Keuze voor inslapen, maar wanneer is het genoeg geweest?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne, Pistasche, Apple

Anoniem

Keuze voor inslapen, maar wanneer is het genoeg geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:15

Wij hebben een merrie (nu 16 jaar) met een krom been. Het been heeft bij de knie (al enkele jaren) een botwoekering zitten en woekert alleen maar verder. Het is nu al zo ver overwoekerd dat ze haar been niet meer volledig kan buigen, en haar knie permanent erg dik is (door overtollig gewrichtsvloeistof). Ondanks deze problemen is ze nog steeds de leider van de kudde, en draaft en galoppeert ook nog vrolijk door de wei. Ze ziet er ook niet zwak (ingevallen) uit en haar ogen staan nog vol met leven.

Onlangs was de dierenarts bij ons en heeft mijn moeder gevraagd of hij kon zien of ze pijn had/ al toe was aan inslapen. Zijn mening was dat ze er nog goed uit zag, en hij had niet het idee dat ze pijn heeft dus hij zou haar nog niet in laten slapen.

Nu is het zo dat ze in de winter wel last heeft van haar been, en dat komt dan voornamelijk door de ongelijke natte en gladde (of juist harde) ondergrond in de wei. Als het een goede winter is (korte winter, vrij droog) dan houd ze het goed vol, maar bij een erg lange natte winter of juist bij lang aanhoudende vorst zie je dat ze er zichtbaar moeite mee heeft. Echter in het voorjaar en de zomer heeft ze ''nergens last van'' en gaat het zichtbaar ''goed'' met haar.

Nu had ik de keuze al gemaakt, haar voor de winter in te laten slapen, maar is mijn vader (het is het paard van mijn moeder) er flink op tegen omdat ze het nog zo goed doet. De dierenarts bevestigd de mening van mijn vader, wat mijn moeder ook doet twijfelen over de keuze. En eerlijk gezegd, als ik haar zo door de wei zie rennen deel ik deze mening wel.

Dus nu rees bij mij de vraag, wanneer is het genoeg geweest voor het dier? Is dat als ze zichtbaar lijden? Of al eerder? Of is het pas wanneer het dier het zelf aangeeft, wanneer het sprankelende lichtje in de ogen dooft zeg maar?

Anoniem

Re: Keuze voor inslapen, maar wanneer is het genoeg geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:22

Bij mij persoonlijk: als een dier pijn heeft.
Niet meer happy oogt.

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:23

Ik denk dat het altijd een moeilijke en persoonlijke kwestie blijft. In mijn ogen moet een dier nog een waardig leven kunnen lijden zonder constante pijn. Dat verschilt natuurlijk per paard, soms moet je de keuze maken voordat je 'de lichtjes in de ogen ziet doven'. Zo te horen heeft jullie merrie nog plezier in het leven. Wellicht dan maar eerst de winter afwachten?
Mijn paard heeft jaren geleden een zwaar ongeluk gehad en bijna iedereen raadde mij om hem in te laten slapen. Hij had zichtbaar veel pijn, maar ik heb toen besloten hem een kans te geven (zeker gezien zijn leeftijd, was pas 3 jaar). Het herstel heeft lang geduurd, maar ik ben blij met de keuze die ik toen gemaakt hebt.
Denk dat je op een gegeven moment zelf weet dat het genoeg is geweest. Gelukkig duurt het nog wat maanden tot de winter.

Sterkte met je keuze!

27-9-19 <3 13-06-22 [&]

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:24

Heeft ze 's winters last of pijn? Bedoel een vervelende lastige knie hoeft niet meteen dusdanig het leven in kwaliteit te verslechteren, maar bij pijn is dat wel.

Wachten tot een paard opgeeft, dof wordt of de ogen niet meer sprankelen dan heb je i.m.o. te lang gewacht.

Een paard beseft niet of het nog 1 week of 1 maand heeft en wanneer de laatste dag is, dus het is aan ons mensen om die laatste dag nog een mooie en fijne dag te laten zijn om zo toekomstig lijden (en dus niet verder lijden)te besparen.

The best and most beautifull things in the world, cannot be touched or even be seen...That's why we close our eyes, when we cry, kiss or dream..

RunaenBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:24

Ik heb zelf mijn shetlander in laten slapen, net voor dat hij ondragelijk ging lijden. Hij was toen wel duidelijk ziek (haar liet los, doffe vacht, mager) maar hij kon nog wel gewoon lopen, eten etc. Ik denk dat als je weet dat het alleen maar slechter gaat worden, je goed moet kijken of het nog een paardwaardig bestaan is. Ik zou gewoon de zomer lekker laten komen en pas aan inslapen denken als het duidelijk bergafwaarts gaat. Het is (naar mijn mening) ook niet fijn voor je paard om te wachten tot ze bijna niks meer kan.

Ik wil je in elk geval sterkte wensen met je merrie!

Some horses will test you. Some horses will teach you. And some will bring out the best in you.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:25

Anoniem schreef:
Bij mij persoonlijk: als een dier pijn heeft.
Niet meer happy oogt.

