slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-16 12:51

Beste bokkers,

Graag zou ik dit topic willen openen omdat er te weinig te vinden is over megaoesophagus en het toch echt een serieus groot probleem is.
Deze aandoening komt heel vaak voor bij friezen het word alleen vaak stil gehouden door de fokkerij, het heeft mij 2,5 jaar gekost van vele onderzoeken enz. om erachter te komen dat mijn fries dit heeft.
Ik heb woensdag de diagnose gehoord, dmv een endoscopie. Ik ging gelijk zoeken op het internet en tot mijn verbazing wist geen enkele eigenaar van een fries paard dat het bestond en alleen diegene die ook al de diagnose hadden gekregen bij hun paard.
Nu leek het mij goed om er een topic over te openen om het onder de aandacht te brengen en evt ervaringen, tips, ideeen te kunnen delen.

Symptomen:
Na poosje eten pauze hoofd laag en apatisch staan ( het paard wacht tot zijn slokdarm vrij is) daarna verder eten.
slokdarmverstoppingen
Slecht uithoudingsvermogen
Mat kijkent uit de ogen ,depressief
Het paard kan kwijlen,schuimen, neusuitvloeiing hebben ligt aan hoever het stadium is
Paard kan afvallen maar hoeft niet.
Ook kunnen maagzweren optreden doordat er weinig voedsel in de maag komt

Helpen jullie mee met aanvullen van syptomen?

Heeft je paard een slokdarmverlamming dan kan je het beste een voerschema aanhouden:
Hooi in een slowfeeder en op borsthoogte hangen dit helpt met slikken ligt aan het stadium anders alleen slobber van senior priorities ( ruwvoer in slobbervorm)
Vaker over de dag slobber voeren zoals senior priorities van subli voor de doorstroming
Zo weinig mogelijk tot niet stro laten eten tip houd de stal iets viezer
Gras is ok

Helpen jullie mee met aanvullen van shema?

Hopelijk kunnen we zo andere helpen die net zo hebben getobt met hun fries als ik/wij.
Laatst bijgewerkt door Gini op 23-04-16 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag verwijderd. Een centraal topic openen mag enkel met toestemming van de moderators.

Ik heb geen therapie nodig ik moet gewoon paardrijden! ❤️


Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 18:43

Het KFPS is bezig met genetisch onderzoek naar deze aandoening.

Farah L2 + 20 / M1 + 12 / M2 + 5

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-16 19:35

Bedankt voor je reactie ...Dat is goed om te horen...

Ik heb geen therapie nodig ik moet gewoon paardrijden! ❤️

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 22:46

Topic gevonden Elias.
Ik heb ook jaren tegen de artsen gezegd dat het probleem bij het eten begon. Maar nee hoor, allemaal opvoelen van de darmen, probiotica voorschrijven, lijnzaad geven, peen geven, nog meer voeren omdat ze afviel. Maar ja kun je voorstellen wat er met peen gebeurd als het in een verlamd stuk terecht komt?
Of extra bix voeren dat direkt een verstopping veroorzaakte?
Het heeft mij duizenden euro,s gekost aan onderzoeken in Utrecht ( maag en darm en bloedonderzoek, MEPP. Test, paraffine , eierstokonderzoek en ga zo maar door) en bij mijn eigen dierenarts en eindelijk na mijn aandringen van nog een maagscopie vonden ze eindelijk het probleem.
Ik ben ook benieuwd of er meer paarden zijn en hoe gaan jullie er mee om?

Ik moest van de arts het hooi hoog hangen, maar mijn paard eet liever iets lager.
Het hangt misschien af van de plek waar de verlamming zit, bij mijn paard op 1,20 en op 1,40 net voor de maagingang.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-16 11:13

Top Wiske2!


Ik heb dinsdag weer even kontakt met de Lingehoeve over hoe het gaat, dan ga ik ook vragen welke delen bij mijn paard nou eigenlijk verlamd zijn want dat ben ik ff kwijt :shock: door alle info die op me
af is gekomen.....

Dit is mijn verhaal....
Het is bij ons z'n 2,5 geleden allemaal begonnen, waarschijnlijk na zijn slokdarmverstopping maar zeker weten doe ik het niet, misschien dat ze daar toen iets hebben geraakt met doorspoelen?
Hij begon heel veel te staan, soort van apatisch of ook wel een paard die een sedatie heeft gehad, hoofd heel laag soms wel tot de grond en dan zo tijden staan, ook in de wei stond hij vaak zo. Maar ook heel vaak alsof er niks aan de hand was,... Later begon hij ook depri te worden....en geen uithoudingsvermogen.
Ook wij hebben eerst allerlei andere onderzoeken laten doen zoals; bloedonderzoek, hart, longen, kreupelheidsonderzoek, wormencheck, osteopaat, ander zadel, cushingtest, vitamine.... Uiteindelijk dachten we dat het misschien insuline resistentie was dus toen een poos lang daar bezig mee geweest,... Totdat ik uiteindelijk zei misschien is het wel inwendig zijn maag of darmen... Lingehoeve gebeld verhaal uitgelegd en Esmee smiet ( interne geneeskundige ) herkende het gelijk, zij heeft veel ervaring met friezen, ze zei kom aub langs voor een scopie... Toen zijn we er eindelijk achter gekomen!
Voor de zekerheid toch ook bloedonderzoek : Bloeduitslag hoor ik dinsdag

