Paard rolt maar met 1 kant.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
snorremans
Berichten: 807
Geregistreerd: 04-11-12

Paard rolt maar met 1 kant.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-16 17:20

Hoi allemaal,

Omdat ik zelf niet helemaal kan vinden wat het zou kunnen zijn stel ik op Bokt maar even mijn vraag. Deze week zal ik ook even een belletje naar de DA doen. Misschien dat het wel helemaal niet nodig is maar ik neem toch graag het zeker voor het onzekere!

Mijn pony is al zolang ik hem ken gek op rollen. Hij deed dit tot voor korte altijd op beide kanten, tijdens het rollen rolde hij zich altijd een paar keer om.

Nu is het mij een aantal dagen geleden opgevallen dat hij maar op een kant rolde en zich niet omrolde, ben ik niet van hem gewend maar kan natuurlijk een keertje zo zijn. De volgende dag zette ik hem weer even in de paddock en rolde hij weer maar naar een kant. Vanaf toen ben ik er op gaan letten en sindsdien heb ik hem niet meer zien omrollen.

Hij gaat liggen, draait 1 of 2 keer heen en weer van zijn zij tot zijn rug en staat dan weer op. Hij maakt de beweging om om te rollen wel maar maakt het niet af. Ook is het zo dat hij elke keer op dezelfde kant rolt.

Geen idee of hij op stal of op het land wel om rolt maar op de moment dat ik er bij ben in ieder geval niet. Ik zet hem vaak na het rijden even in de paddock zodat hij lekker kan rollen of als ik zijn box uit mest en hij nog niet op het land staat.

Verder gedraagt hij zich normaal en zie ik verder ook geen veranderingen. Voer, stalling etc. is ook het zelfde gebleven.

Misschien dat iemand weet wat dit kan zijn of waar dit te maken mee kan hebben? Zoals ik al aangaf bel ik van de week de DA even om goed advies te krijgem maar wat tips kunnen natuurlijk nooit kwaad! :j

Alvast bedankt! :)


Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Paard rolt maar met 1 kant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 17:22

Wat zegt je osteopaat ervan?

Eilinora

Berichten: 11904
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Paard rolt maar met 1 kant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 17:26

Toen dat bij mijn pony zo was had ze een wervel in de rug vast/scheef zitten.

Na 1 behandeling van de ostheopaat was dat zo opgelost.

snorremans
Berichten: 807
Geregistreerd: 04-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-16 17:26

Caira schreef:
Wat zegt je osteopaat ervan?


In Augustus is hij nog behandeld maar waren er geen grote blokkades etc. te vinden. Toen speelde dit ook nog niet. Is net sinds een kleine week dat hij zich niet meer om rolt.

Eilinora

Berichten: 11904
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Paard rolt maar met 1 kant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 17:54

Dan zal er waarschijnlijk nu wel iets zijn.

Ik zou eerst ff de osteopaat laten komen voor de dierenarts komt.

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 06:54

Is je paard gevallen of uitgegleden, dat kan een oorzaak zijn. Ik zou de osteopaat bellen, mijn paard kon vorig jaar helemaal niet meer rollen en dan bel ik de osteopaat en niet de veearts.

Aranel
Berichten: 20192
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 07:01

Mijn paard heeft dit nooit gekund :+
Ik zou er eigenlijk niets achter zoeken nog als er geen andere problemen zijn.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 07:02

Mijn merrie (21) rolt ook niet meer om (vroeger dus wel). Ze rolt één kant, staat op en rolt dan de andere kant. Ze heeft lichte artrose in haar rug; ze wordt twee keer per jaar behandeld door een holistisch DA van Den Hoek.

Oy with the poodles, already

bamisalami
Berichten: 609
Geregistreerd: 25-08-14

Re: Paard rolt maar met 1 kant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 07:09

Bij mijn vorige paardje was dit omdat hij inderdaad vast zat in zijn rug. Kan ook door een gekke bokkesprong of uitglijden in het land oid komen. Inderdaad even osteopaat erbij.

Anoniem

Re: Paard rolt maar met 1 kant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 07:13

Mijn jonge merrie (4) rolt ook niet om. Heeft een vrij hoge schoft en het lijkt er ook op dat ze de kracht nog niet heeft om, om te rollen. Ik heb het haar 1x zien doen, maar ze vindt het makkelijker om eerst de ene kant te doen, soms gaat ze dan zitten en laat zich naar de andere kant vallen en soms staat ze op en doet de andere kant.

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 07:17

Ene paard van me rolt helemaal, andere half :D en dan staat ze op, doet ze daarna andere helft (zeer grondig ;-) ).

Misschien is de grond te hard op het moment of heeft hij er even geen zin in. Als alles voor de rest prima aanvoelt en eruitziet zou ik me niet te druk maken. Als je toch DA / osteo / ... laat langskomen voor iets anders daar eens naar vragen.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Dayanara

Berichten: 2374
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Paard rolt maar met 1 kant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 07:26

Ooit heel vroeger stond er een artikel in bit over rollen. Het enige wat me hiervan is bijgebleven dat een paard wat geen rugklachten zou hebben, gewoon 2 kanten rolt. Paard met klachten rolt maar aan 1 kant. Sindsdien let ik hier wel op en grotendeels blijkt het wel te kloppen.

