Zoo veel jeuk...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmieyx

Berichten: 38
Geregistreerd: 06-08-14

Zoo veel jeuk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-16 23:13

Help.
Mijn lieve New Forest pony heeft al een tijd jeuk. Elke zomer schuurt ze haar manen (en deels haar staart) eraf en dat groeide dan weer in de winter terug. Het schuren was veel en erg... Erger dan bij andere paarden... Twee jaar terug kochten we haar eerste eczeem deken. Dit hielp vooral tegen het schuren. Haar manen bleven heel, maar de jeuk verdween niet. De deken die we toen hadden was niet écht goed. We hebben nu een nieuwe (Rambo sweet itch hoody (als k t goed zeg)) en die is perfect. Hij past goed en de kwaliteit is geweldig... Maar de jeuk... De jeuk verdwijnt niet. Hebben jullie wel eens paarden horen vechten? Dan weten jullie vast hoe paarden dan "gillen". Zo stond mevrouw tegen haar schuurpaal aan... overstuur van de jeuk.

Nu klinkt het alsof het me vrij weinig kan schelen allemaal... maar ik heb alles geprobeerd wat me aangeboden werd! Alles! Zelf loop ik als sinds baby zijnde bij het ziekenhuis voor mijn eczeem en allergieën. Ik weet als geen ander hoe het is om overstuur te zijn van de jeuk.
Ik heb glucobalance door het eten gevoerd,
Ik heb zalf gebruikt (die van mij van t ziekenhuis),
Ik ben overgestapt op voer,
Nog meer andere zalf gebruikt,
Ik heb zonnebloem olie gebruikt,
Ik heb zout water gebruikt,
Ik heb gedroogde brandnetels gevoerd....

Jongens.... Ik weet het niet meer... Heeft iemand een idee wat ik moet doen? Het lijkt geen eczeem van vliegjes te zijn omdat de dekens niet helpen.... De zalf verlicht, dat blijf ik dus voorlopig smeren... maar het is niet dé oplossing. Ik heb heel erg sterk het gevoel dat het van binnenuit komt... Ik snap dat ik daar natuurlijk de dierenarts voor moet bellen en dat ga ik ook zeker doen, maar ik vroeg me af of iemand van jullie misschien tips heeft? Misschien is er iemand die 'het' middel gevonden heeft? Of iemand die dezelfde klachten heeft gehad?

Heel erg bedankt,
van mij en m'n pony!

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 23:20

Wat voer je op het moment? En hoe staat het paard gehuisvest (wei, stal, gras, hooi, voordroog)?

Wat voor zalven heb je precies gebruikt en hoe lang? Met welke frequentie?

Is het acuut begonnen of geleidelijk aan?

Heeft er ooit al een arts naar gekeken sinds de klachten zijn ontstaan?

Mijn paard begon keren geleden ook te schuren nadat we verhuisd waren. De eerste twee jaar na de verhuizing niets aan de hand, en daarna werd het elk jaar wat erger. Ze stond daar op gras en voordroog, en er waren meer paarden op die stal met jeuk.

We zijn nu verhuisd naar een andere stal waar ze hooi krijgt en nauwelijks gras. De jeuk is veel minder geworden en ze staat sinds 5 mei al zonder exzeemdeken. Wel met vliegendeken.
Toen het van de zomer zo goed ging zijn we gaan testen, paar uurtjes op het gras. En terug was de jeuk. Van het gras af, en de jeuk nam weer af...
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 24-09-16 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Zoo veel jeuk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 23:27


eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 23:32

astridklomp schreef:
Ik zou eerst uit zoeken waar ze jeuk van krijgt, dus waar ze allergisch voor is. Je zou een allergie test kunnen proberen bij bv Dierenpraktijk Maasduyn:
http://www.maasduyn.nl/?algemene-allerg ... actoren,20


Hou er bij een dergelijke test wel rekening mee dat je nooit op 100% alles kan testen. Het kan dus zijn dat je paard gevoelig is voor iets wat biet getest wordt, of een overgevoeligheid voor stof X, maar dat die overgevoeligheid niet de oorzaak is van de jeuk.
No offence, maar bovengenoemde persoon is geen arts. Daarnaast zou ik graag een goede bron willen hebben waaruit blijkt dat je mbv een plukje haar een allergie kan vaststellen. Bij mij zelf is dit namelijk altijd gedaan met bloedonderzoek en gevoeligheids testen.

