Onderbuikgevoel dat er wat speelt.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Onderbuikgevoel dat er wat speelt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 22:13

Ik ben zo aan het twijfelen over mijn paard dat ik zelfs met dit topic twijfel onder welk deel van het forum ik hem moet zetten.
Wie kent het zo'n onderbuikgevoel dat je paard toch wat dwars zit? Zie ik spoken? Ga ik geld uitgeven aan iets wat er niet is?

Ik rij een súperlieve 5-jarige merrie. Ik ken haar vanaf haar geboorte en weet dat ze her en der een optater heeft gehad. Als veulen stond ze met al haar voeten flink naar buiten gedraaid, dit is met bekappen redelijk gecorrigeerd maar blijft wat aanwezig. Ze is een keer na de Rhino enting kreupel over 4 benen geweest, zag er een beetje bevangen uit. Daarna is ze 2x een hek door gesprongen met wat oppervlakkige schaafwondjes als gevolg. Ze heeft ook een keer goed vast gelegen in stal en heeft daar ruim 2 maanden kreupel/gevoelig op gelopen. Foto's van de knie lieten toen niets zien en DA verwachte het probleem hoger. Ik betwijfel dat echter omdat ik de knie nog niet eens aan mocht wijzen of ze stond toen met d'r been naar boven, is uiteindelijk vanzelf over gegaan.

Nu heb ik haar op 4-jarige leeftijd ingereden, en ze is al vanaf het begin traag en erg braaf. Toen ik begon met grondwerk was ze zo scheef dat ze onregelmatig liep en geheel in de lijn hing op de volte. Met veel rechtrichten aan de hand is dit echter verbeterd. Feit blijft dat ze zowel aan de longe als onder het zadel ontzettend traag, stroperig en futloos is. Ik merk gewoon dat ze ook aan mijn energie 'vreet' waardoor we aan het einde allebei 'buhh' en stroperig voelen. M'n instructrice zegt dat Luus hetzelfde effect heeft op haar.
Ze vind het ontzettend moeilijk om vanuit achter te komen, hier zijn we nu een jaar op aan het trainen maar het blijft echt zo'n groot struikelpunt waardoor we ook niet verder komen in de training. Immers zonder impuls ben je gauw klaar.

Fysio is er zo'n 3 maanden geleden bij geweest, paard gaf wel duidelijk pijn aan op schoft/heupen etc. maar liet zich verder goed behandelen. Fysio zei dat we haar echt nog meer naar voren moeten zetten wat overigens niet meevalt. Ze had moeite met haar bekken kantelen en heb oefeningen gekregen. Ze zou nog een keer langs komen maar toen kreeg paardlief een hoefzweer.

Nu is ze ook gauw dik, en niet zozeer een dikke buik maar echt van die harde vetophopingen op haar hals, schoft, staart en bij haar uier. Ik heb haar daarom ook op hooi staan met enkel een vitaminekorrel+gluco balance. Ik heb haar door de DA eens laten prikken op IR maar die was negatief (alhoewel ik daar nog steeds mijn twijfels bij heb). Ze heeft nu 2 maanden geleden dus een fikse hoefzweer gehad, is er na 1,5 week uitgekomen bij de kroonrand en ze loopt pas sinds 1,5 week weer rad. Echter als ik haar nu voorwaarts zet op de volte (wat met veel pijn en moeite een rondje gaat) wordt ze af en toe onregelmatig.

Vandaag heb ik voor de afwisseling bedacht dat we dan maar in het land lekker voorwaarts rechte stukken gingen draven/galopperen. Dit ging zoals altijd súper braaf maar met totaal geen looplust. Uiteindelijk een stukje gegaloppeerd, in eerste instantie maakte ze zich alleen maar bol met de rem erop. Toen ik haar verbaal wat aanmoedigde ging de rem er nog meer op en begon ze te bokken tot ik ernaast belandde.

Nu zegt mijn onderbuik gevoel dat ze ergens last van heeft, DA echter heeft vorige keer al aangegeven dat het niet direct heel nuttig was om door te zoeken (na ok bloedwaarden en negatieve IR test). Ik twijfel nu enorm waar ik goed aan doe, nogmaals DA laten komen? Nogmaals fysio laten komen? Paard naar Utrecht brengen? Zie ik dingen die er niet zijn en moet ik haar gewoon streng naar voren zetten?

Afbeelding

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Onderbuikgevoel dat er wat speelt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 22:15

Nogmaals laten testen op cushing.
Dit is zo duidelijk zichtbaar.

Een paard wat niet lekker in zijn vel zit mankeert wat, succes ts!

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Onderbuikgevoel dat er wat speelt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 22:18

En op PSSM testen (zie onderschrift).
Ik herken veel in je verhaal.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Onderbuikgevoel dat er wat speelt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 22:22

Onderbuik liegt niet. 2x dat gevoel gevolgd en 2x gelijk gehad.

