Ervaringen gevr extreem hengstigheid diagnose /behandeling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 21:06

Raket begrijp je goed hoor :j
Ik heb een artikel gelezen waarbij stond dat er 50% kans is dat het er weer uit komt. Maar begrijp heel goed dat je het doet als je geen andere keus meer hebt.

ikke

Berichten: 37545
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 22:41

VanHuisUit schreef:
Raket begrijp je goed hoor :j
Ik heb een artikel gelezen waarbij stond dat er 50% kans is dat het er weer uit komt. Maar begrijp heel goed dat je het doet als je geen andere keus meer hebt.

Wat ik begrepen heb van die knikker is dat vruchtbaarheid geen punt is op het moment dat je die knikker weer eruit haalt. Misschien heeft voortschrijdend inzicht intussen iets anders geleerd, maar dat is wat ik er weleens van gehoord heb (alweer enige tijd geleden).

In die context zou ik dus eerder voor die knikker gaan dan permanent op de regumate.
Voor de rest klinkt je plan van aanpak goed; ik denk wel dat je een gerede kans hebt om uiteindelijk op basis van feiten de juiste aanpak te bepalen.

jemo
Berichten: 2
Geregistreerd: 19-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:46

Ik gebruik Gyne Complex voor mijn merrie
Wanneer ze heel hengstig is geef ik de max hoeveelheid en daarna maar een bodempje
Kreeg dit middel van mijn osteopate voorgeschreven
Is niet goedkoop, maar helpt wel

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen gevr extreem hengstigheid diagnose /behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:27

Een lesklant van mij gebruikt dit https://www.paardendrogist.nl/product/1 ... 870?v=True naar alle tevredenheid.
Regumate ben ik ook geen fan van vanwege kunstmatige hormonen, vergelijkbaar bij mensen, indien niet per sé nodig dan liever niet....je helpt nl het endocriene systeem van je merrie om zeep.

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 14:10

Bedankt Jemo en Wildgirl +:)+
het ene systeem kapot maken en het andere reguleren ... ik weet het ook niet ...

Maar als je paard zo gevaarlijk wordt zul je toch iets moeten, ik moet eerlijk zeggen dat het bij Ber zo is dat het of moet verbeteren of anders is het einde oefening ze is echt gevaarlijk bij tijden. Vandaag sprong ze tot 2x toe bijna op me, het was dat ik net niet in haar springrichting stond. Ze schrok ergens van maar dan is de reactie zo heftig :oo

ikke

Berichten: 37545
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 14:32

Wat me zomaar te binnen schiet: heb al eens een bloedje laten trekken en onderzoeken op vitamine/mineralen?

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Ervaringen gevr extreem hengstigheid diagnose /behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 14:49

De merrie van een vriendin die ik noemde heeft na het verwijderen van de knikker 2 prachtige veulens gegeven. Dat is geen probleem.

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 15:07

Goed om te horen!

Ja bloed is 2x geheel onderzocht, niets uitgekomen. Echter nooit op hormoonwaardes laten checken. Ik geef wel magnesium bij, dat leek altijd aardig te helpen maar sinds een maand of 2 dus niet meer helaas.

missK
Berichten: 813
Geregistreerd: 10-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:38

Waar ik hele erge goede ervaringen mee heb is Phytonics HormOne, dit kun je dan eventueel geven in combinatie met PUUR Hormoonbalans. Tot nu toe alleen maar positieve reacties bij mensen die dit ook gegeven hebben :j
Regumate vind ik persoonlijk troep.
Uiteraard bij aanhoudende klachten laten onderzoeken!

Babootje

Berichten: 26261
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:43

Wildgirl schreef:
je helpt nl het endocriene systeem van je merrie om zeep.


Het endocriene systeem van de merrie is al uit balans. Anders heb je die klachten niet. Alles wat je geeft om de problemen op te lossen - ook al is het homeopatisch - zal moeten inwerken op de hormoonbalans.

