paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 21:42

Dat is echt heel ver uit de richting. Denk idd al gauw 200 km heen en weer of misschien ietsje minder. Helaas. Ken nog wel een goede kliniek ook die oude merrie Karuna heeft laten inslapen maar voor hun is het ook tever om te komen.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 21:45

Ik kom uit jou buurt, misschien kan ik je helpen?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 21:49

Voor nu ga ik eerst morgen da twee bellen. En per dag kijken. En proberen hoofd koel te houden en elke dag oude man verwennen met aandacht en knuffels. Heb nog een week en ga voor nu niet lopen da shoppen. -O- en vooral proberen te slapen s nachts dat schiet er erg bij in. ;(

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 21:52

Ik snap ergens DA 2 wel: die wil zijn collega niet afvallen of voorbij lopen. DA 1 kent je paard het beste, dus dat is een beetje raar, dat hij niet meewerkt. En als "klinisch goed" betekent dat hart en longen nog goed werken, heb je een punt: de longen werken namelijk niet goed. Als dat zou was was je paard niet benauwd bij mist ...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 21:55

Da 2 is van een andere kliniek overigens. Ivm verhuizingen is paard bij vier klinieken onder behandeling geweest in zijn leven. Twee heel ver uit de buurt twee hier in de buurt maar beiden met een andere regio onder zich

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 21:57

Maar DA 2 weet vast wel dat jij met DA 1 hebt gesproken of dat hij de vaste behandelaar is?

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 21:58

Oh wat een vreselijke situatie voor je!
Wat een stress ....
Ik hoop zo dat er gauw een oplossing komt. Zelf een oude en chronisch zieke merrie gehad, dus snap hoe je je voelt. En je hebt helemaal gelijk: in zo'n geval ben je nooit te vroeg, maar kun je wel te laat zijn.
Onbegrijpelijk dit ...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 22:00

Maflinger_S schreef:
Maar DA 2 weet vast wel dat jij met DA 1 hebt gesproken of dat hij de vaste behandelaar is?

Ja dat weten ze, ik ben daar eerlijk over geweest. :j Maar kliniek van da 2 was vaste kliniek na verhuizing is dat kliniek 1 geworden maar na weer paard verhuizen is kliniek 2 eigenlijk weer de regio. Voor kliniek 1 sta ik eigenlijk te ver weg nu. Maar omdat zij hem de laatste jaren het meest hebben gezien heb ik hun als eerste gebeld.

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 22:02

Wat vervelend dat ze het niet willen doen. Heb je die loodzware beslissing genomen, krijg je dit... -O- Ik had ook zo'n keiharde, die waarschijnlijk veel meer pijn had dan hij liet zien. Ik heb van stalgenoten ook reacties gehad dat ze het te vroeg vonden om hem te laten gaan, die konden er niks aan zien. Jij kent je paard, jij kan het beste beoordelen hoe hij in zijn hoofd is. Ik hoop dat DA2 je wil helpen. Sterkte.

daffieduck83

Berichten: 1748
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 22:45

Wil je heel veel sterkte wensen. Wat een rot situatie. Hopelijk vind je morgen een dierenarts die wel wil meewerken aan inslapen.

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 04:45

Je zegt dat als de oude man is ingeslapen de jonge verkocht gaat worden?? Misschien een rare vraag.. Maar waarom dat??

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 06:48

rainbow8 schreef:
Je zegt dat als de oude man is ingeslapen de jonge verkocht gaat worden?? Misschien een rare vraag.. Maar waarom dat??


Ik denk omdat ze klaar is met paarden. Genoeg zorgen/leed/kosten gemaakt en nu de beslissing neemt om te stoppen met de hobby.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 06:57

Fysiek en financieel red ik het niet meer in mijn eentje |( sinds ik vorig jaar er alleen voor ben komen te staan onverwachts. Ben zelf fysiek niet helemaal ok en omdat ik zowel huishouden, honden en paarden alleen moet doen kom ik domweg energie te kort en loop al een jaar ver over mijn grens van belastbaarheid.

Heb een tijdje geleden noodgedwongen ook iemand moeten inhuren die een paar dagen per week ze van water en ruwvoer voorziet om me iets te ontlasten. Rijden gaat me zo goed als zeker niet meer lukken nadat ik vorig jaar ook nog mijn rechterknie verklooit heb. En mennen moet je met zijn tweeen voor zijn. Zou betekenen dat jonge tinker door mij nooit in beweging gezet kan worden, volpension hier behoorlijk duur is. Vandaar de voor mij heel moeilijke beslissing hem dan te koop te zetten en te stoppen na 44 jaar met paarden bezig te zijn geweest waarvan een heel groot deel eigen heb gehad. Wat daarna geen idee misschien dat ik op termijn op zoek ga naar een verzorgpony voor een dagje in de week. Maar misschien ook niet. -O-

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:59

Heb je de 2e DA al gebeld?

