slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
skyler1
Berichten: 12
Geregistreerd: 29-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 10:38

Ben mij even aan inlezen in dit topic. Bij mijn paard een kwpn-er net slokdarmverlamming geconstateerd. Wist niet dat dit bestond en dat het zo’n heftige uitwerking heeft. Hij heeft nu slowfeeder en krijgt biks goed opgelost in water. Soms nog een verstopping, maar die is weg te masseren. Hij laat er zelf niets van zien als hij een verstopping heeft. Eet zelfs rustig door.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 11:53

skyler1 schreef:
Ben mij even aan inlezen in dit topic. Bij mijn paard een kwpn-er net slokdarmverlamming geconstateerd. Wist niet dat dit bestond en dat het zo’n heftige uitwerking heeft. Hij heeft nu slowfeeder en krijgt biks goed opgelost in water. Soms nog een verstopping, maar die is weg te masseren. Hij laat er zelf niets van zien als hij een verstopping heeft. Eet zelfs rustig door.



Wow, hoe merk je het dan?

Zaterdag was t bij ons toch weer mis. Voor het eerst in 6/7 weken. Het is wel anders met hooi dan met voordroog. Nu staat hij voornamelijk met zijn hoofd naar beneden apathisch te wezen, bij de voordroogverstopping ging hij alle kanten op mijn zijn hoofd om het kwijt te raken. Ik heb hem deze keer uiteindelijk toch geholpen door hem 2 Colosan spuitjes met water te geven. Daarna was het binnen 3 minuten opgelost en ging hij weer eten alsof er niks gebeurd was. En dat bleef zo want had de hele avond spionnen op stal. Gisteren was er niks aan de hand, at prima.
Ik denk dat we en dan vooral ik hier mee moet leren leven. Ik hoop dat het een beetje gaat 'wennen' want ik was de hele avond misselijk en ziek van de stress. -O- ;(

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 14:27

Bij mijn paard zat de verlamming op 1.20 m en 1.40 m en dan kom je erger tussen de voorbenen en op de singelplek (niet helemaal precies) en dan kon stappen nog wel eens helpen omdat door het lopen de voorbenen het wegmasseerde. Dus dan helpt over de nek wrijven niet zo heel veel, of eigenlijk helemaal niets.
Al met al een rotaandoening waar helaas nog weinig aan gedacht word bij klachten.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 14:42

Lieve ervaringsdeskundigen, even een vraagje. Ik heb een nieuwe hooileverancier gevonden en kan nu kiezen uit fijn en grof hooi. Ik zelf denk dat grof hooi beter is voor een stukke slokdarm of zien jullie dat anders?

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 15:39

Gulpje schreef:
Lieve ervaringsdeskundigen, even een vraagje. Ik heb een nieuwe hooileverancier gevonden en kan nu kiezen uit fijn en grof hooi. Ik zelf denk dat grof hooi beter is voor een stukke slokdarm of zien jullie dat anders?



Ik bedoel fijn hooi :+

goldie98

Berichten: 115
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 15:52

Gulpje schreef:
Gulpje schreef:
Lieve ervaringsdeskundigen, even een vraagje. Ik heb een nieuwe hooileverancier gevonden en kan nu kiezen uit fijn en grof hooi. Ik zelf denk dat grof hooi beter is voor een stukke slokdarm of zien jullie dat anders?



Ik bedoel fijn hooi :+


Uit ervaring weet ik dat grof hooi beter is, dan moet ze meer moeite doen om goed te kauwen. Fijn hooi kun je per ongeluk te veel pakken en niet goed kauwen, doorslikken. Het gaat hier wel om hooi in fijnmazige hooinet.

Sanet

Berichten: 7946
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:08

Het moet ook niet bijna stro zijn hoor, dan vinden ze er vaak maar weinig aan. Maar fijn werkte bij mijn merrie in ieder geval zeker niet. Dan krijgen ze veel te veel ineens binnen. Met grof hooi kan dat eigenlijk nauwelijks.

goldie98

Berichten: 115
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:13

Sanet schreef:
Het moet ook niet bijna stro zijn hoor, dan vinden ze er vaak maar weinig aan. Maar fijn werkte bij mijn merrie in ieder geval zeker niet. Dan krijgen ze veel te veel ineens binnen. Met grof hooi kan dat eigenlijk nauwelijks.


