Welke pour on bij mijt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Welke pour on bij mijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 22:22

op bokt heeft men het regelmatig over cydectin pour on maar op deze site: http://www.prolako.nl/producten.php?cat ... 5ac54#1022
staan meerdere die de schurftmijten aanpakken waarom mag de cydectin wel en de ivomec, bv, niet?
In welke verhouding moet het gebruikt worden?
Onze tinker heeft dus ook mijt en ik ga morgen meteen met sebacil wassen maar is de pour on nu beter en vooral minder schadelijk? Want het is toch gif wat je gebruikt.


Groeten chantal

Whis_Serada

Berichten: 6004
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: delft

Re: Welke pour on bij mijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:33

gewoon ze voeten in een emmer sebacil zetten.
dat werkt super dat spul, dat andere ken ik niet

frenia

Berichten: 9429
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Lierde (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 08:34

de cydectin is misschien goedkoper dan de ivomec?
ik gebruikte (want fles is leeg :( ) noromectin pour on omdat die een stuk goedkoper was dan de ivomec
weet zo uit mn hoofd het bestanddeel van cydectin niet, dat kan ook anders zijn, bij noromectin en ivomec is dat allebei ivermectine

even gecheckt: in cydectin zit moxidectine
staat me wat van voor dat ik dat niet gebruik omdat dat niet goed is voor drachtige en zogende, maar op de bijsluiter staat nochtans dat het veilig gebruikt kan worden :?

edit: gevonden! was ivm ontworming: moxidectine is veilig en praziquantel is apart ook veilig maar de combi van de 2 is niet getest bij paarden
maar dus cydectin kan geen kwaad voor zogende merries ;)
kwestie van even recht te zetten hier, niet dat mijn post anders misverstanden in de wereld helpt!

edit: stond me voor dat ik toen 89 euro voor mijn fles noromectin betaald had, volgens mij fles van 2,5 liter...
maar zit nu te twijfelen, kan ook 1 liter geweest zijn... bij nader inzien dat laatste :+
nu kost die iets van een 99 euro
de cydectin kost ongeveer 61 euro !!!
lijkt een groot verschil, maar dosering is 1ml/10kg en 1ml/5kg, dus van cydectin heb je dubbel zoveel nodig, kom je op termijn dus toch duurder uit :P

er bestaat ook dectomax pour on, op basis van doramectine
en ecomectin pour on
topimec pour on
beide op basis van ivermectine
evenals virbamec

en op basis van eprinomectine
eprinex pour on

de stronghold pipetten zijn op basis van selamectine

welke stoffen bruikbaar zijn voor paarden, weet ik zo niet, maar denk eigenlijk dat ze allemaal redelijk vergelijkbaar zijn

Grobegni
Berichten: 1757
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:13

Ik gebruik zelf de cydectin, maar een vriendin van mij heeft een tijdje noromectin gebruikt, ook gewoon via de DA. In principe maakt het dus niet zoveel uit, als je maar een middel gebruikt dat ook ectoparasieten verdelgt!
Het voordeel van een pour on is dat het langer werkzaam is dan sebacil. Sebacil doodt alleen de mijten die er op dat moment leven, dus heeft veel herhaling nodig. Een pour on is tot 3 maanden werkzaam!
Ik heb een trekpaard en gebruik het spul volgens de dosering voor koeien. Dus 10 ml per 100 kg lichaamsgewicht,ik gebruik dus 100 ml per behandeling. Vraag je DA anders even naar het verschil, die van mij geeft me altijd cydectin mee, dat gebruikte ik voor de receptplicht ook altijd al!
En inderdaad het is allemaal gif, ik let altijd op met ontwormen, dat doe ik pas 6 weken na een cydectin behandeling. Andersom ook, pas behandelen 6 weken na ontworming. Ik behandel na een intensief begin om de mijten stevig aan te pakken, overigens nog maar 2 keer per jaar. Paard is al 4,5 jaar jeukvrij!

budgetshop
Berichten: 36
Geregistreerd: 18-09-11

Re: Welke pour on bij mijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:12

ik heb zelf ook cydectin. volgens mij helpt het even goed. Mijn paard is genezen! :D

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 17:28

Dank je!
Ga nog eens goed overleggen met mijn Da. Heb het nu i.i.g. goed gewassen met sebacil en herhaal dit over 10 dagen.
Dan weer een krabsel bekijken en hopen dat we het te baas zijn.
Wel wennen veel haar. Mijn eerste tinker had niet zoveel. :D

Grobegni
Berichten: 1757
Geregistreerd: 18-08-06

Re: Welke pour on bij mijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 19:27

Wel opletten met afkrabsels, ze geven niet volledig uitsluitsel helaas....

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 09:49

Die doe ik zelf. Dus ik kan elk plekje bekijken/krabben totdat we zeker weten dat ze dood zijn.
Was trouwens wel schrikken toen de mijt voorbij kwam schuiven onder de microscoop. Wat zijn dat een engerds. :r

Baloudebeste
Berichten: 2
Geregistreerd: 23-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:43

Grobegni schreef:
Ik gebruik zelf de cydectin, maar een vriendin van mij heeft een tijdje noromectin gebruikt, ook gewoon via de DA. In principe maakt het dus niet zoveel uit, als je maar een middel gebruikt dat ook ectoparasieten verdelgt!
Het voordeel van een pour on is dat het langer werkzaam is dan sebacil. Sebacil doodt alleen de mijten die er op dat moment leven, dus heeft veel herhaling nodig. Een pour on is tot 3 maanden werkzaam!
Ik heb een trekpaard en gebruik het spul volgens de dosering voor koeien. Dus 10 ml per 100 kg lichaamsgewicht,ik gebruik dus 100 ml per behandeling. Vraag je DA anders even naar het verschil, die van mij geeft me altijd cydectin mee, dat gebruikte ik voor de receptplicht ook altijd al!
En inderdaad het is allemaal gif, ik let altijd op met ontwormen, dat doe ik pas 6 weken na een cydectin behandeling. Andersom ook, pas behandelen 6 weken na ontworming. Ik behandel na een intensief begin om de mijten stevig aan te pakken, overigens nog maar 2 keer per jaar. Paard is al 4,5 jaar jeukvrij!
.

Grobegni, het is al n tijd geleden dat je dit postte, maar mss kun je me nog helpen.Wat versta je onder 'intensief begin' qua behandelen? Hoe vaak behandelde je in het begin met cydectin en hoe lang heb je dat volgehouden?

Alvast bedankt!