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 07:41

[***] schreef:
Mijn jonge merrie (4) rolt ook niet om. Heeft een vrij hoge schoft en het lijkt er ook op dat ze de kracht nog niet heeft om, om te rollen. Ik heb het haar 1x zien doen, maar ze vindt het makkelijker om eerst de ene kant te doen, soms gaat ze dan zitten en laat zich naar de andere kant vallen en soms staat ze op en doet de andere kant.


Hier ook een 4-jarige met hoge schoft, die rolt ook maar aan 1 kant. Jammer genoeg is ze niet zo slim om te bedenken dat ze dan ook nog op kan staan en de andere kant kan doen :')

Shenavallie
Berichten: 11516
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 07:43

Het hoeft natuurlijk niet voor die van jou te gelden, TS, maar één van de paarden die ik in het verleden zou trainen rolde ook maar aan één zijde. Voordat ik deze wilde gaan trainen, heb ik verzocht om die na te laten kijken. Bleek een wervel niet goed te zitten. Mijn advies is dus om dit uit te laten sluiten voordat je verder gaat met trainen. Liever een keer teveel laten controleren dan één keer te weinig, met alle gevolgen van dien.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 07:48

Ves (fjord) rolt regelmatig maar 1 kant. Hij kan makkelijk omrollen hoor, doet ie vaak zat. Maar daar lijkt ie soms gewoon even te lui voor hahaha.

Soms gaat ie mid-rol even stilliggen, neemt n grote hap gras en rolt dan, met gras, weer verder. Dus het kan allemaal :+

Onze bejaarde merrie rolde eigenlijk bijna nooit om, zij had problemen in haar heup dus we dachten dat het daar mee samen hing. Maar die stond niet voor niets met pensioen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 07:53

Dayanaera schreef:
Ooit heel vroeger stond er een artikel in bit over rollen. Het enige wat me hiervan is bijgebleven dat een paard wat geen rugklachten zou hebben, gewoon 2 kanten rolt. Paard met klachten rolt maar aan 1 kant. Sindsdien let ik hier wel op en grotendeels blijkt het wel te kloppen.

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Dat artikel heb ik ook gelezen. Dan is mijn ruin(20) een uitzondering..... Kissing spines, spat, beginnende hoge overhoef, rolt zich helemaal suf, van links naar rechts en dan een keer of 6 :j

31Cinnamon

Berichten: 35
Geregistreerd: 19-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 07:54

Veel paarden die niet "om" kunnen rollen zijn vaak wat scheef of hebben een blokkade in de rug. Waarschijnlijk draagt hij zijn staart dan ook niet precies recht achter zich.

Je zo hem kunnen laten kraken (doet voor mije paarden altijd wonderen).

Heel veel paarden kunnen niet omrollen dus maak niet te druk. Het kan ook te maken met dat hij zich niet ontspannen genoeg voelt en eigenlijk zo snel mogelijk weer uit zijn kwetsbare positie wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 07:54

YellowGray schreef:
[***] schreef:
Mijn jonge merrie (4) rolt ook niet om. Heeft een vrij hoge schoft en het lijkt er ook op dat ze de kracht nog niet heeft om, om te rollen. Ik heb het haar 1x zien doen, maar ze vindt het makkelijker om eerst de ene kant te doen, soms gaat ze dan zitten en laat zich naar de andere kant vallen en soms staat ze op en doet de andere kant.


Hier ook een 4-jarige met hoge schoft, die rolt ook maar aan 1 kant. Jammer genoeg is ze niet zo slim om te bedenken dat ze dan ook nog op kan staan en de andere kant kan doen :')

:') :') Bij mijn merrie heb ik het idee dat ze het teveel moeite vindt om echt even kracht te zetten en om te rollen, daarom gaat ze vaak even zitten (heel dom gezicht) om zich vervolgens met veel gekreun naar de andere kant te laten vallen.

snorremans
Berichten: 807
Geregistreerd: 04-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 08:33

Bedankt voor alle reacties!

Mijn pony is inderdaad wat scheef, hier is hij in augustus nog voor behandeld (osteo komt standaard elk jaar voor hem :j ). Verder geen gekke bokkesprongen, niet uitgegleden etc.

Grond is verder ook niet hard. En op diezelfde grond heeft hij tot voor kort nog gewoon omgerold.

Ik zou de staleigenaar nog eens vragen of ze hem in het land nog wel helemaal hebben om zien rollen.

Ga voor de zekerheid toch maar even een berichtje naar mijn osteo sturen! Een keertje extra kan nooit kwaad.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Kim_S, Kmbrly, SentiBot, Ubermetrics, UnderIlse en 26 bezoekers