Bloed onderzoek? Uitgebreid. Daaruit verder kijken. Zou ik mee beginnen

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 22:25

Een paard wat niet lekker in zijn vel zit mankeert wat, maar dat kan niet zo goed iets heel anders dan lichamelijk zijn. Je geeft aan dat ze al vanaf ht moment dat je haar ingereden hebt traag is. Is ze nog in de groei denk je?
Ik heb ook een appje en die was tot ongeveer zijn 5e a 6e ook erg traag en klunzig. Achteraf kwam dat omdat hij nog een flinke groeispurt op het programma had staan, dat kostte hem al zijn energie.
Het kan ook zijn dat ze nog wat dociel is en de dingen die ze moet doen doet met de houding: "Vooruit dan maar omdat jij het wilt" Als ze ouder worden en meer zelfvertrouwen krijgne gaat dat over.
Ga vooral heel vaak lekker samen het bos in. Bos is altijd leuk voor een paard.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 22:26

Ik weet het niet, wat ik 200% zeker weet (door schade en schande wijs): volg je gevoel en zoek het nader uit!!!!!

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 22:28

Ik heb ook steeds het gevoel gehad dat er een insuline resistentie speelde. Nooit groots krachtvoer gevoerd.
Tot ik in galop ook ineens vol in de staak zat, echt heftig.
Ik heb maanden niet geweten wat er was maar ineens herkende ik het. Laten testen en helaas.

Inmiddels weet ik dat het niet zelden voorkomt bij het NAS.

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 22:29

Sizzle schreef:
En op PSSM testen (zie onderschrift).
Ik herken veel in je verhaal.


Mij klinkt het -helaas- ook bekend, testen op PSSM zou ik zeker doen.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Onderbuikgevoel dat er wat speelt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 22:31

Heeft ze een gewoon bloed onderzoek gedaan, of een uitgebreide??
Om die laatste moet je vaak specifiek vragen ;)

Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 22:37

Hij dacht toen nog aan lever etc. die heeft hij in ieder geval nog opgevraagd met bloedonderzoek. Het was iig uitgebreider dan een standaard bloedonderzoek maar vast ook niet alles laten testen. Ook omdat ze tot voorkort eigenlijk amper zweette. Wel enorm aan het puffen en blazen maar werd niet nat, nu was ze wel wat bezweet onder het zadel na het rijden.
Haar moeder had ook cushing, maar hou me er misschien wat naief nog steeds aan vast dat dit voor ouderen paarden is.. Misschien toch laten testen is deze en volgende maand nog gratis ook.
PSSM, ze is wel een Nederlandse Appaloosa dacht dat dit vooral amerikaanse rassen betrof?

Heb zelf niet direct een goed gevoel met haar terug te gaan naar de regulieren DA, die is prima voor de duidelijkere dingen als een hoefzweer maar dit wordt toch wat complexer heb ik het idee. Maar vind Utrecht misschien weer wat overdreven, ze is niet duidelijk kreupel oid.

Ik heb niet het idee dat het probleem mentaal ligt, juist omdat ik dat heel belangrijk vind en daar veel aandacht aan besteed. Ze gaat graag met me aan het werk, zeker wat vrijheidsdressuur vind ze leuk en alles waarvoor ze niet te hard hoeft te lopen.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 22:40

Op de trailer en naar Utrecht voor algemeen onderzoek.

Maar sommige paarden zullen nooit actief worden.

Ziektes zoals Lyme, Ir, PSSM, leverbot zijn allen mogelijk
Maar ook KS in rug en hals.
Je komt er alleen achter door op onderzoek uit te gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 22:41

Je kunt okk naar een andere kliniek, je hoeft niet meteen naar Utrecht. Bodegraven bijv.
Ik zou haar ook net zo lang door de molen halen, totdat je meer weet.
Zou ook eens denken aan de rug, als ze dar pijn hebben, kan dat ook dat trage veroorzaken.

Zinzi_jewel

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 22:46

Ik heb eigenlijk een aantal jaar dit probleem aan de hand gehad .
IR testen , twijfel maar wel de symptomen .
Behandeld als IR paard .
Waren altijd wel wat dingen die speelde , geen energie , allergisch voor oa muggen waardoor jeuk .
Soms dikker achterbeen . Vet kreupel geweest .
En ga zo maar door .
Nu onlangs dacht ik erop of eronder .
Nog 1 maal alles uit de kast .
Zij blijkt een hele fikse ontsteking te hebben . Chronisch .
Nu langdurig op de AB . Waar ze nu dik 2 weken opstaat . En moet zeggen ze veranderd in de blije Gelderse die ik vroeger had ...
We kijken na deze AB kuur verder ...