Ik heb geen therapie nodig ik moet gewoon paardrijden! ❤️

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-16 11:21

Als ik het hooi op de grond leg ( grof langstengelig en droog) dan gaat hij toch vaak staan en wachten tot het voer weg is gezakt, heb gister het hooi in een hooinet gehangen op borsthoogte en wat vochtig gemaakt, misschien dat dit beter werkt we gaan het zien, hij krijgt iig 2 a3x per dag zijn potie slobber voor de doorstroming dat gaat goed, menneer vind het superlekker waarschijnlijk omdat ik er ook supplement puur maag in doe en dat smaakt naar zoethout.
Hij is echt al veranderd in gedrag, zoveel beter al, buiten lekker kijken en alert, flink doorstappen, superfijn.

Ik heb geen therapie nodig ik moet gewoon paardrijden! ❤️

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:27

Op mijn vorige stal stond een fries die hieraan leed en uiteindelijk ook is overleden.

Bij hem was een duidelijk symptoom als hij last had van een verstopping dat hij ging staan flehmen.
Misschien kun je dat nog toevoegen aan je lijstje met symptomen.

Love - language - leadership

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-16 11:29

Simodi bedankt voor je reactie ik zal het erbij zetten, thanks

Ik heb geen therapie nodig ik moet gewoon paardrijden! ❤️

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-16 11:36

Omdat ik het hoofdbericht niet meer kan wijzigen hieronder de aangepaste symptomenlijst

Symptomen:
Na poosje eten pauze hoofd laag en apatisch staan ( het paard wacht tot zijn slokdarm vrij is) daarna verder eten.
slokdarmverstoppingen
Slecht uithoudingsvermogen
Mat kijkent uit de ogen ,depressief
flehmen en/of gapen
Het paard kan kwijlen,schuimen, neusuitvloeiing hebben ligt aan hoever het stadium is
Paard kan afvallen maar hoeft niet.
Ook kunnen maagzweren optreden doordat er niet snel genoeg voedsel in de maag komt

Ik heb geen therapie nodig ik moet gewoon paardrijden! ❤️

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:04

Het trieste is dat de grootste hobby van mijn paard eten en bedelen om eten was en dat ze nu het eten niet meer vertrouwd. En ook daarbij soms geen vertrouwen in degene die het eten geeft.
Mijn paard maakt ook een soort rare kaakbewegingen, samen met flemen als ze te snel eet.
Het is van nature een echte schrokop en viel altijd op haar eten aan. Vandaar dat ik ook lange tijd gedacht heb dat ze te grote happen nam.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-16 19:32

Wiske2 dat is iid erg vervelend en lastig voor jou en je paardje....hooinet helpt om geen grote happen te nemen... Ik lees ook dat sommige grasmix geven ipv hooi en dat dat goed gaat... Ik kan begrijpen dat je dat dacht dat ze misschien te grote happen nam...De mijne is ook gek op eten hele happen hooi gaan er naar binnen (dan kan hij ook rare bekken trekken maar dit kan ook komen door de tanden) en als hij ergens wat kon krijgen dan iid flink bedelen maar het is niet anders hij krijgt niks anders meer dan zijn slobber hooi en gras. Heb op stal een bordje gehangen met waarschuwing erop zodat iedereen weet dat hij niks anders mag. Heb zijn hooi in hooinet gedaan en hoog gegangen daarbij 1 uur gekeken en hij heeft kontinu gegeten halleluja! Dus het lijkt te werken...

Ik heb geen therapie nodig ik moet gewoon paardrijden! ❤️

Dancyy
Berichten: 2696
Geregistreerd: 03-11-15

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:39

Dit wist ik helemaal niet! Maar is dit aangeboren of komt dit later, of kan het beiden?

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:50

Ik heb een zwart slowfeedernet van qhp. Deze kun je makkelijker vullen.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-16 22:27

TerraHowrse schreef:
Dit wist ik helemaal niet! Maar is dit aangeboren of komt dit later, of kan het beiden?



Dit is wat ik erover heb gehoord....Het komt veel bij friezen voor dus is het waarschijnlijk erfelijk, dit kan zich ook pas op latere leeftijd uiten, maar het kan ook komen door eerdere verstoppingen.

Ik heb geen therapie nodig ik moet gewoon paardrijden! ❤️

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-16 22:29

Wiske2 bedoel je dat "tas" model?

