Ervaringen met zoledroninezuur inspuiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ania

Berichten: 6100
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Ervaringen met zoledroninezuur inspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-16 23:02

Wie o wie heeft al gebruik gemaakt van het nieuwe middel zoledroninezuur voor het inspuiten van zijn paard? Bij mensen wordt het gebruikt voor mensen met Botkanker of botafbraak.

Ik ben benieuwd wat de kosten hiervan zijn en of het inderdaad beter werkt dan Tildren of Osphos. Ook de bijwerkingen zouden minder zijn?


dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Re: Ervaringen met zoledroninezuur inspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:03

Niet aan beginnen....
Is uitstel van executie....

Iris_92
Berichten: 181
Geregistreerd: 23-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:05

Ik ken het alleen voor mensen, werkt idd botversterker/ remt de afbraak. Erg benieuwd wat het bij paarden doet en wat het idee erachter is! Maar kan me er weinig bij voorstellen dat het een oplossing voor de langere termijn is..

Ania

Berichten: 6100
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-16 08:11

Iris_92 schreef:
Ik ken het alleen voor mensen, werkt idd botversterker/ remt de afbraak. Erg benieuwd wat het bij paarden doet en wat het idee erachter is! Maar kan me er weinig bij voorstellen dat het een oplossing voor de langere termijn is..

Het moet ook jaarlijks tot 3 jaarlijks ingespoten worden gedurende 5 jaar. Ligt aan het resultaat.
Voor paarden zou het ook moeten helpen bij broze botten zoals bv bij artrose, spat enz.

Al moet ik zeggen dat het mij ook een beetje het gevoel geeft van uitstel van executie zoals dushishoeve zo mooi zegt. Helaas raak je verknocht aan een dier en wil je hem zo lang mogelijk bij je houden. Vandaar dat ik allerlei opties onderzoek.

Van de andere kant, als ik zie hoeveel goede ervaringen er al zijn met Tildren. Dit zou 200 tot 2000 % sterker inwerken en ook langer doorwerken. Ben inderdaad benieuwd of er al ervaringen mee zijn, mede omdat het product in de paardenwereld zo nieuw is.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:55

Zoledronaat is een bisfosfonaat, net als Tildren. Het werkingsmechanisme is dus precies hetzelfde. Bij mensen voor osteoporose geregistreerd. Verschil in werking zal minimaal zijn.
Er is geen bewijs dat het 2-20x beter dan Tildren werkt. In vergelijking met de andere middelen van mensen, die oraal worden gegeven, werkt het beter. Tiludronaat (Tildren) is niet voor mensen geregistreerd, dus vergelijking in mensen is er niet. Je genoemde doseringsfrequentie, 3x per jaar gedurende 5 jaar, is die voor mensen met osteoporose.

Bisfosfonaten doen bij paarden inderdaad 'iets' op artrose, terwijl dat bij mensen niet het geval is.

Het eindstadium van artrose, sclerose, is botverdichting en dus het omgekeerde van osteoporose. Ik denk dat daar het effect van bisfosfonaten bij artrose op terug te voeren is. Je probeert dat eindstadium na te doen, waardoor de druk op het gewicht beter verdeeld wordt, het nog aanwezige kraakbeen mogelijk minder te lijden heeft, en er ook geen osteofytvorming zal optreden (botuitstulpingen die ontstaan om het oppervlak te vergroten en dus de druk te verminderen)

Ania

Berichten: 6100
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-16 09:16

Ibbel schreef:
Zoledronaat is een bisfosfonaat, net als Tildren. Het werkingsmechanisme is dus precies hetzelfde. Bij mensen voor osteoporose geregistreerd. Verschil in werking zal minimaal zijn.
Er is geen bewijs dat het 2-20x beter dan Tildren werkt. In vergelijking met de andere middelen van mensen, die oraal worden gegeven, werkt het beter. Tiludronaat (Tildren) is niet voor mensen geregistreerd, dus vergelijking in mensen is er niet. Je genoemde doseringsfrequentie, 3x per jaar gedurende 5 jaar, is die voor mensen met osteoporose.

Bisfosfonaten doen bij paarden inderdaad 'iets' op artrose, terwijl dat bij mensen niet het geval is.