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 23:34

Ik lees niks over zomerexzeem, maar ik heb mijn paard gekocht met zomerexzeem. Hier op Ameland is het helemaal over.
Vreselijk naar, maar misschien kun je haar verhuizen naar de kust?
Mocht ze dit hebben natuurlijk,.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 08:21

De zalf van jezelf van het ziekenhuis is vermoedelijk een corticosteroidzalf. Die moet je niet chronisch smeren (dat weet je zelf hopelijk ook), want daar wordt de huid dun van. En dan kan je ook de ene oorzaak van jeuk ondertussen hebben ingeruild voor een andere oorzaak (nl die dunnere huid).
Als je idd cortico-zalf aan het smeren bent, stop daar dan iig minimaal een maand mee voordat je een DA je paard laat bekijken. Anders heeft dat geen enkele zin.

zuma1

Berichten: 735
Geregistreerd: 26-04-11
Woonplaats: alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 08:30

er is een speciaal topic hierover ...zomereczeem schuren en jeuk

amie1965
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-09-13

Re: Zoo veel jeuk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 08:59

Er is ook nog een kans dat ze naast mogelijk muggenallergie (zomereczeem) ook allergisch voor salicylzuur wat in de meeste zalfjes zit als conserveringsmiddel. Ik zou ook stoppen met alle zalfjes en het eerst even aankijken. Gaan we nu weer de winter in dus dan zal t vanzelf minder worden met de jeuk. Volgend jaar de deken op voor ze jeuk heeft, goede hoofdkap er bij op doen zodat de oren ook beschermd zijn, verder schraal houden, mag duidelijk ribbig zijn op t lijf en hoe je het bereikt (weinig gras of weinig hooi) maakt niet veel uit. Geen brok, enkel supplementen. En als ze echt stikt van de jeuk flink gaan trainen zodat ze flink zweet. Daarna zijn ze (bij mij) een avondje jeuk vrij.... Maar t is en blijft een lijdensweg voor je paard....

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 09:00

Bij die van mij houdt eczeemdeken de jeuk ook niet tegen :(
Ben het nu ook van binnenuit aan het proberen op te lossen. Hoop dat ik dat voor het volgende seizoen een beetje voor elkaar heb. Hoop zo erg dat ze dan zonder deken kan lopen, aangezien het volgens mij ook niet zo goed werkt

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 09:02

astridklomp schreef:
Ik zou eerst uit zoeken waar ze jeuk van krijgt, dus waar ze allergisch voor is. Je zou een allergie test kunnen proberen bij bv Dierenpraktijk Maasduyn:
http://www.maasduyn.nl/?algemene-allerg ... actoren,20


Wauw als dierenarts zou ik ook wel zo'n machine willen. Een plukje haar en voor 60 euro weet je alles.
Wat een kul zeg. Gooi je geld hier niet aan weg maar ga naar een dierenarts die bewezen testen kan doen.

Helaas is een allergie testen niet zo simpel. Vaak is het een proces van trial and error door factoren weg te nemen en weer toe te voegen om te kijken of de jeuk afneemt en weer terug komt. Ik zou gewoon samen met een dierenarts een diagnose en therapie plan gaan maken. Via een forum is dit erg lastig. :)

Kimmieyx

Berichten: 38
Geregistreerd: 06-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 09:04

Ik woon op dit moment in midden Nederland. Ze staat elke dag op de wei, vanaf ongeveer 9 uur in de ochtend, tot het donker word. Ze eet daar dus elke dag gras. We hebben speciaal gras gezaaid voor gevoelige paarden. Ook hebben we speciale mest gebruikt om het gras zo langzaam en gezond mogelijk te laten groeien.

In de ochtend en in de avond krijgt ze een grote berg hooi en een hand muesli. (eerst was dat pavo nature's best, ik ben nu aan het overgaan op pavo Care4life, daar zit minder suiker en zetmeel in.)