Stro eet ook niet erg prettig. Maar wel lekkere geurige grof hooi. Deze ervaring hebben we hier ook gehad, dat het paard met fijn hooi veel te veel binnen kreeg en steeds verstoppingen had. Nu gaat het erg goed, dankzij constante levering baal hooi. Met grof hooi bedoel ik lange strengels hooi. Maar net niet met zaadjes.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:46

Dank voor de reacties! Ik ga voor grof!

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 23:04

Mijn paard kon veel beter fijn hooi eten, ook kreeg ze hiervan minder last van haar maagzweren.
Ik nam hiervoor tweede snee hooi, zonder stengels. Wel uit een slowfeeder.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 11:49

Mijn fries reageerd ook slechter op grof omdat het meer prikkeling geeft in de maag, hij heeft ook maagzweren gehad en dit blijft een gevoelig punt, daarom gaat fijn hooi beter bij ons, wel in een fijnmazig hooinet zodat er kleine plukjes gegeten worden.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 11:52

Hoe gaat het verder met jullie paarden? Hier gaat het eigenlijk best goed.

Morgen gaan ze weer de wei op voor het eerst, superspannend! Op kort gras heeft hij al gestaan en dat gaat prima gelukkig. Maar ik blijf er de eerste dagen als een havik op zitten want op de wei is het gras best hoog en ik heb geen idee hoe dat zal gaan.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 20:13

Gras gaat bij mijn paard goed, helemaal geen problemen mee of het nu lang of kort is. Denk omdat er best veel vocht in zit dat het daarom makkelijker te eten is dan hooi. Maar mijn paardje gaat het tot nu toe ook super! ( afkloppen ;-) )

JerryV78

Berichten: 4
Geregistreerd: 05-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:26

Citaat:
Bedankt voor je reactie. Wel schrikken dat er meteen meerder kinderen van sjaad het hebben. Het kan toeval zijn. Bij mij in de kliniek in Wolvega werd meteen af geraden om met Amarinsche te fokken. Dit was ik echt niet van plan. Wel had ik meteen gezegd dat ik wist dat Amarische 7 veulens gezond op de wereld heeft gebracht. Nu ben heel benieuwd als haar kinderen deze aandoening ook hebben. Helaas kan ik deze zonen en dochter van haar niet meer opsporen.


Sorry voor het ophalen van een oud onderwerp maar sinds een half jaar zijn wij eigenaar geworden van een hele lieve Fries Nynke.
Helaas bleek ook Nynke deze afwijking te hebben.
Al is ze geen kind van Amarinsche, ze is, zo blijkt uit de stamboom,wel een kleinkind van Sjaard,
Dus ook kunnen de paarden van een geslacht verder er nog moeilijkheden er mee hebben.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 18:23

JerryV78 schreef:
Citaat:
Bedankt voor je reactie. Wel schrikken dat er meteen meerder kinderen van sjaad het hebben. Het kan toeval zijn. Bij mij in de kliniek in Wolvega werd meteen af geraden om met Amarinsche te fokken. Dit was ik echt niet van plan. Wel had ik meteen gezegd dat ik wist dat Amarische 7 veulens gezond op de wereld heeft gebracht. Nu ben heel benieuwd als haar kinderen deze aandoening ook hebben. Helaas kan ik deze zonen en dochter van haar niet meer opsporen.


Sorry voor het ophalen van een oud onderwerp maar sinds een half jaar zijn wij eigenaar geworden van een hele lieve Fries Nynke.
Helaas bleek ook Nynke deze afwijking te hebben.
Al is ze geen kind van Amarinsche, ze is, zo blijkt uit de stamboom,wel een kleinkind van Sjaard,
Dus ook kunnen de paarden van een geslacht verder er nog moeilijkheden er mee hebben.



Achjee wat naar voor Nynke en voor jullie. Dat was vast schrikken?
Hoe oud is Nynke?
Hopelijk heb je wat aan de tips op dit topic?

Met het openen van dit topic hoop ik zoveel mogelijk eigenaren van friezen en ook andere rassen dit onder de aandacht te brengen en zo kunnen we mekaar steunen en tips doorgeven.
Mocht je vragen hebben stel ze gerust.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 19:26

Ik ben ook benieuwd wat de kliniek zei.
Sterkte met Nynke

JerryV78

Berichten: 4
Geregistreerd: 05-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 21:51

Bedankt voor de reacties, Nynke is vanmiddag naar de kliniek in Wolvega geweest.
Laten we het er maar op houden dat het helaas niet goed is met haar.
Ze mag zelfs geen slobber meer hebben en mag alleen gras, en "Pure Fibre" om aan te sterken.
De dierenarts zei dat van alle gevallen die ze met deze problematiek gezien had, Nynke wel bij de eerste tien hoort. En dat is in dit geval helaas geen goed bericht. We hopen dat ze met de Pure Fibre weer wat aansterkt.. Nynke is nu 14 jaar.