Precies!

Misschien kun je een goede paddock maken zodat ze in de winter toch vlak terrein heeft?
Zou zeker nog niet denken aan inslapen :n

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:28

Je zou haar in de winter op lichte pijnstiller kunnen zetten om te kijken of dat scheelt en komt ze dan makkelijk de winter door, weet je genoeg.

♥ Blue ♥ ♥ Tika ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:28

Voor mij is de keuze gemaakt al ze echt pijn heeft en niet meer happy is. Elke eigenaar ziet wel op zijn/haar paard nog happy is.

Is het 's winters zo dat ze echt pijn heeft of is het meer doordat fijn kan bewegen doordat ze haar been niet meer kan buigen in combinatie met de ondergrond die hard en ongelijk is?

Voor mij is het inderdaad als dat ene lichtje in de ogen zijn gedoofd, maar is dat dan alleen in de winter of dan ook in de zomer. Het is inderdaad erg dubbel, want is er geen oplossing in de winter dat ze er minder last van heeft?

Tjitske van 't Oosterzand (Fridse 423 X Lute 304)
Eip-Jan N. (Omer 493 X Fridse 423) verkocht

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:29

Ik lees even met je mee, ik zit helaas in hetzelfde schuitje.

Mijn merrie (30 jaar) loopt wat moeilijk, waarschijnlijk artrose daarnaast afgelopen winter(s?) verwaarloosd geweest en sinds afgelopen februari in volledige zorg bij mij. Maar hoe bepaal je of ze lijden, wanneer is het genoeg geweest? Ze is nu nog heel blij en vrolijk en ze geniet van alle aandacht, maar die beentjes... Ik ben zelf heel bang dat zij net als jouw paard, het deze winter het zwaar krijgt. Maar wat als ze nog wel gelukkig zou zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:32

In de winter heeft ze last van de modderige wei (die als hij bevriest zo hard en ongelijk is alsof er allemaal bakstenen omhoog steken) wat ze door haar bepekte bewegings-ruimte in haar kromme been niet goed kan hebben en dat wordt uiteindelijk wel pijnlijk voor haar ja. In de winter krijgt ze dan ook duivelsklauw om de pijn te verzachten.

Ik dacht zelf inderdaad dat als ze niet voor de winter ingeslapen wordt dan sta ik er op dat mijn vader er voor zorgt dat ze in de winter zonder pijn naar buiten kan. Desnoods maakt hij een stuk van het erf paardvriendelijk, maar ikzelf zie zooooo op tegen de winter.. :n Ik ben er klaar mee, elke winter weer die zorgen en het doet mij ook pijn om haar pijn te zien lijden.. En dan laat ik haar liever gaan als ze nog goed is in een droge wei i.p.v. dat ik haar in de modder/ in een plas moet laten inslapen..

De winter 3 jaar terug stonden we op het punt dat het genoeg geweest was, gelukkig waren afgelopen winters vrij zacht, maar toch heeft ze moeite met de zware ongelijke diepe modder..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-05-15 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:34

Shanna heb je dit ook zo met je ouders besproken en zien zij haar ook strompelen in de winter of verzorg je ze en letten zij daar niet echt op?

♥ Blue ♥ ♥ Tika ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:35

Mijn ouders weten dit, en zien dit ook. Paarden staan bij hun aan huis, en we hebben in de winter al rubberen matten over de modder liggen zodat ze makkelijker naar het droge stuk kan lopen. Echter hebben wij niet genoeg matten om de hele modder te bedekken..

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:37

Als ik je berichten zo lees TS komt het volledig door de beroerde ondergrond van het land. Het lijkt mij dus vooral een oplossing om een plek te maken die gelijk is. Zo heeft ze geen problemen met het lopen en in principe wat ik er uit opmaak ook geen pijn. De oplossing dus, maar is deze ook uit te voeren? Zo ja, doen. Zo niet, dan inderdaad toch voor de winter laten inslapen, want dan is het niet diervriendelijk.

Tjitske van 't Oosterzand (Fridse 423 X Lute 304)
Eip-Jan N. (Omer 493 X Fridse 423) verkocht

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:38

Shanna schreef:
Mijn ouders weten dit, en zien dit ook. Paarden staan bij hun aan huis, en we hebben in de winter al rubberen matten over de modder liggen zodat ze makkelijker naar het droge stuk kan lopen. Echter hebben wij niet genoeg matten om de hele modder te bedekken..

Matten bijkopen?
Straatje maken?

Waar een wil is, is een weg!

En een paddock is geen goed idee?
De wei blijft toch geen voedsel bieden immers?

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:38

Bij deze enkele röntgen foto's van haar been, voor een beeld bij de woekering. Deze foto's zijn al wel van jaren geleden, inmiddels is het flink door gewoekerd dus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Matten bijkopen en bestraten ben ik al jaren aan het roepen, helaas kan ik dat zelf niet betalen (heb ook mijn eigen gezin en paarden die ik moet bekostigen), en mijn vader wil hier niks van weten.

Haikaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:47

Je zou ,om haar verlichting te geven, ook eens kunnen denken aan lymphedrainage en compressie therapie.een zwelling gaat niet alleen naar buiten maar kan ook de vaatjes en zenuwen benauwen. daarnaast voor een vlakke (droge) ondergrond (in de winter zorgen) :))
Als je nog vragen hierover hebt, brand los :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:51

Misschien kan de dierenarts je vader wel overtuigen, Shanna?
Het wordt toch kiezen of delen op een gegeven moment...

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 12:21

Het is dus zo dat de dierenarts het op dit moment met mijn vader eens is ;)

En omdat ze wel eens slechtere winters gehad heeft vind mijn vader het de afgelopen 2 winters wel meevallen (zolang ze maar duivelsklauw krijgt). Het paard staat echter al 4 jaar met pensioen vanwege haar been, en ze kost wat dat betreft alleen maar een hele boel.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 12:22

Lastig...ik zeg altijd, ze weten niet dat ze een week te vroeg gaan...Ze weten het wel als ze een dag te laat gaan.

Persoonlijk zou ik mijn paard niet langer onnodig pijn laten lijden als je weet dat het alleen maar erger wordt. Daar zou ik haar voor behoeden. En ook mijzelf. Ik zou liever een blij paard laten gaan dan mezelf EN paard elke dag te kwellen met een pijnlijk beeld. .

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 12:24

Shanna schreef:

En omdat ze wel eens slechtere winters gehad heeft vind mijn vader het de afgelopen 2 winters wel meevallen (zolang ze maar duivelsklauw krijgt). Het paard staat echter al 4 jaar met pensioen vanwege haar been, en ze kost wat dat betreft alleen maar een hele boel.

Ja, en?
Dieren kosten nou eenmaal geld...
Dat mag niet de reden zijn om haar leven te stoppen!

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 12:25

spatter schreef:
Je zou haar in de winter op lichte pijnstiller kunnen zetten om te kijken of dat scheelt en komt ze dan makkelijk de winter door, weet je genoeg.

Daar zou ik ook voor kiezen en kijken hoe dat gaat :j

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 12:28

Shirley schreef:
Shanna schreef:

Ja, en?
Dieren kosten nou eenmaal geld...
Dat mag niet de reden zijn om haar leven te stoppen!

Dat mag de ts toch helemaal zelf beslissen? Jouw normen en waarden hoeven de hare niet te zijn.

TS ik snap je punt. Lastig hoor. Zou zelf zo ook niet weten wat te doen..

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 12:33

Jeetje wat lastig. Ik vind het zelf moeilijk te bepalen wanneer het genoeg is. Ik denk echter dat in jouw geval een verbetering van de situatie in de winter een hoop kan schelen voor het paard. Het is echter wel lastig als je vader daar niet aan mee kan/wil werken. Misschien is er iemand handig genoeg om een stuk dicht te straten? De stenen zelf hoeven niet veel te kosten.
Een paard met pijn kan nog steeds redelijk vrolijk erbij staan en blij zijn om je te zien. Mijn paard staat ook met een kapot been (daar zal ik zeer binnenkort afscheid van gaan nemen), maar oogt verder nog steeds rond en gezond. Toch heeft ze zodra de pijnstilling weer is uitgewerkt veel pijn. Dan draait ze wat meer rond en loopt kreupel, maar heeft nog steeds heldere oogjes en is vrolijk zoals altijd. Het is denk ik genoeg geweest zodra je alles eraan hebt gedaan wat binnen het redelijke lag om het paard een pijnvrij bestaan te geven. En het blijft moeilijk. Wat financiën betreft, niet iedereen heeft bergen geld liggen en het loopt al snel gruwelijk in de kosten.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:02

De ondergrond die je omschrijft is de grond waar mijn gezonde paard swinters al overheen strompelt.

Als je ouders geen andere manier vinden om haar te huisvesten swinters dan lijkt inslapen mij inderdaad humaner

The best and most beautifull things in the world, cannot be touched or even be seen...That's why we close our eyes, when we cry, kiss or dream..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:11

De merrie ligt en rolt nog gewoon (ze kan alleen niet meer via beide kanten omhoog komen), en speelt ook nog met beide voorbenen zoals te zien is in dit filmpje:

Op het filmpje is het haar achterste been die zo slecht is (wat ook te zien is in de bewegingen, ze slaat er minder krachtig en minder ver mee), als ze loopt is ze wel onregelmatig maar niet stok-kreupel. Ik heb ook niet echt het idee dat ze er pijn aan heeft (anders stond ze in het voorjaar en zomer ook wel op de duivelsklauw) maar meer dat het been gewoon in beweging belemmerd wordt. In de winter heb ik wel het idee dat ze er pijn aan heeft, maar dat wordt volgens mij meer veroorzaakt door dat haar been bewegingen moet maken die het niet meer kan..

Ik moet zeggen, als het mijn paard geweest was (en ik de financiele zorg er over moest dragen) dan was ze er al niet meer geweest. Daar is ze me te duur voor, en we hebben er nog 3 staan.