Met regumate kom je er snel achter of je daar het probleem moet zoeken. Regumate is wel vrij prijzig, maar werkt in het algemeen goed. Als je echt weet dat hormonen de oorzaak van het gedrag zijn bij jouw merrie kun je mogelijk op zoek naar een alternatief.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Ervaringen gevr extreem hengstigheid diagnose /behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:47

Regumate voor varkens is exact dezelfde als die voor paarden en prijstechnisch een stuk interessanter. Als dat werkt weet je ook waar het probleem zit en kan je op zoek naar een alternatief.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 17:24

Babootje schreef:
Wildgirl schreef:
je helpt nl het endocriene systeem van je merrie om zeep.


Het endocriene systeem van de merrie is al uit balans. Anders heb je die klachten niet. Alles wat je geeft om de problemen op te lossen - ook al is het homeopatisch - zal moeten inwerken op de hormoonbalans.

Met regumate kom je er snel achter of je daar het probleem moet zoeken. Regumate is wel vrij prijzig, maar werkt in het algemeen goed. Als je echt weet dat hormonen de oorzaak van het gedrag zijn bij jouw merrie kun je mogelijk op zoek naar een alternatief.


Dat ben ik niet met je eens, dat er een disbalans is klopt maar het is niet zo dat het nu niet werkt.
Begin je met kunstmatige hormonen dan kun je daarmee serieuze schade veroorzaken die onomkeerbaar is.
Homeopathische ondersteuning stimuleert in dit geval het lichaam de balans te herstellen en werkt dus volledig anders.
Onderzoek nav bloedonderzoek is lastig gezien de snel wisselende hormoonwaarden. Daarnaast is het van cruciaal belang om de fase in de cyclus te weten, wat erg lastig is met een merrie zoals TS heeft.
Kans is nl groot dat eisprong en productie van Geel lichaam ook niet volgens standaard verloopt.
Dan kun je dus wel gewoon je paard vol gaan stoppen met kunstmatige hormonen maar dan raak je alleen maar verder van de oplossing.
Door de regumate blokkeer je namelijk het zelfstandig terugvinden van de hormonale balans met alle mogelijke gevolgen van dien.

@ts, ik zou hier dus erg kritisch in zijn/blijven. Heb je naast de monnikspeper al eens iets anders geprobeerd? Dekken is wel een optie, vanuit de gedachtegang dat het de hormonen stabiliseert/reset. Echter, dan zit je volgend jaar met een veulen en als je dat écht niet ziet zitten...tja dan moet je het niet doen.

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 17:50

Dank voor de overwegingen op het een en ander :j

Ik heb bij haar nog geen monnikspeper gebruikt :)

Nee dekken doe ik absoluut niet omdat het voor mij niet haalbaar is hier in de Randstad nog een paard (veulen) te onderhouden. Heb er nu al twee, dat is al behoorlijk kostbaar. Eigenlijk 3 want heb ook nog een A'tje, ooit aangeschaft voor deze merrie speciaal als gezelschap omdat ik dacht dat ze daar behoefte aan had :+ dus wat betreft kosten voor regumate, het is vast goedkoper dan een extra pony :7 Daarbij heeft ze geen supergeweldige papieren / prestaties oid dus ik zie niet in waarom ik een veulen bij haar zou produceren.

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 16:28

OK dan vandaag DA gehad. We hebben alleen bloed af kunnen nemen. Scannen ging niet want dat moest in een box, zo 'los' met praam op was onmogelijk want de praam krijg ik / DA er echt niet op.... Zodra ik in de box stapte brak de paniek uit. Praam omdoen ging helemaal niet ook niet in de box. En volgens hem ging met zo'n gespannen paard opvoelen en scannen ook niet dus we zijn gestopt. Advies naar de kliniek komen, platspuiten en dan scannen e.d. Ondertussen / of als ik dat nog niet wilde / kon (vervoersprobleem en ze gaat echt zo in de stress op trailer / box...), gaf hij de tip te beginnen met homeopathische middelen, hij zei of druppels van Groene Os of Phytonics. Hopen dat het werkt. Hij was geen voorstander van Regumate en ook geen voorstander van een 'knikker' omdat Regumate gewoon hele zware hormonen zijn die ook veel andere dingen in het lijf laten stagneren en een knikker bij een merrie met een gevoelige baarmoeder voor ontstekingen kan zorgen. En hij zei ook dat het bij sommige merries simpelweg zo is dat niets helpt en dat je dan moet accepteren dat ze zo zijn of afscheid nemen (wat hij ook wel eens meemaakte). Duszzz... en hij kent mijn merrie natuurlijk langer dan een visite.
Als het helemaal niet anders kan of lukt kun je met Regumate wel de cyclus stilleggen en dan hopen dat het lijf opnieuw goed herstart. Maar de vraag is voor hoelang dat dan goed gaat en wat het triggert dat het niet goed gaat.
Mbt cystes is het eigenlijk hetzelfde verhaal. Je kunt ze 'wegspuiten' dwz je spuit ze hengstig en als het goed is gaan de cystes samen met het ei dan weg, maar dat hoeft dus niet. En het is absoluut geen garantie dat ze niet meer terugkomen.
Baarmoederontsteking dacht hij niet, ze is nu hengstig en ze vuilt niet. Maar als ze naar de kliniek komt dan is het handig te doen als ze hengstig is want dan kun je goed een swap nemen van baarmoederslijmvlies.