Ik heb geen therapie nodig ik moet gewoon paardrijden! ❤️

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-16 08:56

Heb de bloeduitslag binnen deze is iig goed, er is niks in gevonden, heb de DA zelf nog niet gesproken, hopelijk lukt dat vandaag...

Heb het idee dat we de juiste voer techniek hebben gevonden, hij staat al minder te staan en is actiever aan het eten, kleine hapjes schijnt te werken, ook gaat de slobber er tot nu toe goed in....

Zijn maag is nog een ander verhaal dat gaat nog niet helemaal ok, ook dit gaan we overleggen...

Ik heb geen therapie nodig ik moet gewoon paardrijden! ❤️

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:24

TS ( en anderen die ermee te maken hebben), wat naar voor jou en je paard. Ik snap alleen niet dat Utrecht dit gemist heeft bij jouw paard, ik vond een artikel uit 2008 waarin Utrecht ook genoemd wordt, waarin het besproken is op een internationaal congress: http://www.ivis.org/proceedings/weva/20 ... 9.pdf?LA=1 . Je zou toch denken dat ze er dan extra alert op zijn.

Ik duim voor jullie dat jullie paarden nog lang jullie maatje kunnen blijven zonder er echt last van te hebben!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

XxSasjuhh

Berichten: 1068
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Noord-Holland

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:38

Een paard van stal had hier ook last van. Schijnt later bijgetrokken te zijn, maar die hebben ze op vlas gezet en kreeg een hele fijnmazige bak waar hooi in kon, met hele korte stengels. Heel fijn hooi zegmaar. Daarnaast kreeg hij nog bietenpulp.

Ik ben in mn sas.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 18:21

Ja Elias, dat tas-model, hij is ideaal, je hebt ook nog een hele grote waar meer in kan.

En xxxsasjuh het kan niet bij trekken hoor, alleen erger worden zoals bij een spierziekte word het nooit meer beter.

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:29

Fries van een kennis had het 2 jaar terug ook. Was een jaar of 7 dacht ik en hoog drachtig. Is ook op de Lingehoeve geweest voor diagnose. Paard had het erg en ging hard achteruit. Heeft nog 6 maanden haar veulen gezoogd en is toen in geslapen. Kon eigenlijk alleen maar gras weg krijgen. Hooi ging helemaal niet.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-16 19:51

Jet schreef:
TS ( en anderen die ermee te maken hebben), wat naar voor jou en je paard. Ik snap alleen niet dat Utrecht dit gemist heeft bij jouw paard, ik vond een artikel uit 2008 waarin Utrecht ook genoemd wordt, waarin het besproken is op een internationaal congress: http://www.ivis.org/proceedings/weva/20 ... 9.pdf?LA=1 . Je zou toch denken dat ze er dan extra alert op zijn.

Ik duim voor jullie dat jullie paarden nog lang jullie maatje kunnen blijven zonder er echt last van te hebben!



Dank voor je berichtje, maar ik heb niet gezegt dat ik bij utrecht ben geweest, alleen bij mijn eigen DA en later bij de lingehoeve die heeft uiteindelijk dit gevonden.

Interessant artikel!

Ik heb geen therapie nodig ik moet gewoon paardrijden! ❤️

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-16 19:53

Wiske2 schreef:
Ja Elias, dat tas-model, hij is ideaal, je hebt ook nog een hele grote waar meer in kan.

En xxxsasjuh het kan niet bij trekken hoor, alleen erger worden zoals bij een spierziekte word het nooit meer beter.



Oke thanks!

xxxsasjuh ik heb ook idd begrepen dat het alleen maar erger kan worden

Ik heb geen therapie nodig ik moet gewoon paardrijden! ❤️

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-16 19:54

poown schreef:
Fries van een kennis had het 2 jaar terug ook. Was een jaar of 7 dacht ik en hoog drachtig. Is ook op de Lingehoeve geweest voor diagnose. Paard had het erg en ging hard achteruit. Heeft nog 6 maanden haar veulen gezoogd en is toen in geslapen. Kon eigenlijk alleen maar gras weg krijgen. Hooi ging helemaal niet.



Wat erg!

Ik heb geen therapie nodig ik moet gewoon paardrijden! ❤️

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:11

Ik denk dat ik twee topics door elkaar haalde met mijn opmerking over Utrecht, sorry. Fijn dat je het artikel in elk geval interessant vindt.

Ik hoop voor je dat het goed blijft gaan en dat je je paard nog lang bij je mag hebben!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-16 21:16

Jet schreef:
Ik denk dat ik twee topics door elkaar haalde met mijn opmerking over Utrecht, sorry. Fijn dat je het artikel in elk geval interessant vindt.

Ik hoop voor je dat het goed blijft gaan en dat je je paard nog lang bij je mag hebben!



Geeft niet, en dank je ik hoop het ook!

Ik heb geen therapie nodig ik moet gewoon paardrijden! ❤️


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: germie, GrapeshotBot, IASCrawler, MerleSimone, Peperkroket, rollyjogered, StalNollie, Yttel en 23 bezoekers