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:11

Hm wat een vervelende situatie..ik vind altijd bij een dierenarts dat hij nog altijd voor de eigenaar werkt. Mee denken en een eigen mening hebben is prima en het is goed om te overleggen. Maar uiteindelijk telt jouw mening dus ik zou denk ik er gewoon op staan dat hij zsm ingeslapen word.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:13

Pff wat een vervelende situatie. Kan je misschien ook niet bij je dierenarts melden dat het ook voor zowel jou als je paard goed zou zijn om hem te laten gaan. Als je zegt dat ook jij het niet meer aan kan?

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:20

Elisa2 schreef:
Hm wat een vervelende situatie..ik vind altijd bij een dierenarts dat hij nog altijd voor de eigenaar werkt. Mee denken en een eigen mening hebben is prima en het is goed om te overleggen. Maar uiteindelijk telt jouw mening dus ik zou denk ik er gewoon op staan dat hij zsm ingeslapen word.


Dat kan jij best vinden. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Een (dieren)arts moet je juiste beslissing voor de patiƫnt (in dit geval het paard) maken. De mening van de eigenaar is eigenlijk minder belangrijk. Natuurlijk zal een goede arts altijd zaken in overleg doen. Maar als een dierenarts inslapen niet de juiste oplossing op dat moment vindt, het je helemaal niks om op te staan. Hij is niet verplicht om je mening op te volgen.

(Overigens niet naar de TS, want die zie ik alleen maar heel respectvol over de dierenartsen praten)

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:23

Het is toch nog altijd "jouw" paard? ik snap dat een dierenarts {terecht} geen gezond paard in laat slapen. Maar het feit is dat het gewoon jouw paard is en jij de dierenarts inhuurt voor hun expertise. Dus volgens mij werkt het andersom gewoon niet zoals jij het schetst.

Soms moet een eigenaar ook een chronisch ziek paard laten gaan omdat de medische maandelijkse kosten te hoog oplopen. Ook dat zijn zaken die allemaal meespelen en een dierenarts kan niet in de portomonee van de eigenaar kijken.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:32

Je huurt geen arts in om een behandeling uit te voeren. Je 'huurt' een arts om een diagnose te stellen op basis van zijn kennis er ervaring. En daar de bijbehorende behandeling bij te geven.

Natuurlijk gaat het in de praktijk in het algemeen in goed overleg tussen eigenaar en arts. Maar je hebt in principe niets te eisen. Een arts hoeft heen behandeling uit te voeren waar 'ie niet achter staat.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:33

Als het paard echt zo slecht is als je beschrijft, dan kan ik de beslissing van de DA niet volgen. Wat zijn dan zijn argumenten om tegen jouw verzoek in te gaan? "Klinisch goed" is in het licht bezien van alle kwalen waarover je spreekt, geen steekhoudend argument? Dat een 2e DA zich daar dan kennelijk ook bij aansluit, vind ik op z'n minst merkwaardig?
Wat ik ook wel vreemd vind ( ook in een ander topic waar je over deze situatie spreekt): je zegt dat je bijna geen voer meer hebt en dat de DA kennelijk ( zoals je schrijft) twee weken wil wachten tot je voer op is. En je kunt geen voer vinden dat het paard wel zou kunnen eten? Dat vind ik heel raar.
Wat is hier nou werkelijk aan de hand?
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 13-10-16 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:34

Anoeska schreef:
Je huurt geen arts in om een behandeling uit te voeren. Je 'huurt' een arts om een diagnose te stellen op basis van zijn kennis er ervaring. En daar de bijbehorende behandeling bij te geven.

Natuurlijk gaat het in de praktijk in het algemeen in goed overleg tussen eigenaar en arts. Maar je hebt in principe niets te eisen. Een arts hoeft heen behandeling uit te voeren waar 'ie niet achter staat.



Dat ben ik met je eens..maar goed, je kan het paard natuurlijk ook gewoon laten schieten.

Ik snap eerlijk gezegd ook niet zo goed waarom twee artsen hem niet in willen laten slapen. Was die tweede arts wel blanco?