Oftewel: een lastig verhaal.

Mijn voorlopige aanpak mede door die ellende van haar dat ze ook nauwelijks te vervoeren is dat ik begin met druppels van Pytonics en haar goed ga monitoren. Dan wellicht in het voorjaar wel laten opvoelen / scannen etc. En wachten op uitslag bloedonderzoek...

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:54

'Grappig' dat een dierenarts middelen die op zijn minst in een deel van de gevallen heel goed werken afwijst, homeopathie aanprijst en vervolgens opmerkt dat soms simpelweg niets helpt. Ik zou een andere dierenarts zoeken.

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 16:58

Ik ken mijn DA goed en hij mijn merrie. Dit is een paard wat al jarenlang een probleemgeval is qua gedrag. Hij wijst regumate niet af, maar alleen als het echt aangetoond is dat het met hormonen te maken heeft, ik vind het netjes dat hij haar niet zomaar op de regumate zet.
En vwb die knikker ga ik af op wat hij zegt hierover, ik ben geen DA.
Daarbij vind ik het niet verkeerd als een DA open staat voor homeopathische middelen in deze.
Het is ook niet zo dat hij zegt dat al het andere niet kan, het gaat om hoe je het op kunt pakken bij dit dier.

Op de trailer zetten en platspuiten kan altijd nog. En ja, soms helpt niets. Op langere termijn. Dat vind ik ook heel reeel om te horen.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Ervaringen gevr extreem hengstigheid diagnose /behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:21

Er zijn meer dierenartsen die wat afwijzend zijn tegenover de knikker dus dat vind ik op zich niet zo vreemd. Plus dat je volgens mij maar 2 periodes in het jaar hebt dat er problemen zijn? Of had ik dat nu verkeerd? Dan zou ik idd zelf ook niet voor de knikker kiezen denk ik. Probeer eerst iets homeopatisch, want dat geeft de minste weerslag op het lichaam. Ik zou iets met monnikspeper doen. En als het helpt is dat toch super! En anders zou ik in het voorjaar toch de regumate proberen. Je hoeft het in jouw geval maar een paar weken. En het is ook niet zo dat het de hormoonhuishouding helemaal om zeep helpt. Want als je stopt worden merries na een dag of 3 weer hengstig. En als het werkt weet je in elk geval waar de klachten vandaan komen.

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 17:49

Klopt dittaswart. Alleen zijn de periodes waarin ze zo heftig is niet ff weekje maar zeg maar een maand of 2 (maart / april, aug/sept/okt). Zou al heel wat zijn als die periodes idd minder heftig zouden verlopen. Dan kun je ook wat opbouwen. Elke keer is wat we hebben opgebouwd na die twee heftige maanden totaal verpest (wederzijds vertrouwen) en kunnen we weer vrijwel helemaal opnieuw beginnen. Daarbij heb ik nu voor de 3e keer die periode aug/sept meegemaakt (hoop echt dat het in oktober weer rustiger is...) en dan is het op zijn allerergst. Lees: feitelijk onhandelbaar. Buiten de wei staan is al een drama.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:59

Weet je zeker dat ze nu nog hengstig is? Constateer je dat ook?
Ik bedoel, mijn merrie houdt er in augustus echt wel mee op. Die maakt zicht klaar voor de winter en geen hengstigheid meer te zien.

