wel prima.

gisteren weer naar de kliniek. binnen kant voot er dooft en ze liep 90 % beter als daar voor. de bobbel op de kroonrand zit ook aan de binnen kant.
We hebben foto's gemaakt van de voet en daar is in elk geval niks afwijkends te zien.
da heeft weer lopen graven in de voet wederom niks gevonden.
ze staat nu in nat verband tot de kogel. en heeft de hele nacht in de hoefzak gestaan met een bodem water.
de hoef was vanmorgen goed warm ik kon daardoor niet echt voelen of een bepaalde plek warmer aanvoelde. nu net had ik het idee dat de bult iets warmer was.
hoefsmit komt vanmiddag ook nog ff mee kijken.
evt volgde stap is een ct scan.

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Willen jullie mee denken, Soms vocht in been en kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:46

He bah wat naar zeg zo onduidelijk.. Hopelijk weet je snel wat het dan wel is :(:) En een echo? Zou dat misschien nog wat kunnen verklaren qua banden oid die verrekt kunnen zijn?

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

Babootje

Berichten: 26014
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:51

Ik vroeg me al af, waarom er geen foto's zijn gemaakt van de hele ondervoet. Maar dat is inmiddels nu dus ook gebeurd.
Tja, dan zou je dus ook zeggen dat het iets is dieper in de voet (weke delen of bij de aanhechting van de pezen aan het hoefmechanisme) Wanneer heb je de ct scan?

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-16 15:26

Somebitch schreef:
He bah wat naar zeg zo onduidelijk.. Hopelijk weet je snel wat het dan wel is :(:) En een echo? Zou dat misschien nog wat kunnen verklaren qua banden oid die verrekt kunnen zijn?


is ook al gemaakt. was ook allemaal goed

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Willen jullie mee denken, Soms vocht in been en kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:26

He bleg, hopelijk geeft een CT scan meer duidelijkheid :(:) Hou je ons op de hoogte?

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-16 15:32

:) a
Babootje schreef:
Ik vroeg me al af, waarom er geen foto's zijn gemaakt van de hele ondervoet. Maar dat is inmiddels nu dus ook gebeurd.
Tja, dan zou je dus ook zeggen dat het iets is dieper in de voet (weke delen of bij de aanhechting van de pezen aan het hoefmechanisme) Wanneer heb je de ct scan?


die is nog niet geplant nu weken tot vrijdag en dan moet ik contact hebben met me da over hoe dan verder als er nog geen zweer uit is gekomen.
ct scan is erg duur miss dan ik nog een 2 weken door week en dan weer verder ga kijken. maar moet dat eerst eens met me da overleggen.
voor de scan moet ik ook eerst de da contact laten hebben met me verzekering want die waren niet zo happig op een ct scan.

ja heel vreemd is het. ze is ook niet stok kreupel. je ziet het eigenlijk alleen op de harde volte. rechtuit is er weinig aan de hand.
als ik er opzit en met haar stap voel ik ook niks.
stappen heb ik overigens maar 1 keer gedaan want dat voelde niet goed voor mij

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-16 15:35

Somebitch schreef:
He bleg, hopelijk geeft een CT scan meer duidelijkheid :(:) Hou je ons op de hoogte?


ja doe ik.


babootje dat er nog geen foto van de voet was genomen was omdat het het meest voor de hand lag dat er een zweer zat. maar nu die niet te voorschijn kwam toch maar foto's gemaakt.

hoefsmit kan elk moment komen. de hoef heeft van half 1 tot net in de hoefzak gestaan die is nu mooi week. hoop dat ze nu wel reageerd op de hoeftang en we gericht kunnen snijden in de hoef

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Willen jullie mee denken, Soms vocht in been en kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-16 19:39

Hoefsmit net geweest en die weet wel zeker dat het een hoefzweer is daar op de kroonrand.
Hij dacht zelfs dat het al los aan het gaan was.
Ze is ook erger kreupel sinds een uur of 6.
Recht uit en in de paddock is ze nu ook echt duidelijk kreupel. Ik denk dat dat een goed teken is.
Ik vermoed dat er meer druk begint te komen in de hoef

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Willen jullie mee denken, Soms vocht in been en kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 08:13

Ah fijn om te horen, ik hoop dat het ook echt een hoefzweer is en hij er snel uit komt!