MarjanB

Berichten: 16443
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:38

Klinkt als we hebben een mooie melkkoe aan jouw paard. Ik snap echt niet dat een dierenarts beslist of jij je paard in kan laten slapen. Ik zou kijken of je een andere DA kan vinden in de buurt en zo niet eens bellen met de https://www.knmvd.nl/ om te vragen hoe het nu precies zit.

Heel veel sterkte!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 12:05

Ze verdienen geen geld meer aan hem. De medicijnen die ik nodig heb heb ik op voorraad liggen. Dus daarin valt geen winst te halen. Gebeld heb ik nog niet, moest vanmorgen trainen en was telefoon vergeten. Nu even thuis om snel een hapje te eten en richting stal. Daar bel ik wel.

Jannepauli ik snap er ook niets van wat de argumenten precies zijn. Wat ik hier neerzet zijn bijna de letterlijke woorden van de dierenarts. Nummer 2 wil die periode gebruiken om te kijken hoe paard zich verder ontwikkeld in zijn klachten. Dat kan ik begrijpen en respecteer ik ook. Maar zegt ook wat hij heeft is chronisch en kan alleen maar achteruit gaan. Ik begrijp dat hij even nodig heeft om voor zichzelf op een rij te zetten dat oude man helaas echt op is. Omdat hij hem nog maar een keer eerder heeft gezien zelf.

Alleen ze hebben zijn dossier, weten wat er afgelopen jaren met hem aan de hand is geweest. Wat nummer twee ook zelf zegt sinds 2006 dat je hier bent komen wonen is het een continue aanleveren van ventipulmin, prednison, sputulisin en buut en andere pijnstilling.

Beide klinieken werken niet direct samen maar delen wel een of twee artsen. En ze wisten ook wie er geweest was terwijl ik geen naam had gezegd. Ik vermoed dat ze ook contact met elkaar hebben gehad daarom.

En het ruwvoer is al sinds mei ongeveer een probleem. Paard heeft een heel heftige allergie waardoor er zelfs geen stro of graanstof in zijn eten of omgeving mag zitten. Zijn allergie is te vergelijken met een pinda allergie bij mensen. Als hij hooi krijgt waar maar minimaal stro of graanstof inzit zwelt zijn luchtpijp op en stikt hij bijna. Dat heeft hem al een aantal keren bijna zijn leven gekost. ;( krachtvoer moet ook absoluut graan vrij zijn.

Enige ruwvoer optie naast kuil of hooi is een merk grasbrokken waarvan hij dan minimaal 10 kilo geweekt per dag moet hebben verdeeld over minstens 5 keer. Waarvan dierenarts twee ook zegt geen optie voor de lange termijn hooguit voor een maandje of zo. Dit is een keer eerder nodig geweest ongeveer 8 jaar geleden omdat hij door benauwdheid geen ruwvoer standaard weg kon krijgen. Dat was een overlap periode van een week of 6 waarin hij flink ingeleverd heeft in gewicht omdat hij de benodigde hoeveelheid niet weg kon krijgen zo veel was het.

De laatste pakjes die ik nu heb zijn eigenlijk voor minischaapjes bedoeld zo fijn, te rijk voor jonge tinker maar voor oude het enige dat hij wegkrijgt. Ik had een groot pak geschikt kuil bewaard (althans willen bewaren) voor deze periode maar verzorgster heeft dat ondanks groot papier afblijven niet openmaken op het pak dat in juni opengemaakt en 300 kilo is door de warmte gaan beschimmelen en weggegooid. Waardoor ik toen al bijna kon weten nu een probleem te hebben met voer. Sinds die tijd blijven we zoeken heel wat pakken gekocht neergezet en weer opgehaald omdat hij het niet weggekauwd krijgt. Alle contacten die ik heb en foerage handelaar zijn zo ongeveer gebeld en niemand heeft wat liggen dat ok is. Of het ligt bij stro of het is te grof voor hem.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:16

En een of twee kleine pakjes kuil kopen voor nood? Of het nu rijk is of niet zal niet veel uitmaken als het toch einde verhaal is.. -O-
Zou je ongeveer kunnen aangeven waar je je bevindt (evt per pb) - wie weet kan ik helpen met wat adressen voor voer e/o DA's ?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 12:25

Voor die oude is het nooit te rijk. Hij krijgt ook nog extra eiwit en vet bijgevoerd. Vandaar dat die kleine verplicht mee eetEn ik kan nergens iets vinden wat geschikt is wat hij wegkrijgt. Was het maar zo dan had het op stal gelegen al.