Stijf paard: voedingssupplementen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-01 21:15

Welke voedingssupplementen zijn goed om aan een paard te geven dat erg stijf is in spieren en gewrichten? Ik zat zelf aan duivelsklauw te denken, iemand daar ervaring mee? Biosynov lijkt me ook goed, maar dat is echt veel te duur! Andere (homeopathische) suggesties?


ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 21:20

vit E bijvoeren ,moest ik van de DA toen Kas stijf was in zijn spieren ,waar t van kwam wisten we niet maar hij werd er veel soeperler van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 21:30

Beetje vitamine E, meestal gemixt met Selenium.
Het belangrijkste is toch dat jij je paard door het werk los maakt/houdt. Meer z'n stal uit dus!

Shiva
Berichten: 7
Geregistreerd: 12-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 21:53

Ik heb goede ervaring met Vit. E, eerst alleen en later in combinatie met Selenium. Werkte erg goed toen mijn paard even wat hulp nodig had bij het verwerken van spierpijn.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-01 11:10

Citaat:
Op 2001-09-14 21:30, schreef Zep:
Beetje vitamine E, meestal gemixt met Selenium.
Het belangrijkste is toch dat jij je paard door het werk los maakt/houdt. Meer z'n stal uit dus!


Deze stijfheid heeft niets met teveel op stal staan te maken, paard krijgt genoeg (gerichte) beweging! Bedankt voor de tip, maar niet zo snel conclusies trekken ajb.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 12:49

Ja nu ik het zo lees staat het er iets botter dan ik het bedoel, maar ik blijf er bij dat een supplement niet dé oplossing is, hooguit een ondersteuning. Soms lukt het dooromstandigheden gewoon niet zoals je dat wilt, dat weet ik.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 16:13

Margreet,

Je kan niet onbeperkt duivelsklauw bijvoeren! Je kan Pavo Seleen geven (vit. E met selenium) voor de spieren. Maar als je paard stijf is in de gewrichten, dan kan het lijken dat de spieren stijf zijn. Ik zou eerst proberen iets met die gewrichten te doen, voordat je investeert in de spieren.

Je geeft niet zoveel info waarom je paard stijf is. Is die al oud, of heeft die een gewrichtsaandoening, is die stijf na een stevige training of juist wanneer die niets heeft gedaan? Ik denk dat een goede diagnose eerst noodzakelijk is, voordat je met voedingssupplementen begint.

Succes ermee!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 16:16

Misschien helpt het ook als je goed longeerd met bijv,de pessoa teugel en daarnaast een massage met linement. Ik gebruik soms ook magneetveldtherapie voor op de rug. Maar dat komt omdat ik dat apparaat toch heb, anders is het best wel duur.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 23:21

Zelf gebruik ik op advies van mijn Springinstructeur.

Vitamine E, Lysine en Selenium van de paardendrogist.

Hier zitten alle nodige supplementen in voor een paard wat hard moet werken. Verder gebruik ik dus niets ben er eigenlijk ook geen voorstander van. Maar een paard wat 2 uur op een dag hard moet werken mag best een steuntje in de rug hebben.

En verder idd instappen en uitstappen is natuurlijk heeel belangrijk. Haha!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 09:59

Mijn paard werd vorig jaar erg stijf, en dat had alles met haar voeding te maken... teveel EIWITTEN. Kortom, we waren hard op weg om bevangen te raken....
Voor je begint met aanvullende peodertjes... weet zeker dat je paard niet ziek is.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 11:40

Margreet,

Ik zou niet aan duivels klauw beginnen. Het is alleen maar een PIJNSTILLER!! Dat geeft wel wat verbetering (minder pijn)maar doet niets met het probleem.
Ik heb de beste ervaringen met Maxflex en Corta flx. Maar ja goedkoop is dat ook niet.
Misschien kun je eens naar Rodinde gaan. Zij kan waarschijnlijk makkelijk bepalen wat de oorzaak van die stijfheid is en je dan adviseren. Anders ga je toch maar in het wilde weg gokken wat zou kunnen helpen en dat kost op den duur meer geld en tijd dan een bezoekje aan Rodinde.

Succes er mee

Adrienne

"We can't actually drop it off at an orphanage, they might get upset when it turns Asian." Dean Winchester.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 12:28

De Vitamine E selenium bevalt mij erg goed bij Pablo. Hij krijgt het als hij gesprongen heeft of een pittige dressuurles heeft gelopen ter bestrijding van spierpijn. Ik ben verder niet zo'n voorstander van allerlei supplementen maar een paard dat drie dagen stijf is na het springen (wel netjes los gereden en droog gestapt) is ook niet de bedoeling. Dat kan ik dus aanbevelen, mits met mate en met beleid gebruikt.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 19:36

ook mijn paardje heeft veel baat bij het supplement van Pavo (met vit. E, selenium en magnesium - heette vroeger Pavo-Seleen, nu E-plus oid).
Ik voer het eigenlijk het hele jaar door, en het werkt echt goed!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 19:40

Ik weet niet wat voor vloer er in jouw stal ligt, maar als het een betonnen vloer met een laagje stro of zaagsel is, dan kan het zijn dat het laagje strooisel te dun is. Dan ligt je paard s nachts op de koude stenen en daar kunnen ze behoorlijk stijf van worden. Dus kijk eens naar je stal, misschien kun je daar iets aan veranderen??? Verder zou ik ook een goed supplement voeren, misschien de DA vragen????Succes ermee!!

Kadans
Berichten: 193
Geregistreerd: 12-07-01
Woonplaats: silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 20:21

Vally heeft ook snel last van spierpijn en stijf zijn
ze is nog best wel jong maar heeft vroeger keihard moeten werken.Ik zorg er dan ook voor een goed warming up en koelingdown. daarna onder het solarium (doe ik ook voor het rijden word ze lekker warm van) en de rug benen en kont is smeren met cole`s limonent


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Britta31, DanaxxLester, gillian, Katyatje, SemrushBot en 106 bezoekers