Kraakbeen kogel voorbeen weg. PRP oplossing?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Kraakbeen kogel voorbeen weg. PRP oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 18:21

Pfff wat een dag. 2 uur op de kliniek.na foto's ( waren perfect) een mri scan laten maken. Oorzaak kreupel is dat hij nagenoeg geen kraakbeen in zijn rechterkogel heeft.

Wie kent PRP kan je dmv inspuiten met PRP kraakbeen terug halen? Kan hij de dressuursport weer in?
Wat is de prognose?
DA heeft zoveel verteld ik weet het niet meer.

Paard is 6 jaar.

Noor17
Berichten: 402
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Kraakbeen kogel voorbeen weg. PRP oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 18:28

Mijn paard had een hele kleine kraakbeenbeschadiging na een verstapping in de linker kogel. 4 keer ingespoten met noltrax en een aangepast ijzer. Dit in combinatie met een stapschema. Ik heb na 1,5 jaar weer z2 kunnen starten. In mijn dagelijkse training houd ik er nog steeds rekening mee. Ik rijd alleen op een goede bodem, veel lange lijnen en weinig oefeningen maar inmiddels is het 4 jaar geleden en geen pas meer kreupel geweest.

Noor17
Berichten: 402
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Kraakbeen kogel voorbeen weg. PRP oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 18:39

Kleine toevoeging: paard krijgt sinds die tijd glucosamine bijgevoerd van de groene os.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 18:41

Naar mijn idee komt kraakbeen niet meer terug.. Zo te lezen is het kraakbeen van jouw paard bijna weg?

Ik denk dat je beter even de dierenarts kan terug bellen en nog eens vragen om alles uit toeleggen.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je veel dingen niet meer weet gezien de aandoening.

Heel veel sterkte t's!

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kraakbeen kogel voorbeen weg. PRP oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 18:43

Oef, als het kraakbeen echt bijna weg is, op deze leeftijd al, lijkt me dat een vrij beroerde zaak.

Sterkte/beterschap.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 18:48

Ik heb er verder geen verstand van maar wat gluco betreft. Er zijn vele soort en maten.
Zorg dat je de beste te pakken hebt en ook dat je het juiste aantal grams geeft wat ze per dag nodig hebben, anders kan je het net zo goed niet voeren.

Ik zweer bij horseflex. Als het ik het niet geef dan is het binnen 1 maand mis. Mijn paard heeft LV een beschadigd straalbeen en 2 OCD operaties in de sprong gehad.

Heel veel sterkte, niet mis dit nieuws op zo'n jonge leeftijd. :(:)

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Kraakbeen kogel voorbeen weg. PRP oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 18:53

Ik ken enkel gebruik van PRP bij peesletsels. Voor zover ik weet groeit kraakbeen niet terug aan?

Ibbel

Berichten: 49105
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Kraakbeen kogel voorbeen weg. PRP oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:06

Kraakbeen kan wel regenereren, maar niet als het vrijwel weg is. Ook regenereert kraakbeen niet door PRP noch door glucosamine te voeren.
Er wordt momenteel in Utrecht wel onderzoek gedaan naar een nieuwe behandeling, maar ook die behandeling gaat verdwenen kraakbeen niet terugbrengen en kan alleen (licht) beschadigd kraakbeen een impuls geven om het eigen regenererend vermogen op te wekken.

Als er echt geen of vrijwel geen kraakbeen meer is, zie ik het heel somber is. Sport kan je sowieso wel vergeten.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Kraakbeen kogel voorbeen weg. PRP oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 22:08

Ibbel, ik ben wel nieuwsgierig naar wanneer kraakbeen kan regenereren? Ik heb een pony die mogelijk wat minder kraakbeen heeft in een kogel (vastgesteld door ostheopaat) en ik wilde eigenlijk glucosamine gaan voeren. Mag ook in een pb om niet teveel off topic te gaan?

Albert

Berichten: 5730
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Kraakbeen kogel voorbeen weg. PRP oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 22:15


Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 22:16

het enige wat ik kan bedenken is stamceltherapie. ik weet dat ze bij equitom in belgie daar al heel ver mee zijn. wordt daar al met goed resultaat al toegepast bij botcystes. ik weet niet of ze ook al zover zijn met kraakbeen, maar je kunt allicht informeren.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 22:17

Runa.. een osteopaat kan niet in het gewricht kijken, dus ook niet zo vast stellen dat er weinig kraakbeen zou zijn.. :n
Daarvoor zijn echt foto's nodig.

Ts.. stomme vraag misschien, maar wat is PRP..?
Ik ken alleen de inspuitingen met hyaluronzuur, wat het gewricht smeert en de ontsteking tegen gaat..

Albert

Berichten: 5730
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 22:18

Babootje, Lees mijn link maar,dat gaat daarover.

Janinevv

Berichten: 13236
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 22:18

Wat een rot nieuws, als kraakbeen weg of bijna weg is kan er geen nieuwe aangemaakt worden? Tenminste dat dacht ik altijd.

