slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
JerryV78

Berichten: 4
Geregistreerd: 05-08-18

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 18:50

Bedankt voor de reacties.
Bij Nynke was er de eerste 20 tot 30 centimeter wat nog heel weinig deed.
De rest deed al helemaal niets meer. En vormde meerdere zakken waar voer e.d. in bleef staan.

Jerry


klaske123
Berichten: 260
Geregistreerd: 05-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 19:13

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb vandaag slobber geprobeerd en daar ze ze met veel zin in te eten. Hoe oud kunnen ze ongeveer wordt met deze aandoening? En hebben jullie ook gemerkt dat het in d loop van de tijd slechter wordt?

Wat erg Jerry, heel veel sterkte de komende tijd!

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 19:34

Mijn merrie is nu 21 en loopt nog actief in de wedstrijd sport. We hebben in het voorjaar van 2012 haar problemen ontdekt.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-18 03:18

Mijn paardje is 13 en wij hebben het in 2016 ontdekt, hij had al wel langere tijd rare symptomen maar de DA kon zijn vinger er niet op leggen, doorgestuurd en in kliniek ontdekt dmv scopie.
Ik denk met het juiste voerbeleid en er optijd bij zijn dat ze een redelijke kans hebben om oud te worden maar ook telt mee waar het zit denk ik.

Ik heb geen therapie nodig ik moet gewoon paardrijden! ❤️

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 08:33

Ik heb overigens geen idee qua progressie. We hebben 6 jaar terug gescoopt en daarna nooit weer.

Ze heeft (echt afkloppen op alles) op het moment geen problemen. Lange trailerriten heeft ze soms wat last van omdat het hooinet dan hoog hangt. Die hangt al zo laag als dat kan. Ze begint dan wat te kuchen, maar dat is het dan ook wel.

Maar het heeft ons destijds wel een half jaar gekost om uit te vinden wat wel en niet werkt voor haar.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-18 18:54

Citaat:
Maar het heeft ons destijds wel een half jaar gekost om uit te vinden wat wel en niet werkt voor haar


Wij ook zoiets voor Jip. Was echt zoeken en proberen.
Jip heeft ( ook afkloppen ) geen zware verstoppingen meer gehad, door de slobber denk ik.

Ook wij hebben niet nogmaals gescoopt, durfde dat ook niet nogmaals te doen.

Ik heb geen therapie nodig ik moet gewoon paardrijden! ❤️

AshraBasje

Berichten: 141
Geregistreerd: 11-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:59

Hallo, ik 'activeer'deze topic aangezien gisteren dmv een endoscpoie bij mijn 18 jarige welsh pony ook megaestophagus is vastgesteld.De da had dit nog niet eerder bij pony's gezien, en moet zeggen dat ik erg geschrokken ben.
Advies is om haar alleen nog maar op geweekt voer te zetten zoals seniores priores. Ook geweekte heucobs zou ze mogen hebben. Nu is mijn pony al jarenlang een luchtzuiger, en het vermoeden is dat dit een oorzaak is geweest van een eerdere verstopping (zuigen tijdens eten). Ze kreeg tot nu toe dldageljjsk onbeperkt hooi, aangezien ze zonder voer geneigd is naar meer luchtzuigen.
Ze mag dus ook geen stro in de stal, en ik ben bang dat ze nu uit verveling dan ook van vlas gaat eten. Wat doen jullie met de bodembedekking?

AshraBasje

Berichten: 141
Geregistreerd: 11-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:01

Elias7 schreef:
Citaat:
Maar het heeft ons destijds wel een half jaar gekost om uit te vinden wat wel en niet werkt voor haar


Wij ook zoiets voor Jip. Was echt zoeken en proberen.
Jip heeft ( ook afkloppen ) geen zware verstoppingen meer gehad, door de slobber denk ik.

Ook wij hebben niet nogmaals gescoopt, durfde dat ook niet nogmaals te doen.



Mag ik vragen waarom je dit niet meer durfde?

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:14

Scopen geeft in ieder geval elke keer irritatie en pijn in de slokdarm. Bovendien, wat schiet je ermee op?

Mijn merrie begon wel vlas te eten toen ze alleen op seniores stond. Ze had echt behoefte ergens op te kauwen. De emmers seniores had ze binnen oogwenken op. En dan maar wachten op de volgende emmer (6x in totaal per dag).

Ik heb dat niet als een goede fijne leuke periode gezien. En mocht het weer zover komen, dan is dat voor haar dus geen optie. Als het paard niet meer paard kan zijn met grazen en hooi eten, dan houdt het voor ons op helaas. Tot nu toe (afkloppen op alles) zijn we al 6 jaar goed op weg!