Succes iig
Enne ik zou als ik jou was beginnen met een uitgebreid standaard bloedonderzoek .
En neem je voeding onder de loep en je zadel ook gelijk

Iris92
Berichten: 2072
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 22:52

Volg je gevoel... Mijn onderbuik gevoelens kloppen helaas altijd...
En mocht er toch niets uitkomen, weet je het iig zeker!
Succes!

Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 22:55

Zadel heb ik toen door Eurohorse laten aanmeten. Voeding ben ik al vrij strikt op en heb ik mij al aardig in verdiept omdat ik dacht dat daar winst te behalen viel.

Over Bodegraven hoor ik heel wisselende berichten, Utrecht eigenlijk altijd positief vandaar dat ik in eerste instantie aan Utrecht dacht. Kan natuurlijk ook een andere kliniek opzoeken, weet niet wat prijstechnisch gunstiger zal zijn..

Zonet besloten in ieder geval te beginnen met de DA nogmaals te laten komen om op PPID te testen. Better safe than sorry. Daarnaast eens goed doorvragen op het bloedonderzoek van toen als hij er toch is en idd misschien een uitgebreid onderzoek vragen in hoeverre dat nog niet gebeurd is.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 07:48

TS, ik dacht ook dat het alleen bij amerikaanse voorkwam. Masr dat is dus NIET zo.

PSSM1 komt meer voor dan je zou willen weten bij het NAS. Die van mij had geen druppel amerikaans.

Toen ik mijn topic plaatste kreeg ik echt heel veel PBs van mensen doe dat ook hadden en ook het stamboek heeft gezegt dat ze op de hoogte zijn maar ze doen er niets mee.

Het Knapstrupper stamboek test wel al enkele jaren aangezien het dus daar ook veel voorkwam en dat is de basis van het NAS.

Je kunt gewoon haren opsturen en voor 50 dollar weet je het.

Echt heel veel van wat je beschrijft herken ik helaas.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 11:27

Nou, ik zou inderdaad die PSSM-test laten doen. Voor het geld hoef je het niet te laten als ik dat zo lees en wat maanharen zijn er zo uitgetrokken.

En qua Utrecht, ik hoor daar ook wisselende berichten over, juist met dit soort vage klachten.

Ik wil je in elk geval heel veel sterkte en wijsheid wensen, zo jong en dan al zo futloos terwijl ze niet overnomen is/wordt, dat maakt dat je zeker gaat denken dat er iets mis is. En psychisch zou misschien kunnen, maar dan zou ze ook vrolijker momenten hebben naar mijn idee. Aan de longe zonder zadel erop net zo sloom, ligt het ook niet een-twee-drie aan het zadel. Op het weiland ook niet vooruit willen, dan heeft naar het bos gaan volgens mij ook geen zin. Nee, ik snap dat je het uitgezocht wil hebben, maar ik zou wel eerst regulier verder gaan, alternatief kan altijd daarna nog.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Onderbuikgevoel dat er wat speelt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 11:59

Ik weet niet of het je ding is, maar naast de bovengenoemde tips zou je ook eens kunnen overwegen er een holist bij te halen. Mijn ervaring is dat bij dit soort vage dingen zonder concrete aanwijzingen je lastig bij je dierenarts terecht kan. Soms is het niet een heel duidelijk puzzelstukje wat niet klopt, soms zijn het meerdere dingetjes die samen maken dat een paard uit balans is. Een holist zou daar wat meer eenheid in kunnen brengen. Yvonne Groven bijvoorbeeld heb ik goede ervaringen mee.
Verder is misschien een osteopaat een goed idee, als ze vast zit/zat in haar bekken is gebrek aan impuls niet zo vreemd. Veel osteopaten combineren hun behandeling bijvoorbeeld met dry needling, bij mijn paard heeft dat heel fijn gewerkt bij een vastzittende rug. Marjorie Westerhof komt altijd bij ons, hoewel Yvonne ook osteopatische behandelingen doet.
Een thermografisch onderzoek kan soms ook helderheid geven. Dat laat vaak niet een heel concreet probleem zien, maar wel een probleemgebied (veel gedetailleerder dan je zou denken) zodat je gerichter verder kunt zoeken.

Voor de duidelijkheid, ik ben absoluut niet 100% voor de alternatieve weg, en ook zeker niet tegen dierenartsen. Maar het kan wel helpen bij het wat concreter maken van het probleem gebied en daarmee kun je dan weer wat gerichter naar je dierenarts stappen als dat nodig is. Ik weet niet wat het kost en wat Utrecht precies doet als je je paard daarheen brengt zonder concrete klacht, maar ook financieel is het wellicht een optie alternatief toch te overwegen. Ik zou bij een paard wat niet echt ziek toont nou niet meteen in paniek naar de kliniek rijden. Ik zou wel die PSSM test laten doen overigens.