Sterkte ts

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 22:20

Nagenoeg geen kraakbeen in zijn rechter kogel... Wil niet negatief doen, maar dan zou ik toch afscheid nemen gaan overwegen, zeker als je sport in gedachten had.
Geen kraakbeen betekend dat het gladde dempende laagje tussen zijn botdelen is verdwenen en ze dus over elkaar schuren, dat is erg pijnlijk.

Sterkte..rot diagnose.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 22:46

Casarell schreef:
Runa.. een osteopaat kan niet in het gewricht kijken, dus ook niet zo vast stellen dat er weinig kraakbeen zou zijn.. :n
Daarvoor zijn echt foto's nodig.

Sorry, maar hier heb ik niks aan. De ostheopaat heeft me verteld dat er een onregelmatigheid in die kogel te voelen is en ze vermoed dat dit met het kraakbeen te maken heeft. Op basis daarvan wil ik kijken of er manieren zijn waarop die ongerelmatigheid verbeterd kan worden en omdat ze vermoedde dat het op kraakbeen ging, wil ik eerst kijken of de boel verbetert als ik bijvoorbeeld glucosamine voer, in welk geval de ostheopaat gelijk zou hebben.

Bovendien heeft de pony nog nooit gekreupeld met dat been en is ze niet gevoelig met lopen, dus het kan niet zo ernstig zijn dat er iets te zien is op de foto.

Mocht je verder tips hebben, dan hoor ik het graag (in een pb), maar anders zou ik het fijn vinden als er niet van wordt uitgegaan dat ik niet weet dat een ostheopaat geen röntgenogen heeft :+

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 22:49

Casarell schreef:
Runa.. een osteopaat kan niet in het gewricht kijken, dus ook niet zo vast stellen dat er weinig kraakbeen zou zijn.. :n
Daarvoor zijn echt foto's nodig.

Ts.. stomme vraag misschien, maar wat is PRP..?
Ik ken alleen de inspuitingen met hyaluronzuur, wat het gewricht smeert en de ontsteking tegen gaat..


In veel gevallen is het geeneens op een foto te zien, maar alleen op echo of ct scan.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 00:09

Albert schreef:
Misschien heb je wat aan dit stukje
https://fysioforum.nl/injecteerbare-ple ... erstellen/
Is op paarden geprobeerd en er zijn goede resultaten mee behaald maar volgens mij moet er dan nog wel kraakbeen zijn.

Aan de buitenkant zit nog mooi kraakbeen. Naar de binnenkant vanaf het midden is het nagenoeg weg.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 00:11

Casarell schreef:
Runa.. een osteopaat kan niet in het gewricht kijken, dus ook niet zo vast stellen dat er weinig kraakbeen zou zijn.. :n
Daarvoor zijn echt foto's nodig.

Ts.. stomme vraag misschien, maar wat is PRP..?
Ik ken alleen de inspuitingen met hyaluronzuur, wat het gewricht smeert en de ontsteking tegen gaat..

Precies weer ik het niet alleen dat er stamelen vanuit het bloed wordt ingespoten. Maar ik bel morgen de kliniek terug. T is als een waas om mij heen gegaan. Had dit niet verwacht.
Morgen ook emmeloord en wolven en Utrecht bellen voor info.
Ik wil hem niet kwijt.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 00:14

Sjolvir schreef:
Nagenoeg geen kraakbeen in zijn rechter kogel... Wil niet negatief doen, maar dan zou ik toch afscheid nemen gaan overwegen, zeker als je sport in gedachten had.
Geen kraakbeen betekend dat het gladde dempende laagje tussen zijn botdelen is verdwenen en ze dus over elkaar schuren, dat is erg pijnlijk.

Sterkte..rot diagnose.

Ik.las ook iets over irap en kraakbeen. Via wolvega of emmeloord.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 00:15


R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 00:15

Dat je hem niet kwijt wil snapt iedereen, echter moet je niet kiezen in wat jij wil, maar meer in wat het beste en meest humane voor hem is.......

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 00:19

R12312 schreef:
Dat je hem niet kwijt wil snapt iedereen, echter moet je niet kiezen in wat jij wil, maar meer in wat het beste en meest humane voor hem is.......

Dat weet ik. Ik ben aan het bekijken of irap of die pleisters ( onderzoek utrecht) hem kan helpen.
Wat het beste voor hem is zal ik zeker doen.
In 2012 heb ik mijn andere paard van 8 moeten laten inslapen wegens zware ataxie.
Ik wil graag weten of er iets aan te doen is voordat ik de beslissing neem en achteraf niet hoor dat er wel een medicijn was voor kraakbeen.

Ibbel

Berichten: 49105
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 07:30

Runa schreef:
Ibbel, ik ben wel nieuwsgierig naar wanneer kraakbeen kan regenereren?


Kraakbeen regenereert eigenlijk altijd, net als bot. Er is continu afbraak en opbouw - zij het bij kraakbeen veel minder dan bij bot.
In een gezond gewricht is die afbraak en opbouw in evenwicht, als dat evenwicht verstoord wordt, bv door overbelasting, afwijkende beenstand of domweg genetisch bepaald, dan wint de afbraak het van de opbouw.