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

AshraBasje

Berichten: 141
Geregistreerd: 11-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 14:42

Sanet schreef:
Scopen geeft in ieder geval elke keer irritatie en pijn in de slokdarm. Bovendien, wat schiet je ermee op?

Mijn merrie begon wel vlas te eten toen ze alleen op seniores stond. Ze had echt behoefte ergens op te kauwen. De emmers seniores had ze binnen oogwenken op. En dan maar wachten op de volgende emmer (6x in totaal per dag).

Ik heb dat niet als een goede fijne leuke periode gezien. En mocht het weer zover komen, dan is dat voor haar dus geen optie. Als het paard niet meer paard kan zijn met grazen en hooi eten, dan houdt het voor ons op helaas. Tot nu toe (afkloppen op alles) zijn we al 6 jaar goed op weg!


Wat fijn dat het met jou paard nu zo goed gaat! Ik begrijp dat het vervelend is voor het paard om opnieuw in de slokdarm te kijken. Wat mij nog niet duidelijk is,is of het verergerd of dat dit de 'schade'is die blijft. Voer je nog steeds sp, of was dit tijdelijk?

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 17:09

AshraBasje schreef:
Wat fijn dat het met jou paard nu zo goed gaat! Ik begrijp dat het vervelend is voor het paard om opnieuw in de slokdarm te kijken. Wat mij nog niet duidelijk is,is of het verergerd of dat dit de 'schade'is die blijft. Voer je nog steeds sp, of was dit tijdelijk?


Scopen zelf geeft geen schade aan de slokdarm (niet qua verlamming in ieder geval). Maar wel irritatie en ook daar kunnen ze lang last van hebben. Ik heb mijn paard ook nooit meer laten scopen om te kijken hoe het nu is.

Ik heb afgelopen winter Sp bijgevoerd omdat ik merkte dat ze problemen had om goed op gewicht te blijven op alleen hooi. Het is echt een grazer. Maar onze wei kan de natte winters helaas niet aan.
In de zomer voer ik geen Sp bij. Ik heb ergens eerder in dit topic wel vermeld wat en hoeveel die van mij nu te eten krijgt.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

AshraBasje

Berichten: 141
Geregistreerd: 11-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 10:36

Sanet schreef:
AshraBasje schreef:
Wat fijn dat het met jou paard nu zo goed gaat! Ik begrijp dat het vervelend is voor het paard om opnieuw in de slokdarm te kijken. Wat mij nog niet duidelijk is,is of het verergerd of dat dit de 'schade'is die blijft. Voer je nog steeds sp, of was dit tijdelijk?


Scopen zelf geeft geen schade aan de slokdarm (niet qua verlamming in ieder geval). Maar wel irritatie en ook daar kunnen ze lang last van hebben. Ik heb mijn paard ook nooit meer laten scopen om te kijken hoe het nu is.

Ik heb afgelopen winter Sp bijgevoerd omdat ik merkte dat ze problemen had om goed op gewicht te blijven op alleen hooi. Het is echt een grazer. Maar onze wei kan de natte winters helaas niet aan.
In de zomer voer ik geen Sp bij. Ik heb ergens eerder in dit topic wel vermeld wat en hoeveel die van mij nu te eten krijgt.


Bedankt voor je reactie.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 19:02

Asrabasje het is even uitproberen, ik had mijn paard op zaagsel gezet maar dat ging ze ook opeten als ze pijn had en dat ging direkt mis. Als ze vlas eten is het eigenlijk nog slechter dan stro eten. De kleine stukjes blijven nog eerder hangen in de verlamde stukken omdat ze zwaar zijn.
Veel hooi uit een slowfeeder kan hun interesse in de bodembedekking iets afremmen.


AshraBasje

Berichten: 141
Geregistreerd: 11-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 13:17

Wiske2 schreef:
Asrabasje het is even uitproberen, ik had mijn paard op zaagsel gezet maar dat ging ze ook opeten als ze pijn had en dat ging direkt mis. Als ze vlas eten is het eigenlijk nog slechter dan stro eten. De kleine stukjes blijven nog eerder hangen in de verlamde stukken omdat ze zwaar zijn.
Veel hooi uit een slowfeeder kan hun interesse in de bodembedekking iets afremmen.