Het eindstadium van artrose, sclerose, is botverdichting en dus het omgekeerde van osteoporose. Ik denk dat daar het effect van bisfosfonaten bij artrose op terug te voeren is. Je probeert dat eindstadium na te doen, waardoor de druk op het gewicht beter verdeeld wordt, het nog aanwezige kraakbeen mogelijk minder te lijden heeft, en er ook geen osteofytvorming zal optreden (botuitstulpingen die ontstaan om het oppervlak te vergroten en dus de druk te verminderen)


Oke jij lijkt hier veel verstand van te hebben! Ik probeer je verhaal te begrijpen maar begrijp er eigenlijk niet goed uit of het werkt of niet. Het is sowieso een stuk duurder dan Tildren maar als ik het goed begrijp Is het praktisch hetzelfde?
Bij paarden zou het 1X per jaar zijn gedurende 5 jaar. Mits het nodig Is. Want het kan tot 3 jaar na inspuiten doorwerken. Ik zie nu ook dat ik het niet duidelijk geschreven heb hierboven.
(ik vertel nu wat mij door de DA verteld Is)

lianne125

Berichten: 1427
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:50

Ik heb 1,5 jaar geleden mijn paard laten behandelen met een zoledronine infuus. Niet voor artrose maar voor een afwijking in een wervel. Mij is ook verteld dat het effect sterker is als tildren en dat je bij goed resultaat zeker niet jaarlijks hoefde te herhalen. Ik ben er heilig van overtuigd dat mijn paard hiervan was opgeknapt. Maar helaas heb ik geen controle foto's omdat mijn paard voor die tijd helaas aan iets heel anders is overleden.

Tristan XI B+0 -----> L1+6-----> L2 +6-----> M1+11 ----> M2+12 ----> Z1 +10 -----> Z2+10 -----> ZZ-licht+6!

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:55

Het is een vergelijkbare stof als Tildren. De manier van inwerken op de botstofwisseling is dus ook hetzelfde, de stof grijpt op dezelfde receptoren aan.

Het laatste artikel dat ik erover kan vinden is uit 2013 en toont in gezonde paarden verlaagde markers van botafbraak aan tot 1 jaar na infuus (1 infuus van 30 minuten). Recentere informatie kan ik niet vinden over langere effecten.
Ik kan ook onderzoek uit 2012 vinden bij paarden met 'fragile bone disorder' (soort paardenosteoporose dus), en verder geen enkel onderzoek bij spat of andere aandoeningen.

Met Tildren is wel onderzoek gedaan naar zowel spat als hoefkatrolontsteking (HKO). Bij spat werkt het goed (en dat is ook logisch, Tildren zal het vergroeien van spronggewricht bevorderen, want het geeft botaanmaak), HKO verbeterde wel, maar de paarden werden niet volledig rad.

Dus, Tildren werkt bewezen in twee aandoeningen, zoledronaat is onderzocht bij 1 andere aandoening, verder wel veilig en langdurig werkzaam.

In theorie zal zoledronaat vermoedelijk hetzelfde doen als Tildren, maar is dus (nog) niet bewezen.

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 10:00

Heb enkel ervaringen met Tildren, maar dit vind ik dan ook interessant. MIjn paard is met Tildren behandeld tegen artrose in het SI gewricht, behandeling was geen pretje (bijwerking koliek) maar heb wel het idee dat het geholpen heeft. Is nu ruim 3 jaar geleden, verder geen vervolgbehandeling gehad.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

Ania

Berichten: 6100
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Ervaringen met zoledroninezuur inspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-16 17:25

Vandaag telefonisch contact gehad met de DA.
Hij gaf aan dat ze tot nu toe veel positieve resultaten hebben geboekt met dit medicijn. Woensdag ga ik met paard op consult om te kijken of hij in aanmerking komt voor het medicijn.

Ania

Berichten: 6100
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Ervaringen met zoledroninezuur inspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-16 13:28

Inmiddels is het paard ingespoten met het zuur. Nu 12 weken afwachten.
DA gaf aan dat ze momenteel erg veel vraag hebben naar deze behandeling vanwege de goede resultaten.

Ania

Berichten: 6100
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Ervaringen met zoledroninezuur inspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-16 13:07

inmiddels 2 weken verder, We merken nog weinig verandering in gangen. Paard staat wel al minder vaak op rust op het aangetaste been en lijkt meer te bewegen dan voorheen, dus lichte pijnafname?
Nog 10 weken afwachten. Over 2,5 week kunnen we eens proberen wat aan de hand te draven, dan kunnen we zien of er afname in kreupelheid is.