Ik heb vaseline parafine gebruikt. Dat is puur om de huid vet te houden zodat de huid soepel blijft en niet scheurt. Normaal is het heel droog. Bij mij is het zo dat hoe droger mijn huid, hoe meer jeuk. De zalf gebruik ik eens in de 2/3 dagen. Hij blijft namelijk heel lang zitten. (ook door de deken natuurlijk)

De jeuk heeft ze altijd al gehad. Ik kreeg haar op 2-jarige leeftijd en weet nog goed dat er toen al een fikse hap uit haar manen was. Ik was toen nog niet zo oud dus het leek me nooit zorgelijk. Toen ze na het beleren bij ons terugkwam begon ik op haar te rijden. Toen viel me ook op dat het eerste wat ze deed als ze in de stal kwam, schuren was. Normaal was dat eten. Maar nu was het schuren. Ze schuurde soms heel lang voordat ze pas aan haar eten begon. Ik denk dus dat het niet acuut begonnen is. Aangezien ze het al wel lang heeft. Ze is nu al 9 namelijk.

Ik lees een aantal reacties over het verhuizen van mijn pony. Dat is helaas niet mogelijk. Ze staat namelijk bij ons thuis.

Ibbel: bij mijn paarden smeer ik geen hormoon zalf (of die mooie naam zoals jij het zegt ;) )
Ik weet inderdaad dat de huid daar dun van word en dat je dat zeer voorzichtig moet smeren. Dat is ook een beetje de reden waarom ik het niet doe. Ikzelf kan aangeven waneer ik het idee heb dat er te veel zalf is gesmeerd, dat word voor mijn pony lastig.

Ik merk dat de eczeem deken wel helpt, in de zin van, het verlicht natuurlijk omdat er geen prikkels (vliegen) meer te voelen zijn wat de jeuk erger maakt. (als ik eczeem heb en ik voel een vlieg lopen, is de jeuk direct terug.)

Is het verstandig om aan een DA te vragen om onderzoek te doen?

Kimmieyx

Berichten: 38
Geregistreerd: 06-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 09:06

Kayleigh327 schreef:
Bij die van mij houdt eczeemdeken de jeuk ook niet tegen :(
Ben het nu ook van binnenuit aan het proberen op te lossen. Hoop dat ik dat voor het volgende seizoen een beetje voor elkaar heb. Hoop zo erg dat ze dan zonder deken kan lopen, aangezien het volgens mij ook niet zo goed werkt


Ik wil het ook van binnenuit gaan proberen! Het moet toch op te lossen zijn zou je zeggen? Als je iets gevonden hebt wat werkt hoor ik het graag!

Kimmieyx

Berichten: 38
Geregistreerd: 06-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 09:07

amie1965 schreef:
Er is ook nog een kans dat ze naast mogelijk muggenallergie (zomereczeem) ook allergisch voor salicylzuur wat in de meeste zalfjes zit als conserveringsmiddel. Ik zou ook stoppen met alle zalfjes en het eerst even aankijken. Gaan we nu weer de winter in dus dan zal t vanzelf minder worden met de jeuk. Volgend jaar de deken op voor ze jeuk heeft, goede hoofdkap er bij op doen zodat de oren ook beschermd zijn, verder schraal houden, mag duidelijk ribbig zijn op t lijf en hoe je het bereikt (weinig gras of weinig hooi) maakt niet veel uit. Geen brok, enkel supplementen. En als ze echt stikt van de jeuk flink gaan trainen zodat ze flink zweet. Daarna zijn ze (bij mij) een avondje jeuk vrij.... Maar t is en blijft een lijdensweg voor je paard....


De zalfjes verlichten erg voor haar. Ik weet dus haast wel zeker dat het daar niet van komt aangezien het zonder zalfjes ook (/erger) is.

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 09:13

Kimmieyx schreef:
Kayleigh327 schreef:
Bij die van mij houdt eczeemdeken de jeuk ook niet tegen :(
Ben het nu ook van binnenuit aan het proberen op te lossen. Hoop dat ik dat voor het volgende seizoen een beetje voor elkaar heb. Hoop zo erg dat ze dan zonder deken kan lopen, aangezien het volgens mij ook niet zo goed werkt


Ik wil het ook van binnenuit gaan proberen! Het moet toch op te lossen zijn zou je zeggen? Als je iets gevonden hebt wat werkt hoor ik het graag!


