Welk beest/parasiet is dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Welk beest/parasiet is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:25

Een stalgenootje had wat raars aan de hand, en vraagt zich nu (samen met zowat heel de stal :P) af wat voor beest dit eigenlijk is ... dus misschien dat iemand hier wel ervaring heeft of het herkent.

Paard in kwestie wordt helemaal wild als er zoiets op hem zit, echt letterlijk, steigeren & bokken en echt niet meer veilig zijn. Diertje zit dan verscholen tussen de vacht en zodra het verwijderd is is er niks meer aan de hand. De DA is erbij geweest en hij dacht iets "teekachtig", maar het zuigt zich niet vast en zou zich voeden met schilfers ed op de huid. Hij heeft een spuit gehad dat moest het zich toch vasthechten dat het dan eraf valt (dus soort tekenmiddel lijkt mij) en stalgenoot moet nu een aantal keer wassen met een anti-parasitair middel (weet niet welk). Dan zou het voorbij moeten zijn.

Maar wij vragen ons dus af wat het is ... ik heb het nog nooit gezien en geen idee waar het paard het opraapt. DA denkt van tijdens de buitenritten maar we rijden vaak samen en mijn pony heeft nergens last van. Nu heeft dat paard wel vaker schilfertjes ed dan mijn pony maar of dat zoveel verschil maakt? Verder staat paard op stal (mijn pony niet) dus daar kan het in principe ook niet van zijn. Hij is de enige op zo'n 30 paarden die dit heeft ..

Iemand een idee?



(waar het diertje opkruipt is zo'n vochtig doekje .. het lijkt me een vrij groot iets te zijn in verhouding en zeker geen teek, maar ik heb het niet IRL gezien, enkel via deze video).

Sasqiua

Berichten: 1337
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:34

Een teek-achtige lijkt mij niet. Een teek heeft namelijk acht pootjes, voor zover ik kan zien in je filmpje heeft dit diertje er zes. Ik vind het eerder lijken op een wants-achtige. Die kunnen zich inderdaad voeden met huidschilvers, denk maar aan bedwantsen! Echter zijn mij geen wantsensoorten bekend die parasitair op paarden leven.
Laatst bijgewerkt door Sasqiua op 06-10-16 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Wranglerbutt

Berichten: 10377
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Welk beest/parasiet is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:36

Is dat niet een hertenluisvlieg?

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:36

Hertenluis idd?

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:37

Heeft inderdaad zes pootjes. Teken hebben er acht en zijn familie van de spinnen.

Edit:
Hertenluis opgezocht en dat is hem!
Laatst bijgewerkt door Bralindy op 06-10-16 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:37

Hertenluisvlieg zo te zien. Komen in bepaalde delen van NL voor. en paarden schijnen er dus helemaal gek van te worden. Zolang ze nog niet geland zijn hebben ze vleugels, die ze afwerpen zodra ze op het dier geland zijn.

Anoniem

Re: Welk beest/parasiet is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:40

En daarom hebben we dus bokt :Y) :)
Dat het geen teek was waren we inderdaad achter :j Zover reikt de kennis nog net, haha, maar wat wel hadden we dus geen ervaring mee ..

Lijkt inderdaad wel de hertenluis(vlieg) te zijn. Komt dus blijkbaar ook in België voor :+
Ik ga eens even rondzoeken of ik wat meer info vind, waarom het ene paard er wel last van heeft en andere niet enzo .. en wat je moet qua behandeling ..

Sasqiua

Berichten: 1337
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:41

Oh jak! Ik heb het even gegoogled. Die heb ik hier in Frankrijk ook wel eens gezien. Het was er gelukkig maar één. Via Google heb ik gevonden dat een "beet" het zelfde moet voelen als een daas. Vandaar dat sommige paarden er heftig op kunnen reageren.

Als bestrijding wordt inderdaad een aantal keer genoemd dat men vaseline of iets vettigs op de huid moest smeren waardoor de vliegen blijven plakken en je ze eraf kan pakken om te doden.
Laatst bijgewerkt door Sasqiua op 06-10-16 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Re: Welk beest/parasiet is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:44

Mijn bijrijdster heeft mijn pony afgelopen zomer meegeneomen voor een weekendje Veluwe en daar zitten die dingen dus ook.
Ze schenen ook op de anus/geslachtsdelen van paarden te gaan zitten ofzo? Daarom hadden ze Vaseline gesmeerd rondom die plekken, zodat deze insecten daar geen grip kregen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:50

Krijg helemaal de kriebels van dat rondzoeken _O-

@ mairead : dat zou best kunnen :j Paar weken terug deed paard in kwestie wel heel hysterisch tijdens het rijden (met vliegendeken nog op), leek wat onder zijn staart te zitten ... niks gevonden op dat moment maar ze blijken verdomd snel te zijn dus ja ... Ga die tip van vaseline wel meenemen, is misschien wel een optie :)


Iemand een idee waarom het ene paard wel en het andere niet? Is dat gewoon hetzelfde als waarom dazen ed altijd bepaalde paarden lijken uit te kiezen? Gewoon pech hebben? (of geluk in mijn geval dan :+ ).

tarek

Berichten: 400
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Hierden

Re: Welk beest/parasiet is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 21:00

Ja herteluisvlieg of paardeluisvlieg zitten ook op de Veluwe . Ik ken zelf iemand die haar rug gebroken heeft doordat haar paard haar eraf gooide om van zo'n beest af te komen. Zitten graag onder staart of in de liezen tussen de achterbenen. Je kunt ze niet doodslaan ivm hun harde schild. Alleen pletten helpt. Maar krijg ze maar eens te pakken met zo'n rondvliegend paard _-:(