Ania

Berichten: 6100
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Ervaringen met zoledroninezuur inspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-16 11:00

Dit topic begint meer op een dagboek te lijken merk ik. :')

Gisteren is het paard tekeer gegaan in de paddock vanwege werkzaamheden naast zijn paddock. Kwam er helaas kreupel uit. Ik hoop dat het wegtrekt en het niet allemaal erger heeft gemaakt. Paard mocht namelijk nog niet meer doen dan alleen stappen, maar mocht wel bewegen in de paddock en wei.

Doppers
Berichten: 467
Geregistreerd: 15-01-07

Re: Ervaringen met zoledroninezuur inspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:30

Het wordt wel gelezen hoor ;-). Vervelend dat je paard zo tekeer is gegaan en weer kreupel is. Hij is dus in stap al duidelijk kreupel? Hopelijk trekt het weg en lukt het hem rustig buiten te houden. Waarvoor is het bij jouw paard ingespoten?

Mijn merrie is een maand geleden met Osphos ingespoten, nog twee maanden rust. Mag ook wel in de wei etc.

Caroline29
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-09-16

Re: Ervaringen met zoledroninezuur inspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:15

Ik heb er ervaringen mee. Mijn paard heeft het via een infuus gehad voor een rugblessure. Ik merk zeker verschil, zijn gangen zijn verbeterd en zijn rug is veel minder gevoelig (ik kan weer opstijgen!). Het heeft echt wel even geduurd voordat ik vooruitgang zag. Het heeft mij zo'n 400,- gekost en een paar behandelingen bij de chiropractor, maar ik heb er geen spijt van. Hoe het zich gaat houden, kan ik nog niet zeggen... Mijn paard heeft er verder geen bijwerkingen van gehad..

Ania

Berichten: 6100
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Ervaringen met zoledroninezuur inspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 22:57

Paard loopt momenteel super. Het mooie weer heeft er ook aan mee geholpen denk ik. Paard glanst ook weer en beweegt veel meer op de paddock en wei. eergisteren galoppeerde hij zelfs de wei door.
De kreupelheid door overbelasting vorige week is helemaal weg.
Paard is ingespoten voor spat in een achterbeen Soof89.

Jannas, jij bent er nog goedkoop vanaf gekomen! Had jij nod de mensenversie of de australische paardenversie? wanneer is het ingespoten bij je paard?

Caroline29
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-09-16

Re: Ervaringen met zoledroninezuur inspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 18:46

Dat was alleen voor het infuus hoor. Er kwamen nog wel kosten bij hoor, sedatie, foto's van de rug, etc. was al met al best een duur grapje Ik denk dat ik de paardenversie heb gehad, maar zeker weten doe ik het niet.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 18:53

Zelf denk ik hetzelfde als dushishoeve. Men doet dit vaak voor zichzelf in plaats van dat het dier er werkelijk mee geholpen is. In dit geval lijkt het of hij beter loopt (het weer zit inderdaad mee, merk het zelf ook aan mijn artrose), maar onderdrukt het de pijn/slijtage niet (zodat het uiteindelijk veel erger is dan het was)?

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Ania

Berichten: 6100
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-16 20:12

Shenavallie schreef:
Zelf denk ik hetzelfde als dushishoeve. Men doet dit vaak voor zichzelf in plaats van dat het dier er werkelijk mee geholpen is. In dit geval lijkt het of hij beter loopt (het weer zit inderdaad mee, merk het zelf ook aan mijn artrose), maar onderdrukt het de pijn/slijtage niet (zodat het uiteindelijk veel erger is dan het was)?



Ik zal dit ook zeker niet ontkennen, dier is 6 en was/is erg talentvol. Veel plannen en een grote klik. En dan opeens kreupel en wordt niet beter. Vervolgens dit nieuws.
En dan ga je je inlezen en ga je rondvragen en worden er voorstellen gedaan. De kliniek had erg veel goede resultaten met dit middel en ik zou het mezelf nooit vergeven als ik dit niet eerst geprobeerd zou hebben. Als dit niet werkt hebben we er alles aan gedaan. Hoef ik mezelf achteraf niet af te vragen "wat als" ik het wel gedaan zou hebben.