Ja doe ik!
Ik blijf je topic volgen, misschien komt er nog iets handigs langs.

Ik ben sinds deze week overgestapt op Vitalbix Daily Complete, speciaal voor paarden met eczeem. En aangezien ze hier 24/7 op de wei staan ben ik dat een beetje aan het afbouwen met paar uurtjes binnen overdag en straks snachts op stal.
Ben nog aan het zoeken naar reinigende supplementen maar wil niet zomaar vanalles gaan proberen dus eerst goed uitzoeken. Stapje voor stapje dus nu eerst wennen aan het nieuwe voor. Ze is extreem gevoelig voor veranderingen.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 09:22

Wij hebben bij ons paard destijds bloedtesten laten doen. Hier kwam uit dat hij allergisch was voor stofmijten. Er is toen van zijn bloed een serum gemaakt voor een desensibilisatiekuur. Dit heeft voor het grootste deel de jeuk weggenomen.Hij had wel dag en nacht een deken op. Als het, uiteindelijk na een periode van 5 weken, weer tijd werd voor een injectie kon je merken dat hij weer wat jeukerig werd. Het hele traject is uitgevoerd en begeleid door dierenarts Peter van de Ven van Dier-N-Artsen uit Oosteind.

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 09:48

Mijn pre kreeg enorme jeuk van pavo voer. Nu hij havens krijgt is dat over. Bij die van jou zullen wel meerdere factoren meespelen dan alleen voer, maar als het wat jeuk scheelt is het het proberen waard.

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Zoo veel jeuk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 09:58

Wat vervelend voor je paard :(
Hier een shet met zomereczeem maar bij haar is het vrij goed onder controle.

Dat ding met het plukje haar testen vertrouw ik ook niet zo. Maar met bloed afnemen dan? Ik weet niet of het bij de paarden bestaat maar bij mij in het ziekenhuis hebben ze bloed af genomen om te kijken in welke mate ik mijn allergieën heb en welke allergieën. Zou dit er ook voor paarden zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 09:58

Je hebt je paard dus vanaf dat ze 2 is en ze is nu 9, ze heeft in die tijd elke zomer jeuk. Ik neem toch aan dat je er dan al regelmatig de dierenarts bij gehad hebt. Wat is er allemaal al onderzocht en getest? Wat is het advies van je DA?

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 10:00

Onze zomereczeempony schuurde zich vanaf het begin tot bloedens toe, dwars door de dekens (die dan stuk gingen) . Ze heeft twee jaar aan de kust gestaan en had daar geen enkele last. We hebben overigens wel bloedonderzoek laten doen en daar kwam inderdaad een allergie uit voor die steekbeestjes (zomereczeem), maar ook voor pollen en stof(mijt).
Ze heeft ook IR en Cushing. Sinds ze prascend krijgt is de jeuk een stuk minder. Misschien toch ook eens op cushing laten testen.

Missbeauty30

Berichten: 492
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Zoo veel jeuk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 10:10

Ik zou idd even een dierenarts laten komen. En het van binnenuit aangaan pakken. Jeuk is erger dan pijn. Hoop datje snel een oplossing voor hem kan vinden.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 10:13

Waarom heb je haar nog niet van het gras af gehaald?
Daar zou ik persoonlijk als eerste mee beginnen samen met de eczeemdeken.
Wanneer doe je de eczeemdeken op?

Geen gras, geen pavo, geen krachtvoer, geen muslie.

Goed hooi! Paddock zonder gras. Wanneer het boven de 10 graden wordt na de winter direct de eczeemdeken op.

Paarden kunnen ook allergisch zijn voor gras en boompollen.

Ik heb het idee dat je alles goedbedoeld geprobeerd hebt maar dat je te laat bent begonnen met de maatregelen.
Als je je paard van het gras haalt wil dat niet zeggen dat het over is/gaat maar daar kan je wel het een en ander mee uitsluiten.

