Pony wordt blind

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Pony wordt blind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 23:25

Bedankt voor de fijne reacties! Doet me goed om te lezen dat mensen ervaringen willen delen!!

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Re: Pony wordt blind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 23:45

Maanblindheid is een heftige ontsteking wat gepaard gaat met veel pijn, het paard zal gaan knijpen met het oog, heeft hoofdpijn en voelt zich slecht. Het is te behandelen maar je moet er snel bijzijn. Ben je te laat dan moet het oog in het ergste geval worden verwijderd

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 21:35

peer2005 schreef:
Maanblindheid is een heftige ontsteking wat gepaard gaat met veel pijn, het paard zal gaan knijpen met het oog, heeft hoofdpijn en voelt zich slecht. Het is te behandelen maar je moet er snel bijzijn. Ben je te laat dan moet het oog in het ergste geval worden verwijderd


Ik heb niet de indruk dat het haar pijn doet. Ze knijpt niet met oog en het traant ook niet o.i.d. Ik ga nu vooral oefenen met aangeven dat er een opstapje aankomt zodat ze op die momenten de benen hoger optilt. Dankjewel!

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 15:52

Even een update!

Shettie leeft nog en dat hou ik de komende maandjes zo. Haar zomereczeem is in de winter altijd bijna over, dus het enigste mankement wat ze dan heeft is de blindheid en daar leert ze mee leven merk ik. Ze is veel meer op haar gemak dan toen ze net blind was. Ze kan niet alleen staan, maar dat hoeft natuurlijk ook niet. Ze blijft mijn A-welsh als moeder zien, want ook al staan er andere pony's bij haar, zolang de A-welsh niet bij haar is is ze in paniek en gaat ze hard hinniken. Ze geniet er ook ontzettend van als de kindertjes haar poetsen en invlechten.

Nog even een vraagje:
Ik wil het haar natuurlijk zo aangenaam mogelijk maken zolang ze nog bij mij is, maar ik vind het lastig in te schatten wat zij nou wel en niet leuk vindt. Wordt zij er blij van als ze het laatste deel van haar leven alleen maar in de (vertrouwde) wei staat met 1-2 keer per week een lekkere poetsbeurt of zou ze het nog leuk vinden om bijvoorbeeld in het bos te wandelen? Ze vertrouwt me wel echt en loopt nog heel netjes mee aan het halster.

Wat denken jullie?

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Pony wordt blind

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 17:51

Ons paard raakte juist erg onrustig als je van het terrein af ging (ook al was ze een topper in het bos toen ze nog kon zien), dus in mijn mening: lekker knuffelen in de vertrouwde omgeving van de wei :)

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Pony wordt blind

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 18:06

Ik denk dat dat per paard verschillend is. Ik weet van een aantal ruiters hier op Bokt die een blind paard hebben/hadden dat zij nog regelmatig buiten rijden/reden.

Gewoon eens proberen. Je merkt aan haar reactie wel wat ze er van vindt.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 18:17

nessinator schreef:
No_No schreef:
Waarom zou je in hemelsnaam op een blind paard moeten rijden? Ik zit hier werkelijk waar met open mond en vol verbazing te lezen dat blinde paarden nog bereden worden.
Paarden zijn vluchtdieren. Een blind paard kan niet eens weg komen als het schrikt. In MIJN OGEN (er staat ook dat IK het persoonlijk zou laten hemelen) moet een paard een paardwaardig leven kunnen leiden. Daar bedoel ik mee dat het zonder pijn en belemmering door de wei moet kunnen hobbelen. Het dier moet zich zelf kunnen redden. Natuurlijk is het moeilijk voor ts om afscheid te moeten nemen van de pony!! Ik weet hoe dat voelt want ik breng volgende week mijn paard weg die alleen maar artrose heeft waar je volgens mensen ook nog wel gewoon op kan blijven rijden.
De pony van ts wordt al verstoten door andere pony's. Hoe denk je dat het in de natuur gaat? Het dier is zwak en dus een gevaar voor de kudde. Dat heeft de pony zelf ook wel door, het kan niet eens op tijd weg komen om de klappen te ontwijken. Wie zegt dat het dier er vrede mee heeft?

Maar goed, ik ga wel weer een topic verder kijken. Ik geloof dat ik mij hier alleen maar ga lopen opwinden


Beste No_No,
Heb jij ooit met een blind paard gewerkt? Heb je met eigen ogen kunnen zien dat deze blinde paarden geen paardwaardig bestaan meer lijden? Wij hebben hier lang en diep over nagedacht, en ook echt wel een paar keer overwogen om haar een spuitje te geven. Maar ons paard liep vrolijk rond, en werd ondersteund door een pony die ECHT uit het wild kwam en opgegroeid was IN EEN WILDE KUDDE! Volgens jou zou mijn wilde pony, ons blinde paard hebben moeten verstoten. Deed hij dat? Integendeel. Paardwaardig bestaan? Jazeker. En ze wist prima tot hoe ver ze kon rennen in de wei waar ze al een tijdje in stond voordat ze blind werd.
Natuurlijk gingen we niet meer tot het gaatje met ons blinde paard. We hobbelden op haar rond, en maakten af en toe nog een buitenritje, waar ze prima van genoot, volgens onze subjectieve menselijke waarden. Dat ze nu niet meer leeft, en dat we gestopt zijn met rijden, heeft niks te maken gehad met haar blindheid.
Dus, als iemand met Echte ervaring met blinde paarden, kan ik de TS alleen maar vertellen dat blindheid helemaal het einde niet hoeft te zijn. En haar natuurlijk veel sterkte wensen.

Ik sluit mij aan bij no_no.
En ik heb ervaring met blinde paarden.
Ja ze kunnen zich prima redden, maar of het paard het zo fijn vind zijn vijand niet meer te kunnen zien, ik denk het niet.
Stond het paard behalve met dat 'wilde' paard nog met een kudde andere paarden.
Zo nee, dan vind ik het sowieso heel logisch, beter iets dan niets.