Bloed bij koker paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Indra_S

Berichten: 487
Geregistreerd: 01-04-10
Woonplaats: Hierden

Bloed bij koker paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 08:48

Hallo allemaal,

Heb bokt al afgezocht, maar kon geen recentelijk topic vinden over dit onderwerp. Vandaar dit topic.

Van de zomer ontdekten de eigenaar en ik bij Twister (het paard in kwestie) wat prut bij z'n koker. We hebben het gewassen en eigenlijk bleef het weg. Twee weken later zat het er weer, en nu was het duidelijk opgedroogd bloed. We mochten er gewoon aan zitten dus helemaal afgevoelt opzoek naar wondjes, maar niks te vinden. Dus maar weer gaan schoonmaken met lauw water (geen zeep of dergelijke gebruikt, dat hebben we overigens nooit gedaan. Deden wel af en toe bij het afspoelen na het rijden ook bij z'n koker met water wat afspoelen.)
Maar het bleef eigenlijk een week lang aanhouden, het was op dat moment erg warm en hij stond in de paddock dus dachten dat het vuil bleef door die omstandigheden. Na een week was dit over. Ondertussen was hij verhuist naar een nieuwe stal, met gras land en ja hoor daar begon het weer. Ook kreeg hij wat verhoging, dus direct de DA gebeld. Hem de kwestie uitgelegd en hij heeft gekeken. Vond het wat verdikt maar kon eigenlijk niet echt bedenken waar het van kwam. Dus aan de antibiotica, dagelijks schoonmaken met lauw water en insmeren met uier crème zodat het bloed minder blijft aankleven. Na de kuur van 5 dagen was het helemaal over. DA gebeld en hij zei dat het waarschijnlijk om een kleine ontsteking zou zijn gegaan en vond vervolg bezoek niet nodig Dat was twee weken geleden. Gister paard aan het poetsen en ik vind weer bloed bij z'n koker. :( Schoongemaakt en weer ingesmeerd, kijk het een dag aan en anders word de DA gebeld. Vragen of hij sws bloed wilt afnemen en verder onderzoek kan doen.

Dus eigenlijk samengevat:
-Paard heeft bloed bij koker.
-Plast geen bloed (dit is meerdere malen gezien)
-Je mag er wel aan zitten, is dus niet pijnlijk neem ik aan?!
-Is wel afentoe wat verdikt geweest
-paard is 14
-paard is nooit eerder ziek geweest
-Heeft koortsverhoging erbij gehad.
-eet, drinkt, beweegt goed.
-heeft 5 dagen antibiotica gehad.

Nouja om een lang verhaal kort te maken, wie heeft hier ervaring mee? Wat was uiteindelijk de oorzaak en hoe is jullie paard er vanaf gekomen?
Zal vanmiddag foto maken en die uploaden voor een beter beeld.


Neon

Berichten: 4908
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Bloed bij koker paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 08:55

Schacht hij wel volledig uit?

Jolien87

Berichten: 17379
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 08:59

Is de prostaat helemaal in orde?

Sabbientje

Berichten: 4679
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:02

Is het echt bloed of is het ureum? Want dat ziet er ook wel eens rood uit.

Heeft de dierenarts wel eens je paard zijn piep laten uit schachten om zo te kijken of er niet iets. (d.m.v. een sedatiemiddel toedienen) Dan kun je goed kijken of er niet per ongeluk ergens iets in de koker zit wat schuurt of dat er misschien iets anders dan anders is.

Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:07

Best nog aardig wat te vinden over dit soort problemen op internet ook op bokt.
Ik wil je niet bang maken, maar er is voldoende reden voor grondig onderzoek.
Ik zou een tumor niet uitsluiten. Bloedonderzoek geeft niet altijd uitsluitsel heb ik gelezen.

Indra_S

Berichten: 487
Geregistreerd: 01-04-10
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 09:18

Neon schreef:
Schacht hij wel volledig uit?

Jaa, hij schacht hem met plassen uit of bij zijn hengstige buurvrouw :')


Jolien87 schreef:
Is de prostaat helemaal in orde?

Voor zover bekend wel, maar een goeie om aan de DA te vragen.


Sabbientje schreef:
Is het echt bloed of is het ureum? Want dat ziet er ook wel eens rood uit.

Heeft de dierenarts wel eens je paard zijn piep laten uit schachten om zo te kijken of er niet iets. (d.m.v. een sedatiemiddel toedienen) Dan kun je goed kijken of er niet per ongeluk ergens iets in de koker zit wat schuurt of dat er misschien iets anders dan anders is.

Volgens de DA bloed, maar moet eerlijk bekennen dat ik daar niet naar gevraagd heb. Heeft de DA niet gedaan, ik heb vertelt dat hij hem wel uitschacht en hij vond het toen niet nodig, ging voor de antibiotica oplossing (wat dus maar tijdelijke hielp)


Babootje schreef:
Best nog aardig wat te vinden over dit soort problemen op internet ook op bokt.
Ik wil je niet bang maken, maar er is voldoende reden voor grondig onderzoek.
Ik zou een tumor niet uitsluiten. Bloedonderzoek geeft niet altijd uitsluitsel heb ik gelezen.