Bij mensen blijk je dat 'intrinsieke' regenererende vermogen te kunnen stimuleren door distractie van het gewricht (het met een extern frame gedurende een aantal weken uit elkaar trekken van het gewricht). Voor paarden uiteraard geen optie, maar dat heeft wel aangetoond dat onder de juiste omstandigheden (druk verminderen maar wél blijven belasten) je wel degelijk herstel van (kwalitatief normaal!) kraakbeen kunt krijgen.

In Utrecht zijn ze nu samen met de U twente een hydrogel aan het testen die eigenlijk een beetje dat effect van distractie heeft, maar die ook de eigenschap heeft om stamcellen vanuit het onderliggende bot naar het kraakbeen te lokken.
Als alle onderzoek deze zomer/najaar goed gaan, zijn er plannen bij de kliniek in Den Ham om begin volgend jaar deze behandeling experimenteel te gaan toepassen.

Zie: [VN] Kraakbeenherstellende gel in onderzoek bij paarden

Stamcelbehandeling an sich werkt niet bij wat dan ook. Reden daarvoor is dat stamcellen niet 'vanzelf' weten wat ze moeten worden (en ze kunnen van alles worden, daarom heten ze stamcellen). Kraakbeenstamcellen hebben bovendien de eigenschap botstamcellen te worden.
Kraakbeentransplantatie werkt beperkt bij lokale afgebakende beschadigingen en levert slechte kwaliteit 'naden' op.

PRP = platelet (bloedplaatjes) rich plasma. Er wordt bij je paard bloed afgenomen, dat wordt gecentrifugeerd zodat de rode bloedplaatjes onderin het buisje komen, bovenin zitten de rode bloedlichaampjes, die worden weggegooid, het middenstuk is plasma, dat gaat mee. Dat mengsel wordt ingespoten, en wat dat in feite doet is een ontstekingsreactie opwekken, waardoor een beschadiging weer 'actief' wordt. Werkt redelijk bij pezen, doet weinig bij kraakbeen, en zeker niet bij gegeneraliseerd artrose.

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:16

Ibbel schreef:
Stamcelbehandeling an sich werkt niet bij wat dan ook. Reden daarvoor is dat stamcellen niet 'vanzelf' weten wat ze moeten worden (en ze kunnen van alles worden, daarom heten ze stamcellen). Kraakbeenstamcellen hebben bovendien de eigenschap botstamcellen te worden.
Kraakbeentransplantatie werkt beperkt bij lokale afgebakende beschadigingen en levert slechte kwaliteit 'naden' op.


Dat is niet zo. Ik weet dat bij Equitom met succes stamceltherapie wordt toegepast bij botcystes.
Vandaar dat ik de suggestie deed daar eens te informeren.

Een tijdje terug las ik dat men erin is geslaagd uit stamcellen stabiel kraakbeen te kweken (dus kraakbeen dat zich niet omzet in bot). Volgens mij gaat dat om hetzelfde onderzoek /dezelfde onderzoeker als Albert aanhaalde (Marcel Karperien). De behandeling is nog niet beschikbaar, maar Karperien gebruikt paarden als proefdier voor zijn onderzoek, omdat het inbrengen van de stamcellen op dezelfde manier gaat als bij mensen.
Dit was vorig jaar; ik weet niet hoe ver ze hiermee nu zijn.

Ik zou me kunnen voorstellen dat de onderzoekers samenwerken met een paardenkliniek, zoals Equitom of de universiteitskliniek in Utrecht.
Een andere "oplossing" voor het probleem van het paard van TS kan ik niet bedenken.
Voorheen zou de diagnose die het paard van TS heeft gekregen echt "einde verhaal" zijn.
----------
http://www.bewegenzonderpijn.com/stamce ... e-artrose/
Gekweekt kraakbeen blijft kraakbeen

Een grote stap in de goede richting werd vorig jaar gezet door onderzoekers van onderzoeksinstituut MIRA, dat onderdeel is van de Universiteit Twente. Zij zijn er in geslaagd om kraakbeencellen te kweken die in het lichaam van een muis stabiel kraakbeen maakten. Een grote doorbraak, omdat gekweekt kraakbeen normaal gesproken binnen vijf weken wordt omgezet in botweefsel. Dit opzienbarende resultaat werd bereikt door een simpel trucje toe te passen. Standaard worden kraakbeencellen gekweekt bij een zuurstofconcentratie van 21 procent. Dat is vergelijkbaar met de buitenlucht. In het kraakbeen is de zuurstofconcentratie echter een stuk lager omdat er geen bloedvaten aanwezig zijn. Door de zuurstofconcentratie tijdens het kweekproces te verlagen naar 2,5 procent slaagden de onderzoekers erin om stabiel en blijvend kraakbeen te produceren. (Lees het bronartikel van dit onderzoek.) Verder onderzoek is nodig om het werkingsmechanisme van gekweekte kraakbeencellen te doorgronden en om de kweek van kraakbeen voor weefseltranslatie te verbeteren. Dit moet uiteindelijk leiden tot nieuwe behandelingsmethoden om artrose te kunnen voorkomen, remmen en bestrijden.