Sanet

Berichten: 7946
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 22:52

Jemig, dat is geen leuk nieuws om te horen.
Hopelijk lukt het jullie toch om het juiste regiem voor haar te vinden. Ik merk dat naast voeding en hoe het gevoerd wordt, ook beweging heel belangrijk is om de doorloop goed te houden.
Dus als je nog aan het trainen was (hoe/wat dan ook) zou ik dat zeker niet stoppen.

klaske123
Berichten: 260
Geregistreerd: 05-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:53

Hee allemaal! Ik volg dit topic even. Ben net het hele topic doorgeweest. Wat fijn dat jullie hier ervaringen delen. Op internet staat nog niet veel over deze aandoening en ik merk dat heel veel mensen ook nog niet weten dat deze aandoening bestaat. Ik Heb zelf een Friese merrie (15 jaar) met een slokdarmafwijking. Vorig jaar zomer hebben we het geconstateerd. Ging de laatste tijd erg goed. Alleen helaas toch weer fout gegaan afgelopen week waardoor ze niet zo goed durf te eten en daardoor weer afgevallen is. Wat kan ik haar het beste voeren om haar weer op gewicht te krijgen? Ze krijgt nu biks (merriebrok van subli) geweekt in water en savond s luzernebrok ook geweekt in water. Daarnaast heeft ze de hele dag gras tot jaar beschikking (vers kort) Dit eet ze redelijk goed op. Wat doen jullie als je bij je paard komt en ze hebben last van een verstopping? Wandelen helpt soms dan lijkt het wat los te komen en te zakken. Maar helpt niet altijd. Kun je het ook wat los masseren? Verstopping zit vaak onderin haar nek, vlak boven de borst.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 21:20

Goed dat je ons topic hebt gevonden.
Seniore priores van subli werk goed om je paardje te laten aankomen. Dit is slobber.
Ook werkt deze slobber heel goed voor de doorstroming van de slokdarm, het zorgt ervoor dat de prop doorzakt naar beneden.
Ik geef altijd een beetje slobber voor het rijden, door de slobber en beweging wekt het de verstopping op.
Bij een grote verstopping probeer ik met water in tuinslang door te spoelen en wandelen. Als dit niet lukt dan DA bellen of naar kliniek voor doorspoeling.
Maar dit is al lang niet meer nodig geweest door de slobber die ik geef.

JerryV78

Berichten: 4
Geregistreerd: 05-08-18

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:28

Goedemorgen, sorry voor de late reactie, kreeg vandaag pas bericht van de nieuwe reacties.
bedankt voor de adviezen, maar helaas onze Nynke is niet meer.
Vorige week woensdag is ze naar de kliniek in Wolvega geweest voor onderzoek.
Slechts 20 tot 30 centimeter van de slokdarm deed nog iets. De rest was vergroot en verlamd.
In Wolvega zei men dat Nynke bij de top tien van slechtste gevallen hoorde.
Zelfs slobber kon ze niet meer kwijt. We hebben het nog enkele dagen aangezien, maar ze viel alleen nog maar meer af, de manege heeft haar terug gekocht en afgelopen maandag is ze ingeslapen.

Bij ons hielp het masseren inderdaad wel eens om het weg te krijgen. En wandelen inderdaad.

Groeten,

Jerry

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 10:12

Ohhh Jerry wat vreselijk en wat moet dit ontzettend zwaar voor je zijn! :-(
Heel veel sterkte de aankomende tijd.

Sanet

Berichten: 7946
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:31

Wat ontzettend verdrietig.
Heel veel sterkte de komende tijd!

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 18:11

Bij mijn paard zat er ook een stuk verlamd net voor de maag, dit was dus niet weg te masseren.
(Achter de voorbenen ter hoogte van waar de singel zit).
De meeste mensen gaan de nek masseren maar dit heeft dus niet altijd zin.

Sanet

Berichten: 7946
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 18:14

Wiske2 schreef:
Bij mijn paard zat er ook een stuk verlamd net voor de maag, dit was dus niet weg te masseren.
(Achter de voorbenen ter hoogte van waar de singel zit).
De meeste mensen gaan de nek masseren maar dit heeft dus niet altijd zin.


Mijn paard heeft dat ook, eigenlijk het hele stuk wat “horizontaal” loopt.