Traiectum

Berichten: 1514
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: In m'n hoofd altijd ergens anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:14

Hoe was ze als veulen / jaarling / twenter? Is ze altijd al zo lusteloos geweest? Trekt ze wel eens een sprintje op de wei, of is ze daar hetzelfde?

Als er uit de testen op PPID, IR en PSSM niets komt, zou ik haar op de foto laten zetten. (Ik zou eerst daar op testen omdat bloed en haren snel af te nemen zijn, paard heeft er weinig hinder van) Zoals je beschrijft, heeft ze regelmatig problemen met haar lijf - scheve voeten, vastgelegen, scheefheid - ik vraag me af of er bijvoorbeeld door het vastliggen iets in de rug verschoven is waar ze nu last van blijft houden.

LdJ

Berichten: 659
Geregistreerd: 04-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:02

Het valt mij op dat iedereen het over bloedwaardes heeft. Dat PPID en PSSM heb ik vaag ergens wel eens gehoord, maar dacht inderdaad ook dat dat amerikaanse rassen zijn. Excuseer mij als dit niet zo is! Dit is ook zeker handig om af te kunnen strepen denk ik..

Maar ik wil iets anders 'tippen'. Je verteld dat ze op jonge leeftijd eens door een hek gesprongen en ze heeft wel eens vast gelegen. Dit kan een grote impact hebben op een lijf. Ikzelf ben ik aanraking gekomen met cranio sacraal therapie. Ik stuur je even een pb, omdat t hier anders zo'n lang verhaal wordt :)

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Onderbuikgevoel dat er wat speelt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:08

Ik denk ook meteen aan PSSM. Type 1 is heel makkelijk te testen door haren op te sturen naar het lab. Kun je dus zelf doen en is niet overdreven duur. Het kan alle symptomen verklaren die jij opnoemt. Helaas komt het niet alleen bij de Amerikaanse rassen voor, dus testen is sowieso een goed idee.

Lyme zou ook nog kunnen. Dat kan vergelijkbare klachten geven.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:08

Op Bokt is al eens een paard geweest van vijf jaar met Cushing, dus je zal niet de eerste zijn met een jong paard en deze aandoening.

Ik moest er ook aan denken nl... (Beetje) bevangen na enting, hoefzweer, vetophopingen, futloos. Hou er rekening mee dat de ACTH-test niet altijd even betrouwbaar is bij beginnende Cushing e.d. Steeds vaker zie ik paarden met Cushing (die super op medicatie reageren) die niet positief testten op de ACTH. Kijk anders even voor de THR-stimulatietest. Deze kan gedaan worden vanaf december en is vele malen meer betrouwbaar.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:18

Mac schreef:
Ik denk ook meteen aan PSSM. Type 1 is heel makkelijk te testen door haren op te sturen naar het lab. Kun je dus zelf doen en is niet overdreven duur. Het kan alle symptomen verklaren die jij opnoemt. Helaas komt het niet alleen bij de Amerikaanse rassen voor, dus testen is sowieso een goed idee.

Lyme zou ook nog kunnen. Dat kan vergelijkbare klachten geven.


En ook hier de eerste gedachte. Voor tests: http://www.horsetesting.com/Equine/Gene ... e/PSSM.asp Zij zijn goedkoop en de snelste ondanks dat het naar de USA is. En als je je emailadres geeft heb je echt binnen een dag of 10 uitslag.

FjeLOVER
Berichten: 520
Geregistreerd: 20-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:21

Jij kent je paardje door en door, vaak als je een onderbuikgevoel hebt, klopt dat.
Die van mij had ook zoiets.
Bij de vorige eigenaar als 3 jarige vastgereden dmv rollkur met elastiek , verot slecht passend tuig, daardoor paar keer over de bakrand met alle trauma 's en gevolgen van dien.
Afgelopen winter wilde hij zijn stal niet meer uitkomen, kon niet meer lopen, korte passen, vast in het lichaam en daardoor enorm traag.
Kwam selenium tekort.
Later nog laten behandelen door ostheo, Joyce vijverberg (als ik de naam goed spel) , sinds toen enorm vooruit gegaan, los in het lichaam, souplesse gekregen etc etc.
Is bloedprikken geen optie?
Is natuurlijk iets heeeeel anders, maar mijn kat had hetzelfde, werd heel sloom en lusteloos,bloed laten prikken, bleek leukemie te hebben, wat de sloomheid verklaarde.
Dus nee denk niet dat je spoken ziet!
Succes ts

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:22

Ik zou ook duidelijk laten prikken op met name Cushing.
Bij mij op stal staat ook een jong paard die na anderhalf jaar dokteren en tobben die diagnose kreeg.