Ja las inderdaad een topic over een tumor bij een ouder paard, kon wel het één en ander vinden maar niet echt ervarings verhalen.

Na deze reacties besef ik wel dat uitgebreid onderzoek liefst vandaag al wil, zo uit school direct kijken hoe het eruit ziet en DA bellen.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:24

Enne, je weet ook zeker dat hij 'm niet gebruikt voor waarom er mannetjes en vrouwtjes zijn?

Als hij uitschacht, hoe schoon is zijn piemel dan? In de koker zit altijd wel wat vuil, als je dat eruit haalt, stinkt het dan?

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:26

Zoals al eerder geopperd; laat zn koker eens goed schoonmaken.
Kan best dat daar smegma en vuilophopingen zitten, die irriteren.
En dat kan hard zijn dus weer open schuren = bloed bijv.
Succes iig

16 feb21: Gui ... kanjer - wolf in schaapskleren - clown - ubercoole pown; geheel onverwachts..nu ben je weer samen met Un! 30-05-2017: Un, doe de groeten aan Pars!20-06-2006: Pars, I´ll never forget you! 10-4-13: Eefje (mijn alleszie) bedankt !

Indra_S

Berichten: 487
Geregistreerd: 01-04-10
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 09:30

ikke schreef:
Enne, je weet ook zeker dat hij 'm niet gebruikt voor waarom er mannetjes en vrouwtjes zijn?

Als hij uitschacht, hoe schoon is zijn piemel dan? In de koker zit altijd wel wat vuil, als je dat eruit haalt, stinkt het dan?

Nou toen hij hengst was 8 jaar geleden mocht hij alles dekken wat los en vast stond :') , nu hij ruin is vind hij dat nog steeds dus hij staat al twee jaar niet meer bij merries (eigenaren van de merries zijn er niet zo blij mee :+ ) Hij staat nu bij een ruin en hij bespringt hem niet.

Het stinkt niet echt (het ruikt ook niet naar rozen :+ Maar iig niet een extreem gekke geur, toen hij hem uitschachte in de tijd dat er bloed en spul zat zat dat over zijn hele piemel, maar dan met name het begin ervan. Toen het weer weg was, was heel zijn piemel ook schoon. Zijn duidelijk geen zichtbare wondjes te zien. Als hij hem uitschacht kan ik er niet aan zetten, dan trekt hij hem meteen weer in. Maar is wel een idee om met sedatiemiddel dat beter te onderzoeken.

Indra_S

Berichten: 487
Geregistreerd: 01-04-10
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 09:31

Evelienepien schreef:
Zoals al eerder geopperd; laat zn koker eens goed schoonmaken.
Kan best dat daar smegma en vuilophopingen zitten, die irriteren.
En dat kan hard zijn dus weer open schuren = bloed bijv.
Succes iig

Bedoel je dan goed laten schoonmaken door de DA? Zelf maken we hem al uitgebreid mogelijk schoon, dus ook al het vuil weg uit alle 'plooien'. Maar DA zou het wel nog beter schoonkrijgen als hij hem laat uitschachten.

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:37

Indra_S schreef:
Evelienepien schreef:
Zoals al eerder geopperd; laat zn koker eens goed schoonmaken.
Kan best dat daar smegma en vuilophopingen zitten, die irriteren.
En dat kan hard zijn dus weer open schuren = bloed bijv.
Succes iig

Bedoel je dan goed laten schoonmaken door de DA? Zelf maken we hem al uitgebreid mogelijk schoon, dus ook al het vuil weg uit alle 'plooien'. Maar DA zou het wel nog beter schoonkrijgen als hij hem laat uitschachten.

Ja
Je kan met heel je hand in de koker en je wil niet weten wat voor zooi daar zit!
Als het goed is, heeft je da daar ervaring mee ( al mot ik toegeven dat bij ons pas da 2 op dat idee kwam) en die kan hem eventueel ook verdoven.
Goed opletten en dan kun je het maybe keer erop zelf ( en niet wekelijks want dan maak je alles schraal wat ook weer tot wondjes kan lijden)!

16 feb21: Gui ... kanjer - wolf in schaapskleren - clown - ubercoole pown; geheel onverwachts..nu ben je weer samen met Un! 30-05-2017: Un, doe de groeten aan Pars!20-06-2006: Pars, I´ll never forget you! 10-4-13: Eefje (mijn alleszie) bedankt !

Indra_S

Berichten: 487
Geregistreerd: 01-04-10
Woonplaats: Hierden

Re: Bloed bij koker paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 09:38

Okee thanks, nu kom ik al tot voorbij mijn pols erin :')

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Bloed bij koker paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:47

En de plasbuis zelf is niet rood en/of geïrriteerd? Paard heeft geen koorts/verhoging?
Aangezien de antibiotica blijkbaar geholpen heeft zou ik het probleem niet meteen zoeken in viezigheid.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 28 bezoekers