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-16 08:28

Somebitch schreef:
Ah fijn om te horen, ik hoop dat het ook echt een hoefzweer is en hij er snel uit komt!



ja hoop ik ook. vind dit dit zo sneu

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

Babootje

Berichten: 26014
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Willen jullie mee denken, Soms vocht in been en kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 10:36

Gelukkig maar een hoefzweer. Alhoewel heel pijnlijk voor je pony.
Misschien kun je met laurierzalf of trekzalf op de kroonrand het proces nog wat versnellen.

Gigi4
Berichten: 4
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 10:45

Heb niet alles gelezen, dus sorry als ik iets schrijf wat hierboven al vermeld is.

De vocht die in een piephak zat, heb ik eruit weten te halen door puur gedroogde paardenbloem over het eten te geven. Wordt geleverd in een emmer, ze vinden het heerlijk en paardenbloem onttrekt vocht. Je kunt ook paardenbloemen plukken, maar dat is wel erg veel werk.
Sterkte!

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-16 12:59

Babootje schreef:
Gelukkig maar een hoefzweer. Alhoewel heel pijnlijk voor je pony.
Misschien kun je met laurierzalf of trekzalf op de kroonrand het proces nog wat versnellen.



ik moest er na het weken groene zeep op smeren zodat het vochtig en week blijft na het weken. trekzalf kon idd ook.

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:16

Mag ik n tip geven? Het kan helpen de hoef week te maken om de zweer er uit te krijgen. Een voet zak met veel water tast ook de verdere voet aan. Kans op mok etc. Ik heb de voet met watten en gewoon water met een flex wrap 10 dagen nat gehouden. 2 x per dag verschonen. Afbeelding

Zo blijft de kroonrand nat, de vacht blijft droog.

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-16 15:29

rien10 schreef:
Mag ik n tip geven? Het kan helpen de hoef week te maken om de zweer er uit te krijgen. Een voet zak met veel water tast ook de verdere voet aan. Kans op mok etc. Ik heb de voet met watten en gewoon water met een flex wrap 10 dagen nat gehouden. 2 x per dag verschonen. [ [url=m/LnWCsT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo blijft de kroonrand nat, de vacht blijft droog.


Ik het begin de eerste 2 weken heb ik het ook zo gedaan. alleen het droogde te snel op en het werd dus niet week genoeg. wat ik nu doe met de hoefzak heeft wel beetje het zelfde effect. die zak is harstikke lek. als ik er water is doe staat er na een uur niks meer in. maar het verband blijft wel natter. en het gaat flink broeien en dat schijnt ook goed te zijn.
Ik doe ze nu steeds van avonds 10 tot volgende morgen uur of 6 of 8 in de hoefzak met nat verband. en dan eruit. en middags afhankelijk van hoe laat ik ben uitgewerk haar weer in de hoefzak tot uurte of 7 avonds.
en als ze niet in de hoefzak zit smeer ik er een klodder groene zeep op om het week te houden.
Heb net bij de drogist trekzalf gehaald.
Bah ik wil dat die zweer eruit komt. Dan weet ik teminste dat er niks anders aan de hand is.

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 16:05

Afbeelding

Foto is van afgelopen vrijdag na de smid. Het is nu eind sept. In februari zat het in de kroonrand.


Wat bij mij ook hielp was met de natte hoef stappen op het harde. Door de hoef werking kwam het er uit. Ik bedoel, na 10 dagen soppen iets er uit, dan na het stappen kwam er meer uit.
Heb je een stal genoot die tussendoor de boel nat kan maken?

Groene zeep truc: nog nooit van gehoord. Weer wat geleerd. Ken je de lijnzaad truc?

Ja, ik snap dat je het eruit wilt hebben. Wat kan je blij zijn met pus doorbraak he? Volhouden! Het is n langdurige kwestie. Ik ben vanaf eind februari bezig.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DPTomboy, GrapeshotBot, henshem, Karintich, Larissajulia, nadcha, Padoertje, Rubio, sunny43 en 25 bezoekers