A_nnee

Berichten: 48
Geregistreerd: 24-02-14

Re: Zoo veel jeuk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:56

Ken je moa? Dit is een natuurlijk drankje wat schijnt te helpen tegen mok en schuren.
Wij gebruiken het niet voor de paarden, maar ik neem zelf iedere dag een slok. Het is meeeega vies, maar bij mij hielp het tot mn grote verbazing wel tegen mn jeuk (zelf wel een schuurder, haha. Krab vooral mn armen altijd kapot). Overigens heb ik ook altijd last gehad van puisten (geen acné, maar wel altijd wat puisten), deze zijn ook verdwenen. Als ik een week stop met iedere dag een slok moa, heb ik helaas meteen weer klachten.

Martinedd

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: In de rimboe in Friesland

Re: Zoo veel jeuk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:35

Dierenarts laten komen en bloed afnemen zodat degelijk getest kan worden waar ze allergisch voor is.
Dan weet je het zeker en kun je vandaar uit verder gaan.

Heeft ze het krachtvoer nodig? Zo niet, dan daar mee stoppen.

Kimmieyx

Berichten: 38
Geregistreerd: 06-08-14

Re: Zoo veel jeuk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 21:02

Bedankt voor de nuttige reacties! Ik ga haar bloed zeker laten testen! Misschien komt er wat uit!

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 21:09

Kimmieyx schreef:
Ik woon op dit moment in midden Nederland. Ze staat elke dag op de wei, vanaf ongeveer 9 uur in de ochtend, tot het donker word. Ze eet daar dus elke dag gras. We hebben speciaal gras gezaaid voor gevoelige paarden. Ook hebben we speciale mest gebruikt om het gras zo langzaam en gezond mogelijk te laten groeien.

In de ochtend en in de avond krijgt ze een grote berg hooi en een hand muesli. (eerst was dat pavo nature's best, ik ben nu aan het overgaan op pavo Care4life, daar zit minder suiker en zetmeel in.)

Ik heb vaseline parafine gebruikt. Dat is puur om de huid vet te houden zodat de huid soepel blijft en niet scheurt. Normaal is het heel droog. Bij mij is het zo dat hoe droger mijn huid, hoe meer jeuk. De zalf gebruik ik eens in de 2/3 dagen. Hij blijft namelijk heel lang zitten. (ook door de deken natuurlijk)

De jeuk heeft ze altijd al gehad. Ik kreeg haar op 2-jarige leeftijd en weet nog goed dat er toen al een fikse hap uit haar manen was. Ik was toen nog niet zo oud dus het leek me nooit zorgelijk. Toen ze na het beleren bij ons terugkwam begon ik op haar te rijden. Toen viel me ook op dat het eerste wat ze deed als ze in de stal kwam, schuren was. Normaal was dat eten. Maar nu was het schuren. Ze schuurde soms heel lang voordat ze pas aan haar eten begon. Ik denk dus dat het niet acuut begonnen is. Aangezien ze het al wel lang heeft. Ze is nu al 9 namelijk.

Ik lees een aantal reacties over het verhuizen van mijn pony. Dat is helaas niet mogelijk. Ze staat namelijk bij ons thuis.

Ibbel: bij mijn paarden smeer ik geen hormoon zalf (of die mooie naam zoals jij het zegt ;) )
Ik weet inderdaad dat de huid daar dun van word en dat je dat zeer voorzichtig moet smeren. Dat is ook een beetje de reden waarom ik het niet doe. Ikzelf kan aangeven waneer ik het idee heb dat er te veel zalf is gesmeerd, dat word voor mijn pony lastig.

Ik merk dat de eczeem deken wel helpt, in de zin van, het verlicht natuurlijk omdat er geen prikkels (vliegen) meer te voelen zijn wat de jeuk erger maakt. (als ik eczeem heb en ik voel een vlieg lopen, is de jeuk direct terug.)

Is het verstandig om aan een DA te vragen om onderzoek te doen?


Haal haar eens helemaal van de pabo af. Mijn tinker werd gek van de jeuk. Marstal force gaat heel goed en anders fibra