Over 8 weken moeten we weer naar de kliniek, dan gaan wel opnieuw bekijken hoe ie het er vanaf brengt. Ik ga uit van het oordeel van de DA. Paard staat onder toezicht en heeft duidelijk niet meer zoveel pijn als in het begin. Kan ook te maken hebben met de gewrichtsinjecties die op de plek zelf zijn toegediend.

Caroline29
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:12

Je hebt groot gelijk. Het is en blijft een gok, maar in mijn geval was het zo dat als ik niets zou doen het proces versneld zou gaan en het snel einde verhaal van mijn paard zou zijn. Een wondermiddel is het niet, maar als ik zie hoe gezond en vrolijk mijn paard er nu uitziet, ben ik alleen maar blij dat ik het toch gedaan heb.

Waterrakker
Berichten: 3
Geregistreerd: 15-11-14

Re: Ervaringen met zoledroninezuur inspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:41

Mijn paard heeft spat en heeft in voor gaande jaren 2 x tildren gekregen hier reageerde hij prima op. De eerste keer liep hij 7 maand en de tweede keer 10 maand prima op. Omdat hij toch weer af en toe tijdens het rijden kreupel werd toch weer naar de kliniek, hier hoorde ik dat Osphos de nieuwe vervanger is voor tildren en dat het een stuk goedkoper is en makkelijker toe te dienen is. Dus hier voor gekozen, maar helaas het helpt mijn paard helemaal niet en de prijs viel mij ook nog tegen. € 400 ipv € 500 tildren.
Ik hoor nu dat er meer paarden niet verbeteren op Osphos terwijl dat op Tildren wel het geval was.

Ania

Berichten: 6100
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-16 15:45

Waterrakker schreef:
Mijn paard heeft spat en heeft in voor gaande jaren 2 x tildren gekregen hier reageerde hij prima op. De eerste keer liep hij 7 maand en de tweede keer 10 maand prima op. Omdat hij toch weer af en toe tijdens het rijden kreupel werd toch weer naar de kliniek, hier hoorde ik dat Osphos de nieuwe vervanger is voor tildren en dat het een stuk goedkoper is en makkelijker toe te dienen is. Dus hier voor gekozen, maar helaas het helpt mijn paard helemaal niet en de prijs viel mij ook nog tegen. € 400 ipv € 500 tildren.
Ik hoor nu dat er meer paarden niet verbeteren op Osphos terwijl dat op Tildren wel het geval was.


Zoledroninezuur is weer wat anders dan Tildren of Osphos. En een stuk duurder... ;(

lianne125

Berichten: 1427
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 22:29

Ania schreef:
Waterrakker schreef:
Mijn paard heeft spat en heeft in voor gaande jaren 2 x tildren gekregen hier reageerde hij prima op. De eerste keer liep hij 7 maand en de tweede keer 10 maand prima op. Omdat hij toch weer af en toe tijdens het rijden kreupel werd toch weer naar de kliniek, hier hoorde ik dat Osphos de nieuwe vervanger is voor tildren en dat het een stuk goedkoper is en makkelijker toe te dienen is. Dus hier voor gekozen, maar helaas het helpt mijn paard helemaal niet en de prijs viel mij ook nog tegen. € 400 ipv € 500 tildren.
Ik hoor nu dat er meer paarden niet verbeteren op Osphos terwijl dat op Tildren wel het geval was.


Zoledroninezuur is weer wat anders dan Tildren of Osphos. En een stuk duurder... ;(


Als ik vragen mag, waar heb jij je paard laten behandelen met zoledronine? En voor wat voor geld? Ik zal mijn rekening eens na moeten kijken maar ik heb zeker niet meer als €600 voor een infuus betaald.

Tristan XI B+0 -----> L1+6-----> L2 +6-----> M1+11 ----> M2+12 ----> Z1 +10 -----> Z2+10 -----> ZZ-licht+6!

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 07:34

Ania schreef:
Zoledroninezuur is weer wat anders dan Tildren of Osphos. En een stuk duurder... ;(


Zijn alle drie bisphosphonaten, en hebben daarmee dezelfde werking.

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Re: Ervaringen met zoledroninezuur inspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 08:08

bg


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 56 bezoekers