Kan het niet iets anders zijn? Mijn merrie is ook een vreselijke klittenband. Die loopt stal en wei compleet aan gort als haar vriendin niet in de buurt is.
Maar door veel regelmatig, rust en training gaat dat super. Terwijl ik voorheen echt niet kon rijden in de buitenbak en de rest naar buiten werd gebracht.

Succes!

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 22:45

Citaat:
Weet je zeker dat ze nu nog hengstig is? Constateer je dat ook?
Ik bedoel, mijn merrie houdt er in augustus echt wel mee op. Die maakt zicht klaar voor de winter en geen hengstigheid meer te zien.


Ja hoor 100% zeker. Dat is dus ook juist het probleem .... het duurt te lang zowel de cyclus als keren dat ze hengstig is in een seizoen. En met de begin hengstigheid / einde is het dus zwaar bal. Ik hoop enorm dat het nu gewoon klaar is. Vorig jaar was deze periode ook hel. Vanaf oktober ongeveer compleet ander paard, ja dan tot febr / maart dan begint de ellende weer :roll:

Heb al lang paarden ook veel verschillende paarden gehad, heel veel merries, maar dit is de 1e die zo extreem is.

Dais_

Berichten: 4028
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:18

Hoe is het nog afgelopen met je merrie? Werkt het geadviseerde product of is ze nog net zo hengstig?

Ik zit met een soortgelijke situatie. Ik heb monnikskruid en moody mare al geprobeerd, maar die helpen (nog) niet. Over het Monnikskruid lees ik berichten dat je het tot 6 maanden moet geven voor het werkt, dus ik geef dat nog wel (moody mare niet, at ze niet meer), maar tot die tijd zit ik met een draak van een merrie #)

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Ervaringen gevr extreem hengstigheid diagnose /behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 16:34

Bij mij hielp de monnikspeper toen gelijk wel wat. Maar het heeft het probleem nooit afdoende verholpen. Ik weet niet hoe lang je het al geeft? Want als het na een goede maand of zo niet beduidend minder is dan ben ik bang dat je beter op zoek kunt naar wat anders.

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 17:24

Hi ze is **thank god** in de wintermaanden niet hengstig / zit ze niet in een cyclus. Tot en met oktober is het drama geweest. Ook heel agressief af en toe uit het niets naar bepaalde paarden. Ze lijkt nu weer tot bedaren te zijn gekomen.

Dus ze staat nu nergens op. Bedankt voor het vragen.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ervaringen gevr extreem hengstigheid diagnose /behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:33

Grappig dat mensen tegen Regumate voor monnikskruid zijn.
Monnikskruid is bovendoen niet homeopatisch maar gewoon een kruid.
Het is in feite dezelfde stof, alleen de ene is hoger gedoseerd en niet uit planten.
De werking doet precies hetzelfde, namelijk het lichaam het idee geven dat het zwanger is.
Met een periode regimate maak je echt niet zomaar wat kapot maar het helpen de balans weer te herstellen.
Ik ken overigens ook een merrie die na monnikspeper haar hele box inelkaar slieg dus wees daar ook alert op.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:45

TS is het niet een idee om je paard monnikspeper te gaan geven en dan te bidden dat ze minder heftig hengstig wordt zodat ze dan alsnog gescand kan worden? Dat laatste lijkt me nodig maar het moet ook wel lukken natuurlijk.

Mijn ervaringen met monnikspeper zijn goed. Ik geef het sinds september aan mijn merrie vanwege PPID en ik merk dat het voor de hengstigheid ook helpt. Mijn merrie is zeer duidelijk en ook vrij nadrukkelijk hengstig (fokmerrie geweest, ze reageert op ALLE ruinen die langs haar wei lopen tot het punt dat ik er commentaar op krijg. Alleen wordt ze niet gevaarlijk. Ze wordt alleen geil). Ook in de winter merkte je het duidelijk. Ze kreeg al een tijd kurkumapasta, daarmee merkte ik dat ze zelf geen last meer van de hengstigheid had. Ik merkte alleen nog dat ze hengstig was doordat ik het rook. Maar nu met de monnikspeper nergens meer last van. Zoals ik al zei: ook in de winter was het duidelijk merkbaar. Ben erg benieuwd hoe ze in het voorjaar zal zijn.