Bedankt voor je reactie. Hooi mag ze voorlopig ook niet meer hebben van de dierenarts. Ik gaf haar het hooi al uit een slowfeedernet. Ik vind het gewoon zo moeilijk begrijpen dat mijn pony van de een op andere dag dit probleem heeft. Nooit eerder problemen met haar gehad. Momenteel krijgt ze alleen Seniores priores over meerdere momenten verdeeld per dag.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-19 00:32

Ik geeft dit topic even een schopje omdat het erg belangrijke info bevat die mensen en paarden kunnen helpen.

Ik heb geen therapie nodig ik moet gewoon paardrijden! ❤️

AlaskaTorrie
Berichten: 304
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 00:07

Mijn merrie heeft het helaas al jaren en gaandeweg zie ik het wel progressiever worden... Hooi en luzerne zijn absoluut uit den boze. Lang gras gaat toch ook niet fantastisch, nu een poging met kort gras. Vorig jaar ging lang gras nog redelijk..

Ik voer dus alles geweekt, combi van Esparcette, Luzernecobs, Maiscobs, Agrobs Mash, Draversbrok (en nog iets waar ik zo snel niet op kom). Grasbrok ging niet goed, vooral wiesencobs niet. Seniores priores vindt ze smerig en ben ik ook absoluut geen fan van. Verder Equilin Basic als vit/min korrel. Wat olie, wat fruit, onbeperkt wilgenscheuten. Indien ze wil, krijgt ze wat witlof/bleekselderij etc. Verder evt wat vit E/selenium, magnesium.

Alaska liep voordat dit allemaal begon klasse 2 endurance... Vorig jaar hebben we wonder boven wonder nog de Eper 4daagse gereden. Beweging doet inderdaad goed.

Alaska De la Vie Klasse I + 19 Klasse II + 1 endurance (overleden 17-07-2020...)
Faith Klasse I+0
Picasso Klasse B+4
Chivo aan het oefenen onder het zadel!
Nadeem Voor de wagen! Op naar de eerste officiële mendurance!

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 10:51

Hier ook helaas weer een terugval gehad nadat het zeker 1,5 jaar heel goed is gegaan. Een aantal pechmomenten, uit zn stal gebroken en voordroog/muesli van andere paarden gegeten en de smid die hem per ongeluk in de verkeerde stal zette waardoor hij bij muesli en brok kon komen. Vanaf dat moment ging het op het gras niet meer, laag eten was blijkbaar zo'n trigger dat hij zelfs met water drinken krampen kreeg en ik hem de laatste keer wei ook bij het hek zag staan met krampen ;( Dus heb harde maatregelen genomen; deze zomer geen weidegang meer en álles hoog voeren. Sindsdien (nu 5 weken) gaat het gelukkig weer goed en ga ik niet meer met buikpijn naar stal :+

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 10:59

Bah wat vervelend!
Hier gaat (afkloppen op alles) het redelijk. Ik had heel lang gras. Maar dat is echt niet te doen. Dus stuk gemaaid, andere 2 paarden er eerst op en het gaat al een stuk beter. Helaas heeft ze op dit moment een blessure. Dus mag alleen stappen onder het zadel. Maar het gaat redelijk. Meer trainen zou wel de voorkeur hebben...

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:05

Balen van de blessure Sanet! Is het een langdurige kwestie?

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:26

Vrijdag weer naar de kliniek, weten nog niet precies wat er mis is, behalve dat het in de knie rechtsachter zit. Ze loopt inmiddels zo’n 1,5 maand niet goed :(

Duurt mij in ieder geval veel te lang...

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:21

Sanet schreef:
Vrijdag weer naar de kliniek, weten nog niet precies wat er mis is, behalve dat het in de knie rechtsachter zit. Ze loopt inmiddels zo’n 1,5 maand niet goed :(

Duurt mij in ieder geval veel te lang...


Ik duim voor jullie vrijdag dat het gevonden wordt en makkelijk te verhelpen is!

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:30

Waar moet ik tekenen? :)

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 20:49

Hoe is het gegaan?

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 23:17

Helaas een langdurig traject. Banden van de knieschijf zijn overbelast. Ze wordt hiervoor behandeld met IRAP, speciaal beslag, laser, koelen en stappen op het harde.
We gaan ons uiterste best doen om haar weer goed op de rit te krijgen.
Het was gek om weer terug met haar in de kliniek te zijn waar we ook de diagnose van haar slokdarm kregen.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-19 18:56

Jeetje Sanet :-( beterschap!

Ik heb geen therapie nodig ik moet gewoon paardrijden! ❤️


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: KellyR, Violaatje en 86 bezoekers